Autark + walstroom + acculader + omvormer
Autark + walstroom + acculader + omvormer
Mijn Fendt tendenza 465 is af fabriek autark.
- Dometic SMP301-02
- Toptron EL607
- Toptron EL604 / mit bus Anschluss ohne HS Relais geen idee wat dat inhoud
- Yelow top 55ah
Kan ik ongestraft een +/- 1500watt 12v ==>230V omvormer plaatsen/gebruiken als ik aangesloten ben op walstroom?
Of loop ik dan het risico dat ik stroom ga trekken van de ingebouwde acculader en die daarmee om zeep help
Iemand die daar wat over kan zeggen?
Achterliggende gedachte is om de nespresso via de omvormer op de 55ah yellow top aan te sluiten.
- Dometic SMP301-02
- Toptron EL607
- Toptron EL604 / mit bus Anschluss ohne HS Relais geen idee wat dat inhoud
- Yelow top 55ah
Kan ik ongestraft een +/- 1500watt 12v ==>230V omvormer plaatsen/gebruiken als ik aangesloten ben op walstroom?
Of loop ik dan het risico dat ik stroom ga trekken van de ingebouwde acculader en die daarmee om zeep help
Iemand die daar wat over kan zeggen?
Achterliggende gedachte is om de nespresso via de omvormer op de 55ah yellow top aan te sluiten.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
ik zet een schakelaar om die 230v deel afsluit van het boordnet en alles overzet naar het 12v boord deel, 1500 w is wel behoorlijk wat voor dat accuutje, dat zal niet heel lang gaan, maar veel weet ik daar zelf niet van om eerlijk te zijn
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Als ik gelijktijdig een bakkie koffie zet en melk in de melkopschuimer klaarmaak, dan trek ik meer dan 6A.
Om daarvan verlost te zijn is dus de bedoeling om de zwaarste gebruiker, de nespresso, apart te laten lopen van de rest.
Afschakelen van de walstroom is dus geen optie, ik wil walstroom en omvormer tegelijk gebruiken.
En dat accutje moet toch in staat zijn om in die paar minuten 4 bakkies koffie klaar te maken.
Hij krijgt de hele dag om op te laden voor de volgende morgen
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Wanneer wij op een 6 A aansluiting staan, doen we het iets creatiever......
Eerst laten we de Nespresso Pixie opwarmen en zodra die warm is, zetten we de melkopschuimer aan (de Pixie trtekt dan nog nauwelijks stroom). Nadat de melk gereed is, tappen we de koffie.
Zo kan het prima op een 6 A aansluiting, al moet ik er wel bij zeggen dat we voor slechts 1 kopje koffie ook opgeschuimde melk gebruiken.
Wanneer je de accu met omvormer wilt gebruiken, zou ik die juist voor het minst-vragende apparaat kiezen, ofwel de melkopschuimer.
Laatst gewijzigd door PD op ma 3 jan 2022 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Oke, dat is dan wel een omslachtige manier heb je al eens geprobeerd of het niet gewoon werkt als de Nespresso al opgewarmd is?
Edit, Wat PD dus schrijft
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Caravan zelf trekt natuurlijk ook stroom, koelkast, ventilator kachel etc. dus daarom lijkt mij het meest logisch om juist dat apparaat te selecteren dat de meeste ampères trekt.
Ook willen we nog wel eens een eitje koken, ook dat pakt iets van 2A.
Feitelijk denk ik dat het erom gaat of een omvormer de lader om zeep kan helpen, dat zou ook kunnen gebeuren als je daar alleen een melkopschuimer aan hangt.
Laatst gewijzigd door TFJ op ma 3 jan 2022 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Een Nespressso werkt probleemloos op een 6 A aansluiting, ook wanneer de koelkast, verlichting, TV en boiler aan staan hoor; rekenkundig past het niet maar in de praktijk knalt de zekering er niet uit........ dat leert de ervaring.
Eitje koken doen we op gas en kun je elektrisch ook doen wanneer je koffie op is (of ervoor)
Door de volgorde aan te houden zoals ik omschreef (ook voor meerdere kopjes koffie met opgeschuimde melk) heb je helemaal niets extra nodig.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18817
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
In 2018 stonden we tijdens het voorjaarstreffen op een camping waar we slechts 4 ampère hadden. En toen ging het ook goed met de Nespresso.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ik weet uit ervaring dat Nespresso + melkopschuimer niet samen gaan op de Grote Altena
Ik vermoed ook dat de campings die gebruik maken van ICY, zoals De Grote Altena, veel gevoeliger ingesteld zijn voor hoeveel ampere je trekt.
