Autark + walstroom + acculader + omvormer
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Yup.
Voor die 17 euro extra leek het mij wel handig om erbij te hebben, dus dit zo besteld.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Snap ik, das echt n mooi koopje :)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Nee, dat is niet de bedoeling.
Als ik ergens op een camping sta met een 6A walstroom aansluiting, wil ik graag gelijktijdig Nespesso 5,1A + melkopschuimer 2A + eierkoker 1,6A gebruiken.
Aangezien de caravan volledig autark geleverd is, lijkt het mij mooi om de bestaande accu hiervoor te gaan gebruiken. Lukt het niet, dan blijven we de apparaten na elkaar gebruiken
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Mijn excuus, ik heb het draadje niet gans doorgelezen en dus kan dit alternatief ook opgebracht zijn...
Indien het enkel mogelijk moet zijn om een lekkere expresso te zetten is er nog een altenatieve methode, geheel op 12v (of 24). Mijn eega wilde absoluut onderweg met auto (en caravan) haar favoriete Nespresso-type-capsules kunnen gebruiken. Daar bestaat een draagbare versie voor van Handspresso (sorry ongevraagde reclame maar ik heb echt geen aandelen in die firma). De Nespresso-versie geeft echt heel goede expresso op 12v. Exspresso, dus heel weinig maar sterke koffie.
Het zou ook op de gewone moverbatterij moeten kunnen en gebruikt iets van 10A op 12v en heeft een 3 a 4 minuutjes nodig voor een (mini)tasje. Je moet wel even oefenen met het ding...
Wanneer het wat warmer wordt plaats ik een 12v sigarenaanstekerstopcontact nabij de moverbatterij (Li-30Ah) in de caravan zodat we die ook in de caravan kunnen bezigen. Voorlopig heb ik het machientje enkel tijdens een autoreis naar/van Spanje gebruikt in de (stilstaande) auto (met draaiende motor). De smaak en warmte waren naar volle tevredenheid van LGCM!
De firma heeft ook andere modellen voor andere types capsules.
Geen gedoe met omvormers en toch onderweg stand-alone te gebruiken...
Een melkopschuimer zit er wel niet bij.
LGCM : La Grande Chef-Maître - AKA de eega
Indien het enkel mogelijk moet zijn om een lekkere expresso te zetten is er nog een altenatieve methode, geheel op 12v (of 24). Mijn eega wilde absoluut onderweg met auto (en caravan) haar favoriete Nespresso-type-capsules kunnen gebruiken. Daar bestaat een draagbare versie voor van Handspresso (sorry ongevraagde reclame maar ik heb echt geen aandelen in die firma). De Nespresso-versie geeft echt heel goede expresso op 12v. Exspresso, dus heel weinig maar sterke koffie.
Het zou ook op de gewone moverbatterij moeten kunnen en gebruikt iets van 10A op 12v en heeft een 3 a 4 minuutjes nodig voor een (mini)tasje. Je moet wel even oefenen met het ding...
Wanneer het wat warmer wordt plaats ik een 12v sigarenaanstekerstopcontact nabij de moverbatterij (Li-30Ah) in de caravan zodat we die ook in de caravan kunnen bezigen. Voorlopig heb ik het machientje enkel tijdens een autoreis naar/van Spanje gebruikt in de (stilstaande) auto (met draaiende motor). De smaak en warmte waren naar volle tevredenheid van LGCM!
De firma heeft ook andere modellen voor andere types capsules.
Geen gedoe met omvormers en toch onderweg stand-alone te gebruiken...
Een melkopschuimer zit er wel niet bij.
LGCM : La Grande Chef-Maître - AKA de eega
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Kijk nou.....
Als je dat eerder had geweten he.... pfff
Bakken geld bespaard nu..geen dure inverter..
