Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Aero490
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 17:59

Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Aero490 » ma 27 dec 2021 19:25

hallo allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe Aero 490QSK besteld en deze wordt in April afgeleverd. (1500kg)
Dus aangenaam en direct voorgesteld;)

Nu ben ik voor deze caravan ook nog opzoek naar een geschikte auto.
Mijn gedachten en gevoelens gaan nogal wat heen weer.

De auto's waar ik naar aan het kijken ben zijn de:

Nissan QashQai 1.6DCI Tekna 2014 met 1800kg trekgewicht 131pk
Mazda CX5 2.0 benzine met 1800kg trekgewicht 165pk of de CX5 2.2 Diesel met 2000kg trekgewicht 175PK (bouwjaren 2012-2014)
BMW 3 serie 325i automaat 218pk bouwjaar 2007.

Diesel of benzine geen voorkeur, ik kan in de toekomst nog van meest bereden auto wisselen.

What to do! :)

Groetjes
Laatst gewijzigd door Aero490 op ma 27 dec 2021 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door deusjevo » ma 27 dec 2021 19:26

Welkom en wat is de MTM van de caravan?
Heb je een E rijbewijs?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Aero490
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 17:59

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Aero490 » ma 27 dec 2021 19:34

Het maximale gewicht van de caravan is 1500kg had ik er even bij moeten zetten.
E-Rijbewijs heb ik niet, twijfel nog om deze te gaan halen.
Ik ga eerst uit van zonder, ik kan natuurlijk ook nog het gewicht van de auto verlagen.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door doubleyou » ma 27 dec 2021 19:56

Dat zijn wel heel verschillende auto"s scratch.gif! De Areo 490 QSK is best zwaar, rijklaar bijna 1300 kg. Met wat extra's en bagage zit je zo op 1600 kilo.
Mooie caravan! Ik vind de Aero er in de Dethleffs range echt uitspringen qua ontwerp.

Dan lijkt de CX-5 2.2 175pk Diesel de beste keus puur vanwege het beschikbare koppel bij lage toeren en het verbruik. Maar ik denk dat ik qua rijden en auto, mede vanwege die heerlijke motor, eerder voor de BMW zou kiezen. Die doet het volgens Caravantrekker nog beter op het gebied van prestaties maar wel bij hogere toeren. Het verbruik van die heerlijke 6-in-lijn zal niet mals zijn. Volgens mij mag er ook maar 1600 kilo achter.

Qua gewichtsverhouding auto-caravan zou ik de Qashqai en de CX-5 minder geschikt vinden vanwege het lagere eigengewicht. De CX-5 benzine zal je bovendien aanmerkelijk meer op toeren moeten rijden in heuvelachtig/bergachtig gebied.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door doubleyou » ma 27 dec 2021 19:59

Aero590 schreef:
ma 27 dec 2021 19:34
Het maximale gewicht van de caravan is 1500kg had ik er even bij moeten zetten.
E-Rijbewijs heb ik niet, twijfel nog om deze te gaan halen.
Ik ga eerst uit van zonder, ik kan natuurlijk ook nog het gewicht van de auto verlagen.
Lees ik net pas na het plaatsen van mijn reactie :). Dan zal je goed moeten uitkijken met beladen van de caravan en meer in de auto doen. Dat is wel gunstig voor de gewichtsverhouding auto-caravan.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Aero490
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 17:59

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Aero490 » ma 27 dec 2021 20:19

Dank voor je snelle reactie.

Hij is inderdaad iets zwaarder doordat hij redelijk compleet is uitgevoerd.
Wij nemen van ons nooit veel spullen mee en het meeste gaat in de auto.

De BMW heeft deze gegevens :
Massa ledig voertuig 1475 KG
Toegestane max. massa voertuig 2040 KG (41KG terugkeuren desnoods)
Maximale laadvermogen 565 KG (Word dan 525KG)
Maximale dakbelasting 75 KG
Aanhanger ongeremd 750 KG
Aanhanger geremd 1600 KG
Maximale kogeldruk 75 KG

Het gaat mij erom dat het een goede veilige en betrouwbare combinatie wordt.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door doubleyou » ma 27 dec 2021 21:01

Check de combinaties maar even op www.caravantrekker.nl. Dan krijg je een aardige indicatie. De BMW met de Dethleffs lijkt me een prima combinatie. De highlights van de berekening van de BMW waarbij ik ben uitgegaan van 350 kg lading in de auto:

