Truma 6e probleem

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Paul Vingerhoets » za 11 dec 2021 12:01

Controleer ook eens de warmelucht slangen bij de combi of daar toevallig ook ergens water in zit.

De brander zit in het midden daaromheen de warme lucht (kachel) voorziening en dan pas de watermantel die ook direct tegen de uitlaat zit, als die toevallig daar ergens een lek heeft kan het water zomaar de verbrandingskamer in lopen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Paul Vingerhoets » za 11 dec 2021 12:19

Eens even naar een paar plaatjes zitten kijken van de 6e

Lekkage via de boiler zou eigenlijk niet moeten kunnen aangezien dit een gesloten deel lijkt te zijn wat los om de warmelucht kamer zit
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

TFJ

Re: Truma 6e probleem

Bericht door TFJ » za 11 dec 2021 18:14

ArnoM schreef:
za 11 dec 2021 09:26
[re.gif]
Nee, die ervaringen heb ik niet met de Truma 6E, ook electrisch werkt het goed.
Heb je het idee dat je 'beperkt' ben als je maar een 6A aansluiting hebt, of heb je daar geen last van bij de dagelijkse dingen?
PD schreef:
za 11 dec 2021 09:52
Ook in de zomer gebruiken we de E-funktie nauwelijks, de boiler staat vrijwel altijd op gas. Afgelopen zomerperiode 76 kampeerdagen gedaan met 1 fles van 10,5 kg dus het verbruik is minimaal. Dit verbruik is incl. gasverbruik voor koken en de oven waarin we vrijwel dagelijks broodjes afbakken.
Onze huidige 4 is alleen op gas en ik vond al dat dat helemaal niet zoveel gas verbruikte.


Verwarmen met airco heb ik al e.e.a. over gelezen, dat gaat hem niet worden.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Pakkie » za 11 dec 2021 19:29

Hier ook een 6E en elektrisch werkt hier ook prima, maar het duurt logischerwijs wel langer voordat het warmer wordt door het lagere vermogen. Het is een prima optie om hem bijvoorbeeld op temperatuur te houden als je hem middels gas inmiddels opgewarmd hebt.
Wij hebben eind sep & begin oktober in Oostenrijk de E-functie 's nachts gebruikt omdat hij dan nog stiller is. Ergens midden in de nacht zakt de temperatuur onder de 15 graden en dan is de ontsteking op gas nogal enthousiast voor een licht slapend iemand en daar kun je dus wakker van worden. Elektrische inschakeling gaat geruisloos thumbup.gif. Verder kan ik me overigens niet echt druk maken over gasverbruik want da's peanuts op het geheel aan kampeerkosten in al die jaren.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Truma 6e probleem

Bericht door ArnoM » za 11 dec 2021 20:14

[re.gif] [re.gif]
Met 6A gebruik je gewoon een mix stand als je echt electrisch wilt gebruiken.
Als de stroom in de prijs zit pak ik een mix stand, anders gewoon op gas, inclusief de boiler.

Verwarmen met AC werkt op zich goed maar waarom zou je het doen als je een goede gaskachel hebt?
In combinatie met een ring ventilatiesysteem is zo'n kachel gewoon veel comfortabeler en beter om de warmte overal in de caravan te krijgen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

TFJ

Re: Truma 6e probleem

Bericht door TFJ » zo 12 dec 2021 10:00

Voor de meerprijs van een E uitvoering (bij Fendt +/- €600) kun je heel wat gas verstoken, dus zo bezien is gas stoken altijd goedkoper lijkt mij.
Maar het 's nachts geruisloos onderhouden op elektra is wel een goede om te onthouden thumbup.gif

Overdag op elektra lijkt me wel iets waar je rekening met de aansluiting moet houden. Als die truma combi net aan het verwarmen is terwijl jij de nespresso aanslingert loop je groot kans dat je teveel ampère trekt. Je moet dus wel je koppie erbij houden scratch.gif

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jaap van Duijn » zo 12 dec 2021 11:49

@ Pakkie,

En opletten zeker in Oostenrijk in najaar / winter en voorjaar de elektra prijs is behoorlijk.
Verwarmen op gas, word meestal aangesloten op het camping leiding werk - geen gesjouw met flessen.
Maar ook, dacht in Mauterndorf flessen meegemaakt, ja van die grote van 1 meter hoog en ook niet voor niets.
Natuurlijk dat gas verbruik op een winter kamperen en kosten valt mee, elektra meestal hoofd prijs, en zonde kan je lekke van eten toch?
En onze TRUMA 6E kan goed overweg hoor met de verwarming, zit niet naast of onder het bed en we horen er niets van - we slapen :)