Verder wil ik gewoon het gemak dat ik niet overal moet nakijken wat voor aansluiting ik heb maar gewoon de dingen gebruiken die ik heb.
Ik had zelf al bedacht dat ik eventueel een schakelaar kan zetten op de plus pool van de accu, en zo schakelen tussen autark/lader of de omvormer. Maar ergens heb ik het idee dat de elektronica dat niet zo fijn vindt als je dat met regelmaat in/uit schakelt.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ik heb een tweede Yellowtop 4.2 accu van 55 Ah die ik had eens verkocht.
Met mijn accutester laten zien dat ie goed was.
Belt die koper later op dat ie net 2 bakkies koffie kon zetten via een inverter en dat de accu tot op de bodem leeg was.
Ik wist niet dat hij de accu daarvoor wilde gaan gebruiken, dan had ik hem wel op andere gedachten gebracht./\
En dat helemaal leeg trekken is heel slecht voor een accu..
Ik denk dan ook niet dat een Nespresso of een melk opschuimer erg " aardig " is voor je YT accu, en dat er dan toch ook best weer lang geladen moet worden voor de accu weer op peil is.
Je kan trouwens wel deze truuk van stroom afnemen van de accu terwijl je aan het laden bent toepassen... de lader zal nooit meer gaan laden dan hij kan.
Maar ik denk dat je veel teveel vermogen gaat vragen..
Reken maar uit... 230 : 12 is bijna 20..... komt ook nog eigen verbruik van de inverter bij... 10-15 %
20x het verbruik van de Nespresso op 230 volt... dat ga je aan de Yellowtop vragen.
Wat verbruikt die Nespresso???
Reken maar uit.
Eigenlijk simpel..
Alles wat iets met verwarmen verbruikt veel stroom ook al op 230 volt.
Om dat zelfde te doen op 12 volt moet je ruim 20 x die stroom vermenigvuldigen.
Is de Nespresso 5 ampere.... dan is dat ruim 60 ampere wanneer je via een inverter gaat voeden...als voorbeeld.
Met mijn accutester laten zien dat ie goed was.
Belt die koper later op dat ie net 2 bakkies koffie kon zetten via een inverter en dat de accu tot op de bodem leeg was.
Ik wist niet dat hij de accu daarvoor wilde gaan gebruiken, dan had ik hem wel op andere gedachten gebracht./\
En dat helemaal leeg trekken is heel slecht voor een accu..
Ik denk dan ook niet dat een Nespresso of een melk opschuimer erg " aardig " is voor je YT accu, en dat er dan toch ook best weer lang geladen moet worden voor de accu weer op peil is.
Je kan trouwens wel deze truuk van stroom afnemen van de accu terwijl je aan het laden bent toepassen... de lader zal nooit meer gaan laden dan hij kan.
Maar ik denk dat je veel teveel vermogen gaat vragen..
Reken maar uit... 230 : 12 is bijna 20..... komt ook nog eigen verbruik van de inverter bij... 10-15 %
20x het verbruik van de Nespresso op 230 volt... dat ga je aan de Yellowtop vragen.
Wat verbruikt die Nespresso???
Reken maar uit.
Eigenlijk simpel..
Alles wat iets met verwarmen verbruikt veel stroom ook al op 230 volt.
Om dat zelfde te doen op 12 volt moet je ruim 20 x die stroom vermenigvuldigen.
Is de Nespresso 5 ampere.... dan is dat ruim 60 ampere wanneer je via een inverter gaat voeden...als voorbeeld.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2665
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Dan kom ik toch op een Victron combi met walstroom begrenzing.
Die had ik op de boot.
Wat er te kort is op de wal wordt uit de accu's geleend en gelijk weer opgeladen als de belasting daalt.
Die had ik op de boot.
Wat er te kort is op de wal wordt uit de accu's geleend en gelijk weer opgeladen als de belasting daalt.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
En kan ook niet zijn dat er via via elders stroom vandaan getrokken wordt waarvan de elektronica van beschadigd kan worden o.i.d.?
Want er zitten toch aardig wat draden aan die accupolen vastgeschroefd.
Ik had je rekensommetje ook al gemaakt.
Accu is 55ah en ik ga inderdaad rond de 100ampere trekken.
