aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door PD » wo 5 jan 2022 19:48

AlexvK schreef:
wo 5 jan 2022 16:51
Het valt me nu in de zoektocht in Duitsland op dat op de website van Fendt in Duitsland er mogelijkheden zijn om het model te configureren.
Ik denk dat dit komt omdat het dealernetwerk in Duitsland veel minder gedetailleerd is als in NL; een Duitser moet al snel honderden kilometers rijden om naar een merkdealer van een willekeurig caravanmerk te gaan terwijl in Nederland deze afstanden veel kleiner zijn.
Op Duitse caravan fora lees je vaak over voor ons grote afstanden tot de dealer, bijv. voor aflevering, onderhoud of slechts periodieke vochtmetingen.

Maar op termijn zal het in NL waarschijnlijk ook wel beschikbaar komen; vergelijkbaar met configuratoren voor auto's.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door doubleyou » wo 5 jan 2022 22:15

[re.gif]
Bij Dethleffs heb je in Duitsland ook een configurator en in Nederland niet. Bij Eriba kan je hier weer wel je caravan configureren. Vreemd, want het is toch allebei onderdeel van Hymer.
Het is heel prettig als je vooraf kan kijken welke opties je wil bestellen en wat dat extra kost en weegt. De configurator van Tabbert bijvoorbeeld is echt heel handig. Dan hoef je niet de hele prijslijst met de rekenmachine door te worstelen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

LeReve
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 23:49

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door LeReve » wo 5 jan 2022 22:44

Wij stonden voor hetzelfde dilemma. Alle genoemde caravan opties stonden ook op mijn lijstje. Uiteindelijk is het de Adria Adora 613 PK uit 2016 geworden. De natte cel naast het franse bed (ipv bij de kids), midden rondzit en 3 stapelbedden plus zitje achterin. Het nieuwe model (vanaf 2021) vind ik de indeling nog leuker voor de kids. En niet onbelangrijk, het design sprak ons aan (smaak). Verder airco en Alde vloerverwarming plus Thule luifel en Unico voortent maakte het voor ons compleet. Een mover bij deze gewichten en lengte is aan te raden. Onze max belading is 2000kg wat goed te doen is met onze auto, zelfs achteruit berg op in Italië caravan.gif plus huilende kinderen en gekke Italianen awhoea.gif . B+E hebben mijn vrouw en ik beide gehaald. Dit is wel aan te raden, ik heb er bruikbare tips aan over gehouden.

Ik heb ook gekeken om een caravan in Duitsland te kopen. Uiteindelijk in het noorden van Nederland uitgekomen. Voor een aantal garantie gevallen moesten we 3 keer terug (ze lossen alles netjes op). Dat vind ik zelf wel gedoe.. de volgende keer kijk ik toch liever in de buurt (midden van het land).

Onze winterervaring gaan we in februari op doen. (als we een plekje vinden weenie.gif )

Mijn tips: een Reich caravanweger tot 1500 kg en zoek vast een stalling als je die nodig hebt.. in het midden van het land is het vrij druk knipoog.gif
BMW X5 45e + Adria Adora 673 PK

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door ArnoM » wo 5 jan 2022 22:52

In het midden van het land....
Ik weet in Deil een stalling waar ze zeker nog plek hebben.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door Ikkeeindhoven » do 6 jan 2022 10:48

[re.gif] [re.gif]

thumbup.gif

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door AlexvK » vr 7 jan 2022 11:00

princewv schreef:
wo 5 jan 2022 19:44
Klopt idd. Waarom dat in NL nog steeds niet is, is voor mij ook een raadsel. De configurator in DLD is echt ideaal.

En welke modelreeks gaat jullie voorkeur naar uit: Saphir, Bianco (Selection of Activ) Tendenza enz enz?
Bianco Selection skm 550 heeft de voorkeur. Dit omdat deze een volwaardige rondzit heeft zonder wielkuip.

