Truma 6e probleem

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » do 9 dec 2021 22:33

Bij ons ook in de zijwand:
Bijlagen
634934FB-F1A1-405E-A2ED-BBE473454738.jpeg
Laatst gewijzigd door Ab op do 9 dec 2021 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet quoten op voorgaand bericht!
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Hans1954 » do 9 dec 2021 22:36

Volgens mij ontbreekt bij een verkeerd aangelegde kachel het conformiteitsbeginsel. In de handleiding van Truma staat toch duidelijk een dik kruis bij dakmontage van de schoorsteen. Ik zou toch maar eens met je dealer gaan praten, want dit kan echt niet.
Laatst gewijzigd door Ab op do 9 dec 2021 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Pee
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 11 jun 2018 20:10
Locatie: Oost-Brabant, BE

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Pee » do 9 dec 2021 22:43

Ook in mijn caravan een Combi 6E met afvoer langs het dak. Tot heden geen problemen gehad.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic met Eriba Nova 585GL

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Ab » do 9 dec 2021 22:59

Is die wél vlgs voorschrift gemonteerd?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jan 64 » do 9 dec 2021 23:20

Heb net bij mijn Alde gekeken, deze eindigt op het dak. Maar wel met 2 bochten gemonteerd.
83A04A5B-3532-4C7E-B8F3-D8F8EC05BAB1.jpeg
BFF08401-44B8-483F-8EA0-B35E5E06BDF4.jpeg
5510A7BE-0E40-4977-BFC7-57281CED48BA.jpeg

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Avontuur » vr 10 dec 2021 08:51

Bij ons gaat de 6E afvooer ook direct via de zijkant naar buiten, even onder het raam wat open kan. Aan de binnenkant van het raam zit een sensor die piept wanneer de kachel aanstaat + het raam openstaat, dit gelijkertijd aan en open is niet handig zeg maar.

IMG_3716.jpg
A travel adventure has no substitute.

TFJ

Re: Truma 6e probleem

Bericht door TFJ » vr 10 dec 2021 09:46

André-811 schreef:
wo 8 dec 2021 20:16
maar goed monteur heeft uren bezig geweest en wat blijkt? de brander stond onder water??? Met mijn vraag hoe dat kan ! zegt de monteur dat de kachel niet te laag mag (omdat hij de uitlaat (afvoer) dan niet goed warm krijgt!! met condens als gevolg wat dan weer terug loopt in de verbrandingskamer ruimte!!!
Er zat schijnbaar een halve liter water in???.
Kan het zijn dat die halve liter een verzameling is van meerdere brand sessies?
Dus dat de kachel heel even brand, er wat condenswater de verbrandingskamer inloopt, de temperatuur snel die 14 graden bereikt en uitslaat. Vervolgens niet warm genoeg geweest om datgene wat in de verbrandingskamer staat te verdampen en daarna herhaling van stappen, net zolang totdat de brander onder water staat.

De combi 4 in mijn Tendenza 465 afvoer loopt ook via het dak.
Hierbij heb ik het probleem dat de temperatuur sensor op de verkeerde plaats zit, die zit namelijk op de wand van de kast, waardoor als de kast warm wordt de sensor ook warm wordt en niet goed meer werkt.
Kan het ook bij jou een probleem zijn dat de sensor op verkeerde momenten aanslaat/uitslaat en daardoor de verbrandingskamer niet lekker op temperatuur komt?

Onderin de kast de combi 4 met op de zijwand de sensor.
truma4.jpg

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jaap van Duijn » vr 10 dec 2021 10:41

@PD,

En natuurlijk voor allen die het ook zoeken of zochten werkt perfect, ik had eerst een knijper er aan werkte ook maar werd "geregeld gepikt".