Maar ik redeneer op de volgende manier, graag hoor ik of ik hier een denkfout maak.
55 ampère uur = 110 ampère voor een half uur.
Trek ik de accu voor helft leeg, dan kan ik dus 15 minuten koffie zetten in theorie.
Daarnaast wat PD&Micky al zeiden, opwarmen kost het meeste vermogen, daarna is het al een stuk minder.
Maar als het een kansloze missie gaat worden hoor ik het ook graag hoor
Want omvormers zijn niet gratis heb ik al gezien
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Bedoel je de multiplus serie?sailor wim schreef: ↑ma 3 jan 2022 16:15Dan kom ik toch op een Victron combi met walstroom begrenzing.
https://www.victronenergy.nl/inverters- ... lti-500-va
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
En aan een klein invertertje heb je niet veel.
Knappe...300 a 400 euro om te beginnen.
Nog even over je rekensom.
Nee..er komt niet gedurende een half uur 110 ampere uit.
Je mag een AGM accu maar ong. 50% ontladen...maar tijdens dat proces zakt de accuspanning in...en daar gaat het mis....gaat steeds meer stroom lopen dan.
Nu reken je niet die spanningsval mee.
Ik zou dit koffiezetten op een accu nooit aan beginnen..te veel kanttekeningen..
Eentje dan..de draaddikte die van de accu naar de inverter zou moeten gaan...stuk dikker als nu naar de mover elektronica gaat..bedenk dat ook even.
25mm2 ofzoiets zeker...beetje overdreven ..
Ik weet niet wat er allemaal aan die accu hangt maar het vermogen zal uit de accu alleen kunnen komen..de rest is daar niet sterk genoeg voor.
Maar...heb je gelezen wat die kerel met mijn verkochte yt accu deed...
Tot de bodem leeggetrokken.. ...en dan terugkomen..accu doet niks...gek he..
Zo werkt het niet.
Knappe...300 a 400 euro om te beginnen.
Nog even over je rekensom.
Nee..er komt niet gedurende een half uur 110 ampere uit.
Je mag een AGM accu maar ong. 50% ontladen...maar tijdens dat proces zakt de accuspanning in...en daar gaat het mis....gaat steeds meer stroom lopen dan.
Nu reken je niet die spanningsval mee.
Ik zou dit koffiezetten op een accu nooit aan beginnen..te veel kanttekeningen..
Eentje dan..de draaddikte die van de accu naar de inverter zou moeten gaan...stuk dikker als nu naar de mover elektronica gaat..bedenk dat ook even.
25mm2 ofzoiets zeker...beetje overdreven ..
Ik weet niet wat er allemaal aan die accu hangt maar het vermogen zal uit de accu alleen kunnen komen..de rest is daar niet sterk genoeg voor.
Maar...heb je gelezen wat die kerel met mijn verkochte yt accu deed...
Tot de bodem leeggetrokken.. ...en dan terugkomen..accu doet niks...gek he..
Zo werkt het niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Maar hoe oud en fris was die accu die je verkocht?
Kan me voorstellen dat als het fijne er vanaf is het vermogen veel minder is.
Andere suggesties voor mijn 'probleem' ?
En dan bedoel ik niet apparaten na elkaar gebruiken
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Het idee van de omvormer kan je beter niet aan beginnen.
Uit ervaring weet ik, dat je meer dan 150 A uit de accu gaat trekken voor een Nespresso Pixie bijv.
Mede door omvormerverliezen, en instorten van het voltage van de accu. Slecht voor de accu ook.
Je zult een 2000 watt sinus omvormer nodig hebben. Hier heb je meer aan.
En uitstekende koffie.
Mits je ook een pakje goede fijngemalen koffie erbij koopt.
Uit ervaring weet ik, dat je meer dan 150 A uit de accu gaat trekken voor een Nespresso Pixie bijv.
Mede door omvormerverliezen, en instorten van het voltage van de accu. Slecht voor de accu ook.
Je zult een 2000 watt sinus omvormer nodig hebben. Hier heb je meer aan.
En uitstekende koffie.
Mits je ook een pakje goede fijngemalen koffie erbij koopt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
De Nespresso die wij hebben trekt maximaal 5A, dus 1200watt omvormer zou voldoende zijn of moet je daar ook verliezen in meerekenen?
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ja, behoorlijk.
In theorie zou je bij 12 watt en 12 volt 100 A trekken uit de accu.