De prestaties van de BMW 325i aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Dethleffs is met 350 kg belading in de auto geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland

Beladen Dethleffs 1493 kg met 1413 kg asdruk
De BMW heeft wettelijk voldoende trekvermogen
B-rijbewijs is voldoende
Geadviseerde kogeldruk 80 kg
Maximaal toegestaan maar 75 kg (?)
Uitstekende prestaties op de vlakke weg
Hogere toerentallen daarbij zelden noodzakelijk
Goede souplesse 223 punten
Zeer snelle acceleratie 14.7 sec.
Goed op steile hellingen 22%
Bergop minimaal 3500 toeren
Gewichtsverhouding 78%
Combinatie is geschikt

Wettelijk is de Dethleffs van 1493 kg, niet te zwaar voor de BMW 325i aut.. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de BMW en de Dethleffs een gewichtsverhouding van 80%. Let daarom goed op de verdeling van belading.
Met 350 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 250 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 78%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 2000 á 2400 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 2000 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3500 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 22%.

Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 75 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Aero490
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 17:59

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Aero490 » ma 27 dec 2021 21:08

[re.gif]


Ik zit al dagen verschillende combinaties te vergelijken. o.a. deze inderdaad.
Zou u hier zelf mee gaan rijden? even benieuwd.. :)
Laatst gewijzigd door Daphne op di 28 dec 2021 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door mark m » ma 27 dec 2021 21:18

Misschien even een andere invalshoek, maar ca. 250kg laadvermogen vind ik veeeel te weinig voor een gezinscaravan!

Wij hebben vwb leeggewicht een soortgelijke (gezins)caravan en moeten serieus ons best doen om onder de 350-400kg lading te blijven. Dat klinkt veel, maar ga maar eens wegen/tellen wat je aan spullen meeneemt!

Kortom, ik zou (indien mogelijk) een asverzwaring naar 1700 kg nog als optie bestellen en opzoek gaan naar een iets zwaardere trekker.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Chris » ma 27 dec 2021 21:19

@ Aero...

Je hoeft niet elk voorgaand bericht te quoten, liever niet zelfs.
Dat komt de leesbaarheid sterk ten goede..


Ik zat ook even naar de 3 keuze auto's te kijken en ben echt verbaast over de keuze..
Niet met elkaar te vergelijken, de BMW springt er echt bovenuit..
Met die combi rij je moeiteloos door Europa.

Mijn hut is 1700 Kg en die trek ik fluitend met een V70 op benzine overal heen.
Stabiliteit te over en power ook ruim beschikbaar.
De BMW zal spelen met de Aero, de Qasquai zal het zwaar hebben..heel zwaar.
De CX5 is een veelgebruikte trekker, maar een atmosferische motor, geen turbo... dus wel veel toeren maken.

( @ Doubleyou.... de diesel CX5 2.2. heeft toch geen turbo?? ...dus ook toeren draaien, niet als een benzine, maar toch meer dan met een benzine??
Mijn kennis van de CX5 diesel hapert hier even)
Laatst gewijzigd door Chris op ma 27 dec 2021 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door doubleyou » ma 27 dec 2021 21:20

Ja, zonder enige twijfel. De BMW heeft achterwielaandrijving, heeft ruim voldoende power om goed met het verkeer mee te komen, genoeg trekkracht op hellingen en een prima gewichtsverdeling met de Dethleffs van 1500 kg.

Mijn combinatie zit ook rond de 80% gewichtsverdeling. Een combinatie die een stuk verder boven de 80% uitkomt zou ik zelf minder prettig vinden.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door doubleyou » ma 27 dec 2021 21:29

mark m schreef:
ma 27 dec 2021 21:18
Wij hebben vwb leeggewicht een soortgelijke (gezins)caravan en moeten serieus ons best doen om onder de 350-400kg lading te blijven. Dat klinkt veel, maar ga maar eens wegen/tellen wat je aan spullen meeneemt!

Kortom, ik zou (indien mogelijk) een asverzwaring naar 1700 kg nog als optie bestellen en opzoek gaan naar een iets zwaardere trekker.
Dan zou jij ook toch op zoek moeten naar een zwaardere trekker scratch.gif? De BMW is zwaarder dan jouw Passat en beladen zit jij waarschijnlijk op 1600 kg waardoor je aardig richting de 90% gewichtsverhouding gaat :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Chris » ma 27 dec 2021 21:32

Wat Mark M schrijft snijd wel hout hoor.
HEt opgegeven gewicht in de folder is lang niet altijd correct.
En helaas is het vaak de verkeerde kant op niet correct.
De 1300 kg leeg zou heel mooi zijn maar of dat klopt..
( mijn hut was door alle extra optie's ruim 100Kg zwaarder dan de folder aangaf)

Ik zou ook voor een asverzwaring opteren, misschien kan je het nu nog aanpassen.
JE hoeft het niet te gebruiken maar het kan wel als het nodig blijkt te zijn..
En dat is met een gezin al snel het geval..

