Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Plaats reactie
Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Gerard69 » zo 26 dec 2021 20:46

Hallo mede kampeerders,

Allen een fijne tweede kerstavond gewenst.
Wij zijn in het bezit van een Adria Altea 552PK uit 2021 welke is uitgerust met een control panel boven de entree. Op het control panel kan je onder andere het niveau van de schoon watertank zien en de waterpomp in- en uitschakelen. Wat ook mogelijk is, is het voltage van de startaccu (voor een camper denk ik) en de mover accu afzonderlijk zien. Zie foto’s van het desbetreffende control panel en accu.
Omdat onze caravan niet standaard was voorzien van een mover en dus ook geen mover accu, is de voltage meter van de controle panel niet in gebruik. Maar nu er een mover op zit en dus ook een mover accu, wil ik de Enduro LI 1230 aansluiten op de voltage meter van de control panel.
Kan dit zomaar? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan helaas geen technische tekening vinden van de control panel.

Groet Gerard
Bijlagen
3EEB7A61-51B7-41AC-AE42-AC89F128F5BB.jpeg
3EEB7A61-51B7-41AC-AE42-AC89F128F5BB.jpeg (86.75 KiB) 3791 keer bekeken
A211805E-3B26-455A-8B44-80F6581CE0A7.jpeg
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Micky » ma 27 dec 2021 13:05

De kans is aanwezig dat de draad al ergens onderin 1 van de kasten ligt, ik zou dit even aan de dealer vragen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Chris » ma 27 dec 2021 13:44

Zeker even aan je dealer vragen.
Dit is zo merk specifiek..gericht daar vragen dus.
Toevallig afgelopen zomer een mede kampeerder geholpen die de hele bubs al overhoop had getrokken omdat hij een foutje met dat paneel gemaakt had en dat niet snapte..
Mooi paneeltje maar erg onbekend nog.

Dealer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Gerard69 » zo 2 jan 2022 22:39

Hallo allen,

Ik zal de dealer een e-mail sturen. Al verwacht ik daar niet veel van. Het is toch slordig dat zij dat niet gelijk hebben gedaan? Ik heb daar immers de mover erin laten zetten.
Hm, ik wacht hun reactie af. Anders ga ik zelf in het voorjaar de bedrading zoeken en volgen. Ik laat het jullie weten. Bedankt zover.

Groet,
Gerard
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Chris » zo 2 jan 2022 22:43

Ik denk niet slordig.
Want het hoort bij de mover, en niet bij het paneel.
Als je dat aangesloten zou willen hebben is dat extra werk en dat resulteert toch in een financiele vergoeding.
Het is eigenlijk nooit gebruikelijk dat een moveraccu "gratis" op de caravan installatie wordt aangesloten.
Tegen betaling kan alles..extra werk....daar zit denk ik de kneep..
Die meter zal dan ook de z.g. Autark spanning aangeven.... de extra aansluiting die van de mover accu kan komen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Gerard69 » vr 4 feb 2022 20:43

Hallo allen,

Ik heb mijn vraag naar Schaudt gestuurd. Kreeg gelijk de volgende dag een helder antwoord met behulp van twee schema’s. Blijkt dus kinderlijk eenvoudig te zijn. De control panel is reeds af fabriek op de Schaudt omvormer CSV-401 aangesloten. Je kan er voor kiezen om de accu zo aan de omvormer aan te sluiten dat het opladen ook via de omvormer gaat en het aflezen van het voltage op het control panel mogelijk is. Je kan er ook voor kiezen om de accu met de bijbehorende lader op te laden en ook op de omvormer aan te sluiten dat het voltage op het control panel is af te lezen.
Hieronder de twee schema’s.
Bijlagen
61AEBAA9-6C66-4320-824F-D9A5A433A848.png
A2083F1C-774A-4358-A2FA-13830B52478D.png
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Chris » vr 4 feb 2022 21:27

Wat mij opvalt / verbaast...

Op de AHK aansluitingen zit bij mij de dikke bedrading die van de constante plus ( Jaeger 13 ) afkomt.

Als daar ook een accu op aangesloten wordt staan er 2 accu's parallel.... en dat is nou juist wat we niet willen.
Dus..
De bedrading die nu op de AHK aansluitingen zitten zullen losgekoppeld moeten worden.... en je zal geen verlichting meer hebben in de caravan van de auto accu b.v.
Zo staat het dus ook in het schema van Schaudt.... GEEN dubbele bedrading..
( Die AHK aansluitingen zitten intern in de Schaudt gewoon doorgekoppeld hoor...staan parallel.)

Keuze's keuze's...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Ferdi » za 5 feb 2022 07:54

Je hebt de autoaccu voor caravan ook niet (meer) nodig als je caravanaccu volledig als autark dienst doet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Ron » za 5 feb 2022 08:55

En het bovenste schema loopt via een booster die de stroom beperkt.
En voor een galvanische scheiding zorgt tussen de 2 accu's.
Waarschijnlijk zelfs met een relais als je ziet dat ook pen 10 gebruikt wordt
Dus zo kan het wel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Chris » za 5 feb 2022 12:01

Die met booster denk ik ook dat kan...idd gescheiden door dat ding.
Gewoon in de gaten houden dat al die AHW aansluitingen echt knetterhard aan elkaar zitten.
Dus bij het onderste schema, zonder booster, moet echt de auto aansluitingen vervallen, klopt wat Ferdi ook schrijft.
Zo er "bij" inprikken is het dus niet.

