beste plaats router en of extra antenne

Plaats reactie
Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

beste plaats router en of extra antenne

Bericht door Fam de Winter » wo 5 jan 2022 11:27

Ik ben mij aan het orienteren naar een router voor in de caravan.
Aangezien de caravan (zeker met de rollo's dicht) signalen nogal kan afschermen moet er een antenne buiten geplaatst worden.

Wat is de beste plek voor zo'n antenne?
Voor en nadelen:
Op het dak: Voordeel goed bereik, Nadeel doorvoer maken
Op de voortent/luifel: Voordeel vrij plaatsbaar, Nadeel losse snoeren
Idee:
In de disselbak: Voordeel makkelijk te plaatsen en beschermd, Nadeel (?) lager geplaatst en dus minder bereik.

Heeft iemand zijn router en/of antenne al eens in de disselbak (met kunststof deksel) geplaatst?

Het voordeel van montage in de dissel bak is dt de router op een andere plek dan de kleding kast gemonteerd kan worden. Bijvoorbeeld een kastje boven bed of in het toilet (in een Fendt 445TFB).

Ik ben benieuwd naar jullie advies mbt plaatsing van de antennes.
Toffe Fendt :-)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door Chris » wo 5 jan 2022 12:13

Ik had de antenne van mijn Alfa setje destijds in de wangen van de toenmalige Hobby gemaakt.
Volledig uit het zicht maar een waardeloze opstelling.
Veel te laag en die alu doos bijna tegen de antenne aan..
Niet doen dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door ArnoM » wo 5 jan 2022 13:59

Mijn 4G router staat gewoon net binnen de deur in een schapje.
Altijd goede ontvangst gehad.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

koning

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door koning » wo 5 jan 2022 14:46

Inderdaad bij een wifi router binnen de caravan is het handig om ontvangst-antenne buiten de caravan te bevestigen.
Het liefst hoog. Dat heeft mij doen besluiten om gebruik te maken van een uitschuifbare tentstok, hierop de antenne te bevestigen. De tentstok kon ik bevestigen aan de verticale rangeergrepen aan de achterkant van de caravan. Tijdens het rijden schuif ik de antenne in en op de plek schuif ik deze uit voor een goede ontvangst.
Wij gebruiken de Alfa R36 met bijbehorende Tube-U antenne.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 368
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door Frup » wo 5 jan 2022 14:47

Ik heb de antenne met een zuignap aan de achterzijde bevestigd. De kabel loopt dan via de onderkant van het raam naar binnen.
Nadeel is alleen wél dat de kabel en antenne bij elke verplaatsing losgehaald moeten worden.
Overigens opletten dat het geen zwarte rubber zuignap is, want die geeft vlekken.
Om de antenne hoger te kunnen plaatsen heb ik die optioneel aan een grijze PVC buis bevestigd. De buis zit dan met een slangenklem aan de zuignap vast.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door janoniem » wo 5 jan 2022 14:53

Mijn Sitecom WLX-2100 (=EnGenius EN202EXT EZ) met zijn twee opgeschroefde 5dB antennes hingen de eerste jaren ergens buiten aan de caravan.
Maar het aansluiten vond ik steeds een gedoe en daarom heb ik thuis een proefopstelling gemaakt met permanente bevestiging in de hangkast.
Na sluiten deur en rollo's was er nog steeds een zeer acceptabele connectie met mijn thuis WiFi.
Proef was geslaagd; de laatste jaren heb ik met de vast in hangkast gemonteerde Sitecom op alle campings een prima WiFi.
Inmiddels heeft EnGenius verbeterde versies en ook daarbij kun je volgens mij volstaan met alleen de binnenantennes te gebruiken.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 211
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door wim » wo 5 jan 2022 14:57

Ik heb een EnGenius EN202EXT EZ gehad en nu de EZ v5.
Deze altijd zo hoog mogelijk in de hangkast gehangen.
Tot nu toe nog geen problemen met de ontvangst gehad,
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door PD » wo 5 jan 2022 15:00

Ik heb alle routers die we gehad hebben (Alfa R36, Sitecom WLX en nu de EZ-V4) altijd gewoon in de caravan ingebouwd; de eerste twee in de kledingkast en de laatste nu in de hoek van de zithoek.