Dan komt dat E rijbewijs toch snel nog om de hoek kijken...dagje en het is geregeld.... vaak op vakantieveilingen voor een zeer schappelijke prijs te Scoren..
En je leert er ook nog eens met een combi te rijden... hebben is hebben.

Echter, je mag met de combi tot 3500Kg zonder E rijden.
Ben je dan zwaarder dan is het wel fout, je rijd dan eigenlijk zonder juist rijbewijs...dus strafbaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Chris » ma 27 dec 2021 21:37

doubleyou schreef:
ma 27 dec 2021 21:29

Dan zou jij ook toch op zoek moeten naar een zwaardere trekker scratch.gif? De BMW is zwaarder dan jouw Passat en beladen zit jij waarschijnlijk op 1600 kg waardoor je aardig richting de 90% gewichtsverhouding gaat :).
Die 70, 80 of 90 %..... het zal me een beetje biet zijn..oude kijk op zaken.
Wat wel heel duidelijk meespeelt is de stabiliteit van de combi..
EN... Juist beladen.
Zo zal een Beemer veel stabieler zijn dan een Franse auto b.v..... product eigenschap.

Ik heb nog nooit bekeken wat mijn combi voor een gewichtsverhouding heeft... maar het rijd als op rails..dat is belangrijk... die verhouding... mmmm
( en ja ik heb E, combi 3900 Kg))
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Aero490
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 17:59

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Aero490 » ma 27 dec 2021 21:43

Binnenkort gaat onze tweede auto vervangen worden, dit kan dus een diesel worden of een benzine.
Het ligt er dus aan wat er voor de caravan komt, vandaar de nogal wat uiteenlopende modellen wat betreft auto's.

De Mazda 2.2L Diesel is een turbo motor met 175Pk en 380NM dus met turbo!

De aero die ik heb besteld is standaard met 1700kg as uitgerust.(Ik zou hem laten terug keuren)
Het rijbewijs kan ik gaan halen dat is het probleem niet, maar als het niet hoeft.....

Wij namen met oude caravan ongeveer 200 kilo aan lading mee in de caravan, de rest ging in de auto.
Plus ik heb nu Glas-fiber stokken ipv ijzer.

Leeggewicht van de caravan is 1254kg

Volvodriver

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Volvodriver » ma 27 dec 2021 21:49

Alle door jou genoemde auto's zullen, mits goed beladen, in combi met de caravan gewoon goed en veilig presteren.

Wel zeg ik één ding. Ga gewoon E achter B halen. Niet gaan 'aanmodderen' met papieren gewichten. En je hebt er ook op andere momenten profijt van.

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door mark m » ma 27 dec 2021 21:51

@Double.

Valt mee hoor.
Ik belaad de caravan tot ca 1600kg (dan spaar ik de delta as ook nog een beetje en meer mag de auto niet trekken), tent e.d. ligt in de auto.
De Passat weegt ca 1400 kg leeg, 200kg aan personen, 50kg op het dak (fietsen), 70ltr brandstof, 200kg bagage in de auto en 100kg kogeldruk, kortom zo'n 2000kg beladen (mag 2070 wegen), waarbij de caravan ca 80% weegt, dikke prima dus!

Maar, juist omdat de verhouding helemaal scheef gaan als ik de caravan zo maar 'vol gooi', vind ik wegen en meten van belang. Voor elke 'grote' vakantie gaat de caravan vlak voor vertrek op de weegbrug.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Chris » ma 27 dec 2021 21:52

Aha... de CX 5 diesel is dus een Turbo blok... da's different cook..

Enne... heel top dat je de 1700 kg as kiest en terug laat keuren.
Beter een zwaardere as dan een te lichte as...
En terug keuren is eigenlijk niet nodig, als je maar niet boven het totale max MTM uitkomt.

