Autark + walstroom + acculader + omvormer
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Als mijn YT vol is zal ik ook effe meten, dat is wel een verkeerd beeld dan.
En morgen nog een keer... dan is het chemische proces wel tot stilstand gekomen.
Zal ik ook de accu tester er weer effe opzetten en meten wat die aangeeft.
Mn Fluke vertrouw ik blindelings, die chinese accutester minder.
En morgen nog een keer... dan is het chemische proces wel tot stilstand gekomen.
Zal ik ook de accu tester er weer effe opzetten en meten wat die aangeeft.
Mn Fluke vertrouw ik blindelings, die chinese accutester minder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ik hoef dus niet terug naar de dealer Laden moet echt met 14,5 a 14,6 Volt (of tijdelijk iets meer).
Als ik er echt zin in heb, hang ik er dit weekend mijn losse good-old CTEK ook nog ff aan.
Zou dit kunnen, ik ben geen accu-deskundige maar lijkt me niet onmogelijk ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Soms krijg ik hier het idee dat we in de luchtvaart zitten
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ha...kijk .vol..lader in ruste.
De meetwaardes verklaard... bij deze.
.
De meetwaardes verklaard... bij deze.
.
Laatst gewijzigd door Chris op wo 5 jan 2022 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Blijf maar lekker met je wieltjes op de grond..
Weet je dat er ook kisten zijn met 24 wielen??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ik denk... ik denk... ohne HS (Haupt Schalter) relais... zonder hoofd schakelaar relais.
Dus elektronisch schakelend tussen de constante plus uit de auto en de plus uit de Dometic..
Normaal is/was dat met een relais... in de omvormer dus.... het enige relais.
Toptron doet dat anders, verklaard ook wel dat de constante plus uit de auto ook gebruikt wordt voor het laden onderweg...gevoelsmatig heb je elektronisch meer mogelijkheden dan een lekker analoog relais.
( mits je kilometers maakt natuurlijk.. )
Nou is die Toptron zo'n slim ding... waarom maken ze daar nou niet effe een 12 volt pomp OFF switchje op..
Dat zit wel op mijn Schaudt 402 ... klein schakelaartje om de 12 volt van de pompjes uit te zetten.
Kan je op de terugweg de kranen open laten staan zonder dat de pompjes verbranden... en schommelt het watersysteem lekker leeg ( mits de aftappers ook open staan)
Schakelaartje kost geen fluit..en is echt super handig.
Hobby heeft dat ook niet, vorig jaar op het CFW nog bij KarelV in zijn ingeruilde hut gemaakt..
Vertel maar bij je dealer.... fluistert die het bij Fendt naar binnen..
Next Generation improvement.
Laatst gewijzigd door Chris op wo 5 jan 2022 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Jij laadt dus met 15,0 Volt en na laden heeft de YT een klemspanning van 13,0 Volt; dat is ook conform de verwachting. Ik laad met 14,6 Volt en ook dat is zoals Optima het voorschrijft...
Voor TS blijft dus zijn probleem nog even onopgelost; hij laadt met 13,3 tot maximaal 14,0 Volt en dat is volgens voorschrift onvoldoende.
Ook zijn 12,1 en 12,4 Volt klemspanning bij belasting blijf ik verdacht vinden, maar dat ga ik dit weekend eens proberen na te bootsen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ik zou die meter er langer op laten zitten en ook langer monitoren.
Want misschien heeft jij gemeten net op het moment van beginnen.
Ik had auto hold maximum aangezet op mijn meter.... dus de weergave van de hoogst bereikte spanning was in beeld.
Dat kan seconden werk geweest zijn voordat ie in ruste ging.
Want misschien heeft jij gemeten net op het moment van beginnen.
Ik had auto hold maximum aangezet op mijn meter.... dus de weergave van de hoogst bereikte spanning was in beeld.
Dat kan seconden werk geweest zijn voordat ie in ruste ging.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ik ga dit weekend wat kritischer volgen; in mijn beleving laadt ie altijd (en constant) met 14,5 of 14,6 Volt (volgens het caravandisplay zonder maxhold).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Mijn lader thuis is niet de Ctek... die zit in de hut.
Dit is een vergelijkbaar ding maar niet zo mooi als de Ctek.
Wel is de max output 0,2 volt hoger.... nou nou..
Dit is een vergelijkbaar ding maar niet zo mooi als de Ctek.
Wel is de max output 0,2 volt hoger.... nou nou..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Nee, die 0,2 Volt extra zal de YT niet deren Wordt ie lekker spicy van
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Zojuist bij aankomst op de camping: 14,6 Volt laadspanning zoals het hoort
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
En dat is ie 10 minuten later nog
Op de accupolen meet ik met de multimeter dezelfde waarde.
Morgen wat Autark testjes doen.
Op de accupolen meet ik met de multimeter dezelfde waarde.
