Caravan garage

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Caravan garage

Bericht door Conradi » ma 27 dec 2021 19:57

We hebben grond gekocht en zijn druk bezig met het ontwerp van ons huis. Los daarvan - letterlijk ook - willen we een caravan garage. Dat willen we vergunning vrij bouwen. Als we de garage namelijk in de bouwvergunning willen meenemen, moeten we aan allerlei (welstand)eisen voldoen die de boel nogal lastig maken. Bij vergunning vrij - het woord zegt het al - is dat niet zo, maar mag je niet hoger dan 3m bouwen. Hierbij waar we aan denken:

Afbeelding

Tja, en dan beginnen de moeilijkheden. Als je een deur van circa 280 cm en de hoogte van de deur, balkenlaag e.d. meeneemt ga je snel over de 3 meter heen.
Wie heeft hier wel'es mee van doen gehad en wie weet een oplossing?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Caravan garage

Bericht door henry12 » ma 27 dec 2021 20:11

Ik heb geen ervaring met bouwen .
Echter heb ik wel verstand van het plaatsen van overhead deuren en hier best veel in mogelijk .
Is eventueel een roldeur niet mogelijk .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Volvodriver

Re: Caravan garage

Bericht door Volvodriver » ma 27 dec 2021 20:16

Dat is een moeilijke. Ik zou proberen de garage iets verdiept aan te leggen t.o.v. het maaiveld. Met een goot voor wateropvang op het diepste punt van het talud.
Ik weet niet hoe streng jou gemeente handhaaft op vergunningvrije bijgebouwen. Ik mijn gemeente is de handhaving buitensporig streng daarop helaas.

Overigens ik zou sowieso "staldeuren" plaatsen en geen rol of overhead deuren. Dat scheelt al in hoogte.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Caravan garage

Bericht door mark m » ma 27 dec 2021 20:53

3 meter bouwhoogte is enorm (te?) krap voor een caravan van veelal 2.65m.

Een beetje afhankelijk van de overspanning en materiaalgebruik gebruik. Maar bij een traditionele bouwwijze moet je toch denken aan een balklaag van 15-20cm hoogte, plaatmateriaal, isolatie en EPDM 7,5 - 10cm en een dakopstand van 7,5 - 10cm. Dus 30 - 40cm hoogte ben je zomaar kwijt bij een traditionele bouwwijze. Met een betonnen dak kan je iets dunner, maar dat is centimeterwerk.

De inbouwhoogte van de overheaddeur komt er dan nog bij.

Je moet denk ik improviseren. Garagevloer verdiept aanleggen (denk om voorkomen van wateroverlast) incl. Toelopend Straatwerk. Ooit heb ik een een overheaddeur gezien die 'op z'n kop' zat, dus het draaiwerk verdiept in de vloer weggewerkt. Dakconstructie met stalen liggers, enz.

Overigens wel een gaaf plan! thumbup.gif het is ook nog steeds onze droom!
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Caravan garage

Bericht door BertJan » ma 27 dec 2021 21:00

geen houten liggers maar stalen, scheelt de helft in hoogte.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Caravan garage

Bericht door Musso53 » ma 27 dec 2021 22:25

Geef het een schuin dak dan mag hij maximaal 5 meter hoog zijn.
Bijlagen
Barn (21).jpg
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan garage

Bericht door Ab » ma 27 dec 2021 22:29

Ik zou kiezen voor helemaal geen liggers, als je echt onder de 3 meter moet blijven.
Met deze overspanning zou ik er 80 mm vlak sandwichpaneel over leggen, met daarop Neopreenrubber gelijmd. Sterk zat bij 3-4 meter overspanning, en meteen perfecte isolatie. Ook de onderkant is dan meteen afgewerkt en onderhoudsvrij. 100 mm dik kan ook nog.
Met evt. een iets verdiept liggende goot, kan je een binnenhoogte van 2920 mm overhouden.
Nog wel iets meer, met een iets verdiept liggende vloer.
Een overhead deur is nog wel een uitdaging, maar niet onmogelijk.
Een dubbele openslaande deur, al of niet elektrisch geeft de meeste ruimte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Caravan garage

Bericht door freekvo » di 28 dec 2021 08:54

Musso53 schreef:
ma 27 dec 2021 22:25
Geef het een schuin dak dan mag hij maximaal 5 meter hoog zijn.
Wij hebben dat op deze manier opgelost (de schuur was hier nog in aanbouw):

20200905_192305.jpg

Om de nok binnen de maximale hoogte te houden hebben we het achterste deel (niet zichtbaar vanaf de weg) plat uitgevoerd.