Ik heb een hut met as van 1700 kg getrokken met een auto die maar 1500 mocht trekken.
Hut karig beladen... onder de 1500Kg... dat mag.
En daarvoor hoef je geen ander kentekenbewijs aan te vragen zelfs...
( Ik deed het idd ook omdat ik het niet uit kan leggen in het spaans ofzo... ook terug laten zetten op papier.)
Dat terugzetten kost 60 euro oid.... kan online... en in de computer van de RDW blijft het oorspronkelijke gewicht gewoon staan.
Dus toen ik een zwaardere auto kocht was het simpel weer 60 euro betalen voor een nieuwe kentekencard... weer online gergeld.
Achteraf... het had niet gehoeven.... had me 120 euro gescheeld..
Denk maar...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Aero490
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 17:59

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Aero490 » ma 27 dec 2021 22:03

Maar het terug keuren, het verschil tussen een B-rijbewijs en BE zit in mijn geval op 100 kilo.
Dan spreken we over het gewicht van de auto.

Welk voordeel heb ik aan een BE rijbewijs buiten deze 100 kilo om?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Chris » ma 27 dec 2021 22:34

Je mag tot 1700 Kg de caravan laden.
Want met kids heb je wel capaciteit nodig..
En... je leert wel wat daar... stukje veiligheid.
Want... wees eerlijk..
Een teruggekeurde combi is hetzelfde stuk massa op de weg alss diezelfde niet teruggekeurde combi....extra kennis daarover is niet slecht.

Nadeel van een > 3500Kg combi... je mag in FR maar 90 km/h
Ik ben elk jaar weer stout en hou me daar niet netjes aan.... nog geen fanmail uit FR gehad.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Volvodriver » di 28 dec 2021 12:38

Het voordeel van BE is dat je nooit meer hoeft te "polderen" met gewichten. Je kan elke caravan op zijn hoogste maximum laten staan en elke auto die die caravan mag en kan trekken aanschaffen zonder fratsen. Voor nu en in de toekomst.

workel

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door workel » di 28 dec 2021 13:29

Tja, blijft een persoonlijke keuze.

Zoals geschreven ging ik voor E achter B, scheelt een hoog gehannes voor nu en in de toekomst.

Ik ging niet voor een Diesel, daar schrijf je heel fors op af de komende jaren, of je moet hem afrijden.

Nissan liet ik links liggen, te ligt en gaat het te zwaar krijgen, CX-5 en 3 serie prima om de caravan mee te trekken.

Wellicht alternatieven bekijken, C-klasse, V60/V70, Kuga, Tiguan e.d.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door meeder » di 28 dec 2021 17:34

Sorry als het off-topic is en als dat zo is mag het weggehaald worden.

Ik begrijp iets niet in de BE regels en ik kan eigenlijk nergens het antwoord duidelijk vinden.
Zoals ik het begrijp is het als volgt.

Met B rijbewijs mag je tot een totale massa van 3500kg rijden (mits auto het mag trekken natuurlijk) waarbij gekeken wordt naar de toegestane maximum massa van zowel de auto als de aanhanger en dus niet naar de daadwerkelijke massa.

Met BE wordt er wel gekeken naar de actuele massa dus als de auto 1800kg mag trekken en de aanhanger zou 2000kg mogen wegen dan mag je er mee rijden mits niet zwaarder beladen dan 1800kg.

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door mark m » di 28 dec 2021 18:16

Klopt, maar de caravan van TS mag 1700kg wegen (maar wordt terug gekeurd) en een trekauto van 1700 kg+ trekgewicht gaat zeker over de 3500kg heen als werkelijk gewicht van de combi.

Met rijbewijs B wordt gekeken naar zowel het MTM van auto als caravan. Met een caravan van 1500kg en auto met 1500kg trekgewicht, komt de 3500kg grens (MTM) vaak erg dicht in de buurt. Kortom, met BE speel je op safe en heb je meer marge, ook bij eventuele controles onderweg.

Daarnaast doet de verzekering/politie ook moeilijk als je te zwaar op pad bent.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Aero490
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 17:59

Re: Combinatie met Dethleffs Aero 490QSK

Bericht door Aero490 » di 28 dec 2021 19:39

Maar als je nu je combi zoals je gaat rijden laat wegen een dag van te voren inclusief personen en tikt netjes bijvoorbeeld de 3400kg aan, dan is er toch geen enkele reden om je zorgen te maken?

Ik snap wel het voordeel hoor van een be rijbewijs, en ik ga hem denk ik ook halen..

Maar voor iemand die meer ruimte wil qua caravan en dan ook groter rijd, maar niet veel meeneemt is dit toch wel een oplossing?

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”