Truma 6e probleem

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Truma 6e probleem

Bericht door André-811 » wo 8 dec 2021 20:16

Goedenavond iedereen

Ik mocht in mijn laatste post wel aangeven dat ik nog veel meer vragen had,pffffff
Zoals eerder al vermeld heb ik mijn caravan net 4 weken!
deze caravan heeft een Truma 6e verwarming! Welke in eerste plaats zeer snel verwarmd (ik geen ervaring mee) en goed functioneert,
Eerste week had ik last van veel temperatuur verschil maar dat is verholpen!
MAAR ik heb natuurlijk weer te vroeg gejuicht.
op mijn weekend naar huis. (caravan blijft in Denemarken) laat ik de verwarming op 10gr staan, met een overzicht via inet!
vrijdags naar huis en maandag weer terug.
op zondag krijg ik een melding via sms: Sorry, there is an error 517H Gas cylinder or quick-acting valve in the gas supply line closed,Gas pressure regulation system iced-up. mmmmmmm denk ik. wat nu?
Truma niet meer aan de gang te krijgen, met als gevolg maandag en dinsdag met -3 in caravan moeten slapen!!
na veel vuldig bellen heen en weer met mijn nl dealer werd de conclusie! alles afbreken en naar plaatselijke caravan dealer rijden met caravan. (want er is geen monteur die ff wil komen kijken, of het probleem misschien zo op te lossen is!
maar goed monteur heeft uren bezig geweest en wat blijkt? de brander stond onder water??? Met mijn vraag hoe dat kan ! zegt de monteur dat de kachel niet te laag mag (omdat hij de uitlaat (afvoer) dan niet goed warm krijgt!! met condens als gevolg wat dan weer terug loopt in de verbrandingskamer ruimte!!!
Er zat schijnbaar een halve liter water in???.
schoon en droog gemaakt caravan weer op zn plaats en 670€ betaald :oops: :oops: :oops:
Is dit normaal dat kachel niet op 10gr kan blijven als ik niet daar ben?
hun advies was kachel uit als je weg gaat, maar dan moet ik iedere x all het water eruit halende bij vorige caravans bleef kachel weken onbeheerd branden!
zou er niet iets anders aan de hand kunnen zijn? bv boiler lek?? zeer klein gaatje? of scheur?
ik heb 1 jaar garantie maar ben bang dat mijn dealer zegt: ja eigen schuld!! :(

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » wo 8 dec 2021 20:27

André-811 schreef:
wo 8 dec 2021 20:16
... maar goed monteur heeft uren bezig geweest en wat blijkt? de brander stond onder water??? Met mijn vraag hoe dat kan ! zegt de monteur dat de kachel niet te laag mag (omdat hij de uitlaat (afvoer) dan niet goed warm krijgt!! met condens als gevolg wat dan weer terug loopt in de verbrandingskamer ruimte!!!
Er zat schijnbaar een halve liter water in???.
schoon en droog gemaakt caravan weer op zn plaats en 670€ betaald
Is dit normaal dat kachel niet op 10gr kan blijven als ik niet daar ben?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee; in de winterperiode wanneer wij de caravan gedurende ca. 4 maanden op een vaste plek hebben staan, zetten we de kachel bij afwezigheid uit en laten we het watersysteem telkens leeglopen (vind ik ook een prettiger idee ivm de versheid van het water).

Wij starten de kachel op vrijdagmiddag vanuit huis alvast op (met de app op de smartphone) zodat de caravan bij aankomst op de camping al heerlijk behaaglijk is en vullen dan ook direct het watersysteem. Ik zie dan ook geen reden om de kachel permanent zo laag te laten staan...... het voorkomt onnodig gasverbruik en resulteert er bovendien in dat we altijd vers water ter beschikking hebben. Ik heb een snoerschakelaartje in de aansluiting van het waterpompje zodat beide kranen bij afwezigheid open kunnen blijven staan (nadat we afgelopen winter een keer een ijspegel aan één van beide kranen hadden, gelukkig zonder vorstschade).