20210514_121556.jpg

De caravan staat achter de overheaddeur.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

workel

Re: Caravan garage

Bericht door workel » di 28 dec 2021 12:27

[re.gif]
Als je aan 3 meter hoogte zit dan gaat het aardig krap worden en zal je wat concessies moeten doen.

Ik zou eerst de caravan met wellicht dakairco opmeten met beetje speling. Voor overspannen balken gebruiken van 120 mm als de overspanning niet groter word dan 3,50 meter, OSB plaat erop en dan dakleer. Isolatie aan de onderzijde van het dak, daar het je toch 120 mm ruimte voor, tis niet ideaal.
Vervolgens 2 openslaande deuren met een kozijn heb je de meeste ruimte qua hoogte, roldeur of kanteldeur heeft ook gevolgen voor de binnenmaat.

Of toch eens kijken wat de opties zijn om toch een vergunning aan te vragen voor het geheel incl. schuindak. Welke kosten heb je dan extra en welke ruimte om een ander gebouw heb je om daar neer te zetten, als dat een klein financieel aandeel is in het grote totaal zou mij dat keuze zijn.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan garage

Bericht door Conradi » di 28 dec 2021 20:59

Dank voor het meedenken thumbup.gif

Het puntdakje valt af, wil je 5 m hoog bouwen dan moet je ook meer afstand tot de kavelgrens aanhouden. Daarbij komt dat er ook een kavelgrens aan de achterzijde is. Het verlagen van de bodem valt - voor nu althans - ook af, want dan moet je ook van alles organiseren om het regenwater buiten te houden.
Ab schreef:
ma 27 dec 2021 22:29
Met deze overspanning zou ik er 80 mm vlak sandwichpaneel over leggen, met daarop Neopreenrubber gelijmd. Sterk zat bij 3-4 meter overspanning, en meteen perfecte isolatie. Ook de onderkant is dan meteen afgewerkt en onderhoudsvrij. 100 mm dik kan ook nog.
Dat klinkt goed, maar als ik op sandwichpaneel kom ik al dag vol geschuimd spul tegen voor gevels of schuine daken. Weet jij wat geschikt is voor een plat dak, zonder gordingen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan garage

Bericht door Ab » di 28 dec 2021 22:39

Ja, ik heb heel veel keren daken gelegd of ben daar bij betrokken geweest afgelopen jaren met gebruikmaking van sandwichpanelen.
Als hoogte geen rol speelt, dan kan je voor overspanningen tot 6 meter dakpanelen, op liggers met een stramienmaat van 6 meter h.o.h. gebruiken.
Dat zijn sandwichpanelen met een hoog profiel onderplaat, verlijmd met een practisch vlakke bovenplaat, met hoogwaardig isolatieschuim ertussen. Totale dikte ca 180 tot 240 mm.
Te hoog voor jouw garage.

Wandpanelen echter, zijn 2-zijdig vlak, en kunnen vertikale overspanningen tot 6 meter of meer aan, qua winddruk.
Die komt neer op ca 80 kg/ m2 ( afhankelijk van lokatie)
Voor kleinere overspanningen kunnen die panelen veel meer hebben, dus ook prima geschikt als dak. Relatief goedkoop, omdat er geen liggers nodig zijn, geen afwerking aan onderzijde, en zeer goede isolatie.
Wandpanelen zijn leverbaar in heel veel verschillende diktes.
Van 20 mm tot 200 mm.
In jouw geval zou ik 80 of 100 mm adviseren.
Beetje afhankelijk van hoe breed je wilt bouwen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Melisse
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 nov 2009 20:29
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan garage

Bericht door Melisse » di 28 dec 2021 22:45

Een eigen garage voor je caravan bij je huis love.gif

Volgens watmagikbouwen.nl mag je 3m hoog bouwen met een plat dak.
Wil je hoger moet je naar een zadeldak, dit mag wel dichter bij de erfgrens, alleen moet je wel de achterzijde ook schuin maken. Op de website staat een formule hoever je uit de perceelgrens dient te blijven bij een bepaalde hoogte. https://watmagikbouwen.nl/bijgebouw/ Onderaan de website staat ook een voorbeeld van verschillende situaties. Misschien kan je er iets mee...