Werkt probleemloos; ik heb met de EZ-V4 nog wel geëxperimenteerd met de extra bijgeleverde buitenantenne maar dat maakte geen enkel verschil.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door iemand » wo 5 jan 2022 15:03

Een doorstuur-hulpje (repeater) buiten de kooi van Faraday (je caravan)
en je kunt ook s'avonds prima de wifi gebruiken.

Bv de ENS202EXT-EzHotspot.
Ik heb hem geen vaste plek in de disselbak gegeven, maar plaats hem afhankelijk van opstellingsrichting van gewoon voor een raam.
De alu-roller sluit er mooi voor langs.

Ik gebruik niet een utp-kabel icm power-inserter, maar sluit de voedingsadapter gewoon direct aan dmv (zelf gemaakt) verloopje 5,5mm naar utp.

2e Voordeel is dat al je eigen apparaten het kastje al kennen en je alleen het kastje op de wifi van de camping hoeft aan te melden.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door Hobby Linka » wo 5 jan 2022 15:25

Fam de Winter schreef:
wo 5 jan 2022 11:27
Ik ben mij aan het orienteren naar een router voor in de caravan.

........

Heeft iemand zijn router en/of antenne al eens in de disselbak (met kunststof deksel) geplaatst?

Het voordeel van montage in de dissel bak is dt de router op een andere plek dan de kleding kast gemonteerd kan worden. Bijvoorbeeld een kastje boven bed of in het toilet (in een Fendt 445TFB).

Ik ben benieuwd naar jullie advies mbt plaatsing van de antennes.
Kijk eens hier. 62 pagina's over de Alfa Router met heel veel tips over het plaatsen van de antenne.

Hoe ik heb heb gedaan staat op bladzijde 2.

En op bladzijde 38 hoe ik een dak doorvoer heb geplaatst.

En in al die jaren dat ik hem al heb nooit problemen met ontvangst gehad.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door mrbullmastiff » wo 5 jan 2022 22:53

Ik heb de EZv5 eerst verschillende plaatsen in de caravan uitgeprobeerd en eigenlijk maakte het voor de ontvangst allemaal niets uit waar hij stond. Hij heeft nu een plaatsje bij de stuurkast van de mover onder het bed en dat bevalt me prima.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door Scout15 » do 6 jan 2022 08:56

Hier de EZv4 welke op de vensterbank van de caravan staat. De ontvangstantenne(met lange kabel) kan dan via het raam op het dak geplaatst worden. Waarbij ik mij wel aan kan sluiten bij mrbullstiff. Ook zonder de antenne op het dak werkt de EZ wifi zeer goed. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
verbaant
Berichten: 158
Lid geworden op: di 1 dec 2015 14:36

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door verbaant » do 6 jan 2022 12:39

Betreft het een wifi router of 4G router? Want voor de eerste heb ik ook altijd een buitenantenne gebruikt (op verstelbare tentstok, kabel tussen het raam). Maar voor de tweede is niets nodig, ook je smartphone heeft prima bereik in de caravan.
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door PD » do 6 jan 2022 15:05

[re.gif]
Bij ons gewoon de wifi routers in de caravan; een externe antenne gaf geen merkbaar beter resultaat. In de caravan heb je voldoende ontvangst van de camping wifi naar je router (en ook naar je smartphone). De mythe van een caravan-Faraday wordt hopeloos overdreven.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door iemand » do 6 jan 2022 17:57

Tja als jij vlak naast de paal staat…. Zal het zo zijn.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door PD » do 6 jan 2022 18:16

[re.gif]
Staan we ook heel vaak niet.

