Stacaravan verbouwen.

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
jimvdn52
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 okt 2021 11:03

Stacaravan verbouwen.

Bericht door jimvdn52 » zo 5 dec 2021 15:05

Hallo allemaal,

Ik heb mijn eerste stacaravan gekocht. Het is een Falcon 1100 super. Hij is 13.50 x 3.50 mtr. een oud besje maar nog super netjes. Nu ben ik van plan hem van binnen helemaal te strippen om er weer wat moderns van te maken. Dit wel kamer voor kamer of terwijl gedeelte voor gedeelte.

Zo als je kunt zien op de foto's ben ik met de slaapkamer begonnen en heb al gelijk wat vragen betreffende de isolatie.

Op een foto heb ik de wand bekleding er al af getrokken en wil dit door de hele kamer doen. Ook het plafond gaat er uit. Op het plafond gaat nieuwe isolatie komen. De wanden wil ik de oude isolatie weghalen en met metalstud een wand voor het oude geraamte zetten en isolatie er tussen doen. Nu de vraag. Kan ik isolatie pakken die de dikte heeft van de metalstud en geraamte samen of moet ik eerst platen in het geraamte doen en dan pas isolatie in de metalstud.

Verder wil ik heel de vloer van de caravan voorzien van fermacell platen met isolatie eronder. Dikte totaal 3 cm. Kan het kwaad om de vloer van binnenuit te isoleren of moet dat onder de caravan aan de buiten kant.

Verdere tips en tricks zijn altijd welkom.

Alvast bedankt voor de reacties. groeten jim
Bijlagen
IMG-20211204-WA0006.jpeg
IMG-20211204-WA0000.jpeg
IMG-20211127-WA0000.jpeg

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stacaravan verbouwen.

Bericht door dieseltijger » di 7 dec 2021 08:11

Ik heb er geen snars verstand van, maar waar je altijd op moet letten is het voorkomen van condens. Binnen heb je warme en vochtige lucht, waardoor er zonder tegenmaatregelen condens ontstaat op de koude delen.

Voor de vloer zou ik daarom sterk overwegen de isolatie aan de buitenzijde te plaatsen. Dat gebeurt bij platte daken ook vaak. In de isolatieplaat krijg je dan een sterke temperatuurgradient, en dat treft: want het is buiten, en dus geen vochtige lucht. Let op dat het materiaal mechanisch stevig is, en toonbaar (zwart bijvoorbeeld)

Voor de wanden zou ik daarom van buiten naar binnen toe de volgorde aanhouden: buitenwand, isolatiemateriaal, dampremmende folie, afwerkwand.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Stacaravan verbouwen.

Bericht door Knaus440 » di 7 dec 2021 09:42

Met 10 jaar stacaravan ervaring, en grote renovatie, heb ik wel enige ervaring met verbouwen stacaravan. En sluit me direct bijvorige reactie aan, over condens en vocht.
Zorg dat je voldoende ventilatie houdt! Zowel in als onder de stacaravan. De grootste fout is om alles luchtdicht af te sluiten.
Ik heb de stacaravan aan de onderkant geisoleerd, en afgesloten met ventilatie roosters uiteraard. Zodat er wel lucht stroming was onder de caravan.

Wees bij het aanpakken ook allert op oude lekkage/zweet plekken. En kijk of je de dragende constructie van de wanden wilt houden. Deze zit vast aan de dakspanten. En draagt het dak!
Bij verplaatsen of weghalen wanden dus eigenlijk altijd stempels gebruiken. Let op de bestaande constructie!!!

Het is een fikse klus, maar wel leuk. En vooral wanneer het klaar is en je ingericht hebt naar jouw zin.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

jimvdn52
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 okt 2021 11:03

Re: Stacaravan verbouwen.

Bericht door jimvdn52 » wo 8 dec 2021 21:40

Bedankt voor jullie reacties. Mijn idee om de vloer aan de binnenkant te soleren is dat als ik de ondekant zou doen je toch met koude bruggen zit omdat je waar balken de vloer raken je niet kunt isoleren. De wanden aan de binnenkant wil ik de constructie laten staan. Aleen de bekleding er af hael. Dan een wandje van 5 er voor met isolatie zo dik dat het tot de buiten wand is. Ik snap een beetje het dampdicht maken van de wand met folie natuurlijk maar wat als ik stopcontacten wil hoe dan met de folie of is een gaatje niet erg?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stacaravan verbouwen.

Bericht door dieseltijger » wo 8 dec 2021 22:07

Ik zou de koudebruggen prefereren boven het moeten slopen van alle tussenwanden en de uitdaging om een isolatievorm te kiezen die beloopbaar is.

Qua wanden, stopcontacten en zo...De "eis" is dat er geen warme, vochtige lucht gaat afkoelen. Dus noch op jouw buitenbeplating (condensdruppeltjes), noch in jouw isolatiemateriaal (kan je uitwringen).

Dan: het dak. Hoe pak je dat aan? Daar heb je de "omgekeerde dakconstructie" bestaande uit vochtbestendig isolatiemateriaal maar dat is esthetisch waarschijnlijk not done (hoewel: er is weinig esthetisch aan een caravan of stacaravan). Wil je het aan de binnenzijde doen, dan gelden dezelfde "spelregels".

Een andere stoute gedachte is de volgende: Je hebt metalen dakplaten met dakpannenprofiel (brrrrr!). Je zou er een zadeldak bovenop kunnen plaatsen wellicht ? Meer ruimte voor isolatie en koelte in de zomer. En de dakluikjes offer je dan maar op nietwaar? En de kopse kanten zou je met enige vindingrijkheid ook kunnen afdichten met geschikt materiaal.

Maar dat is getheoretiseer - maar je weet maar nooit.

**Edit: wellicht verdienen bij een zadeldak twee aspecten aandacht: lichtgewicht en zelfdragendheid middels profielen die de zijdelingse krachten opvangen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”