Adria douche mengkraan

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
wilman
Berichten: 19
Lid geworden op: do 31 okt 2013 22:00

Adria douche mengkraan

Bericht door wilman » di 14 dec 2021 23:08

De douche mengkraan in mijn Adria, is waarschijnlijk een "Reih[" mengkraan type "Trend A ". (kan de afbeelding niet invoegen)
Mijn douchekraan kan alleen geopend worden op de koud waterstand, om dan pas de warm waterstand te kiezen. Telkens als men de water toevoer onderbreekt, moet men naar de koud waterstand om de warm waterstraal even te onderbreken. Men begint of eindigt altijd met een koud waterstraal wanneer men de kraan terug opent of dicht doet.
Volgens mijn officiële dealer is dit normaal bij dit type kraan en kan dit niet veranderd worden. Bij de keukenkraan en de lavabo kan men de kraan afsluiten en openen in de warm waterstand, mijn douche kraan dit dus niet.
Graag uw ervaring bij dit type kraan.
Dank bij voorbaat voor uw reactie
Wilman

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Adria douche mengkraan

Bericht door Conradi » di 14 dec 2021 23:17

Ook ik heb deze kraan en deel je mening dat ‘ie onhandig is. Je kunt ‘m simpelweg niet de juiste mengverhouding laten onthouden.
Mijn dealer heeft z’n best gedaan deze te vervangen door een gewone mengkraan, maar helaas. Dat past niet, tenzij je er zelf iets wilt gaan knutselen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Adria douche mengkraan

Bericht door Musso53 » di 14 dec 2021 23:48

Je kan dit prima oplossen door een waterdicht schakelaartje op een geschikte plaats te monteren en in de bedrading naar de pomp op te nemen. In een watersportwinkel zijn diverse geschikte exemplaren te koop. https://www.georgekniest.nl/artikel/306 ... 0-amp.html
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Adria douche mengkraan

Bericht door Conradi » di 14 dec 2021 23:58

Ik heb zoiets getest: het koude water loopt dan terug in de tank, het warme minder. Da’s niet prettig als je de pomp weer aan zet :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Adria douche mengkraan

Bericht door WillyL » zo 19 dec 2021 17:06

Je kunt overwegen een antiterugloopklepje op de leiding uit de tank zetten, dan loopt het water dus niet meer terug wanneer de pomp uit staat en een kraan nog (deels) open.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adria douche mengkraan

Bericht door Chris » zo 19 dec 2021 21:28

Wat een raar idee zit er dan achter die kraan... scratch.gif
Dat is toch geen logische bediening??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Adria douche mengkraan

Bericht door PD » zo 19 dec 2021 21:32

[re.gif]
Voor een douchekraan vind ik het inderdaad opmerkelijk; echter moderne keukenkranen voor thuis hebben deze voorziening ook. De reden is dat je niet onnodig warm water tapt en dus milieuvriendelijker.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adria douche mengkraan

Bericht door Chris » zo 19 dec 2021 21:35

Dit is idd dus een douche mengkraan.
En thuis kan ik me daar best wel wat bij voorstellen maar in de caravan.... hoeveel liter praten we over..
Druppels..
Gek om voor een douche te installeren.... wat steekt daarachter..
Want er zal ergens een "wijs" besluit genomen zijn bij Adria.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Adria douche mengkraan

Bericht door Ferdi » zo 19 dec 2021 22:21

In onze Adria hadden wij ook dergelijke mengkranen, dus ook in de keuken op de wastafel. Het werkt, maar niet zo handig. Zeker bij een douche waar je iedere keer dan het water op de juiste temperatuur moet mengen.

In de Sprite laat je de mengstand ingesteld staan en hoef je met de knop naar boven of beneden alleen de hoeveelheidsverschil regelen, dus zoals de meeste thuis ook hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Answedda
Berichten: 1
Lid geworden op: di 21 nov 2023 10:15

Re: Adria douche mengkraan

Bericht door Answedda » di 21 nov 2023 10:25

Ik vind het zo raar dat je de hardheid van de straal niet kunt bepalen. Bij ons komt er zo’n zachte straal uit, je kunt er niet onder douchen. Dus van koud naar warm, de straal blijft even zacht, is niet te regelen. Dus we zoeken een kraan die ook de hardheid van de straal kan regelen, afsluiten via koud water is voor ons geen probleem.

Plaats reactie

Terug naar “Water”