Wanneer wij op de camping zijn, staat de kachel in de nacht op 14 C, overdag op 18 C en in de avond op 22 C.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jan 64 » wo 8 dec 2021 20:41

[re.gif] Wat bedoel je met een schakelaar op de waterpomp?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » wo 8 dec 2021 20:45

[re.gif]
Omdat ik de beide kranen (keuken en wastafel) bij afwezigheid open heb staan, zouden deze het waterpompje bekrachtigen. Hiertoe heb ik in de stroomleiding van de waterpomp een onderbrekingsschakelaar zodat het pompje uit blijft.

Deze onderbreking heb ik overigens ook nodig wanneer ik de city aansluiting van het watersysteem gebruik; dan blijven de watertank en het pompje ongebruikt terwijl we wel beide kranen bedienen.

Fotootje van het 1e weekend dat ik de kranen niet open had gezet; alsnog een ijspegel aan de kraan, gelukkig zonder schade (foto blijft dwars, ondanks 2 pogingen):
Bijlagen
20210109_103602.jpg
Laatst gewijzigd door PD op wo 8 dec 2021 20:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jan 64 » wo 8 dec 2021 20:55

[re.gif]

Aha, ik snap hem. Bij ons zit deze schakelaar op een bedieningspaneel.
Ik dacht alleen, mis ik wat? Vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Avontuur » wo 8 dec 2021 20:58

In het CP plus verschijnt de 517H
Dit heb ik ook gehad in Kroatië... bij ons was gastoevoer de schuldige.
Ook bij mij lukte het in eerste instantie niet de kachel aan te krijgen...
Na google bleek dat het wel te resetten was met de volgende procedure...
Dit was te resetten:


https://www.dejonghattem.nl/wp-content/ ... 2-2021.pdf

De uitleg in de link was bij ons de oplossing, nadat ik eerst de gastoevoer had hersteld bij de Duo Control zit een klein knopje.
De dealer heeft nu het Truma Eisex geïnstalleerd, dan kan het met koude niet meer gebeuren.
A travel adventure has no substitute.

André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door André-811 » wo 8 dec 2021 21:19

Ik heb een ice ex op de duo control, maar inderdaad de code 517H is dat de Truma geen gas krijgt!
en dat klopt ook omdat de verbranding kamer vol met water stond!
ik kon resetten wat ik wou dat hielp niks, ook reset op unit zelf maakte niks uit.
verbranding kamer vol water = geen gas!

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Avontuur » wo 8 dec 2021 21:22

Jouw probleem was ook vervelender, das jammer.
Maar goed, van info delen worden we slimmer!
Ik zal van de winter goed opletten, doen we het precies als PD, we doen de toevoer tank van het toilet ook legen ondanks het roze spul erin, afgelopen winter van Hans geleerd. Was het een keer vergeten ben ik toch terug gereden naar Oosterhout in de vroege ochtend, wel mooie ochtend foto's kunnen maken toen mrgreen.gif
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » wo 8 dec 2021 21:37

[re.gif]
Yep, opvangen en het volgende weekend er weer in thumbup.gif al heb ik nooit meer dan een flinterdun laagje ijs in de 5 ltr jerrycan gehad dus waarschijnlijk niet echt nodig vanwege de roze toevoeging...
Bijlagen
20201122_132127.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Avontuur » wo 8 dec 2021 21:41

Beter safe then sorry!
Ik doe het straks ook weer thumbup.gif
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » wo 8 dec 2021 21:47