Ik had een youtube filmpje gezien en ik vroeg me af; er zit een soort lijst waar het lijkt een tent in geschoven kan worden.
Dit zit net boven de ramen. Wat kan je hiermee?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door Niels83 » vr 7 jan 2022 11:05

ArnoM schreef:
wo 5 jan 2022 22:52
In het midden van het land....
Ik weet in Deil een stalling waar ze zeker nog plek hebben.
Almere ook, maar als je de stalling op 5 minuten van huis wil, dan is de kans groot dat je flink aan het zoeken bent.
Laatst gewijzigd door Niels83 op vr 7 jan 2022 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door AlexvK » vr 7 jan 2022 11:08

Niels83 schreef:
vr 7 jan 2022 11:05
ArnoM schreef:
wo 5 jan 2022 22:52
In het midden van het land....
Ik weet in Deil een stalling waar ze zeker nog plek hebben.
Almere ook, maar als je de stalling op 5 minuten van huis wil, dan is de kans groot dat je flink aan het zoeken bent.
Ik heb een stalling op 5 min van huis. Staat nu mijn vouwwagen en daar gaat caravan ook heen. Dus daar geen zorgen over.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door Niels83 » vr 7 jan 2022 11:09

[re.gif] re.gif]
Volgens mij kun je hier raamluifeltjes inschuiven. Met de airco's tegenwoordig zie je het niet veel meer. Eerder was het een uitkomst om wat schaduw op de ramen te krijgen.

Bij mij is het gelijk ook een lijst over 2 overlappende platen, maar of dat 40 jaar later nog steeds niet uit 1 stuk is weet ik niet.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door princewv » vr 7 jan 2022 11:44

AlexvK schreef:
vr 7 jan 2022 11:00
princewv schreef:
wo 5 jan 2022 19:44
Klopt idd. Waarom dat in NL nog steeds niet is, is voor mij ook een raadsel. De configurator in DLD is echt ideaal.

En welke modelreeks gaat jullie voorkeur naar uit: Saphir, Bianco (Selection of Activ) Tendenza enz enz?
Bianco Selection skm 550 heeft de voorkeur. Dit omdat deze een volwaardige rondzit heeft zonder wielkuip.

Ik had een youtube filmpje gezien en ik vroeg me af; er zit een soort lijst waar het lijkt een tent in geschoven kan worden.
Dit zit net boven de ramen. Wat kan je hiermee?
Afbeelding
De 550SKm heeft geen rondzit hoor ;) Dat is een gewone treinzit. Misschien bedoel je dat? Ik heb zowel de 550SKM als de 560SKM uitgebreid bekeken op de beurs in Düsseldorf en de 560 biedt echt veel meer ruimte. Ook het zitje is heel ruim.
Nadeel van de 550 treinzit is ook dat je dan weer een koof in de hoek hebt. Daar zit je altijd tegen aan te trappen ;)
Zie foto
Bijlagen
550.jpeg

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door princewv » vr 7 jan 2022 11:45

Zie hier de zit van de 560SKM, met als voordeel een verplaatsbare tafel
Bijlagen
560.jpeg
560.jpeg (24.29 KiB) 1942 keer bekeken

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door AlexvK » vr 7 jan 2022 15:01

Ja, sorry. Ik bedoel een volwaardige treinzit.

We willen nu voor een 230 brede caravan gaan. Dat werd ons in de familie ook aangeraden.
Welke koof bedoel je precies? Want de wielkast zit juist niet in de 550 skm.

Groet, Alex

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door princewv » vr 7 jan 2022 15:17

De koof op de vloer waar de (ring) leiding onder andere doorloopt. Die zie je op de foto van de treinrit die ik heb geplaatst. Ik heb zelf de ervaring met onze vorige caravan dat het irritant is. Zelfs als de kinderen aan die kant zitten. Ook beschadigt het altijd snel.

Ik wil je ook niet perse adviseren, maar kijk goed naar de verschillen en alle voors en tegens.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door Morgoth » di 11 jan 2022 13:46

Wat ik zou doen? Ik zou een voortent nemen met slaapcabine en daar de kinderen in leggen. De kinderen vinden het geweldig om in hun "eigen tent" te slapen. Kies daarbij een caravan met vast bed en een zithoek die je kunt ombouwen tot bed. Op deze manier kunt je op een doorreiscamping met z'n vieren in de caravan slapen maar op bestemming heb je lekker de ruimte in de caravan. Als je 's nachts de deur open laat liggen de kinderen niet onbewaakt.
Op deze manier hoef je niet meteen zo'n achterlijk grote caravan en heb je wellicht geen BE nodig. De kinderen vinden het doorgaans prachtig.