Groeten Jaap van Duijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Ab » zo 12 dec 2021 12:22

Je laat elektrisch verwarmen wel uit je hoofd in Oostenrijk..
6 A, (is maar een 1380 Watt) geeft je, samen met het normale verbruik van koelkast, blowers van kachel, lampjes e.d. een
verbruik dat zo maar op kan lopen naar 40 Kwh per dag of meer.
Daar betaal je dan ook bijna of helemaal 40 euro voor.
Daarvoor kan je 4 of 5 dagen op gas verwarmen, waarmee je het in tegenstelling tot die 1380 Watt wel behaaglijk warm krijgt bij temperaturen rond het vriespunt of daar onder.
Wat ook overeenkomt met de ervaring van TS.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Pakkie » zo 12 dec 2021 12:31

Op alle drie de campings in Oostenrijk waar we eind sep/begin okt waren zat elektra tot op zekere hoogte bij de prijs in. Uiteraard wel even in de gaten houden dat je er niet te enthousiast overheen gaat want dan kom je aan het betalen.
Als het er slechts enkele kWh bij de prijs inbegrepen zijn dan laat je bijverwarmen op elektra zeker wel uit je hoofd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door André-811 » zo 12 dec 2021 18:55

goedenavond weer ff een update!

Omdat deze caravan voor mij nieuw is is mij 1 ding niet gelijk opgevallen!
de dakdoorvoer van de uitvoer en aanzuig voor de kachel ziet er op het eerste gezicht normaal uit,
Totdat ik er toevallig 1 tegenkwam op internet!!! (ik zou echt fotos moeten kunnen plaatsen als ik op album of image klik krijg ik dat achter mijn getypte zin???) mijn dakje loopt schuin omhoog aan alle 2 de kanten! terwijl een nieuwe gewoon vlak is, er staat ook duidelijk op het kapje FRONT (weten jullie misschien welk type ik heb) de uitlaat blaast dus in de breedte van de caravan en niet in de lengte.
en zit behoorlijk ver aan de zijkant waar ook de luifel zit, die staat er dus met de ronde achterkant van de luifel bijna tegen aan!!
Nu denk ik zelf dat regenwater op de ronde kant van de luifel valt en dan richting dakje kachel, en mede omdat dit afdakje schuin omhoog staat een makkelijk ingang heeft voor het afketsende water.
Dit is enkel een theorie, mede omdat het nu werkelijk al 2 dagen onafgebroken regent en de kachel nergens last van heeft.
Ik heb er nu 2 schroeven ingedraaid die afdekkapje naar beneden duwen, Morgen bestel ik een nieuwe,
Ik moet toegeven dat Truma er alles aan doet om het opgelost te krijgen,Ze hebben mij zelfs op zaterdag gebeld om nog een paar dingen te vragen waar ik naar moest kijkenden hebben een 6e op de werkbank staan waar ze alle scenario nabootsen !!!
het vreemde aan het hele verhaal is dat ik de caravan opgehaald heb bij de monteur hier en toen een hele dag heb laten vol heb laten draaien en de 2e nacht de kachel weer stopte omdat hij weer vol zat, maar toen niet geregend !!!
Daarom ben ik er ook nog niet van overtuigd dat het regen water is,Ook al vind ik dat het meest logische en als het dat wel is zal ik ook iets moeten verzinnen om uitlaat tegen afketsend regenwater te beschermen van de luifel

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Ron » zo 12 dec 2021 19:04

Foto plaatsen is heel simpel.onder aan de reactie heb je de tab " bijlagen"
Dan zie je " bestanden toevoegen"
Dan kan je met " bestanden" naar de al gemaakt foto gaan.
Daarna " plaats in tekst"
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door iemand » zo 12 dec 2021 19:12

Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Pee
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 11 jun 2018 20:10
Locatie: Oost-Brabant, BE

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Pee » zo 12 dec 2021 19:54

Hallo André-811,

Zo is het uitgevoerd met ons caravan. Ook naast de luifel.
EE91DF3E-BFC5-4BE4-A39F-D598966CF299.jpeg
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic met Eriba Nova 585GL

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jaap van Duijn » ma 13 dec 2021 08:53

@Pakkie,

Vandaar dat ik ook vermeld had in voor / najaar en winter elektra apart.
We zijn meermaals in de maand mei en september op die zelfde campings geweest en ja toen zat elektra in de prijs.

