Examen BE ALken, waar op letten

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
StefanG
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jan 2021 20:22

Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door StefanG » za 27 nov 2021 21:42

Hoi,

Voor een rijbewijs BE te Alken. Waar moet ik op letten? Iemand tips?
Ik heb wel al heel wat maneuvers gedaan en geoefend. Zo had ik op 1.5min de auto + aanhanwagen achteruit geparkeerd (incl eerst vooruit rijden en dan achteruit).

Maar ik zoek nog wat handige tips waarop letten.
Vb verbodsbord 3.5ton = feitelijke massa
Snelheid op autosnelweg 3.5 ton: mtm
Fietsstraat 30km/h max
rotonde uitrijden, even over de schouders kijken.
Woonerf max 20km/h

Nog iemand tips?
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door Paul Vingerhoets » za 27 nov 2021 21:49

Juist aankoppelen en niet vergeten dat ie eraan hangt als je aan het rijden bent.

Neem aan dat ze tijdens de examens niet de nadruk leggen op verkeersregels maar meer hoe je met het geheel om gaat en dat je weet hoe je met de combinatie om moet gaan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door Erwin1987 » za 27 nov 2021 22:14

Dat manoeuvreren valt hartstikke mee volgens mij mocht je een nichtje achteruit in 2 of 3 keer doen vertelde de examinator mij vorig jaar, het gene wat heel goed in de gaten werd gehouden was het kijken in spiegels en de omgeving en dan geldt natuurlijk hoe langer je bezig bent met je manoeuvre hoe meer tijd je hebt om fouten te maken met kijken. Verder keken ze alleen of je vloeiend en soepel reed. En of je je echt bewust was van je combinatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door CoralOne77 » za 27 nov 2021 22:15

Fietsers en dode hoeken, links afslaan over een fietspad met 2 rijrichtingen, voor vertrek checken of je lading "goed verdeeld en vast ligt" en dat ook luidop zeggen, niet over de dissel heen stappen, nooit loskoppelen zonder je rem op, werkhandschoenen aan... Dat waren enkele tips die ik een paar jaar geleden kreeg. Parcours was appeltje eitje, je hebt tijd zat, stap desnoods genoeg keren uit om je afstand te controleren wanneer je blind achterwaarts ergens tegenaan parkeert. Op de weg 1 opmerking omdat ik een jonge brokkenpiloot had "gehinderd" wanneer ie op een rondpunt direct het linker baanvak koos en plankgas gaf. Moet hij weten. mrgreen.gif

Succes! thumbup.gif
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

jscholten59
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 23 mar 2020 14:08

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door jscholten59 » za 27 nov 2021 22:40

Ik denk het meest belangrijke en dat is veiligheid.
Goed kijken, rekening houden met het verkeer en fietsers (nakijken/volgen in de spiegels).
Geef de examinator het gevoel dat het rijden goed maar vooral veiligheid gaat en je de baas bent over de combinatie.
De bijzondere verrichtingen kun je oefenen (huur een aanhanger en ga met je eigen auto oefenen), mocht het de 1e keer niet goed gaan doe het dan opnieuw voordat de examinator de verrichting afbreekt... bij afbreken dus weer de veiligheid van de omgeving niet vergeten.

Suc6

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Passat Variant B8 Highline business R 1,4 TSI DSG, Knaus Sport 500 EU Silver selection 2020

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door SBerend » za 27 nov 2021 22:48

Bij uitstappen letten op dat bij naderend achteropkomend verkeer niet te snel uit stapt.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door Ikkeeindhoven » zo 28 nov 2021 09:18

Belangrijkste is dat je niemand dood rijd. Kijken, Kijken en nog meer Kijken, dan slaag je wel...

workel

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door workel » zo 28 nov 2021 12:18

Wat mij is bijgebleven van mijn BE examen in 2008.

Duurde lang voordat ik weg reed, verlichting controle aankoppelen en met neuswiel check of aanhanger was zat, veel kijken, kijken en nog eens kijken, vervolgens heb ik 15 min achter een rouwstoet gereden om een doorgaande weg. Dit had tot gevolg dat ik aan het einde weg terug mocht rijden naar het examenlocatie en geslaagd was.

Niet druk om maken als je beetje les gehad hebt en geoefend komt het zeker wel goed.

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door Ikkeeindhoven » zo 28 nov 2021 12:28

Ik moest omdraaien op T splitsing en stukje achteruit rijden, done.. Stelt echt niet heel veel voor als je aanhanger al kunt rijden..