In de praktijk gaat dat meestal niet op.
De kans is groot dat de accu instort tot 10 A. ( afhankelijk van de accu. Dan wordt het al 120 A ( theoretisch)
Met 20 % omvormerverlies kom je al zo op 144 A..
Een omvormer gaat ook behoorlijk wat verliezen als die maar 10 volt kan slurpen.
De uitgaande spanning van 230 volt gaat ook dalen bij veel omvormers.
Dat kan dan weer resulteren in steiging van het wattage...
Enz.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet kan..
Het kan wel degelijk.
Alleen moet je alles zwaar overbemeten. Vooral de accu.(s)
In mijn camper staat 210 Ah AGM en een 5000 watt omvormer.
Nespresso gaat..maar we doen het maar zelden meer.
De 150 A zekering klapt er uit..
Die is te licht. Met een paar keer resetten lukt het net..maar is teveel geklooi. Op gas gaat het probleemloos.
Een 200 A zekering zou het oplossen, maar daar begin ik nog niet aan.
Misschien als ik in de loop van dit jaar een 240 A Lifepo4 accu klaar heb.
En alle perikelen daaromheen heb opgelost.
In theorie zou je bij 12 watt en 12 volt 100 A trekken uit de accu.
In de praktijk gaat dat meestal niet op.
De kans is groot dat de accu instort tot 10 A. ( afhankelijk van de accu. Dan wordt het al 120 A ( theoretisch)
Met 20 % omvormerverlies kom je al zo op 144 A..
Een omvormer gaat ook behoorlijk wat verliezen als die maar 10 volt kan slurpen.
De uitgaande spanning van 230 volt gaat ook dalen bij veel omvormers.
Dat kan dan weer resulteren in steiging van het wattage...
Enz.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet kan..
Het kan wel degelijk.
Alleen moet je alles zwaar overbemeten. Vooral de accu.(s)
In mijn camper staat 210 Ah AGM en een 5000 watt omvormer.
Nespresso gaat..maar we doen het maar zelden meer.
De 150 A zekering klapt er uit..
Die is te licht. Met een paar keer resetten lukt het net..maar is teveel geklooi. Op gas gaat het probleemloos.
Een 200 A zekering zou het oplossen, maar daar begin ik nog niet aan.
Misschien als ik in de loop van dit jaar een 240 A Lifepo4 accu klaar heb.
En alle perikelen daaromheen heb opgelost.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ik heb op aardig wat campings gestaan waar 4A of 6A beschikbaar is. Ik heb een Nespresso met ingebouwde melkopschuimer (DeLonghi Latissima) en die trekt 1400Watt. Ik heb maar 1 keer gehad dat de elektra eruit klapte. Ik zet nu vaak de koelkast even op gas zodat ik iets minder stroom gebruik maar veel zal dat niet schelen. Het worden dure kopjes koffie als je speciaal hiervoor een inverter zou willen plaatsen .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Met 6 A 230 volt gaat dat ook meestal prima.
Met 4 A kan het eigenlijk niet.
Met 4 A kan het eigenlijk niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ik heb zelf een accu tester en die gaf bij de verkochte accu 98% aan... en dat is gelijk aan mijn huidige....en de splinternieuwe van vrienden.
Mijn huidige zie ik nu wel wat terug lopen in CCA... maar hij is nog steeds ver boven de fabrieks specs..
Dat was die "oude" ook...
M.a.w. ik verkocht geen rotzooi..die man die hem tot de bodem leegtrok heeft hem gewoon gesloopt....er zat nog 2 volt in.... geloof me... morits..
Niet meer te laden.... ik wilde ook niet de truuk om hem tot leven te wekken met mijn eigen YT en lader toepassen... mij te link.
Edoch...
JE bent niet de eerste die dit "bedenkt"
En je zal ook niet de laatste zijn.
Maar als je het echt goed voor elkaar wilt hebben zal je een godsvermogen aan accu's en inverter-power kwijt zijn.
Om die 1200 watt van de nespresso via een omvormer te laten werken zal je zomaar een omvormer met het dubbele vermogen nodig hebben.
Het ding start gewoon niet belast op zijn maximum..
Dus kijk eens wat een 2500 Watt omvormer kost... en dan niet eentje van Aliexpress... die beloven goud maar je krijgt roestig blik met dit soort dingen.
Daar komt dan bij dat de accu's niet alleen veel kosten maar ook veel gaan wegen... tenzij je LifePo4 accu's koopt...