Ik heb in het verleden zelf bij het NMi zgn. EMC testen gedaan en herinner me er nog goed van hoe kritisch het luistert om een kooi van Faraday te realiseren en hoe snel deze fors signaal lekt/toelaat… Een caravan voldoet daar in de verste verte niet aan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door fortissimo » do 6 jan 2022 20:49

EZ Hotspot Extender V3, 4 en 5 gebruikt.
De 3 hing aan de middelste staander in de voortent.
Bij de 5 hang ik de 2 antennes aan de rechter ligger vanaf de caravan naar luifel met de draden door de kier van het gesloten raam.
Draden draai ik altijd voorzichtig om de buizen en/of ik gebruik dubbelzijdig klittenband hiervoor.

Afgelopen jaar een smartphone aan de V5 gelegd en dat signaal gebruikt als hotspot voor de apparatuur die zelf geen internet heeft.
Deze lag in de caravan en had een goede 4G-verbinding.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door Fam de Winter » vr 7 jan 2022 09:21

PD schreef:
do 6 jan 2022 15:05
[re.gif]
Bij ons gewoon de wifi routers in de caravan; een externe antenne gaf geen merkbaar beter resultaat. In de caravan heb je voldoende ontvangst van de camping wifi naar je router (en ook naar je smartphone). De mythe van een caravan-Faraday wordt hopeloos overdreven.
Wij hebben het nu al een paar keer, op verschillende campings, gehad dat we binnen iets keken op de tablet.
Zonnetje onder en de rollo's dicht....... Geen beeld meer.
Rollo richting de Wifi mast open en hoppa weer beeld.

Vandaar zoekende naar een goede oplossing voor een wifi versterker evt icm een 4G router (voor daar waar de wifi echt ruk is) en een goede beugel met een leuk teeveetje.
Toffe Fendt :-)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door WillyL » vr 7 jan 2022 09:50

Mijn 4G Mifi-router hangt nu in de disselbak evenals de Wifi-extender. Beide deden het goed. Maar ik heb het tot nu slechts 1 vakantie gebruikt (de laatste dus) en ook stond de dissel toen richting receptie waar een wifi-zender stond. Hoe ver en in welke richting de GSM-mast was, daar heb ik geen idee van maar de ontvangst was toch beter dan binnen met alle rollo's toe.
Het debiet was ook beter met de 4G dan met de gratis Wifi van de camping om het nieuws te volgen op de PC.
Waarom in de disselbak? Omdat de routers dan buiten de kooi van Faraday (caravan) zitten en toch beschermt tegen weer en wind. De disselklep is van polyester oid.. Mijn caravan is wel geen volledig gesloten kooi van Faraday, de achterwand van de disselbak is immers van hout zonder aluminium plaat, en dus eigenlijk ook doorlatend voor de wifi/GSM-signalen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Powerman

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door Powerman » do 20 jan 2022 12:33

Ik heb een 4g router van tp link zonder extra antenne en die geeft een prima wifi signaal af. Ik plaats hem altijd in het schap boven de achterruit. Nou is onze caravan wel volledig kunststof, dus wellicht dat dat meehelpt?

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: beste plaats router en of extra antenne

Bericht door MIFR » do 20 jan 2022 12:56

Het is niet zo eenvoudig om te zeggen wat de beste plek is voor je router. Het ligt er maar net aan hoe je caravan staat ten opzichte van het camping AP, de omgeving en welke stoorzenders er allemaal in de buurt zitten. Passieve externe antennes dragen meestal niet veel bij aan een sterker signaal. Zorg ervoor dat de signalen tussen je router en de camping AP zo min mogelijk belemmert worden.

Je zou kunnen proberen om de router zo hoog mogelijk en zo dicht mogelijk bij de roosters van je koelkast te plaatsen... hier heeft de router voor mijn gevoel het beste (minst belemmerende) contact met de externe signalen... het blijft testen/ proberen...

De plaatsing van de router binnen je caravan is voor mij gevoel overigens wel het minst belangrijke. Stoorzenders en afstand tot de AP is veel belangrijker...
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”