Als je dat eerder had geweten he.... pfff
Bakken geld bespaard nu..geen dure inverter..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Moest je het kopen...nde afsluitgummyring bovenaan is gevoelig. Ttz die kan wat loskomen en anneer je dan de uitgietdop vastschroeft kan de ring beschadigen. Dus niet wringen. Het aandraaien van de bajonetsluiting moet vrij gemakkelijk gaan.
Gelukkig was beschadiging niet te erg (enkel wat geplet) en sluit het ding dus nog goed af.
Gelukkig was beschadiging niet te erg (enkel wat geplet) en sluit het ding dus nog goed af.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Mooi ding, redelijk aan de prijs. Maar als het net zo goed is als bijvoorbeeld uit de Pixie, is het wel interessant voor onderweg of autark kamperen.
Bedankt voor de tip Willy ️
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor de tip Willy ️
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Als ik het eerder had geweten had ik het nog steeds niet gedaan
Afgezien van de prijs, want die handpresso is niet gratis, duurt het me allemaal net even te lang.
Tegen de tijd dat je 2 bakkies hebt gezet is de eerste al koud bij wijze van spreken• Kleine(80 ml) of grootte (110 ml) koffie in 4 minuten
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Koud gaat m niet worden eerste bakkie is al ruimschoots op voor 2e klaar is, bijnmij tenminste.
Ik heb de handpresso al weer enkele jaren oké het is de 2e, de eerste is op een gegeven moment “geploft” binnenhuis gescheurd en dan doet ie het meteen ook helemaal niet meer, onder garantie een nieuwe gekregen.
Het is ook belangrijk om de kop van binnen goed schoon te houden een beetje koffiedrap zal de gaatjes verstoppen en dan loopt ie niet meer door.
Verder doet de ene soort koffie het beter dan de andere ik gebruik m voornamelijk tijdens werk op 24 volt
(Veelal zal dat een 28 volt zijn nooit getimed maar redelijk snel klaar
Zou ik ooit een nieuwe kopen ? Niet helemaal zeker er komen ook maar echt alleen expressos uit er kan niet meer water in en soms heb ik liever gewoon een mok koffie
Ik heb de handpresso al weer enkele jaren oké het is de 2e, de eerste is op een gegeven moment “geploft” binnenhuis gescheurd en dan doet ie het meteen ook helemaal niet meer, onder garantie een nieuwe gekregen.
Het is ook belangrijk om de kop van binnen goed schoon te houden een beetje koffiedrap zal de gaatjes verstoppen en dan loopt ie niet meer door.
Verder doet de ene soort koffie het beter dan de andere ik gebruik m voornamelijk tijdens werk op 24 volt
(Veelal zal dat een 28 volt zijn nooit getimed maar redelijk snel klaar
Zou ik ooit een nieuwe kopen ? Niet helemaal zeker er komen ook maar echt alleen expressos uit er kan niet meer water in en soms heb ik liever gewoon een mok koffie
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ok...
Dus toch naar de inverter.
Ik denk dat je wel het bericht van Cessna 182 hebt gelezen..
Dat is een ervarings deskundige...
Wij zitten hier alleen maar theoretisch te ratelen..
p.s.
Lekker value pack Ctek gekocht...top.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Autark + walstroom + acculader + omvormer
Eigenlijk is hier niets nieuws aan, ik herinner me dat mijn ouders zo’n ding al in 1968 voor de tv gebruikte.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Wat TS eigenlijk wil, is gewoon aan de paal staan.
Als daar 6 A beschikbaar is, toch 8 A of meer afnemen.
Het tekort automatisch aangevuld uit de accu.
Dat is mogelijk. Victron levert daar apparatuur voor.
Steek je licht eens op bij Stroomwinkel.nl
Die kan je verder helpen voor deze specifieke toepassing.
Zie ook de reactie van Sailor Wim.
Als daar 6 A beschikbaar is, toch 8 A of meer afnemen.
Het tekort automatisch aangevuld uit de accu.
Dat is mogelijk. Victron levert daar apparatuur voor.
Steek je licht eens op bij Stroomwinkel.nl
Die kan je verder helpen voor deze specifieke toepassing.
