Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Moris » za 4 dec 2021 19:19

Aangezien ik voorheen met men camper tijdens het tanken van diesel aan de pomp steeds gelijktijd de LPG-fles bijvulde (80% vulbeveiliging).
Zat in tijdens de wintermaanden met het probleem om de LPG-fles regelmatiger aan de pomp bij te vullen omdat ik enkel maar het deel propaan verbrande.

Aangezien je de caravan voor het bijvullen van enkel wat LPG niet zo eventjes naar de pomp brengt, zat ik toch te denken aan een andere oplossing en zo kom ik uit bij propaan-flessen.

Eigenlijk wil ik liever niet het gesleurd met flessen ivm omruilen, niet op voorraad, te dure flessengas, enz… hebben.
Maar vrees dat er niet veel anders op zit dan voor een ruilfles of koopfles te gaan.
Welke flessen het goedkoopst €/kg aan gas bieden ben ik nog aan het uitzoeken.

In mijn zoektocht is me opgevallen dat flessen Primagaz Easyblue en Benegas Comfort Steel blijkbaar identiek zijn, tenminste zo zie ik het toch.
Indien beiden hetzelfde zijn, mag je dan een fles van Benegas omruilen voor Primagaz en visa versa? Dat zou alvast het netwerk ivm beschikbaarheid enorm vergroten.

https://benegas.com/comfort-steel/
vs
https://www.primagaz.be/nl-be//easyblue-xl

Een van mijn belangrijkste eisen is dat de flessen zeer makkelijk in de Benelux moeten verkrijgbaar of te vullen zijn, zonder dat ik daar kilometers voor moet omrijden.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Nimma » za 4 dec 2021 19:44

Wil je nou in Primagas en/of Benegas LPG tanken? Niet doen hè, dan wil er niemand meer naast je op de camping staan 🤭
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18299
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door deusjevo » za 4 dec 2021 19:47

Nee juist niet meer zelf aan de pomp vullen toch?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Moris » za 4 dec 2021 20:06

Nimma schreef:
za 4 dec 2021 19:44
Wil je nou in Primagas en/of Benegas LPG tanken? Niet doen hè, dan wil er niemand meer naast je op de camping staan 🤭
Neen hoor.
deusjevo schreef:
za 4 dec 2021 19:47
Nee juist niet meer zelf aan de pomp vullen toch?
Klopt, in de winter is het regelmatig tanken van een LPG-fles (80% vulbeveiliging) aan de pomp lastig wanneer je enkel maar de propaan verbruikt en daardoor de fles na verloop van tijd niet meer kan bijvullen. Vandaar dat ik een oplossing zoek naar flessen met propaan.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door BertJan » za 4 dec 2021 20:13

Benegas heeft concurrent Primagaz overgenomen en zal die fles wel onder eigen naam gaan brengen.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door iemand » za 4 dec 2021 21:02

ken je deze link misschien toch iets in de buurt
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Moris » za 4 dec 2021 22:33

BertJan schreef:
za 4 dec 2021 20:13
Benegas heeft concurrent Primagaz overgenomen en zal die fles wel onder eigen naam gaan brengen.
Dat zou de algemene verkrijgbaarheid ten goede moeten komen.
iemand schreef:
za 4 dec 2021 21:02
ken je deze link misschien toch iets in de buurt
Helaas voor België maar een zeer mager adressenlijstje.

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Ikkeeindhoven » zo 5 dec 2021 00:02

Door bv warmtekabel de fles warmer houden, zou dat niet werken? (Heeft niets met je vraag te maken, maar vroeg me eigen af of niet meer mensen dit "probleem" proberen te voorkomen?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1963
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door moyzo » zo 5 dec 2021 08:22

Hier een overzicht wellicht handig ter vergelijking.
https://www.holthausen.nl/sites/default ... ssen_3.pdf
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door dieseltijger » zo 5 dec 2021 08:31

Mooi overzicht. (de keuze is reuze)! Je hebt ook lichtmetalen gasflessen die onder de naam Alugaz (of Reingas - al weet ik dit laatste niet zeker) op de markt worden gebracht. Massa leeg ongeveer 5 kg voor de 10 kilo gasmassa uitvoering. Eens in de 10 jaar laten keuren, kostte mij ongeveer 80,-.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door CoralOne77 » zo 5 dec 2021 10:22

BertJan schreef:
za 4 dec 2021 20:13
Benegas heeft concurrent Primagaz overgenomen en zal die fles wel onder eigen naam gaan brengen.
https://benegas.com/gasflessen/

https://www.primagaz.be/nl-be/gasflesse ... ik/caravan
Bijlagen
p-9725647[1].png
p-9725647[1].png (189.29 KiB) 930 keer bekeken
EasyBlue_Plus-rechthoek-low-res-e1637585241405[1].png
EasyBlue_Plus-rechthoek-low-res-e1637585241405[1].png (84.09 KiB) 930 keer bekeken
Laatst gewijzigd door CoralOne77 op zo 5 dec 2021 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door PD » zo 5 dec 2021 10:32

Ik gebruik bewust deze zware (voor wat extra kogeldruk) 10,5 kg gasflessen die goed verkrijgbaar zijn. Je betaalt per fles éénmalig € 15,- borg; veel goedkoper zul je niet snel uitkomen wanneer dat een overweging voor je is.