En mocht je van die zwarte streep onder die uitlaat af willen volgende in de handel dacht in zwart en grijs.

groet Jaap van Duijn
Bijlagen
klepje.JPG
klepje.JPG (50.23 KiB) 2318 keer bekeken

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 10 dec 2021 12:12

Onze 4e gaat ook via een dak afvoer terwijl recht door de wand naar buiten mogelijk geweest zou zijn zit geen raam aan die kant boven de kachel
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jan van Vijven » vr 10 dec 2021 12:38

Bij ons zat er gewoon een raam boven, wel met een beveiliging, raam open is automatisch kachel uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Psjaak » vr 10 dec 2021 17:35

Hallo Andre,
wat een ellende. Los van de problemen heb je toch de mogelijkheid de caravan te verwarmen op met elektra. Of loop je dan helemaal leeg (portemonnee).

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » vr 10 dec 2021 17:54

Jaap van Duijn schreef:
vr 10 dec 2021 10:41
@PD,

En natuurlijk voor allen die het ook zoeken of zochten werkt perfect, ik had eerst een knijper er aan werkte ook maar werd "geregeld gepikt".

En mocht je van die zwarte streep onder die uitlaat af willen volgende in de handel dacht in zwart en grijs.

groet Jaap van Duijn
Ik ken deze wel maar wij hebben geen zwarte strepen onder de uitlaat, dus geen behoefte eraan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door André-811 » vr 10 dec 2021 23:15

Update

Nou ik vanmorgen wakker gewordende eerste wat opviel is dat het weer erg koud was in de caravan! ik gelijk naar de control unit en wat blijkt: 517h !!!!
:oops: :oops: :oops: caravan is net 1 dag terug van dealer hier in Denmark
oke ik vaak geprobeerd om te starten, resetten,15 min wachten en opnieuw etc etc, en jawel kachel slaat aan maar met veeeel kabaal (net of je met een rietje in een glas water blaast) heater zit dus wederom vol met water, maar omdat hij wel aansloeg heb ik hem op 23gr gezet en ben gaan werken!!
bij terug komst Brande de verwarming.(weet niet hoe vaak aan en uit geweest is toen ik weg was) en rond een uur of 8 savonds gaat kachel uit omdat hij temperatuur bereikt had die ik ingesteld had, (Het regende ook hard!)
rond 20;50 wil verwarming weer terug opstarten en geeft gelijk weer 517h in display!!
ik was het zo beu dat ik zelf maar is op onderzoek uit ging,
de zwarte aanvoer slang los gemaakt en dan kan je bij de uitlaat pijp!! deze los gemaakt en er loopt gelijk een vole kop water uit (ik was er op voorbereid)
maar waar komt het nu vandaan, van het dak omdat het regent? of toch ergens een lek in de boiler?
ik heb slang losgelaten en een anderhalf uur net voor de uitlaat laten hangen met een kopje eronder omdat ik dacht als het van de regen komt zou nu kopje water moeten hebben!!
kachel ook ff aangehad zonder uitlaat en starte zonder probleem, maar heeft hij nu dat water in de uitlaat geblazen? of toch door de regen?? pfffff
uitlaat pijp bleef natuurlijk droog (of te kort gewacht of gewoon niet van de regen\)
het enige wat ik gezien heb en waar bij Truma een opmerking over maakt op hun site is: heb je een aluminium uitlaat dan dient deze vervangen te worden door een rvs pijp!!!
mijn pijp is dus van aluminium en behoorlijk lang het enige wat ik me kan bedenken is dat de heater de pijp niet kompleet op temperatuur kan brengen( pijp te lang) en daar waar het kantelpunt ligt (warm koud =condens) dit ergens halverwege de pijp moet zijn en zodoende dus veel condens veroorzaakt?
ik heb anders geen idee meer, en bij Truma hebben ze een kompleet dossier aangemaakt want zo zeggen ze: u bent niet de enige met zo een caravan (gelukkig niet) en nog nooit hebben we dat probleem gehad, en uw caravan bouwer bouwt met licentie van Truma de afvoer door het dak!!!
Kortom het vriest nu hier, en ik zit met een probleem waar niemand nog een oplossing voor heeft! ik ben dan gelukkig niet de enige met zo een caravan maar wel de enige met dit probleem???? erg vreemd!
ik heb nu dus nog 3 dingen die het probleem zouden kunnen veroorzaken:
1e toch regenwater in de uitlaat !! (anderhalf uur te kort geweest)
2e boiler toch ergens lek, maar dan enkel als boiler uitgezet is door de warmte !!
3e de afvoerpijp is bij mij van aluminium en volgens Truma moet doe van rvs zijn

