Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Plaats reactie
Jordy
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 sep 2021 14:46

Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Jordy » ma 3 jan 2022 22:58

Afgelopen jaar voor het eerst op vakantie geweest onze caravan, en het was dan ook onze eerste keer met een caravan.

Maar bij het inpakken in Nederland vond ik het al lastig om de kogeldruk te verlagen naar een normale waarde, mijn veer bleef maar uitslaan tot ruim over de 100kg nadat ik er helemaal klaar mee was om de spullen nogmaals in de handen te hebben besloten gewoon te vertrekken met een kogeldruk van +-100 kg.

Nadat de vakantie erop zat en we vrijwel nog niets terug in de caravan hadden zitten (op kleding/persoonlijke benodigdheden en gasflessen na) alle zware spullen zoveel mogelijk in de 'garage' gestopt en tot mijn verbazing nog steeds +-100 kg op de kogel.

Spijtig genoeg heb ik niet gemeten voordat ik überhaupt ben gaan inpakken, maar zijn er meerdere met dit probleem?

Ben benieuwd of ik echt een foute inpakker ben scratch.gif
whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Ab » di 4 jan 2022 00:45

Ik denk eerder een inpakker met een fout weegtoestel.
Laat die veer maar voor wat ie is.
Of leg er een personenweegschaal onder om 'm te controleren.
Die veerdingen kunnen enorm afwijken.
Personenweegschalen zijn wel redelijk nauwkeurig.

Btw..100 kg is niks teveel.
Mits de auto dat goed kan hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door ArnoM » di 4 jan 2022 07:02

Begin eens met de zoekfunctie in dit forum, het woord kogeldruk levert veel 9228 hits op met uren leesvoer.

Naast de opmerking van Ab over de gebruikelijke onnauwkeurigheid van de meeste kogeldrukwegers kun je kritisch zijn op wat je allemaal in je disselbak en onder het vaste bed vervoerd.
Best makkelijk die grote ruimte maar je moet er wijs mee omgaan.
Heb je in de disselbak al je haringen, gasfles en reservewiel?
Onder het bed je campingstoelen, tafel, BBQ en weet ik veel wat?
Dat is voor veel caravans gewoon veel te veel.
Denk eens na over een reservewiel houder onder de caravan.
Simpelweg gewicht van voor naar achteren plaatsen is niet de meest ideale oplossing, beter is het om gewicht naar je auto te verplaatsen.
Ik weet niet waar je toilet en watertank zitten, hiermee kun je de kogeldruk ook beïnvloeden.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Chris » di 4 jan 2022 07:51

Naast de vraag of de kogeldrukweger goed is denk ik dat de kogeldruk niet aan de verkeerde kant wat fout zit.
Ik bedoel...
Met deze caravan zal er ook geen kleine auto voor staan, en vaak mogen grotere auto's een flinke kogeldruk hebben.
Mijn auto b.v. 90 Kg.
Dan zit 100 Kg daar echt niet ver vanaf.... ik teken er direct voor.
Bij mij is het probleem andersom.... ik heb zonder fietsen op de dissel een heel lage kogeldruk en moet er alles aan doen om een knap gewicht te krijgen.
Want je kan beter met een te hoge dan met een te lage kogeldruk rijden.
De trekhaak heeft daar niks van, hooguit de vering van de auto achterin.

Daarom vraag.... waar trek je mee???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jordy
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 sep 2021 14:46

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Jordy » di 4 jan 2022 22:21

[re.gif]

De caravan word voortgetrokken door een Opel Insignia Sportstourer met een afneembare trekhaak, waarbij de maximaal toelaatbare kogeldruk 85kg bedraagt.

Ik had inderdaad de zoekfunctie gebruikt om even snel te kunnen kijken of er een andere eigenaar was die ook hinder had ondervonden met dit model caravan, daar kwam voor mij geen resultaat uit die mij een soortgenoot deed treffen. mrgreen.gif

Zelf twijfelde ik ook al een beetje over de kogeldruk met veer maar kon ik helaas niet onze personenweegschaal gebruiken omdat die van glas is en door de punt belasting het waarschijnlijk niet heel lang uit zou houden. De kogeldruk meter was immers speciaal aangeschaft voor dit doeleinde. scratch.gif

Op de terugweg heb ik eigenlijk alleen de gasfles + reservewiel in de dissel gehad, onder het bed een gereedschapskoffertje met een kacheltje en de tentstokken.
Boven de as had ik de voortent en onze tafel vastgebonden onder de treinzit en de vloeistofreservoirs waren leeg bij rijden.
Achterin (garage) volledig gevuld met stoelen, haringtas, skottelbraai, petroleumfles, gronddoek en eigenlijk alles wat maar een beetje gewicht had..