De ervaring leert dat gasstations deze Antargaz flessen probleemloos omwisselen met vergelijkbare Primagaz flessen wanneer ze deze onverhoopt niet op voorraad hebben. Optisch vind ik het fraaier om twee identieke flessen in de disselbak te hebben, dus bij een volgende wissel probeer ik ze dan weer gelijk te krijgen... Zowel de Antargaz als Primagaz flessen kennen deze borg van € 15,-.
Bijlagen
IMG_9690.JPEG
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7986
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Ron » zo 5 dec 2021 10:42

Het is afhankelijk van het gasverbruik of het slimmer is om een fles te kopen of een ruilfles.
Bij een ruilfles betaal je niets/weinig (borg) voor de fles maar is het gas duurder.
Dan is bij gebruik van 1 vulling per jaar een koopfles al gunstiger.

Erg veel vulstations zijn er ook niet meer .
Waar je een halfvolle fles kan laten vullen en je allen het gebruik afreken.
Vaak is het dan een halflege fles omruilen voor een volle , waarbij je de volledige vulling afreken.
Dit geld uiteraard ook voor een ruilfles.
Dus 2 flessen is aan te raden, zodat je er altijd 1 volledig leeg kan stoken.
Ik heb zelf de primagas easyblue die je bij iedere Gamm/praxis kampeer winkels in Nederland kan omruilen.
Maar ga je weken achter elkaar europa in , is het verstandiger om te kijken waar je je fles kan laten vullen.
En dan zou ik zeker een koopfles nemen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Moris » zo 5 dec 2021 11:35

Ikkeeindhoven schreef:
zo 5 dec 2021 00:02
Door bv warmtekabel de fles warmer houden, zou dat niet werken? (Heeft niets met je vraag te maken, maar vroeg me eigen af of niet meer mensen dit "probleem" proberen te voorkomen?
Is geen optie, ik wil geen elektriciteit in mijn gaskast (disselbak) hebben, is gevaarlijk en da disselkast moet hermetisch van het woondeel afgesloten zijn.

@moyzo
Bedankt voor het mooie en praktisch overzichtslijstje.

@ronk
Aangezien wij zo met de caravan evenveel wensen weg te gaan als met de camper (winter/zomer) tanken we gemiddeld een 5/6 per jaar.
LPG vulling: 21,6 is 11 kg (80 % vulling).

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7986
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Ron » zo 5 dec 2021 12:00

[re.gif]
Dan wordt het een koopfles.
Nu nog uitzoeken welke.
Het aantal omruil / vul locaties wordt dan doorslag gevend.
En ik zou zeggen neem er 2 desnoods 2 kleinere of 1 grote en een kleinere.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Moris » zo 5 dec 2021 14:47

Wanneer ik rekening houdt met mijn gasverbruik en de algemene verkrijgbaarheid (groot netwerk) lijkt een koopfles voorlopig de beste en voordeligste keuze te zijn en zo kom ik uit bij een DIN-fles 10,5 kg.
Ik lees wel dat de zogenaamde gestandaarriseerde DIN-fles 10,5 kg onder verschillende merken verkrijgbaar zijn, maar dealers de fles niet willen ruilen als deze niet van hun merk draagt scratch.gif

Volgens ANWB is deze alleen in de Benelux om te ruilen en in alle Euro-landen zelf te laten vullen.
Wel zou DIN-fles volgens ANWB steeds minder verkrijgbaar zijn, iemand hier ervaring mee?

Anders schiet er enkel nog als goedkoopste alternatief en met groot netwerk de Primagaz Easyblue / Benegas Comfort Steel over scratch.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18299
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door deusjevo » zo 5 dec 2021 16:36

Is er na een jaar of 60 EU en miljarden aan kosten hiervoor nou nog steeds geen gasfles die ik in NL koop en in Spanje kan omwisselen voor een volle?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7986
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Ron » zo 5 dec 2021 16:43

Als er bij TS in de buurt een vulstation zit .
Dan kan hij daar gewoon de DIN fles laten vullen.
De dichtstbijzijnde voor mij zit 40 km verderop.
Nu deed ik dat wel eens combineren als ik daar met de honden in de buurt ging wandelen.
Maar toen de flessen de 10 jaar overschreden hadden ben ik overgegaan op de easyblue.
Maar ik doe 3 jaar met 1 vulling.
Daar bij moet ik wel aangeven dat er in de vorige hut electrische verwarming zat .
En we weinig koken tijdens de vakantie.