Zie hier voorbeelden van gordingen van maar 120mm, dat is echt te weinig!! Reken maar eens uit hoeveel gewicht er bijkomt als het dak vol water staat tijdens een hoosbui, of met een flink pak sneeuw in de winter..

Voor een overspanning van 3.5m heb je minimaal gordingen nodig van 175mm hoog! de vuistregel die normaal gehanteerd wordt is 5cm balkhoogte per 1m overspanning. Dus overspanning gedeeld door 20. Voorbeeld 3m/20 = 15cm balkhoogte

Succes met dit leuke project !
Ford S-Max 2.0TDCi 163pk - Eriba Sporting Jive 465

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan garage

Bericht door Conradi » di 28 dec 2021 22:55

Ab schreef:
di 28 dec 2021 22:39
In jouw geval zou ik 80 of 100 mm adviseren.
Beetje afhankelijk van hoe breed je wilt bouwen.
Hé, dat klinkt mooi Ab thumbup.gif

Ik wil een doorgang van 275 cm hebben. Een plafond rolldeur heeft 6 cm nodig, 'jouw'' sandwich panelen 10 cm, dan kom ik 291 cm. Kortom, dan heb ik nog circa10 cm voor de afwerkrand/waterkering.
Het lijkt of we er zijn :wink:
Melisse schreef:
di 28 dec 2021 22:45
Een eigen garage voor je caravan bij je huis love.gif
Dus overspanning gedeeld door 20. Voorbeeld 3m/20 = 15cm balkhoogte
Succes met dit leuke project !
We geen er ook nog een huis voor bouwen, inclusief garage in de kelder :wink:

Jouw berekening herken ik. Ik wil 450 cm breed bouwen dus dan kom je op 22,5 cm balken uit. Als alternatief speel ik met de gedacht om de boven de garagedeur 3 m balken in de lengte te gebruiken die op een I-balk afsteunen. Die hoeven dan maar 15 cm te zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan garage

Bericht door PD » di 28 dec 2021 23:01

Wat een heerlijke uitdaging, ik benijd je thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Caravan garage

Bericht door Poldervrouwtje » di 28 dec 2021 23:06

Zoek op bouwen met verholen goot. Dan kan je stuk lager bouwen. Is wel duurder ivm extra balken maar scheelt zomaar 25 cm
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan garage

Bericht door Conradi » di 28 dec 2021 23:13

PD schreef:
di 28 dec 2021 23:01
Wat een heerlijke uitdaging, ik benijd je thumbup.gif
Dank je wel :wink:

Het is vooral véél werk want de vergunningsaanvraag bestaat uit - schrik niet - 11 tekeningen, Bouwbesluit rapportage (42 pagina’s), Energie prestatie (Label A+++, 66 pagina’s), Milieurapportage (11 pagina’s) en Constructie (297 pagina’s). Allemaal verschillende adviseurs die je ook nog 'es op één lijn moet zien te krijgen. Maar, voor de kerst kregen we het goede nieuws dat begin Januari de vergunning waarschijnlijk afgegeven wordt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan garage

Bericht door Conradi » di 28 dec 2021 23:25

Poldervrouwtje schreef:
di 28 dec 2021 23:06
Zoek op bouwen met verholen goot. Dan kan je stuk lager bouwen. Is wel duurder ivm extra balken maar scheelt zomaar 25 cm
Hé dank voor de opmerking! Ik kan misschien het grote dak (van de garage) ook laten afwateren op de schuur / overstek.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan garage

Bericht door PD » wo 29 dec 2021 00:14

Conradi schreef:
di 28 dec 2021 23:13
PD schreef:
di 28 dec 2021 23:01
Wat een heerlijke uitdaging, ik benijd je thumbup.gif
Dank je wel :wink:

