Stacaravan kan niet meer rollen

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Shannasse
Berichten: 7
Lid geworden op: do 2 dec 2021 11:03

Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Shannasse » do 2 dec 2021 14:21

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en zit met een vraag waar ik zowel op het forum als op internet in het algemeen geen antwoord op kan vinden. Ik hoop dan ook dat hier iemand me op weg kan helpen.

Ik heb een stacaravan op het oog die vervoerd moet worden, maar die niet meer kan rollen. Volgens de camping eigenaar zit er een volledige as onder en is die krom.
Op zich is vervoeren met een kraan en dieplader prima mogelijk, maar zowel hij als ik zijn beiden nogal geschrokken van de prijs die daarvoor gevraagd wordt.
Ik vermoed dat het veel goedkoper is om de stacaravan weer mobiel te maken en daarna 'normaal' te laten vervoeren maar heb geen idee waar ik moet beginnen, vandaar mijn vragen:

1. Is het mogelijk om de hele as met wielen te laten vervangen?
2. Zo ja, bij wie of wat zou ik daarvoor terecht kunnen? Ik dacht zelf misschien een bedrijf dat landbouwvoertuigen repareert ofzo.
3. Ik zie op internet onderstellen van stacaravans met een wielas, maar ook onderstellen waar wielen aan weerszijden aan het frame vast zitten. Ik heb een aanbieder gevonden die gebruikte vliegtuig wielen verkoopt met bijbehorende 'asstompen', heeft iemand enig idee wat dat voor dingen zijn en of die wellicht ook rechtstreeks aan een onderstel gemonteerd kunnen worden? En of dat ook kan als er nu inderdaad een as onder zit?

Wellicht dat er aan de hand van eventuele antwoorden nog meer vragen komen maar voor nu geloof ik dat dit het is.
Bij voorbaat grote dank aan een ieder die me een beetje op weg kan helpen! thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Chris » do 2 dec 2021 14:27

Ook voor "Normaal" vervoeren is die dieplader nodig.
Een Sta caravan mag niet over de weg gesleept worden.
Die kosten heb je dus altijd.

Maar..
Een nieuwe as??..... oude as krom???
Vreemd om te horen.
Kan je er eens foto's van maken misschien?

In casu... of de kraan huren of een nieuwe as.... dan vermoed ik toch dat die kraan goedkoper is.
Een nieuwe as kost geld, maar de montage zal ook niet simpel zijn en veel arbeidsloon vragen.

Blijft...
Wil je deze " invalide " stacaravan wel??
Je moet zoveel extra kosten maken... dan moet het wel een lotje uit de loterij zijn..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Jaap van Duijn » do 2 dec 2021 14:36

@TS,

Wat r ik hier zie gebeuren is met die strand huizen en omgebouwde sta caravans aan begin en einde seizoen:
Ze hebben een juk met 2 pijpen er tussen en hijsen het spul op een platte kar.
tot vorig jaar reden die zo van 't strand naar de stalling plm 3-5 km daarvan.
Dit jaar een slimmerik - van politie of gemeente (jawel die worden slim en slimmer) en nu rijd er een geel busje voor en achter, natuurlijk met hevig zwaaiende lichten (oranje) en knipperende tekst "Convoi Exceptionel", ja en nu de doorgewinterde Katwijker met open mond want wat gaat dat toch allemaal beteken met die karretjes.

Kort om niets ombouwen, je zal het nooit meer (als het goed is) gebruiken en weggegooid geld.
Een kraan met platte kar en hier gebruiken ze een tractor om te trekken en buurman 1 met oranje lamp ervoor en buurman 2 met oranje lamp er achter, zelf ook natuurlijk.
Of je moet heel ver moeten gaan, dan word het allemaal anders maar Chris gaf al goede raad toch.
En van mij is het maar ene hersen kronkel en "wat is zie" .

succes Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door VIP » do 2 dec 2021 14:54

Of je hem normaal achter een bestelauto kunt vervoeren hangt van de breedte af en of ie geremd is.

Dat laatste (geremd) is een Stacaravan nooit, dus op eigen wielen vervoeren kan al niet.

Daarnaast de breedte, alleen de zogenaamde "Veluwemaat stacaravans zijn 250 breed en kunnen op elke aanhangwagen vervoerd worden (ook achter een zware SUV met XXL aanhangwagen (kost je nog geen 80,- aan huurkosten voor de aanhanger).