Zie ook de reactie van Sailor Wim.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Accu zijn kleine chemische fabriekjes….. Even de specs van de YT opgezocht. 55Ah is gebaseerd op C (capaciteit) /20 uur. Omgerekend kan ie 20 uur 2,75 ampere leveren en dan is ie theoretisch leeg dwz de klemspanning is 10,5 V.
Dan staat er bij dat de reserve capacity (25A kan ie 120 minuten leveren) al 10% lager is, dus nog maar 50 Ah. Bij elke 25A meer gaat er nog eens 10% af (om eenvoudig te rekenen). Bij 150 A kan er nog maar 40 % van die 55Ah geleverd worden, tot 10,5V. Dat is grofweg 30Ah. Conclusie is dat nieuwe accu’s die volledig zijn opgeladen bij dermate hoge stromen uiteindelijk veel minder kunnen opbrengen. Dit komt dus allemaal door de chemie.
Nou is de Optima Yellowtop gelukkig bestand tegen zwaar misbruik. Hij kan 870A opbrengen, en flink ontladen worden tot onder de 10V. Wel absoluut noodzakelijk is dat de accu meteen goed opgeladen wordt. Bij dermate hoge stromen is niet alleen dikke kabel nodig, maar heel belangrijk zijn de aansluitingen. Als de aansluitingen niet goed zijn worden die heet (niet de kabel) en is dat het begin van het einde. Weet dus heel goed wat je doet!
Zoals al eerder aangegeven zal op het moment van koffiezetten de accu de meeste stroom gaan leveren, de lader zal onmiddellijk gaan bijladen en dus stroom meeleveren tot zijn maximum. Aan de 230V zal de lader zijn maximale stroom gaan vragen. Samen met andere verbruikers kan dit dus te veel zijn. Het advies is om de koffie alleen op de accu te zetten als je zeker wilt weten dat de automaat van de camping er in blijft. Je kunt thuis eerst eens een amperemeter op de 230V aansluitkabel zetten, dan kun je zien wat de uiteindelijke piekstroom is. METEN IS WETEN!
Op de website van Victron onder downloads, meer informatie, staat Order the energy unlimited book. Kies nederlands. Hier download je een leuk boek, gaat over boten, maar er staan veel voorbeelden hoe je nou moet rekenen met een autark systeem.
Leuk voor de wintermaanden…
Dan staat er bij dat de reserve capacity (25A kan ie 120 minuten leveren) al 10% lager is, dus nog maar 50 Ah. Bij elke 25A meer gaat er nog eens 10% af (om eenvoudig te rekenen). Bij 150 A kan er nog maar 40 % van die 55Ah geleverd worden, tot 10,5V. Dat is grofweg 30Ah. Conclusie is dat nieuwe accu’s die volledig zijn opgeladen bij dermate hoge stromen uiteindelijk veel minder kunnen opbrengen. Dit komt dus allemaal door de chemie.
Nou is de Optima Yellowtop gelukkig bestand tegen zwaar misbruik. Hij kan 870A opbrengen, en flink ontladen worden tot onder de 10V. Wel absoluut noodzakelijk is dat de accu meteen goed opgeladen wordt. Bij dermate hoge stromen is niet alleen dikke kabel nodig, maar heel belangrijk zijn de aansluitingen. Als de aansluitingen niet goed zijn worden die heet (niet de kabel) en is dat het begin van het einde. Weet dus heel goed wat je doet!
Zoals al eerder aangegeven zal op het moment van koffiezetten de accu de meeste stroom gaan leveren, de lader zal onmiddellijk gaan bijladen en dus stroom meeleveren tot zijn maximum. Aan de 230V zal de lader zijn maximale stroom gaan vragen. Samen met andere verbruikers kan dit dus te veel zijn. Het advies is om de koffie alleen op de accu te zetten als je zeker wilt weten dat de automaat van de camping er in blijft. Je kunt thuis eerst eens een amperemeter op de 230V aansluitkabel zetten, dan kun je zien wat de uiteindelijke piekstroom is. METEN IS WETEN!