Succes groet Jaap van Duijn

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Ab » ma 13 dec 2021 09:28

Op de foto zit de uitblaas ook overdwars.
Dat moet ook.
Anders kan je de kachel onder het rijden niet aanhebben.
Ook zou er bij regen veel water inkomen bij 90 km/u.
De kap zit dus goed naar mijn mening.
Heb je de test al gedaan met het water afgetapt?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Ab » ma 13 dec 2021 09:42

André-811 schreef:
zo 12 dec 2021 18:55


er staat ook duidelijk op het kapje FRONT (weten jullie misschien welk type ik heb) de uitlaat blaast dus in de breedte van de caravan en niet in de lengte. Dat is dus goed

een hele dag heb laten vol heb laten draaien en de 2e nacht de kachel weer stopte omdat hij weer vol zat, maar toen niet geregend !!! Is duidelijk dus geen regenwater.Condens kan het ook niet zijn als de kachel vol aan staat.

Daarom ben ik er ook nog niet van overtuigd dat het regen water is. Ik ook niet. Als je de boiler leeg maakt, en al het water aftapt, en de kachel blijft het gewoon doen, weet je het zeker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Truma 6e probleem

Bericht door Jaap van Duijn » ma 13 dec 2021 13:04

@ bovenstaande,

Toch hebben wij met een "ouderwets" Truma rond kapje gewoon gereden met de kachel aan en is nooit uitgegaan.
Zelfs dat zou geen effect mogen hebben.
Dan bij ons en de Truma 6E kregen we condens - uitlaat aan zijn kant - en aflopende zagen we zwarte strepen komen.
Gaf een hint dat er kapjes in de handel zijn aan PD.
Die zegt dan weer hebben wij helemaal geen last van (heeft ook een 6E).
Dus lijkt het mij net hoe de wind waait zeker, wij bemerkten het eest op de winter camping met stevige vorst in de nacht.
En lijkt het ook mij weer wat Ab schrijft alles leeg (dat kan), ook leeg blazen en zo, dan alleen kachel opstoken en dan nog eens zien of de unit uitslaat.
Hoe meer je aan het lezen gaat hoe meer het lijkt - volgens mij weer - op een lekke boiler mantel of aansluiting ergens.

Heel veel succes en wijsheid - groet Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 6e probleem

Bericht door PD » ma 13 dec 2021 13:30

Jaap van Duijn schreef:
ma 13 dec 2021 13:04
Dan bij ons en de Truma 6E kregen we condens - uitlaat aan zijn kant - en aflopende zagen we zwarte strepen komen.
Gaf een hint dat er kapjes in de handel zijn aan PD.
Die zegt dan weer hebben wij helemaal geen last van (heeft ook een 6E).
Dus lijkt het mij net hoe de wind waait zeker, wij bemerkten het eest op de winter camping met stevige vorst in de nacht.
Wij hebben er inderdaad geen last van, ook afgelopen winter niet toen de caravan toch gedurende 4,5 maanden op dezelfde plek heeft gestaan, tussentijds niet is gewassen en we er vrijwel elk weekend waren (en stookten) knipoog.gif
Bijlagen
147BFCF3-24D5-44BB-84BE-DDF1A40D7B42.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Re: Truma 6e probleem

Bericht door André-811 » za 18 dec 2021 19:57

Update Truma 6e
jaaaa ik kan fotos plaatsen

Dit is mijn uitlaatkapje.
573DDE0A-8FF6-47F2-9C2D-1609BADE8DC3.jpeg
zoals je ziet is de bovenkant vervormd ik heb een nieuwe besteld maar omdat deze pas in februari geleverd word heb ik er nu voorlopig een koekblik deksel opgeplakt, is ongeveer 25cm doorsnede en vlak,
werkt goed haphop.gif
en dit is uitleg van Truma :
6A0B9ECE-F83E-45CA-85F6-98E5998FBDF7.png
Begrijp ik niet helemaal maar als er dus water blijft komen zou de uitlaat door de wand moeten, en de voortent dan??
en mijn dealer in nl heeft een nieuwe boiler voor mij besteld
D12B61D8-4F36-461A-A9F2-4D7FF4B15927.jpeg
boiler is dus van aluminium en niet van rvs, deze boiler (foto) zit wel in een rvs pijp die op zijn beurt weer in de Truma behuizing zit.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”