Fendt 560 SKM moveradvies

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door PD » do 23 dec 2021 06:02

workel schreef:
wo 22 dec 2021 23:26
Volgens mij voldoende ruimte achter de wielen. Zie foto.
Truma adviseer voor de wielen als ik het goed heb.
Geen enkel idee wat de ruimte is tussen chassis en grond.
De ruimte tussen de deur en de band op jouw foto lijkt me vergelijkbaar met onze tandemasser en dan moet de mover ook daar tussen passen.

Qua vervuiling van de mover (wij rijden tot ca. 9.000 km per jaar) merk ik geen verschil bij de XT’s voor en achter de assen, dus daar zou ik me niet druk om maken.

Overigens zou ik me ook over de bodemvrijheid ingeval van een 15 inch wiel/band geen zorgen maken, bij ons zit het hart van de rol van de laagste XT’s (voor de assen) nog steeds iets boven het hart van het wiel. Wat ik me ervan herinner is dat de bodemvrijheid van de XT’s daar 14,5 cm bedraagt en dat is ruim voldoende.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

TFJ

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door TFJ » do 23 dec 2021 09:45

workel schreef:
wo 22 dec 2021 23:26
[re.gif]
Volgens mij voldoende ruimte achter de wielen. Zie foto.
Geen enkel idee wat de ruimte is tussen chassis en grond.
Hou ook rekening met buizen (verwarming / afvoer) die in de weg kunnen zitten en/of krikpunten of mogelijke montage reservewiel onder de caravan.

Ruimte tussen chassis en grond zal ook weer van de bandenmaat afhangen (zwaardere as ==> andere banden).

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door refram » do 23 dec 2021 10:58

princewv schreef:
wo 22 dec 2021 19:34
Dank voor de tip! Ik ben er ook nog niet over uit. Ik heb hier gezien dat het wel voor de wielen kan, maar voor het optische ga ik waarschijnlijk toch voor achter de wielen.
Ondanks dat het dan een hele dure spatlap is scratch.gif

Edit: voor de 1900-2000 kg as moet je nummer 60031-02000 hebben. Dat zou in mijn geval dus nodig zijn.
Ik zie dat hij dan nog weer 1-2 cm lager komt te hangen. Ik ben er al uit; Het wordt achter de wielen knipoog.gif
Voor de wielen zijn er bij ons inderdaad adapterplaten gemonteerd, maar niet het nummer 60031-02000.
Als ik het opmeet hadden deze niet echt nodig geweest. Deze adapterplaten laten de mover ongeveer 25mm zakken.
Zoals te zien op de foto loopt de mover iets meer dan 30mm onder de verlaagde opstap door. Zonder adapterplaten was dit ruim 5mm geweest.
Indien wenselijk zou er zonder adapterplaten nog altijd een lapje rubber van vb.3 mm tussen het chassis en de vierkante dwarsbalk van de XT mover kunnen geklemd worden. Zo krijgt men ruim 8 mm speling tussen de mover en de onderkant van de verlaagde opstap.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

TFJ

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door TFJ » do 23 dec 2021 11:36

[re.gif]
Dan vraag ik me af of ik ook adapter platen nodig heb scratch.gif
Bij mij is de afstand van de as tot aan het punt waar de lip eindigt +/- 29cm ) de rode lijn.
Als de vierkante dwarsbalk dus op dat groene gedeelte geplaatst kan worden heb ik helemaal geen adapterplaten nodig, scheelt weer bodemvrijheid.

Verzoek aan refram, kun jij die afstand van die rode lijn bij jou eens opmeten (wat bij mij 29cm is).
chassis-maat.jpg


Dit zijn de adapterplaten van Truma uit hun montagehandleiding.
Truma_Produktinfo_Mover_Montage_NL.pdf

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door princewv » do 23 dec 2021 14:54

Thx voor de uitgebreide rapportage! Hier kunnen we iets mee.
Qua adapterplaten zou het voor de 1900-2000 wel het juiste nummer. Ik zie ook in de catalogus van het vorige bericht dat ze wel hetzelfde zijn als genoemd nummer. Hier had ik het nummer namelijk ook vandaan. Maakt ook niet uit uiteindelijk.