Ik heb ook geprobeerd om op elektrisch de boel te verwarmen (1kwh + 65€cent) maar waar ik met mijn vorige caravan met een ultraheat de caravan kon verwarmen, mogen ze van mij mijn 6e gelijk ruilen voor een 6 !! waardeloos dus die elektrische standen waneer het vriest heb je hier niets aan, hetzelfde geldt voor een warmtepomp airco die ook kan verwarmen pffffff niet de moeite waard om erover te typen! sneeuw.gif

André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door André-811 » vr 10 dec 2021 23:22

sommige van de reacties vragen iets aan mij maar sorry ik zou graag antwoord willen geven maar ik weet echt niet hoe ik dat moet doen, hetzelfde om fotos te plaatsen ik weet het niet, als ik op album of image klik komt dat achter mijn zin te staan????
sorry.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » vr 10 dec 2021 23:30

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je zo snel zoveel condenswater in de kachel hebt, dus ik vermoed een andere oorzaak zonder deze aan te kunnen wijzen.

Hier werkt de Truma Combi 6E vandaag na 2 weken stilstand weer probleemloos en zonder enige aarzeling. Zojuist na de avondtemperatuur van 22 C terug gezet naar 14 C voor de nacht. Ook morgenochtend verwacht ik geen probleem maar ik zal me melden…
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Hans1954 » vr 10 dec 2021 23:45

Zou een andere schorsteenkap iets kunnen doen? Zo'n speciale waarmee je kan rijden. Er is ook een exemplaar van metaal.
Laatst gewijzigd door Ab op za 11 dec 2021 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7995
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Ron » za 11 dec 2021 07:56

Heb je de ruimte om de schoorsteen te isoleren ?
Dan weet je zeker dat de rookgassen niet de kans krijgt om te condenseren.

En dat er rvs pijp aanbevolen wordt.
Heeft te maken dat het zwavel in het gas (wat er altijd in zit) samen met het water ( wat er ook altijd inzit) zwavelzuur gevormd wordt.
RVS kan beter tegen zwavelzuur dan aluminium.

Bij grote stoomketels (30 MW) probeert men altijd zoveel mogelijk energie uit de verbranding te halen.
Ook daar mag de temperatuur van de rookgassen niet onder een bepaalde temperatuur komen vanwege dat zure condenswater. ( ik meen 65 graden)
Maar het is zeker 15 jaar geleden dat ik op ketel cursus gestuurd ben door mijn werkgever.
Dus de juiste temperatuur moet je me niet aan ophangen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » za 11 dec 2021 08:08

PD schreef:
vr 10 dec 2021 23:30
Hier werkt de Truma Combi 6E vandaag na 2 weken stilstand weer probleemloos en zonder enige aarzeling. Zojuist na de avondtemperatuur van 22 C terug gezet naar 14 C voor de nacht. Ook morgenochtend verwacht ik geen probleem maar ik zal me melden…
Zoals verwacht: probleemloos.
Volgens mij is er bij jouw kachel echt iets anders aan de hand.
Bijlagen
8FCAE8D3-3A30-416F-BA7E-4EC45CFB649B.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

TFJ

Re: Truma 6e probleem

Bericht door TFJ » za 11 dec 2021 08:50

André-811 schreef:
vr 10 dec 2021 23:15
2e boiler toch ergens lek, maar dan enkel als boiler uitgezet is door de warmte !!
Misschien het water aftappen en kijken of je dezelfde problemen ook hebt/krijgt als er geen water in de boiler zit.

