Geen water

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Mol

Geen water

Bericht door Mol » zo 2 jan 2022 15:31

Beste leden, Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag die misschien iemand kan beantwoorden. Ik zal eerst de situatie beschrijven. Ik heb sinds april 2021 een winterhard chalet van het merk Carabuild met cv. Alle leidingen lopen onder het chalet en hebben buisisolatie. Het chalet is aan de onderkant dichtgemaakt met sandwichpanelen en heeft een aantal kleine ronde ventilatie openingen. De waterleiding komt net onder mijn chalet schuin uit de grond op ongeveer 20 cm en loopt dan 5 meter boven de grond onder m’n chalet door. Deze 5 meter is nog omgeven met buisisolatie.
Tweede kerstdag was ik er en het had een paar dagen gevroren. We laten altijd de cv op 11 graden. We hadden op dat moment geen water uit de wasbak en douche. Op het moment dat ik de wc doortrok, begon het water weer te lopen.
Heeft iemand dit ooit eerder gehad? En weet iemand een goede oplossing voor een eventuele strengere vorst. Ik zelf had niet het idee dat het onder m’n chalet koud was. Dus ik zit eerder te denken aan de plek waar de waterleiding omhoog komt voor m’n chalet. Ik hoor het graag. Groetjes, Iwan

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Geen water

Bericht door Knaus440 » zo 2 jan 2022 16:11

Ik denk dat wanneer het onder je chalet afgesloten met wat ventilatie openingen, buisisolatie misschien niet voldoende is. Ik had bij onze stacaravan de watertemperatuur wel eens gemeten. Uit de put, waar kranen voor 5 chalets/ stacaravans zaten, kwam het nooit kouder dan een 4-5 graden. Ook niet in die hele strenge winter met -15. De aanvoerleiding lag ruim 1 meter onder de grond, en grond isoleert goed blijkbaar.
Ik had bij onze stacaravan ook de buizen geisoleerd, maar eerst om de leidingen thermolint gemaakt. Met 3 sensoren werden alle leidingen onder de stacaravan, zijkanten dicht gemaakt, op 7-8 graden gehouden. Inschakelen bij 7 graden, uitschakelen wanneer water in de leiding 9 graden was. Het thermolint lag tot in de put, dus ook de 3 meter tussen stacaravan en put. Geultje van 80-90 cm diep gegraven.

Maar ja, toen ik de stacaravan kocht lagen de leidingen onder de open onderkant los op de grond!
Ik kon het dus van niks af aanpassen. Bij jou zit er buisisolatie om. Dat moet je dan loshalen en met thermolint opnieuw aanbrengen.
Wat ik omschrijf is de arbeids intensieve oplossing, met goede zekerheid.
Hopp dat er meer mensen met ervaring reageren.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen water

Bericht door Ab » zo 2 jan 2022 18:18

Veel ervaring hoef je niet te hebben, om te weten dat water bevriest bij temperaturen onder nul.. mrgreen.gif
Leidingwerk beviest ook.
Isolatie vertraagt het alleen maar.
Uiteindelijk wordt het net zo koud als een niet geisoleerde leiding.
Als het water stilstaat tenminste.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”