Breder dan 250cm, dat is in 99,9% van de gevallen met een breedte van 300-350cm, dan zal de stacaravan op een dieplader met vergunning vervoerd moeten worden.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Chris » do 2 dec 2021 14:59

Misschien nog een eye opener..
Ooit ( ik schat 1985) hadden mijn ouders een stacaravan op de Veluwe.
Toen zij verzocht werden om een andere plek te gaan zoeken ivm opheffing van dat park, toen bleek het erg interessant te zijn om de oude in te ruilen en een nieuwe te laten leveren op de nieuwe plek.
Daarmee vervielen de transportkosten... die dus toen al stevig waren..en flink wegvielen bij de aanschaf van die nieuwe.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wrâldracer
Berichten: 111
Lid geworden op: za 23 jan 2021 12:57
Locatie: Fryslân

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Wrâldracer » do 2 dec 2021 15:08

T,is maar net waar de caravan staat scratch.gif

Als hij nog op het kampeer terrein op zijn stekkie staat is zo,n campingbaas niet blij als je met een mobiele kraan en een dieplader het terrein komt omploegen

Meestal wordt hij eerst met een trekkertje op zijn eigen as naar het parkeer terrein gereden om vandaar op de dieplader te gaan

Zo heb ik het een paar keer mee gemaakt tenminste en ik denk dat het ook nu het probleem is

Succes in ieder geval thumbup.gif

groet Klaas
Duitse degelijkheid getrokken door een Italiaanse schone

Shannasse
Berichten: 7
Lid geworden op: do 2 dec 2021 11:03

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Shannasse » do 2 dec 2021 15:17

Dank jullie wel voor deze snelle reacties!
Ik heb blijkbaar wel te veel informatie weg gelaten...

Ik kan de betreffende stacaravan gratis krijgen en hoewel deze uiteraard niet perfect is voldoet die uitstekend voor onze behoefte.
Wij hebben een huis in de Ardennen gekocht dat grootschalig gerenoveerd moet worden en gaan gedurende een jaar of 2 deels in de stacaravan wonen, op eigen grond naast het huis.
Het grote formaat (ongeveer 1200*320) is onder die omstandigheden en met 3 honden erg fijn. Wel moet de caravan ongeveer 200 km verplaatst worden dus hoe dan ook officieel transport!
Als deze normaal kan rollen zijn alleen een vrachtwagen (dieplader) en tractor nodig, in dat geval kost het transport ongeveer 1500 euro. Nu is er een speciale vervoerder nodig met een kraan op de vrachtwagen, ik heb er tot nu toe slechts één gevonden die het transport wil uitvoeren en die vraagt er bijna 4000 euro voor.
Voor dat verschil van 2500 euro moet het denk ik mogelijk zijn meerdere keren de caravan weer mobiel te maken... mrgreen.gif En ook heb ik geen enkele andere optie gevonden waarbij ik voor beduidend minder dan 4000 euro een vergelijkbare 'woning' naast het huis kan hebben.

Hoop dat het zo iets duidelijker is waarom ik deze vragen heb gesteld.

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Ikkeeindhoven » do 2 dec 2021 15:19

Is het zo'n grote dan? Paar maand terug een bouwkeet van 3 x 10 meter verkocht, kwamen ze gewoon ophalen met dieplader met kraan, niks speciale begeleiding... Ik heb die destijds voor 400 euro naar mij thuis laten brengen, zelfde verhaal als ophalen. Ophalen was zo'n 80km van mijn huis vandaan

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Ikkeeindhoven » do 2 dec 2021 15:23

Je was me voor haha. Zou gewoon meerdere bedrijven bellen, denk dat het voor 1500 wel moet lukken. Gewoon niette spannend maken aan de telefoon met het vervoer bedrijf. thumbup.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Chris » do 2 dec 2021 15:25

Jazeker... veel duidelijker geworden..

Is er in jou buurt geen aanhangwagen boer??
Want, ik denk dan dat je aan een simpele starre as, zonder vering en zonder remmen vodoende hebt.
Die zijn zeker goedkoper dan de geveerde en geremde assen onder tour caravans.