Morgen wat Autark testjes doen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Het chemische process in de accu ( het vroegere borrelen) kan nog wel 24 uur duren.
Daarom heb ik net weer een foto gemaakt van de accu na 24 uur rust.
12,98 Volt..
En je kan net mijn laatste testgegevens van 1 november 2021 nog zien... 12,95 volt met de accu tester.
Staks dat ding er weer eens aanhangen en de volgende test opplakken.... zit al een aardig stapeltje op.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Nu na de nacht in rust 13,0 Volt.
Ofwel:
Laden: 14,6 V
In rust: 13,0 V
Dit correspondeert met de fabrieksinformatie van Optima.
Voor TFJ zijn laadcyclus blijft wat mij betreft zijn laadspanning van 14,0 V te laag voor zijn YellowTop.
Later vandaag zal ik de caravan Autark zetten om te meten hoe de accuspanning bij mij reageert op belasting.
Ofwel:
Laden: 14,6 V
In rust: 13,0 V
Dit correspondeert met de fabrieksinformatie van Optima.
Voor TFJ zijn laadcyclus blijft wat mij betreft zijn laadspanning van 14,0 V te laag voor zijn YellowTop.
Later vandaag zal ik de caravan Autark zetten om te meten hoe de accuspanning bij mij reageert op belasting.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Zonder dat de accu is aangesloten heeft hij 14Volt aan en dat de accu vol is
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
@ TFJ.
Duidelijk dat je gefopt wordt.
Dik 0,7 volt verschil in display en multimeter.
Ik vraag me ook af, en ik denk ook dat de display misschien niet aangesloten is op de werkelijke accupolen maar ergens midden in het circuit van de Toptron.
Geeft wel een mooier beeld zo natuurlijk want je denkt dat de accu barstensvol zit.
Zit ook wel vol natuurlijk, dat klopt wel denk ik, maar het maakt het er niet duidelijker op, al helemaal niet met die aangegeven laadspanning op de Toptron zelf die veel minder aangeeft.
Een "gewone" kampeerder zal dat een biet zijn natuurlijk, als jet maar werkt.
Wat je nog zou kunnen doen om een nieuwe Ctek MSX 5.0T te besparen is weer de accu wat ontladen, wacht dan op het moment dat de Toptron aan het werk gaat met laden en meet op dat moment de klemspanning op de accu.
Komt dat aan het einde van het laadproces op 14,8 volt oid... dan zit je goed.. 14.6 mag ook nog wel maar liever 14.8 of nog iets daar boven.
JE zag mijn thuislader tot 15 volt gaan.
Zo... ook weer lekker bezig daarmee.... leren hoe slim je caravan is...
Duidelijk dat je gefopt wordt.
Dik 0,7 volt verschil in display en multimeter.
Ik vraag me ook af, en ik denk ook dat de display misschien niet aangesloten is op de werkelijke accupolen maar ergens midden in het circuit van de Toptron.
Geeft wel een mooier beeld zo natuurlijk want je denkt dat de accu barstensvol zit.
Zit ook wel vol natuurlijk, dat klopt wel denk ik, maar het maakt het er niet duidelijker op, al helemaal niet met die aangegeven laadspanning op de Toptron zelf die veel minder aangeeft.
Een "gewone" kampeerder zal dat een biet zijn natuurlijk, als jet maar werkt.
Wat je nog zou kunnen doen om een nieuwe Ctek MSX 5.0T te besparen is weer de accu wat ontladen, wacht dan op het moment dat de Toptron aan het werk gaat met laden en meet op dat moment de klemspanning op de accu.
Komt dat aan het einde van het laadproces op 14,8 volt oid... dan zit je goed.. 14.6 mag ook nog wel maar liever 14.8 of nog iets daar boven.
JE zag mijn thuislader tot 15 volt gaan.
Zo... ook weer lekker bezig daarmee.... leren hoe slim je caravan is...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Hier meet ie jouw Toptron
Niet onlogisch want aan de losgekoppelde klem zitten waarschijnlijk alle overige verbindingen.
Laatst gewijzigd door PD op vr 7 jan 2022 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ik weet niet hoe slim de Toptron is... misschien is dat wel ( ook ) een programma lader, net als de Ctek's.
Dan ziet de lader geen accu en doet dan ook niks..
Beetje onduidelijk.
Dan ziet de lader geen accu en doet dan ook niks..
Beetje onduidelijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Blijft onverlet dat ie bij TFJ geen 14,6 V bereikt.
Dus herstellen of regelmatig een CTEK.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Accu was niet eens aangesloten, dus display geeft de Toptron spanning aan zoals PD ook al opmerkte.
Dus die Toptron is niet al te slim
Ik laat het allemaal lekker zitten zoals het is, toptron voor het standaard onderhoud en een paar keer per jaar even voor de helft ontladen en dan opladen met een Ctek. Terug naar de dealer ga ik niet aan beginnen, zie ik als een (dure vanwege benzine) kansloze missie.