In dat vermogen??.... 2000 euro ofzo..
Inverters kunnen leuke dingen zijn als je ze gebruikt voor laag vermogen.
Alles wat moet verwarmen is hoog vermogen....
Helaas pindakaas..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
We zitten in een tijd dat we honderden kilometers met elektrische auto's ver kunnen rijden, maar ff snel een bakkie leut zetten is er niet bij
Ik had er al wat over gelezen, maar als je er dan zelf aan gaat rekenen denk je toch al snel dat het toch zou moeten kunnen.
Opwarmen van de Nespresso 30 seconden, bakkie zetten nog een keer 30 seconden.
En laat dat eens een keer 150A trekken, dat moet die accu toch makkelijk kunnen leveren met een CCA van 750 A ofzo denk ik dan, per slot van rekening trekt de startmotor van een auto ook flink wat ampères.
Een paar honderd euro's had ik er wel in willen steken, maar nieuwe/andere accu's kopen gaat niet gebeuren.
Ben toch enigszins teleurgesteld door jullie reacties
-
- Berichten: 2665
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
Ja die bedoel ik.TFJ schreef: ↑ma 3 jan 2022 16:28Bedoel je de multiplus serie?sailor wim schreef: ↑ma 3 jan 2022 16:15Dan kom ik toch op een Victron combi met walstroom begrenzing.
https://www.victronenergy.nl/inverters- ... lti-500-va
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
@ TFJ...
Probeer het dan maar als je teleur gesteld bent door onze reactie's.
Beniewd of het lukt...en wat je er allemaal voor nodig hebt.
Een ding...30 seconden is denk ik erg optimistisch als opwarmtijd..want juist dat opwarmen vraagt veel..
Nu heb ik geen Nespresso dus ik weet dat niet.
Probeer het dan maar als je teleur gesteld bent door onze reactie's.
Beniewd of het lukt...en wat je er allemaal voor nodig hebt.
Een ding...30 seconden is denk ik erg optimistisch als opwarmtijd..want juist dat opwarmen vraagt veel..
Nu heb ik geen Nespresso dus ik weet dat niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark + walstroom + acculader + omvormer
@ TFJ.
Wat anders.... waar ik naar zit te kijken.
Je benoemd in je openings post de verschillende technische apparaten die aan boord zijn.
De Dometic SMP 301-02, dat is de moderne omvormer... waar 12,7 volt uitkomt en maximaal 27 ampere belastbaar.
De Toptron EL 607 is de stuurkast voor de verlichting.
En de Toptron EL 604... is de lader voor de accu.
Die lader zit achter de omvormer.... de input spanning daarvoor is 9 tot 15 volt, wat hij dus uit de omvormer Dometic SMP 301-02 krijgt....met een max stroom van 15 Ampere.
En dan...
De uitgangsspanning van die Toptron EL 604 is 13,8 tot 14,2 volt. !!!
En dan het gekke... de Optima Yellowtop accu heeft minstens een laadspanning van 14,8 volt nodig.
De accu heeft dus een te lage laadspanning en zal op den duur niet meer vol raken... en lui worden...op den duur..
Mijn vraag dan ook...
Is die Yellowtop de standaard bijgeleverde accu???
Dan lijkt er iets niet te kloppen...Denk ik..
Wat anders.... waar ik naar zit te kijken.
Je benoemd in je openings post de verschillende technische apparaten die aan boord zijn.
De Dometic SMP 301-02, dat is de moderne omvormer... waar 12,7 volt uitkomt en maximaal 27 ampere belastbaar.
De Toptron EL 607 is de stuurkast voor de verlichting.
En de Toptron EL 604... is de lader voor de accu.
Die lader zit achter de omvormer.... de input spanning daarvoor is 9 tot 15 volt, wat hij dus uit de omvormer Dometic SMP 301-02 krijgt....met een max stroom van 15 Ampere.
En dan...
De uitgangsspanning van die Toptron EL 604 is 13,8 tot 14,2 volt. !!!
En dan het gekke... de Optima Yellowtop accu heeft minstens een laadspanning van 14,8 volt nodig.
De accu heeft dus een te lage laadspanning en zal op den duur niet meer vol raken... en lui worden...op den duur..
Mijn vraag dan ook...
Is die Yellowtop de standaard bijgeleverde accu???
Dan lijkt er iets niet te kloppen...Denk ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.