Kies zelf maar.... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Ab » za 5 feb 2022 12:29

Houd wel rekening met de laadkarakteristiek van de diverse laders..
Een Lifepo4 wil bij voorkeur geladen worden met CV-CC.
Constante spanning en constante Amps.
Waarbij de spanning het belangrijkst is.
Een lifepo4 kan heel lang mee..maar dan moet het bovengenoemde wel kloppen.
Een heel iets lagere laadspanning kan de levensduur soms behoorlijk verlengen.
Om die reden kan een dedicated lader meestal toch wel de voorkeur hebben bij een Lifepo4 accu.
In andere gevallen is het zaak om de laadspanning goed af te regelen.
Er zijn echter accu's waarbij dat intern geregeld wordt door het BMS. Of dat bij deze Enduro ook zo is weet ik niet.
Je hebt de mogelijkheid om te kiezen.
Kies dus voor de bijbehorende lader.
De spanning aflezen voegt voor een Lifepo4 niet veel toe.
Die blijft bijna constant van vol naar leeg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Gerard69 » za 5 feb 2022 21:49

Ok, ik lees een aantal elektro technische begrippen die ik niet ken, maar dat mag de pret niet drukken. Ik was inderdaad van plan om de originele Enduro lader op 230 volt te gebruiken in plaats van opladen via de omvormer. Leek mij ook al het beste. Wat nieuw voor mij is, is dat volgens Ab het aflezen van spanning van een Lifepo4 accu niets toevoegt omdat de spanning van een Lifepo4 accu nagenoeg constant blijft van vol naar leeg.
Dus het kan wel, als ik maar de originele dedicated Enduro oplader direct op 230 v gebruik, dus volgens het eerste schema, maar veel zin heeft het niet omdat een Lifepo4 accu nagenoeg constant blijft van vol naar leeg. Klopt mijn samenvatting?
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Chris » za 5 feb 2022 22:56

Bijna wel...

De Lifepo4 accu klemspanning zegt bijna niets over de lading van die accu.
Dat is denk ik in het kort gezegd wat je bedoeld.

En ja.... als je de bedrading maar loshaalt die nu op de AHW aansluitingen zitten...( Komt van de Jaeger 13 polige af.... isoleren dus... goed isoleren.)
En dan een zekering opnemen in de accu draad naar de Schaudt .. 10 ampere om eens mee te beginnnen lijkt al best voldoende.
In jou caravan zal ondertussen ook wel alles LED verlichting zijn...10 ampere is dan prima.

Blijft wel 1 vraag over...
Vind je koelkast alles goed... en dan met name onderweg op 12 volt.
Daar zijn wat verschillende aansluit vormen in bij de diverse caravan merken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Ab » za 5 feb 2022 23:11

@ Gerard 69
Ja, dat klopt heel aardig.
Bij een lood accu loopt de spanning veel verder terug, Daarbij kan je aan de hand van het voltage best wel een beetje zien hoe vol of leeg de accu is. Globaal, bij 13,6 volt istie vol, bij 12,3 volt eigenlijk leeg.
De spanning zakt dus 1,2 tot 1,3 volt. Of tot 12 volt als je snel van de accu af wilt, dan is het 1,6 volt.
Een Lifepo4 zal veel minder spanning verliezen, niet meer dan een paar tienden , en ineens, van het ene op het andere moment uitschakelen. Het BMS regelt dat.
Dan zit er nog steeds spanning op de cellen, dat moet ook.
Als er een cel of meerdere echt leeg zouden zijn, kan je de accu niet meer laden.

Alleen de 230 volt lader aansluiten, en voor de rest niks (behalve de mover ) volstaat eigenlijk al.
Autark heb je in de praktijk heel weinig tot niets aan, tenzij je op veel plaatsen gaat kamperen waar geen stroom is.
Bovendien heb je dan ook niet zo heel veel aan 20 Ah.
Ik zou er niet te moeilijk over doen, en gewoon de autoaansluiting origineel houden, de constante spanning op 9 volstast ook voor de kraantjes e.d. onderweg.
En op 10 doet de koelkast het mogelijk ook nog een beetje als je geluk hebt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2410
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 6 feb 2022 10:21

Als je toch de accu eraan hangt voor de spanning en de constante stroom vanaf de auto los haalt zou je hem ook in de stekker los kunnen halen en isoleren loop je geen risico meer.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Ab » zo 6 feb 2022 13:16

Ja..maar heeft dat enig voordeel ?
Onderweg in ieder geval niet. Je mist de dynamo als stroombron. En de altijd volgeladen autoaccu, die je niet nodig hebt voor de mover.
En geen enkele belasting voor de moveraccu (als je het gescheiden houdt)
Die is voor elke actie ook altijd vol.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2410
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 7 feb 2022 13:25

Vooral minder belasting voor de auto accu als die al wat ouder wordt kan dat wel eens problemen geven
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Ab » ma 7 feb 2022 14:43

Wat heb je onderweg nodig dan uit die accu ?
Da's de moeite niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Re: Adria Altea 552PK control panel i.c.m Enduro accu LI1230

Bericht door Gerard69 » ma 7 feb 2022 20:46

Ik denk dat ik het maar niet ga den.
1. Het voltage zal nagenoeg gelijk blijven.
2. Het is een 30Ah accu, dus die zal niet snel leeg raken door mover gebruik.
3. Teveel gedoe met mogelijk risico tot storing in het elektrisch systeem.

Als ik zou willen, kan ik nog altijd heel simpel de Enduro accutester BT1201 erop aansluiten. Het is goed zo.
Dank voor de hulp!
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Plaats reactie

Terug naar “Adria”