Met de nieuwe hut kan dat wel eens heel anders worden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7986
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Ron » zo 5 dec 2021 16:47

Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door PD » zo 5 dec 2021 16:47

Volgens mij worden hier wereldproblemen gecreëerd die er niet zijn awhoea.gif Wanneer je 2 flessen hebt, kom je voor een buitenlandse vakantie echt niet in de problemen, hoe vaak je ook zelf wilt koken....... Gas ga je pas serieus verbruiken in het najaar en winter en wanneer je dan niet in NL kampeert, is dat waarschijnlijk op een wintersportcamping waar je aan het lokale gasnet hangt of je een lokale fles huurt.......

De zoveelste oplossing voor een niet bestaand probleem scratch.gif een enkeling haalt er zelfs de EU bij awhoea.gif
En voor die uitzondering die het toch voor elkaar krijgt om er een probleem mee te krijgen.... ook daarvoor zijn lokaal flessen beschikbaar.

Wat kost je gasverbruik nu werkelijk op je totale vakantiebudget........... peanuts ! Wij hebben dit jaar 10 flessen van 10,5 kg verbruikt voor ruim 150 kampeerdagen, waarvan 9 flessen in de winterperiode. Van april tot eind oktober slechts 1 fles voor 76 kampeerdagen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7986
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Ron » zo 5 dec 2021 16:59

[re.gif]

Precies .
Daarom geef ik ook aan 3 jaar met een 5 kg fles.
Hooguit met 3 maanden overwinteren in Spanje dat je aan je nederlandse fles te kort komt.
Maar daar koop je gewoon een spaanse fles voor heel weinig.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Daphne » zo 5 dec 2021 17:20

Ik begrijp de wens voor wisselen in het buitenland niet zo. Koop een fles in het land waar je bent en laat ‘m eventueel achter als je ‘m niet mee naar Nederland wil nemen. Zelfs dan ben je goedkoper uit dan de bekende ruilsystemen.

Wij hebben al jaren een koopfles die we bij laten vullen. Zo kunnen we altijd met een volle fles weg en hoeven we niet te wachten tot het meeste op is. Gaan we in de winter weg dan nemen we maar één 10 kg fles mee en huren we op de camping een 10/11 kg fles. Die gebruiken we tijdens verblijf zodat we voor de heen en terugreis onze eigen fles kunnen gebruiken. En hebben we de buitenlandse fles niet leeg, jammer dan, die paar euro die je ermee “verliest” mogen ze als fooi beschouwen.


Onze fles moet volgend jaar worden gekeurd, maar een nieuwe kopen is praktischer en kost ongeveer evenveel als keuren.
25EC083C-6410-4670-B6B4-4240FF48C021.jpeg
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Moris » zo 5 dec 2021 18:31

@ronk
Helaas zitten is in mijn directe omgeving (België) geen overvloed aan vulstations zoals dit eerder wel het geval is in Nederland. Zie naar deze lijst https://camperpunt.nl/wp-content/upload ... Europa.pdf

@PD
Het gaat me eerder om het grote gemak om eventjes snel een gasfles te laten vullen/halen wanneer je laat ontdekt dat je gas bijna op is. Dit nadeel had ik niet bij de camper wanneer ik tijdens het tanken van diesel aan de pomp gelijktijd LPG bijtankte en me verder geen zorgen over de beschikbaarheid hoefde te maken, want LPG was overal beschikbaar tijdens de rit. Met flessengas ligt dit heel anders en haat het wanneer ik hiervoor vlug door de file moet om aan gas te raken of van de kale reis terug te komen, met het nieuws .… de laatste fles is net de deur uit.

Bovendien lees ik het volgende bij onderstaande dealer.
Een gasfles die u koopt bij Practigas blijft altijd eigendom van Practigas. Kan ik daar dan NIET terecht met mijn gestandaardiseerde DIN-fles 10,5 kg?
https://www.practigas.be/product/gasfles-105-kg-groen/

@Daphne
Je idee van een fles in het buitenland te kopen/huren en bij vertrek terug in te leveren tijdens de wintermaanden is inderdaad een piste die zeker valt te overwegen.

Welke stukken heb ik dan precies nodig om van de Benelux gasfles naar Euro-fles te gaan?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door dieseltijger » di 7 dec 2021 08:17

@moris, het stikt van de adapters bij vulstation of op het internet. Vertrek met een volle fles, en alleen in de winter stook je binnen 2..3 dagen 5 kg weg. Dan koop je gewoon een buitenlandse fles.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen LPG aan pomp, alternatief koop of ruilfles?

Bericht door Ab » di 7 dec 2021 11:21

In Hollandse winters...red je dat misschien.
Al het onder nul gaat reken dan maar gerust op het dubbele gasverbruik.
Het zal best verschillen, maar onze prima geisoleerde Fendt Diamant 560 had toch echt een 11 kg fles per 2-3 dagen nodig in wintersportgebieden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”