Het is vooral véél werk want de vergunningsaanvraag bestaat uit - schrik niet - 11 tekeningen, Bouwbesluit rapportage (42 pagina’s), Energie prestatie (Label A+++, 66 pagina’s), Milieurapportage (11 pagina’s) en Constructie (297 pagina’s). Allemaal verschillende adviseurs die je ook nog 'es op één lijn moet zien te krijgen. Maar, voor de kerst kregen we het goede nieuws dat begin Januari de vergunning waarschijnlijk afgegeven wordt.
Dit gaat jou lukken… ik weet het zeker, denk ik 😉👍
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan garage

Bericht door erichendri » wo 29 dec 2021 16:00

Jebkunt de roldeur toch ook op je dak laten laten rollen.
Ik bedoel dat je de geleide rail over je dak laat lopen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Caravan garage

Bericht door Eefje » wo 29 dec 2021 18:43

of een roldeur op zijn kant, dus naar een van de zijmuren rollend. heeft iemand hier in de wijk ook bij zijn garage....
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan garage

Bericht door Conradi » wo 29 dec 2021 19:17

[re.gif]
Zo'n zijroldeur heb ik natuurlijk ook bekeken, maar die heeft aan de bovenzijde bijna net zoveel ruimte nodig als een sectionaaldeur.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Caravan garage

Bericht door Den Adriaan » wo 29 dec 2021 20:25

Het is zo simpel.
Grond een stukje afgraven, hellingbaantje maken met onderin een opvang voor hemelwater.
Pompje erbij en klaar of een grindput maken.
Nog simpeler.
Grond ophogen dat wordt het meetpeil.
Alles gebouwd en gereed en goedgekeurd.
Grond weer weg en u heeft een hoge garage.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan garage

Bericht door Conradi » do 30 dec 2021 22:57

[re.gif]
Die oplossing ken ik, maar de gemeenteambtenaren zijn ook naar de cursus "de trucjes die aannemers/bouwers toepassen" geweest :wink:

Ik heb ondertussen wat zitten ontwerpen en kom nu op 305,5 uit, dat vind ik even voldoende:

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan garage

Bericht door Wie-niets » vr 31 dec 2021 09:37

[re.gif]
Ik heb nogal veel cursussen gevolg in mijn leven om zaken te onderzoeken of projecten te mogen begeleiden of leiden. knipoog.gif
Dus maak diverse mensen niets wijs met trucjes, trics of geknoei ook o.a. in de administratie. Soms kom je dan van een koude kermis ( later) thuis. mrgreen.gif
Dus probeer zo veel mogelijk binnen de grenzen van het wettelijke te blijven en zo te zien gaat je dat wel lukken.
Overigens ondanks alles zul je altijd later zaken tegenkomen met had ik het maar zo of zo gedaan.
Ze zeggen niet voor niets , eigenlijk moet je je huis 2 keer mogen bouwen.

Maar even een vraagje. Waarom aan de achterkant als ik het goed zie een schuinte in de achterwand ? Heeft dat met de situering op/met het kavel te maken.?
Het is maar even een vrijblijvende tip maak in de achterwand een deur die naar achteren open sla, dan kun je aan de achterkant indien daar ruimte genoeg is wat makkelijker uit de weg.

Nog een vraagje, ga je de muren nog voorzien van een paar ramen? Licht Koepels op het dak geven weer verhoging of is dat wel toegestaan als indicatie boven de 3 meter?
In ieder geval veel succes met de rest van het bouwen.

Volvodriver

Re: Caravan garage

Bericht door Volvodriver » vr 31 dec 2021 10:44

[re.gif]
Exact jou eerste alinea bedoelde ik met mijn opmerking over hoe streng de gemeente van Conradi is met handhaving. De periode dat "trucjes" nog werkten is echt voorbij. Sommige gemeenten zijn nog wat coulanter maar de meesten zijn er als de kippen bij met een bouwstop momenteel. In mijn gemeente bijvoorbeeld kan je zelfs een vergunningvrije (nieuwe) schutting afbreken als ie niet aan de algemene eisen voldoet.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”