Ik denk dus dit jaar eens gemeten moet worden met een normale personenweegschaal zucht.gif weer iets om uit te proberen en naar uit te kijken! mrgreen.gif
whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Ab » di 4 jan 2022 22:28

Mijn weegschaal is ook van glas.
Je kunt gewoon effe een plankje over de weegschaal leggen.
Dan heb je minder druk en puntbelasting dan wanneer je er met 1 voet opstapt.
Dat kan dat glas makkelijk aan.
Dat plankje is trouwens bij elke personenweegschaal heel sterk aan te raden.
Gasflessen zet ik er zo op. Op de kop, anders kan ik het gewicht niet aflezen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Rony_T
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 31 okt 2021 07:23

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Rony_T » do 20 jan 2022 22:47

Wat denken jullie van de ingebouwde kogeldrukmeter in het neuswiel. Mijn Fendt 515 SG is er met uitgerust. Betrouwbaar of toch de personenweegschaal?
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door dieseltijger » do 20 jan 2022 23:41

Beperkt nut als de belading niet varieert. Een personenweegschaal waarop via een balkje de koppeling rust is nauwkeuriger afleesbaar. En kost...niets.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Ab » vr 21 jan 2022 00:50

Alles wat met een veer weegt is niet nauwkeurig.
In een neuswielwegers zit ook een veer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door dieseltijger » vr 21 jan 2022 07:31

En je moet zo'n ding waarschijnlijk ook ijken omdat deze op enige afstand van de koppeling staat (en dus een grotere kracht ondergaat), de stand van het wiel beïnvloedt het resultaat, enz Enz.

Maar laat je niet door mijn overwegingen weerhouden. Het is nuttiger dan lichtmetalen velgen, dakrelingen, sideskirts of een inklapbare trekhaak moet je maar denken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Wie-niets » vr 21 jan 2022 09:28

Het is al even tersprake gekomen.

Ik denk dat je al heel wat bereikt met een Alko reserwiel houder onder de caravan en hier je reserve wiel in te plaatsen indien mogelijk net achter de as.
Het scheelt de nodige kilo's voorin ,verkleining van pendel gewicht en het creëren van een beter laagte zwaarte punt.
Tsja, en over die weger die je gebruikt daar is al genoeg over gezegd.....en andere oplossingen aangedragen.
En anders eens naar een goede weegbrug.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Chris » vr 21 jan 2022 10:10

Rony_T schreef:
do 20 jan 2022 22:47
Wat denken jullie van de ingebouwde kogeldrukmeter in het neuswiel. Mijn Fendt 515 SG is er met uitgerust. Betrouwbaar of toch de personenweegschaal?
Aan mijn vorige caravan zat ook zo'n ding..
Het enige wat ik goed vond was het verkoop verhaal erbij.
Kwalitatief was het een knudde ding..10x meten 10x totaal verschillende aanwijzing.
En, het oplossend vermogen van de schaal was veel te klein.
Verschil tussen de 10kg streepjes was bijna niet te zien..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Rony_T
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 31 okt 2021 07:23

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Rony_T » vr 21 jan 2022 11:17

[re.gif]
Dus terug naar de oude vertrouwde personenweegschaal. Bedankt voor de informatie. Wat betreft het reservewiel zal ik toch maar even afwachten, caravan wordt 18 maart geleverd en de trekker (Tiguan Allspace) mag 100kg kogeldruk hebben. Zien dan wel.
VW Tiguan Allspace 1.5TSI, DSG met Fendt 515SG Bianca.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door dieseltijger » vr 21 jan 2022 11:53

Niet zo zeer kogeldruk maar wel neuswielerij: Als je met enige regelmaat op zanderige of zachte ondergrond staat....Een neuswiel met een luchtband lijkt mij niet verkeerd. Het massieve, harde, smalle Al-ko wiel werkt zich in dat geval vast in de ondergrond. Niet mijn probleem, wel dat van de mover - maar toch. Zo'n worstige luchtband manouvreert lichtvoetiger.

Veel plezier met de aanwinst!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Morgoth » vr 21 jan 2022 12:16

Ik heb om dezelfde reden ooit een extra breed, maar wel massief neuswiel gekocht. Op zich werkt dat prima maar bij het opdraaien past ie maar nèt tussen de remstang en de dissel. Ik zou me kunnen voorstellen dat je dit probleem met een luchtband ook hebt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Chris » vr 21 jan 2022 12:21

Onder mijn vorige Knaus had ik ook een luchtbandje.
Geloof me of niet.... ding was meer leeg dan vol.
Elke keer als ik die hut ophaalde was ie weer plat....klotedingen..
Volgens mij wel 5 nieuwe wieltjes gehad in de loop der tijd.
Een brede massieve is nu mijn idee als handigste/beste.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hoge kogeldruk | 500 QSK '21

Bericht door Morgoth » vr 21 jan 2022 12:32

Tsja. Ik heb ook het hoge kogeldrukprobleem. Ik zit leeg op zo'n 85kg. Ik moet de caravan dus "neutraal" te laden. Het rijdt perfect maar het nadeel van een hoge kogeldruk is echter wel dat je bij het handmatig manoeuvreren gelijk een diep spoor trekt met je neuswiel. Om die reden kocht ik een breder neuswiel dan wat er op zat. Mijn huidige wiel is zo'n 7cm breed. Zoals ik al zei past ie maar net, met enig gehannes, tussen dissel en remstang.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”