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door Ab » zo 28 nov 2021 12:55

Als je geen ervaring hebt met aanhangers, oefen dan indien mogelijk met eenzelfde lengte aanhanger als waarmee je examen doet.
Elke aanhanger reageert anders bij achteruit steken.
Vooral de lengte van dissel tot de wielen is bepalend.
Een korte aanhanger reageert veel directer op stuurbewegingen dan een lange.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Hobokenhustler
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 19:34

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door Hobokenhustler » zo 28 nov 2021 14:23

Hi Stefan,

Ik heb zelf 2 jaar geleden het examen afgelegd weliswaar in Deurne maar dat zal niet uitmaken. Inhoudelijk denk ik niet dat daar wijzigingen zijn gebeurd. De beste tip is het examen niet te onderschatten in het bijzonder de maneuvers. Zonder terdege oefening met een aanhanger die je kent en volledig onder controle hebt geraak je daar simpelweg niet voorbij. Het nederlandse examen is wat dat betreft veel eenvoudiger en leent zich meer tot het behalen van het examen met een dagcursus. De killer daar is het strak inparkeren tegen de stoep dat moet je in de vingers hebben. Ik heb daar persoonlijk lang over gedaan om dat echt goed te kunnen. De grootte van het vak waarin je inparkeert is niet standaard dat wordt door de computer bepaald hou daar rekening mee als je oefent.
Examenverloop:
1) administratie originelen documenten van zowel trekker als aanhanger worden nagekeken pul id kaart en rijbewijs van jou en bijrijder. Zonder vertrek je niet.
2) tips maneuvers:
noodzakelijk handschoenen, L op aanhanger;
Nooit over dissel heen stappen
Bij openen deur ostentatief kijken of er geen achterliggend verkeer is wat uiteraard niet kan want priveterrein
Er is ook de technische vragenronde zoals bijvoorbeeld hoe stel je de caravanspiegels in.
Zorg dat je belading correct is gezekerd
Bij het parkeren tegen de laadkade mag je eindeloos veel uitstappen om te kijken hoe ver je bent, stap voorzichtig uit en ga naar achter via de stoepzijde veiligheid boven alles knipoog.gif
Zorg dat je weet wat 30cm is, het is minder dan je denkt meet het als je oefent
Zorg dat he voor elk maneuvers recht begint. Je mag herbeginnen als je niet goed staat. Ik Dacht dat daar geen beperkingen op waren maar ik kan me vergissen
Voor je de baan opgaat vraag je ostentatief om de verlichting met de examinator te checken
3) proef op de baan is het makkelijkst. Zo lang je hier niet te zot doet loopt dat wel los. Let op je snelheid en zorg dat je de buurt kent. Ik heb een mix gekregen van ruime banen op snelheid maar ook smalle woonwijken. Als opmerking kreeg ik rekening te houden met de lengte van de combi als je een straat opdraait voor iemand, soms is het beter daar iets langer te wachten. Toen we vertrokken vroeg examinator waarom ik rijbewijs BE kwam halen. Mijn indruk was dat professionals (be nodig voor werk) iets strenger zouden worden beoordeeld, gelukkig ben ik dat niet mrgreen.gif

Samengevat voorbereiding is alles, dan lukt het vast van de eerste keer!

Succes!

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door Ikkeeindhoven » zo 28 nov 2021 16:05

Zakelijk word juist meer door de vingers gezien, die lastige dagjes mensen op de wegen.......

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door eurotrotter » zo 28 nov 2021 17:49

CoralOne77 schreef:
za 27 nov 2021 22:15
niet over de dissel heen stappen,
Kan iemand mij vertellen waarom je dit niet zou mogen doen ?
Als ik mijn caravan aankoppelde had ik de dissel aan de rechterzijde,waar ook de aansluiting voor de electro zat,echter voor de breekkabel te bevestigen moest ik naar de andere kant,en dat deed ik gewoon door over de dissel te stappen,ik zou niet weten waarom niet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Alexxjr
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 15:38
Locatie: Bij Antwerpen, Belgie

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door Alexxjr » zo 28 nov 2021 17:57

Ben als begeleider meegeweest met een maat, hij werd gebuisd omdat hij bij het afkoppelen de koppeling al opende met de ene hand terwijl hij met de andere het neuswiel naar beneden draaide. Neuswiel moest eerst op de grond voordat je de koppeling mag openen. Verder beaam ik wat hiervoor gezegd werd. mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door CoralOne77 » zo 28 nov 2021 19:36

eurotrotter schreef:
zo 28 nov 2021 17:49
Kan iemand mij vertellen waarom je dit niet zou mogen doen ?
Stel, je rijdt naar de drive-in bouwshop, iemand zette met een heftruck een extra belading op je aanhanger, achter de as. Jij gaat boven je dissel staan omdat je dat makkelijker afkoppelen vindt. Je maakt de koppeling los, de dissel schiet omhoog en je kan instant solliciteren bij de Wiener Sängerknaben? blij.gif mrgreen.gif

Ach, ik vind het ook een -euh- lullig regeltje, zeg maar, maar als je wilt slagen voor dat examen, zou ik 't niet doen, over de dissel heen stappen.
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door eurotrotter » zo 28 nov 2021 22:02