Waar ik al aan dacht klopt dus wel, dat hij al met al wel behoorlijk lager komt te hangen dan achter de wielen.
Laatst gewijzigd door Ab op vr 24 dec 2021 01:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door princewv » do 23 dec 2021 15:00

Accu vanmorgen binnengekomen om 07:30 uur met een afzonderlijke bezorgdienst. Zonder vooraankondiging ofzo. Heel apart. Vanmiddag stond ook ineens DPD voor de deur met de bluetooth dongle.
Zag meteen al dat de accu van 49e week 2020 is. Al relatief lang gestaan dus.
Meteen maar aan de lader gezet en dan kan hij vervolgens op zolder in de ruststand.
Laatst gewijzigd door Ab op vr 24 dec 2021 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door Chris » do 23 dec 2021 16:01

princewv schreef:
wo 22 dec 2021 19:34
Dank voor de tip! Ik ben er ook nog niet over uit. Ik heb hier gezien dat het wel voor de wielen kan, maar voor het optische ga ik waarschijnlijk toch voor achter de wielen.
Ondanks dat het dan een hele dure spatlap is scratch.gif
Ook voor de wielen vangen ze een berg spray op wat van de auto komt.
Kijk maar eens als je een caravan in een dikke regenbui ziet rijden... ook zijknat daar.
Dus of er heel veel verschil tussen voor en achter is betwijfel ik.


Enne.. de Victron..
De garantie gaat in op de factuurdatum.
Let even op... je moet 5 jaar hebben, maar 2 jaar kom je ook tegen, niet correct.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door princewv » do 23 dec 2021 16:13

Ja dat geloof ik ook wel Chris. Het wordt denk ik gevaarlijk om met een hogedrukreiniger erop te gaan spuiten. Verder zal het wel loslopen als je het in ieder geval goed schoon houdt, lees onderhoudt.

Ja 5 jaar klopt inderdaad. Dat geeft Obelink ook gewoon aan dus dat gaat goedkomen.
Ik vind het meer bijzonder dat hij al zo lang staat. Voor de levensduur maakt het niet uit.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door Chris » do 23 dec 2021 16:30

Ik was een paar maanden geleden nog bij O te W en toen heb ik er daar ook mee in mijn handen gestaan.
Stond toen best wel een flinke stapel gezien de prijs.
Ik denk wel 15 oid...
Dus wellicht heb ik de jouwe daar toen al gezien...hij heeft er niks van opgelopen hoor.... awhoea.gif
Maar blijft, als ik ooit mijn Optima YT ga vervangen wordt het ook een Victron.... ik blijf hangen bij de PPP 30 dan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door princewv » do 23 dec 2021 16:37

Haha grote kans inderdaad. Op de leverbon stond trouwens een adres in Aalten. Dus mogelijk hebben ze daar ook opslag.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door refram » do 23 dec 2021 18:40

Ik ben juist even gaan meten (met een looplampje). Bij mij is de afstand van de as tot einde lip 26cm.

De adapterset bij ons voor de 2T as is ALKO M 60031 - 02000
Laatst gewijzigd door Ab op vr 24 dec 2021 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

TFJ

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door TFJ » do 23 dec 2021 23:43

[re.gif]
Super, dank voor het opmeten thumbup.gif

Dan is de hamvraag, denk je dat vierkante dwarsbalk nog een centimeter op 3 (= 29cm-26cm) opgeschoven had kunnen worden?
(einde lip tot aan het wiel is bij mij +/- 15cm), dus het is een beetje afhankelijk van hoeveel cm de mover 'oversteekt' vanaf de dwarsbalk tot aan het wiel)

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door princewv » vr 24 dec 2021 08:13

refram schreef:
do 23 dec 2021 18:40
Ik ben juist even gaan meten (met een looplampje). Bij mij is de afstand van de as tot einde lip 26cm.

