Data verdeling en TV

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Data verdeling en TV

Bericht door Hans1954 » ma 20 dec 2021 10:52

Internet en televisie kijken zijn steeds meer met elkaar verbonden. Helaas zal het niet altijd lukken via het wifi-net van de camping. En naar mijn verwachting zal dat ook steeds minder goed gaan. De vraag naar data neemt enorm toe door gewoon TV kijken, Netflix en Disney. Voor campings is dit bijna niet bij te houden. Dus de schotel blijft nog even voor het TV-signaal op nummer 1 staan. Of natuurlijk andere dingen als DVB-T. Ook een goede mogelijkheid is via 4/5G tv kijken. Maar dan moet je wel een goed signaal van de mast krijgen. Helaas is dat op campings ook niet altijd mogelijk. Een 4/5G versterker kan dan uitkomst bieden. Die kan wat verder weg signaal ontvangen dan de telefoon. Daar moet dan wel een simkaart in die data ontvangen kan. In het buitenland kan je dit soort kaarten voor een bepaalde periode aanschaffen. Zijn zelfs vaak redelijk geprijsd. Zo verkoopt LIDL Oostenrijk een maand onbeperkt internet voor €19,50. Ook in Kroatië zijn die kaarten niet moeilijk te vinden. In Nederland zelf is het minder makkelijk. Zo heb ik van T-Mobile onbeperkt internet. Zelfs ook nog T-Mobile Thuis. T-Mobile heeft ook nog een product dat de "MB-Verdeler" heet. Kan je je data bundel verdelen op meerdere apparaten tegelijk. Helaas kan je dat product niet aanschaffen als je onbeperkt internet hebt. Op voorhand vind T-Mobile al dat je mogelijk misbruik gaat maken. Zat goede argumenten om dat te weerleggen maar die komen niet aan. Dus geen MB-Verdeler. Gelukkig is er uitkomst: de Duo-simkaart. Officieel kan je 2 DUO-Simkaarten niet tegelijkertijd gebruiken. Dat valt wel mee. In feite komt het er op neer dat de functie "gebeld worden" maar op 1 kaart voorhanden is. En dat is altijd op het apparaat dat je niet bij je hebt. Een goedkope pre-paid biedt dan uitkomst. Gewoon doorschakelen naar dat nummer. Zelf bellen blijft gewoon mogelijk. Dubbele data ook.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

workel

Re: Data verdeling en TV

Bericht door workel » ma 20 dec 2021 12:51

[re.gif]
Als je TV gaat kijken in het buitenland via 4G of 5G loop je tegen enkele zaken aan:

- Bij onbeperkt abonnement kan je de telefoon als router gebruiken en zit je aan een maximaal GB gebruik EU per mnd.
- Verbruik van je TV kijken, Netflix heeft een minder verbruik dan ZIggo F1 is mijn ervaring, F1 race op zondag kost mij 4GB qua mobiel verbruik
- Koop je sim-only in het buitenland dan zijn de kosten verwacht ik hoger voor je GB verbruik dan je NL abonnement.
- Vaak zit er een verbod op om een data nummer in een router te stoppen, is afgedekt in de algemene voorwaarden van de provider.

Wel zaken om rekening mee te houden.

Reizigers

Re: Data verdeling en TV

Bericht door Reizigers » ma 20 dec 2021 13:16

Wij kijken (bijna) iedere avond Netflix.
Af en toe NPO om het nieuws te zien.
En sporadisch Ziggo.
Alle app’s staan ingesteld op de laagste kwaliteit. Merken wij onderweg niets van.
Het klopt dat Ziggo dan nog veel data vreet.
We hebben twee unlimited abonnementen op de twee Iphones.
De een gaan de eerste van de maand in en de tweede halverwege de maand.
Op deze manier hebben wij genoeg data om TV te kijken.
Tweede kerstdag vertrekken we voor een paar maanden. ☀️
Van 4 tot 20 feb ‘22 zijn de Olympische winterspelen.
Daar moeten we nog eventjes wat voor vinden. (Tijdelijk een schotel of zo)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Data verdeling en TV

Bericht door RDDR » ma 20 dec 2021 14:30

Nog iets om rekening mee te houden: het buitenland is niet overal zo dichtbevolkt als Nederland. Hierdoor zitten er ook behoorlijke gaten in de dekking van het 4G / 5G netwerk.
De camping waar we vaak heen gingen in het zwarte woud had in zijn geheel geen telefoon ontvangst. Ga er dus niet overal zomaar vanuit dat de snelheid voldoende zal zijn. Zeker niet in de bergen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Data verdeling en TV