[re.gif]
Ik ook, kleine moeite, groot plezier mrgreen.gif
Zelfs nu alweer afgetapt op DKA, zo waait de jerrycan ook niet weg knipoog.gif
Laatst gewijzigd door PD op wo 8 dec 2021 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door André-811 » wo 8 dec 2021 21:51

adventure
Hoe doet je dat met de koelkast dan als je weg gaat?
Ik werk vanuit mijn caravan (buitenland) en ben steeds 14 dagen weg en weekend thuis!
als ik verwarming uitzet, en water eruit laat< zit ik nog met mijn koelkast?
Ik kan toch moeilijk iedere x koelkast ook uit zetten! zitten toch spullen in en om nou koelkast aan te laten als hert buiten vriest en verwarming staat uit lijkt me ook geen goed idee?
!0gr moet toch kunnen? is toch ruim boven 0gr!!
misschien beter op 14gr dan, mijn collega's hier verwarming ook gewoon aan als ze weg zijn!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » wo 8 dec 2021 21:59

Geen Adventure, wel ervaring knipoog.gif

Ik heb de ervaring dat wanneer we de koelkast aan lieten terwijl we de verwarming uit hadden, dat dan alsnog de spullen in de vriezer ontdooiden, simpelweg omdat de thermostaat in de koelkast niet aanspreekt vanwege de lage omgevingstemperatuur. Wij laten nu dan ook de spullen in de koelkast (komt toch niet boven de 6 C terwijl deze niet aan staat) en nemen de spulletje voor de vriezer elke keer mee naar huis, ofwel we nemen de bevroren spulletjes gericht mee naar de camping...
Laatst gewijzigd door Ab op do 9 dec 2021 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door iemand » do 9 dec 2021 12:11

Het WC-spoelwater mag toch wel een scheut antivries hebben; "dat blauwe voor de auto" thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Scout15 » do 9 dec 2021 12:52

André-811 schreef:
wo 8 dec 2021 20:16
Goedenavond iedereen

maar goed monteur heeft uren bezig geweest en wat blijkt? de brander stond onder water??? Met mijn vraag hoe dat kan ! zegt de monteur dat de kachel niet te laag mag (omdat hij de uitlaat (afvoer) dan niet goed warm krijgt!! met condens als gevolg wat dan weer terug loopt in de verbrandingskamer ruimte!!!
Dag André,

Dit is niet alleen een probleem bij de Truma. Ook bij gebruikers van een ALDE verwarming heb ik gelezen dat als deze de kachel op bv. een lage temperatuur instellen dat er condensvorming in de afvoer optreed. Wat je misschien zou kunnen proberen als je in de caravan verblijft wat er gebeurt als je de verwarming bv. één keer per dag 20 graden aanzet. Als de kachel dan voor 15 - 30 minuten brandt zou het misschien opgelost kunnen zijn?
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Ab » do 9 dec 2021 14:20

Ik vind het toch heel erg vreemd.
Hoe kan er nu zoveel water in de verbrandingskamer komen?
Als de kachel brandt, is dat onmogelijk, evt een druppel condens die in de uitlaat naar beneden loopt, verdampt meteen.
Waar zou in vredesnaam een halve liter water vandaan moeten komen..
Ik denk meer aan een lekkage ergens in de boiler.
Zoveel condens in een verwamde afvoer lijkt me domweg onmogelijk.
Bovendien loopt de afvoer van verbrandingsgassen bij de nieuwere ketels vaak niet meer omhoog, maar direct door de zijwand naar buiten.
Condens slaat neer op koude oppervlakten.
In dit geval..Hoe dan ??
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma 6e probleem

Bericht door Jan van Vijven » do 9 dec 2021 14:51

Die E6 of E4 werkt op een thermostaat net als thuis, dus aan of uit.
Laag pruttelen doet die niet!!
Binnen een minuut is die uitlaat zo warm dat er echt geen condens meer terug loopt.