André-811 schreef:
vr 10 dec 2021 23:15
Ik heb ook geprobeerd om op elektrisch de boel te verwarmen (1kwh + 65€cent) maar waar ik met mijn vorige caravan met een ultraheat de caravan kon verwarmen, mogen ze van mij mijn 6e gelijk ruilen voor een 6 !! waardeloos dus die elektrische standen waneer het vriest heb je hier niets aan, hetzelfde geldt voor een warmtepomp airco die ook kan verwarmen pffffff niet de moeite waard om erover te typen!
Meer mensen die vinden dat 6E en een warmtepomp airco slecht verwarmen?

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Truma 6e probleem

Bericht door ArnoM » za 11 dec 2021 09:26

[re.gif]
Nee, die ervaringen heb ik niet met de Truma 6E, ook electrisch werkt het goed.

Ook de vraag over de airco gebruiken als verwarming kan ik beantwoorden met: onzin.
Het werkt perfect maar geeft niet het lekkere door en door warme gevoel van een kachel.
Op verschillende schepen waarmee ik heb gevaren werd de AC altijd gebruikt als verwarming, de enige verwarming wel te verstaan.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jan van Vijven » za 11 dec 2021 09:36

Mee eens, beide werken gewoon goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Paul Vingerhoets » za 11 dec 2021 09:49

Heb je al eens geprobeerd om de kachel leeg te laten, dus water uit de kachel ook uit de boiler ?

Deze units moeten ook kunnen verwarmen zonder gebruik van de boiler functie als je dan geen probleem meer hebt moet ie inwendig lekken

Zoals ik begrijp heb je gekeken of de schoorsteen water doorlaat bij regen dus dat lijkt niet de oorzaak te zijn.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » za 11 dec 2021 09:52

TFJ schreef:
za 11 dec 2021 08:50

Meer mensen die vinden dat 6E en een warmtepomp airco slecht verwarmen?
Wanneer je de Combi 6E puur elektrisch gebruikt, heb je slechts 1.800 Watt ter beschikking tegenover 6.000 Watt op gas. Logisch dat het dan wat trager gaat, zeker in een grotere caravan. Gasgestookt vind ik het behaaglijker en warmt het meubilair ook beter door.

De airco gebruiken we om dezelfde reden niet meer om te verwarmen.

Ook in de zomer gebruiken we de E-funktie nauwelijks, de boiler staat vrijwel altijd op gas. Afgelopen zomerperiode 76 kampeerdagen gedaan met 1 fles van 10,5 kg dus het verbruik is minimaal. Dit verbruik is incl. gasverbruik voor koken en de oven waarin we vrijwel dagelijks broodjes afbakken.

Ik betwijfel dan ook of we de E-funktie bij een volgende caravan bestellen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jan 64 » za 11 dec 2021 10:30

Zou het niet zo kunnen dat het laatste gedeelte van je afvoer, als een soort koudebrug werkt en dus geïsoleerd zou moeten? Zie foto van mijn vorige post.
Tevens zou er ook één of het liefst twee bochten in moeten zitten om de afvoerpijp wat gelijkmatiger op te kunnen warmen?

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Ab » za 11 dec 2021 11:39

Wat ik eerder al aangaf..Het is altijd
mogelijk dat er iets condens in de schoorsteen komt.
Dat kan alleen als de schoorsteen erg koud is, en er warme vochtige lucht door de schoorsteen stroomt.
Als de kachel brandt, is de schoorsteen warm. Geen condens.
Wel iets condens..( boven het dak) wat terugloopt, verdampt meteen in de hete kachel of schoorsteen/afvoer.

Ik zou even een test doen met al het water eruit, vooral de boiler goed leeg. Warmwaterfunctie ook uit indien mogelijk.
Grote kans dat de kachel dan wel goed werkt.
Ik geloof niet in condens eigenlijk.
Zeker niet in de grote hoeveelheden waar hier over gepraat wordt.
Als dat door condensatie in de schoorsteen zou komen, zou er niet 1 kachel goed werken.
Vlgs mij kan het niet anders, dan dat het water uit de boiler of wateraansluitingen van de kachel komt.
Het is mij wel een groot raadsel hoe dat dan weer in de verbrandingsruimte terecht kan komen. scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”