Bericht door Hans1954 » ma 20 dec 2021 16:55

Ik heb de afgelopen tijd al op verschillende manieren contact gehad met de klantenservice van T-Mobile. Via "Klachtenkompas", via de Facebookpagina van T-Mobile en telefonisch. Steeds met hetzelfde antwoord: ze zijn bang voor misbruik. Zelfs wanneer je geen historie hebt van bijzonder hoog datagebruik. Ook niet als je net als ik T-Mobile thuis hebt. Nooit! Er is ook niemand bij T-Mobile die mandaat heeft om dat voor klanten op persoonlijk titel aan te passen. Ik had in mijn ogen goede argumenten. Allereerst gebruik in het buitenland: Daar heb ik (en niemand) onbeperkt internet. Niemand met onbeperkt internet in Nederland krijgt meer dan 21GB per maand in het buitenland. Dan is eventueel misbruik al snel over nietwaar? Waren ze met me eens. Ook in Nederland met de goede dekking zijn er plekken te vinden met slechte tot zeer slechte dekking. Onder andere Camping De Lakens in Overveen. Sta je tussen de duinpannetjes met een mast heel ver weg. Een 4G router met een MiMo antenne verbetert het signaal dan in hoge mate. En meer signaal betekent ook meer data. Een Duo-sim lost het probleem ook op. Zei ik op de Facebook pagina van T-Mobile. Ondanks dat het niet zou mogen zouden ze er geen punt van maken als het maar Fair-Use bleef. Daar heb ik dus wel even een schermprint van gemaakt. Verder merkte ik op dat T-Mobile hoog datagebruik gebruikt als verkoopargument voor nieuwe contracten. Streamingdiensten als Netflix en Disney kunnen nu samen aangeschaft worden bij een Go-Unlimited. Lijkt me dan dat moeilijkheden wel mee zullen vallen. Overigens is Fair-Use de 8GB per dag wanneer dat niet op dagelijkse basis aangevuld wordt tot meer. En daar blijf ik ver onder.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Data verdeling en TV

Bericht door Niels83 » ma 20 dec 2021 17:58

Netflix heeft een download functie. Hoeveel en hoe lang je het kan bewaren is wat onduidelijk, dat hangt ook van de rechten af. Maar ca 100 titels per apparaat lukt meestal wel. Afgelopen zomer was het slecht weer en keken we veel. Voor de kinderen staan er veel filmpjes op. Dus moesten halverwege bij downloaden. Kostte een big Mac.

Je kunt op die manier je databundel behoorlijk ontzien.

Daarnaast heb ik een paar NBA wedstrijden gekeken. Ik zag nu dat die ook een download functie hebben.

Er is al veel over tv kijken geschreven, wat mij duidelijk is geworden dat de wensen nogal uit 1 lopen. Wij kijken nauwelijks tv, andere dagelijks de hele avond op een redelijke grote tv voor iedereen is een andere oplossing passend.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Data verdeling en TV

Bericht door Hans1954 » ma 20 dec 2021 20:23

[re.gif] Een videorecorder was voor wat betreft uitgesteld kijken ook niet zo'n succes. En voor TV kijken is en blijft de schotel toch nummer 1. De Formule vind ik zo belangrijk dat ik er wel het een en ander aan doe om dat goed te ontvangen. Op vakantie dan want thuis is data natuurlijk geen punt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5740
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Data verdeling en TV

Bericht door Morgoth » di 21 dec 2021 09:24

RDDR schreef:
ma 20 dec 2021 14:30
Nog iets om rekening mee te houden: het buitenland is niet overal zo dichtbevolkt als Nederland. Hierdoor zitten er ook behoorlijke gaten in de dekking van het 4G / 5G netwerk.
De camping waar we vaak heen gingen in het zwarte woud had in zijn geheel geen telefoon ontvangst. Ga er dus niet overal zomaar vanuit dat de snelheid voldoende zal zijn. Zeker niet in de bergen.
Dat klopt. De campings waar ik graag kom hebben vaker niet dan wel een goed 4G netwerk.

Wat ik niet snap... Ik heb thuis internet via de schotel. Sky DSL. Wanneer ze die installatie wat handzamer maken en het abonnement wat goedkoper, dan zou dit ideaal zijn voor onderweg.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Data verdeling en TV

Bericht door Hans1954 » di 21 dec 2021 11:11

SKY-link is er al natuurlijk. Best handzaam maar ook duur en uiteindelijk (nog) niet zo mobiel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Data verdeling en TV

Bericht door WillyL » di 21 dec 2021 21:03

Ik las onlangs in Datanews - dacht ik- dat een nieuwe EU-richtlijn de operatoren gaat verplichten om internationaal dezelfde data-capaciteit en zelfs snelheid moeten aanbieden (dus geen dichtgeknepen debiet) als in eigen land. Dat zou ingaan tijdens de zomer. Allicht heb je dan ook in LDF of SP een echt gelijkwaardig gebruiksgemak. Wel rekening houden met mindere ontvangst in sommige (berg)gebieden, al valt dat ivg met België best mee.

Zelf gebruik ik sinds kort maar toch tot tevredenheid een (ondertussen) 4G mifi-routertje in combinatie met een datasim (BE-telenet ONE abonement dat toch vrij kostelijk is vind ik).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”