Zoek eens op het WWW: Starre as.
Zelfs bij Bol.com vind ik er een: https://www.bol.com/nl/nl/p/as-langzaam ... g7EALw_wcB

Geen idee natuurlijk of die geschikt is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wrâldracer
Berichten: 111
Lid geworden op: za 23 jan 2021 12:57
Locatie: Fryslân

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Wrâldracer » do 2 dec 2021 15:32

Kun je niet hier een plaatselijke loonwerker met een mobiele kraan huren

Hooguit kost dat een uurtje incl. af en aan rijden, whistle.gif

En eenmaal in de Ardennen daar weer een loonwerker inhuren om hem er weer af te zetten

Denk dat dat nog geen 100 per keer is plus vervoer van 1500 blijft het onder de 2000.......... knipoog.gif

Zelf op die manier 2 veevoer silo,s vervoerd , door plaatselijke loonwerker geladen en thuis zelf met shovel afgeladen

groet Klaas
Duitse degelijkheid getrokken door een Italiaanse schone

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Morgoth » do 2 dec 2021 16:04

Het is wel een flinke maar met een shovel pak je hem waarschijnlijk wel op. Inderdaad de plaatselijke loonwerker of een grotere boer even benaderen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Shannasse
Berichten: 7
Lid geworden op: do 2 dec 2021 11:03

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Shannasse » do 2 dec 2021 16:08

Ik heb in totaal 4 bedrijven gevonden die het vervoer volgens de website zouden moeten kunnen en ze alle 4 benaderd. Van één heb ik de genoemde offerte gehad, één heeft alleen een semi-dieplader en kan daarmee tot max 340 cm hoogte vervoeren, de hoogte van de caravan is 350 cm en mag dus alleen met een echte dieplader vervoerd worden. Van de andere 2 geen enkele reactie na inmiddels 3 dagen.

Ik zal echter zeker nog een rondje gaan bellen, dat geeft misschien betere reactie dan via mail.

Zowel de starre as als de loonwerkers zijn interessante opties waar ik zeker nog even naar ga kijken, dank jullie wel!

@ Ikkeeindhoven, weet je nog welk bedrijf dat transport heeft geregeld? Die zou voor mij ook wel interessant kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Niels83 » do 2 dec 2021 16:09

Kan het alleen met een kraan? Toen mijn vader weg moest van zijn plek zijn er 2 trekkers gekomen die hebben hem met aan de dissel opgetild en aan de achterkant met een soort vorkhef gebeuren opgetild zo is hij met wat gedoe van de camping gereden, voordat hij gewoon getrokken werd. omdat de paden al weg waren gehaald door een overijverige nwe eigenaar kon rollen ook niet.

Met wat creativiteit zou hij mogelijk ook zonder kraan op de dieplader kunnen komen.

Shannasse
Berichten: 7
Lid geworden op: do 2 dec 2021 11:03

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Shannasse » do 2 dec 2021 16:10

Met een shovel opladen is trouwens goed mogelijk, helaas is in de Ardennen op die manier afladen niet mogelijk omdat die dan niet op de juiste plaats gezet kan worden.
Maar misschien hier op die manier opladen en daar met een kraan eraf halen, dat zou mogelijk wel kunnen...

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Niels83 » do 2 dec 2021 16:15

De Egyptenaren vervoerde rotsblokken over vele km's zonder hijskraan. Gewoon met wat ronde stammen en rollen maar..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Chris » do 2 dec 2021 16:46

[re.gif]

Ook een bekende is met heel grote dikke rubber rollen.
Die blazen ze op onder nieuw gebouwde schepen en rollen dan het schip zo de plomp in.
Die rubber rollen kunnen makkelijk een stacaravan dragen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Knaus440 » do 2 dec 2021 17:03

Een stacaravan weegt al snel 8-10000 kg.
Om er een nieuwe as onder te zetten moet het ook getild worden!