Wij hebben nooit problemen hiermee gehad!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Frank Volvo » do 9 dec 2021 15:12

[/quote]

Ook bij gebruikers van een ALDE verwarming heb ik gelezen dat als deze de kachel op bv. een lage temperatuur instellen dat er condensvorming in de afvoer optreed.
[/quote]

Heb ik nog nooit last van gehad in plusminus 30 jaar gebruik, van een lange Jan tot de op een na laatste Alde versie. Maar ik leer graag bij...als je tekst hebt waar dat in vernoemd wordt ben ik zeker geinteresseerd.
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Hans1954 » do 9 dec 2021 15:41

iemand schreef:
do 9 dec 2021 12:11
Het WC-spoelwater mag toch wel een scheut antivries hebben; "dat blauwe voor de auto" thumbup.gif
Een scheut zal helemaal niets doen. Kijk maar op de mengverhoudingen op de verpakking. Ga al jaren naar de wintersport en nog nooit gehoord dat iemand die ik ken dat deed. Mijn raad niet te vol gooien en dan kan er zonder problemen ijsvorming optreden. Nog beter is om die tank helemaal leeg te maken en dan een kleine jerrycan gebruiken om door te spoelen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jan 64 » do 9 dec 2021 15:52

[re.gif] [re.gif] ook ik ben erg geïnteresseerd.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Scout15 » do 9 dec 2021 17:03

[re.gif] en [re.gif] [re.gif] [re.gif]

Bv. onderstaand topic wat ik even snel kon vinden.

https://linertreff.com/board/thread/168-alde-3020/

Had eerder ook nog gelezen dat het met de manier van inbouwen te maken heeft. Kan dus per type voertuig verschillen. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jan 64 » do 9 dec 2021 17:25

Tja, dat kan van alles zijn. Bedankt voor de zoektocht.

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Frank Volvo » do 9 dec 2021 20:25

Scout, dank voor doorgeven van het artikel.
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door André-811 » do 9 dec 2021 22:11

Ik net een uur zitten typen om een update te geven, kan ik het nergens terug vinden hier??????

Nog een x dan,

Ik heb contact gehad met Truma service putzbrunn, en een duidelijke uitleg gekregen over hoe een Truma 6e ingebouwd hoort te zijn (mijn vraag ging over een 6e! van andere types weet ik niks)

1e de rookgasafvoer dient door de wand te gaan en dus niet door het dak of de vloer!! hier wordt weleens vanaf geweken simpelweg omdat het niet mogelijk is
om door de wand te gaan mbt de plaats van de heater.
2e de rookgasafvoer buis moet is de eerste 50cm een zonk hebben (zwanenhals) niet echt een zwanenhals maar weet het niet anders te benoemen!
3e de totale lengte van de rookgasafvoerbuis zou rond de 1,50cm moeten zijn!!
4e de afvoer buis dient van rvs te zijn! de oudere series hadden een aluminium buis!

Ik heb ook een internet manual gevonden waar je precies hetgeen kunt terug lezen en zien wat deze meneer tegen mij gezegd heeft.
http;//users.telenet.be,manuals/truma (let op: er zijn veel manuals van Truma maar 1 van de eerste plaatjes is een doorsnede van een camper)

Om terug te komen op mijn caravan, De afvoer zit bij mij dus door het dak! kan ook niet anders anders komt uitlaat in de voortent uit!! en direct vanaf de heater is geen zonk aangebracht, waardoor dus eventueel condens terugloopt door de afvoer buis direct de heater in!!

Maar ik kan mij nu niet voorstellen dat een bekent caravan bouwer het risico wil lopen om tegen de instructie in van Truma een heater te plaatsen die problemen geeft??
ik weet nu dus ook nog niet of de verwarming na 2 weken weer storing gaat geven, ik durf de temp ook niet meer lager dan 15gr te zetten,pfff
maar dat zal de tijd leren,

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Ab » do 9 dec 2021 22:28

De Truma 6E geeft dus problemen door een verkeerde inbouw als ik het goed begrijp.
Het klopt inderdaad, dat de uitlaat bij voorkeur zo kort mogelijk en horizontaal door de wand gemonteerd dient te worden.
Mijn Alde heeft dat ook.
Afgelopen maand staat ie op 5 graden ( vorstbescherming)
Geen enkel probleem.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”