De adapterset bij ons voor de 2T as is ALKO M 60031 - 02000
Grapjas, dat nummer had ik al geschreven toch knipoog.gif

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door refram » vr 24 dec 2021 09:26

[re.gif]
Klopt! :oops:
Ik had eerst de schuine platen gezien voor de lichtere assen. stom.gif
Het gaat wel degelijk over deze rechthoekige platen: https://www.caravanmovershop.nl/Truma-M ... oor-de.php
Bij ons komt de vierkante dwarsbalk tot net aan het uiteinde van de lip. Geen idee of de dwarsbalk nog drie cm naar voor zou kunnen geschoven worden. Dit kan ik ook niet meten of ik zou de mover moeten openen om te zien hoeveel afstand er nog op de spindel zit.
Het is te proberen, om de XT te monteren zonder montageplaten en de vierkante dwarsbalk in voormontage te klemmen 1cm voor het einde van de lip. Als de rollen van de XT dan nog met voldoende druk op de banden kunnen drukken, kan je de dwarsbalk tot net tegen de lip vast monteren. Op die manier weet je dat je altijd voldoende druk op de rollen zult behouden.
Is de afstand van de rollen tot de banden te groot, kan je alsnog de montageplaten monteren.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door VIP » vr 24 dec 2021 13:24

refram schreef:
do 23 dec 2021 10:58

mg]

Afbeelding


Bij gebruik van een potkrik zou ik deze adapter adviseren, kost nog geen 3,00 en dan kan het uiteindevan de potkrik niet onder de chassisbalk vandaan schuiven.

Afbeelding
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door refram » vr 24 dec 2021 14:58

@ VIP
Was ik initieel van plan, doch voor het vertrek naar Spanje is het er niet meer van gekomen.
Eenmaal terug thuis ga ik er zeker enkele kopen.
Momenteel steekt er een geknipt stukje distributieriem tussen van onze vorige Ducato.
Toch bedankt voor de tip. thumbup.gif
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

TFJ

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door TFJ » vr 24 dec 2021 15:50

refram schreef:
vr 24 dec 2021 09:26
Bij ons komt de vierkante dwarsbalk tot net aan het uiteinde van de lip. Geen idee of de dwarsbalk nog drie cm naar voor zou kunnen geschoven worden. Dit kan ik ook niet meten of ik zou de mover moeten openen om te zien hoeveel afstand er nog op de spindel zit.
Als het zover is, dan ga ik in eerste instantie gewoon proberen of het zonder kan.
Uiteindelijk is die adapterplaat snel besteld mocht die toch noodzakelijk zijn.

Nomaals dank voor het opmeten van e.e.a. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door Chris » vr 24 dec 2021 16:48

[re.gif]

Mooie klus in het verschiet TFJ.

Ik heb nu 4x een mover gemonteerd, en je bedenkt steeds leukere constructie's.
Zo wilde ik mijn accu op een plek hebben waar ik nou niet makkelijk een hoofdschakelaar zou kunnen bedienen.... daarom een 200A relais gebruikt wat dicht bij de accu zit en helemaal aan de andere kant van de hut een sleutelschakelaartje achter het serviceluik wat het relais bediend.
Gewoon improvement...
1e was basic... 2e al wat meer uitgebreid, 3e weer basic en de 2e die overgeplaatst werd en dus 4e was voorzien van "toeters en bellen".
Lekker klussen...
Zo ziet het er nu bij mij uit..
.
Mover elektronisch.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door TFJ » za 25 dec 2021 10:05

[re.gif]

Zeker een leuke klus als het zover is, eerst maar eens hopen dat die Truma XT door gaat mrgreen.gif

Eronder schroeven gaat wel lukken en heeft als voordeel dat je het allemaal naar eigen inzicht kunt doen. Wordt voor mij de 2e keer.
De eerste mover was een Alko Mammuth, maar daar ben ik achteraf gezien niet zo enthousiast over. Ik vind het echt een gemiste kans van Alko dat als je fabrikant bent van zowel het chassis als de mover, je niet met een ontwerp kunt komen waarbij de aandrijfrol volledig op de band komt te zitten. Met de bijgeleverde opvulplaten van 10,15 en 20mm kwam ik nog wel +/- 3cm te kort. Toen we in juni op de natte klei op het Groene eiland stonden, slipten de aandrijfrollen over de band heen. Mijn conclusie is dan dat de mover zijn power niet kwijt kan, dat had wellicht beter geweest als die mover beter op de band geplaatst kan worden.
Wat dat betreft staat het ontwerp van de Reich infinity 2.5 met vrije plaatsing op de band mij wel aan, maar ik vind die mover stevig aan de prijs. Dan moet ik echt zeker weten dat onze huidige caravan een blijvertje is. Sinds levering eind augustus zijn we er 7 weekenden mee weggeweest die heel goed bevallen zijn en hij staat nu weer voor de deur om dinsdag weer weg te gaan. We hebben er zin in haphop.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door PD » za 25 dec 2021 10:17

TFJ schreef:
za 25 dec 2021 10:05
[re.gif]
Wat dat betreft staat het ontwerp van de Reich infinity 2.5 met vrije plaatsing op de band mij wel aan, maar ik vind die mover stevig aan de prijs. Dan moet ik echt zeker weten dat onze huidige caravan een blijvertje is.
Juist een mover is een accessoire die eenvoudig mee verhuist naar de volgende caravan, dus dat laatste zou voor mij geen overweging zijn.