Iets anders, gratis krojgen lijkt fijn, maar een oude stacaravan verplaatsen levert altijd werk op in die zin dat bij transport alles wrikt en beweegt.
Is het dak nu goed, na transport ook?
We hebben een 10-12 jaar op een camping gestaan met allemaal chalets en stacaravan. We hebben in die jaren heel veel zien komen, vooral wa oudere.
Na plaatsing was er vaak iets met vloer, dak.
Of onderstel was doorgeroest.
Kijk goed wat je krijgt!
Er zijn veel stacaravans te koop, mensen moeten vaak stacaravans ouder dan 20 jaar verwijderen can de camping. Kijk dichter in je woonomgeving.
Voor 1500-2500 euro koop je een zo'n oudere stacaravan. Als de as krom is, is dan dragend frame wel goed. Daar moet de stacaravan op staan straks.
Hou je ook rekening met aansluitkosten, water, gas, riolering, etc.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Chris » do 2 dec 2021 19:19

[re.gif]

Exact...

Ik denk en vrees dat het "Gratis" snel een blindheid voor de extra problemen oplevert.
Bedenk eens:::
Waarom gratis???
Zij de kosten voor de gever te hoog... en probeert hij die nu door te schuiven naar jou??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Ab » do 2 dec 2021 19:57

Vlastuin Transport in Ede heeft opleggers waar de caravan makkelijk op kan. Ook de hoogte van 3.5 mtr is geen probleem.
De lengte ook niet.
Ook het erop en eraf hijsen niet, op de trekker staat een 200 ton-meter kraan.
Ze hebben een doorlopende ontheffing voor 3500 breed.
Als je door Belgie moet, komt er een een extra ontheffing bij.
Prima bedrijf, afgelopen 40 jaar vervoerden ze alles voor ons.
Veel grotere, langere en bredere ( tot 4,20 diameter) ronde dingen.
Zelf laden en lossen deden ze ook regelmatig.
De prijs schat ik beduidend lager dan wat je vermeld.
Waar staat de caravan, in Nederland ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door piefje » do 2 dec 2021 20:25

Duur wat is duur.... Iets gratis krijgen en er dan nog geld in stoppen?

Voor het vervoer etc. kom je al snel op 3 a 4 personen a 50,- per uur

Wat je kan doen is het volgende: Haal op de sloop twee banden en een as, probeer eerst de banden op de plek van de oude te lassen. als dat niet lukt dan ervoor of er achter.

Als dat allemaal te veel werk is zorg dan dat je een vervoerder vind die een schuifbak op zijn ambulance heeft staan. Deze zal de bak zover mogelijk onder de caravan schuiven en dat de caravan op de wagen trekken. Beetje simpel uitgelegd maar de vervoerder weet altijd wel een manier om de caravan weg te halen.
Maar goed het weer terugzetten word ook weer een ding.

Mocht je nog meer stacaravans willen (gratis) bij ons op de camping staat er ook nog die weg moeten.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Ab » do 2 dec 2021 21:11

1 persoon kan het ook makkelijk.
Met de goede spullen, en een handje erbij van de eigenaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door erichendri » do 2 dec 2021 22:12

In de ardennen zijn ook campings met stacaravans.
Meer als genoeg.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Ikkeeindhoven » do 2 dec 2021 22:16

Shannasse schreef:
do 2 dec 2021 16:08
Ik heb in totaal 4 bedrijven gevonden die het vervoer volgens de website zouden moeten kunnen en ze alle 4 benaderd. Van één heb ik de genoemde offerte gehad, één heeft alleen een semi-dieplader en kan daarmee tot max 340 cm hoogte vervoeren, de hoogte van de caravan is 350 cm en mag dus alleen met een echte dieplader vervoerd worden. Van de andere 2 geen enkele reactie na inmiddels 3 dagen.

Ik zal echter zeker nog een rondje gaan bellen, dat geeft misschien betere reactie dan via mail.

Zowel de starre as als de loonwerkers zijn interessante opties waar ik zeker nog even naar ga kijken, dank jullie wel!

@ Ikkeeindhoven, weet je nog welk bedrijf dat transport heeft geregeld? Die zou voor mij ook wel interessant kunnen zijn.
Sorry durf ik zo niet meer te zeggen. Ook gewoon via internet... Gewoon zeggen dat die 340 hoog is knipoog.gif

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Stacaravan kan niet meer rollen

Bericht door Ikkeeindhoven » do 2 dec 2021 22:22

En de kraan die op de vrachtwagen zit is goed genoeg. Paar bandjes om de stacaravan en optillen. Niet te moeilijk maken allemaal... En als het echt op 10 cm komt, meen ik wat ik zei, gewoon zeggen tegen ander bedrijf 340. Alsof die chauffeur dat na meet knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”