Op de website van Victron onder downloads, meer informatie, staat Order the energy unlimited book. Kies nederlands. Hier download je een leuk boek, gaat over boten, maar er staan veel voorbeelden hoe je nou moet rekenen met een autark systeem.
Leuk voor de wintermaanden…
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!
Happy wife, happy life!
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Yup, maar ik ga geen 2000 euro uitgeven voor een bakkie koffie
@ab
De multiplus series van Victron is mooi spul, maar veel te duur voor wat ik wil.
https://www.victronenergy.nl/inverters- ... lti-500-va
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Goeie input FlorenceFlorence schreef: ↑zo 9 jan 2022 22:11Even de specs van de YT opgezocht. 55Ah is gebaseerd op C (capaciteit) /20 uur. Omgerekend kan ie 20 uur 2,75 ampere leveren en dan is ie theoretisch leeg dwz de klemspanning is 10,5 V.
Dan staat er bij dat de reserve capacity (25A kan ie 120 minuten leveren) al 10% lager is, dus nog maar 50 Ah. Bij elke 25A meer gaat er nog eens 10% af (om eenvoudig te rekenen). Bij 150 A kan er nog maar 40 % van die 55Ah geleverd worden, tot 10,5V. Dat is grofweg 30Ah.
Nespresso is 1200Watt, reken ik wat verliezen van de omvormer erbij kom ik op 1500Watt = 125A@12V
Met 125A houd ik 50% van de 55ah accu capaciteit over volgens jouw cijfers, dus 27ah ==> 324wh ==> 1500 Watt voor 13 minuten.
Dan zou het net moeten kunnen, maar krapper dan ik verwacht had.
Hmm, misschien dan voor de melkopschuimer kiezen ipv de nespresso, die heeft slechts 500Watt nodig.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Waar we de hele tijd al op wijzen..
Veel mensen onderschatten het vermogen wat nodig is als je van 12 VDC met een inverter naar 230 VAC gaat oppeppen.
Ook al eerder geschreven.....
Zorg echt dat alle kabels perfect zijn, dus de exact juiste kabelogen er aan gekrompen, op de goeie manier aangekrompen.
Want het minst of geringste overgangs weerstandje zal veranderen in een kokende en stomende verbinding.
De grootste stroom sloopt de minste van de verbindingen.
Helaas hebben veel mensen geen idee hoe ongelovelijk veel power in een accu zit.
Op mijn werk worden vliegtuig accu's onderhouden.... en daar is lang geleden eens iets mis gegaan.
Er viel een niet geisoleerd stuk gereedschap op de klemmen.... het enige wat je dan kan doen is rennen..
De klap was enorm... en de hele bende niet eens gesmolten maar gewoon verdampt.
Nu geef ik toe... vliegtuig accu's zijn een tikkie groter dan een Optima Yellow Top... maar toch.... ook die klapt als er sluiting gemaakt wordt op de aansluitpolen.
Effe een plaatje voor het idee: Vliegtuig accu..
, .
.
en dit waren mijn 2 Optima YT's... een verkocht. ( ook toen schreef ik de testwaarden er al op.)
.
Veel mensen onderschatten het vermogen wat nodig is als je van 12 VDC met een inverter naar 230 VAC gaat oppeppen.
Ook al eerder geschreven.....
Zorg echt dat alle kabels perfect zijn, dus de exact juiste kabelogen er aan gekrompen, op de goeie manier aangekrompen.
Want het minst of geringste overgangs weerstandje zal veranderen in een kokende en stomende verbinding.
De grootste stroom sloopt de minste van de verbindingen.
Helaas hebben veel mensen geen idee hoe ongelovelijk veel power in een accu zit.
Op mijn werk worden vliegtuig accu's onderhouden.... en daar is lang geleden eens iets mis gegaan.
Er viel een niet geisoleerd stuk gereedschap op de klemmen.... het enige wat je dan kan doen is rennen..