Even als aanvulling:
Het ligt er ook aan hoe je de caravan gebruikt. Als je van huis naar je bestemming rijdt en daar drie weken blijft staan, dan kun je best een grotere caravan kiezen. Wij houden van trekken. We hebben geen voortent maar een luifel. Ik heb een smalle caravan van 2,10 omdat ik er ook mee door steden rij en heel veel over smalle bergweggetjes buiten de normale routes door de rimboe, vaak zelfs voor brede voertuigen verboden. Ik wil niet met een brede caravan op reis.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Volvodriver

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door Volvodriver » di 11 jan 2022 19:25

Familie die een 230 breed adviseert heeft nooit met een 250 breed gereden en de extra ruimte waarschijnlijk niet ervaren. Daarnaast zien ze "beren op de weg" die er niet hoeven te zijn. Alleen als je naar het Verenigd Koninkrijk gaat heeft een 230 de voorkeur.
Ik ben jaren voor maximaal 230 gegaan. Heb de huidige caravan daar zelfs speciaal op gekocht. Maar heb gemerkt dat ik op de lokaties die mij bevallen ook makkelijk met een 250 brede caravan had kunnen komen. De volgende caravan wordt dan ook echt een 250 brede. (Ook omdat "mijn merk" niet meer gemaakt wordt in 230 breed) En ja ik heb met de caravan van mijn familie genoeg met 250 breed gereden. Het is niets anders dan met 230 rijden.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door hoboken » di 11 jan 2022 20:40

Ik zou altijd voor 2.50 meter breed gaan, je krijgt zo veel meer ruimte in de caravan.
Stap eens bij een dealer in een 2.30 brede caravan en dan in een kwa lengte en indeling vergelijkbare 2.50 meter brede caravan.
Ik vermoed dat de keuze dan snel gemaakt is.
Voor het rijden maken die 10cm aan iedere kant niets uit, ik zou mij meer zorgen maken over de lengte en met name de uitzwaai bij scherpe bochten.
Maar eigenlijk valt dat ook nogal mee, onze caravan is ruim 8 meter dus ik weet waar ik over spreek.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door AlexvK » di 11 jan 2022 20:44

Ja, je ziet ook goed dat 20 cm over de hele lengte heel veel ruimte scheelt.
We hebben er nu een goed gevoel over om voor 230 te gaan. Voor het eerst gaan ik met zo'n ding op pad, dus wie weet hoe we het allemaal nog gaan ervaren.

Liefst zou ik een nog wat kleinere nemen, alleen komen er dan nog (teveel) concessies. Dus dan maar hier op houden.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door AlexvK » wo 12 jan 2022 14:02

Bedankt voor alle reacties. Ik heb zojuist akkoord gegeven op een Fendt 550 skm. (bianco selection).

Als het goed is wordt deze in maart geleverd.

Het was even een zoektocht, maar een goed aanbod kunnen vinden.
Opties:
2.000 kg as
hordeur
safety pakket (atc en nog wat)
stopcontact voortent
reservewiel

We gaan nu maar plannen maken en hopelijk het rijbewijs halen blij.gif

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door Chrisje113 » wo 12 jan 2022 16:37

Mooie caravan AlexvK! Hopelijk kan je snel op voor je rijbewijs schijnt nogal druk en hectisch te zijn bij het CBR
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

workel

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door workel » wo 12 jan 2022 17:17

@AlexvK, nogmaals gefeliciteerd met deze mooie aankoop. Su6 met aftellen, ach tis zo maart.

Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door Roadstar » wo 12 jan 2022 19:05

Gefeliciteerd! Mooie caravan thumbup.gif

Volvodriver

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door Volvodriver » wo 12 jan 2022 19:10

Veel plezier met je aankoop en succes met wachten.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door Chris » wo 12 jan 2022 20:12

Mooie caravan Alexvk heel mooi...
Gefielseteert....

En nu idd.... effe E halen....hup hup... aanmelden...
Vaak bij vakantieveilingen voor een leuk prijsje te scoren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door 4Motion » wo 12 jan 2022 20:59

Mooie caravan!
Ruime treinzit, garagedeur ... Top keuze proost.gif
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: aankoopadvies gevraagd caravan met 2 kinderen

Bericht door ArnoM » wo 12 jan 2022 21:10

Gefeliciteerd met deze mooie caravan!
Veel leuke vakantie kilometers gewenst!
haphop.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”