Onze prijzige XT4 komt ook van de vorige tandemasser. Het werd me door de dealer zelfs afgeraden om een nieuwe te laten installeren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door VIP » za 25 dec 2021 10:36

refram schreef:
vr 24 dec 2021 14:58
@ VIP
Was ik initieel van plan, doch voor het vertrek naar Spanje is het er niet meer van gekomen.
Eenmaal terug thuis ga ik er zeker enkele kopen.
Momenteel steekt er een geknipt stukje distributieriem tussen van onze vorige Ducato.
Toch bedankt voor de tip. thumbup.gif

Graag gedaan, geniet ervan in Spanje thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door Chris » za 25 dec 2021 13:57

TFJ schreef:
za 25 dec 2021 10:05
[re.gif]

Zeker een leuke klus als het zover is, eerst maar eens hopen dat die Truma XT door gaat mrgreen.gif

Eronder schroeven gaat wel lukken en heeft als voordeel dat je het allemaal naar eigen inzicht kunt doen. Wordt voor mij de 2e keer.
De eerste mover was een Alko Mammuth, maar daar ben ik achteraf gezien niet zo enthousiast over. Ik vind het echt een gemiste kans van Alko dat als je fabrikant bent van zowel het chassis als de mover, je niet met een ontwerp kunt komen waarbij de aandrijfrol volledig op de band komt te zitten. Met de bijgeleverde opvulplaten van 10,15 en 20mm kwam ik nog wel +/- 3cm te kort. Toen we in juni op de natte klei op het Groene eiland stonden, slipten de aandrijfrollen over de band heen. Mijn conclusie is dan dat de mover zijn power niet kwijt kan, dat had wellicht beter geweest als die mover beter op de band geplaatst kan worden.
Wat dat betreft staat het ontwerp van de Reich infinity 2.5 met vrije plaatsing op de band mij wel aan, maar ik vind die mover stevig aan de prijs. Dan moet ik echt zeker weten dat onze huidige caravan een blijvertje is. Sinds levering eind augustus zijn we er 7 weekenden mee weggeweest die heel goed bevallen zijn en hij staat nu weer voor de deur om dinsdag weer weg te gaan. We hebben er zin in haphop.gif
Ik denk dat het niet alleen aan Alko ligt dat je soms niet "vol" op de band kan komen.
Bij mij zitten de "skirts" in de weg en drukt de rol ook niet helemaal op de band daardoor.
Zo zal elke caravan wel een issue hebben denk ik, niet door het merk maar door het samenspel tussen 2 merken... Alko en Fendt bij jou..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door TFJ » di 11 jan 2022 17:09

princewv schreef:
wo 22 dec 2021 17:28
Komt goed. Ik meld me volgend jaar. Ze hebben nu 2 weken vakantie.
Weet je al wat, want de vakantie zal ondertussen wel voorbij zijn knipoog.gif

workel

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door workel » di 11 jan 2022 18:17

TFJ schreef:
di 11 jan 2022 17:09
princewv schreef:
wo 22 dec 2021 17:28
Komt goed. Ik meld me volgend jaar. Ze hebben nu 2 weken vakantie.
Weet je al wat, want de vakantie zal ondertussen wel voorbij zijn knipoog.gif
Ben ook wel benieuwd, heb zeker interesse in een Truma, wacht maar ff af op princewv met een aanbod komt, je weet maar nooit. knipoog.gif

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt 560 SKM moveradvies

Bericht door princewv » di 11 jan 2022 20:28

Hey,

Helaas zijn ze op dit moment nog niet op voorraad en is het onduidelijk of ze voor de mooie prijs geleverd kunnen worden. Zodra ik meer weet horen jullie het :)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”