De klap was enorm... en de hele bende niet eens gesmolten maar gewoon verdampt.
Nu geef ik toe... vliegtuig accu's zijn een tikkie groter dan een Optima Yellow Top... maar toch.... ook die klapt als er sluiting gemaakt wordt op de aansluitpolen.
Effe een plaatje voor het idee: Vliegtuig accu..
, .
.
en dit waren mijn 2 Optima YT's... een verkocht. ( ook toen schreef ik de testwaarden er al op.)
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
40V nominaal die vliegtuig batterij? Ik tel zo even 20 cellen.
Is dat een standaard spanning aan boord?
Is dat een standaard spanning aan boord?
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Natte loodcellen.... 1,4 volt. ( als ze goed zijn... meer dan 3 niet goed, alles eruit en nieuw )
Wel cel voor cel te vervangen dus.
Zitten samen in een zware RVS behuizing.
In een vliegtuig kom je meestal 4 spanningen tegen.
28 volt DC
5 volt AC 400Hz
26 volt AC 400Hz
115 volt AC 400Hz
En die 400 Hz is waardeloos.... jankt... ik heb ook een dip in mijn gehoor bij 400Hz..
Oef... afgedwaald...
Wel cel voor cel te vervangen dus.
Zitten samen in een zware RVS behuizing.
In een vliegtuig kom je meestal 4 spanningen tegen.
28 volt DC
5 volt AC 400Hz
26 volt AC 400Hz
115 volt AC 400Hz
En die 400 Hz is waardeloos.... jankt... ik heb ook een dip in mijn gehoor bij 400Hz..
Oef... afgedwaald...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Klein setje.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Vergeleken met jou berg accu's... maar die boten hoeven niet te vliegen he...
In een vliegtuig heeft elke motor er een... voor de JFS... Jet Fuel Starter..
Maar achterin de romp hebben ze ook nog een APU...aux. power unit... een klein straalmotortje die als generator werkt.
Toch wel een dingetje hoor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ook na 6 pagina's blijft dit de meest eenvoudige (en doeltreffende) oplossing Desnoods 20x achter elkaarPD schreef: ↑ma 3 jan 2022 14:12Wanneer wij op een 6 A aansluiting staan, doen we het iets creatiever......
Eerst laten we de Nespresso Pixie opwarmen en zodra die warm is, zetten we de melkopschuimer aan (de Pixie trtekt dan nog nauwelijks stroom). Nadat de melk gereed is, tappen we de koffie.
Zo kan het prima op een 6 A aansluiting...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Maar wel een oplossing waarbij je je moet aanpassen aan de caravan, ipv dat je de caravan zich aanpast aan jou.
Hier is het ritueel 's ochtends, water in de Nespresso en melk in de opschuimer en gaan met die banaan. Dat is thuis geen probleem , maar op de camping is het dan ineens anders. Dan moet je opletten wat je in welke volgorde doet.
Wij betrappen onszelf erop dat we met onze slaperige kop op de camping exact hetzelfde doen als thuis, en door deze routine gaat dat dus wel eens fout hebben we gemerkt
Dus dan is het toch niet zo gek om te kijken of er een mogelijkheid is om de caravan aan te passen?
Want dat is in mijn ogen toch echt de eenvoudigste oplossing.
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Dus de grootverbruiks aan stroom kunnen beter een APU bij Chris bestellen en onder de caravan hangen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Nee hoor, ik hoef me niet aan te passen aan de caravan, die is echt heel dik in orde
Hooguit die enkele keer ons ritueel aanpassen aan de 6 A aansluitwaarde van de camping terwijl we meestal gewoon probleemloos 10 A hebben.
Iets met een oplossing voor een niet-bestaand probleem
Overigens heb ik afgelopen weekend nog Autark getest; dan blijft de accuspanning ook bij belasting op tenminste 12,7 Volt. Eind maart eens meten waar de accuspanning naar daalt tijdens moveren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)