CoralOne77 schreef:
zo 28 nov 2021 19:36
eurotrotter schreef:
zo 28 nov 2021 17:49
Kan iemand mij vertellen waarom je dit niet zou mogen doen ?
Stel, je rijdt naar de drive-in bouwshop, iemand zette met een heftruck een extra belading op je aanhanger, achter de as. Jij gaat boven je dissel staan omdat je dat makkelijker afkoppelen vindt. Je maakt de koppeling los, de dissel schiet omhoog en je kan instant solliciteren bij de Wiener Sängerknaben? blij.gif mrgreen.gif

Ach, ik vind het ook een -euh- lullig regeltje, zeg maar, maar als je wilt slagen voor dat examen, zou ik 't niet doen, over de dissel heen stappen.
IK heb t ook niet over over de dissel te gaan staan tijdens het afkoppelen,afgekoppeld heb ik al gedaan terwijl ik aan de linkerkant van de dissel stond en het neuswiel omhoog draaide ( ik ben n.l. rechtshandig) ik stap over de dissel om aan de andere kant te komen om mijn breekkabeltje los te maken,ik loop daarvoor niet om de auto of de caravan heen.
Regels maken is mooi,maar ze meten wel gemotiveerd zijn .
Regels te maken om het A 4 'tje vol te krijgen heeft geen nut.

Duitsers doen dat: als je tegen een Duitser zegt;spring eens in de lucht vraagt hij: hoe hoog?
Wij vragen : waarom?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door CoralOne77 » ma 29 nov 2021 21:57

eurotrotter schreef:
zo 28 nov 2021 22:02
Duitsers doen dat: als je tegen een Duitser zegt;spring eens in de lucht vraagt hij: hoe hoog?
Wij vragen : waarom?
Ik denk dat Belgistanezen zich daar vooral bijzonder weinig vragen bij stellen: als dat jou (de examinator) zo speciaal laat voelen, dan doe ik er zelfs nog een dansje bij. En daarna doe ik gewoon weer mijn eigen ding en boeien je mening, laat staan je regeltjes - zo ongeveer één seconde nadat ik geslaagd ben voor je examen - verder niet meer. kus.gif
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door Morgoth » di 30 nov 2021 16:32

Vergeet na het aankoppelen bij het wegrijden de remproef niet, om te kijken of de aanhanger remt.

Als je voor het instappen achter de aanhanger/caravan langs loopt kun je meteen zien of de weg vrij is en hoef je je hoofd niet uit te steken tussen auto en aanhanger.
Lijkt mij een logische regel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Examen BE ALken, waar op letten

Bericht door eurotrotter » di 30 nov 2021 23:55

Ik dank de schepper op mijn blote knieën dat ik mijn rijbewijs nog in de tijd gehaald heb toen eisen er nog toe deden,en niet uitsluitend dienden om het formulier vol te krijgen.
De enige eis voor het E rijbewijs was dat je C en D al had.
    Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

    Ikkeeindhoven
    Berichten: 347
    Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

    Re: Examen BE ALken, waar op letten

    Bericht door Ikkeeindhoven » wo 1 dec 2021 11:11

    Ja het gaat nergens over tegenwoordig. Mijn rijbewijs heb ik met 5 lessen gehaald, was 500 euro kwijt hieraan. Mijn E achter B koste me totaal 800 euro. Duurder als m'n rijbewijs stom.gif

    StefanG
    Berichten: 33
    Lid geworden op: ma 25 jan 2021 20:22

    Re: Examen BE ALken, waar op letten

    Bericht door StefanG » wo 1 dec 2021 22:26

    Morgoth schreef:
    di 30 nov 2021 16:32
    Vergeet na het aankoppelen bij het wegrijden de remproef niet, om te kijken of de aanhanger remt.

    Als je voor het instappen achter de aanhanger/caravan langs loopt kun je meteen zien of de weg vrij is en hoef je je hoofd niet uit te steken tussen auto en aanhanger.
    Lijkt mij een logische regel.
    En wat is de remproef?
    Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
    Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.

    Gebruikersavatar
    Morgoth
    Berichten: 5736
    Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
    Locatie: Niedergrafschaft

    Re: Examen BE ALken, waar op letten

    Bericht door Morgoth » wo 1 dec 2021 23:05

    [re.gif]
    Direct na het wegrijden even stevig remmen om te kijken of de oplooprem werkt. Ik vergat het bijna.
    Hobby 420 De Luxe uit 1988

    Gebruikersavatar
    VIP
    Berichten: 7894
    Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
    Locatie: Hilton on Wheels

    Re: Examen BE ALken, waar op letten

    Bericht door VIP » do 2 dec 2021 07:29

    [re.gif]

    Als je dat doet op je examen sta je al 1-0 achter.

    Normaal remmen is voldoende.
    Porsche + Tabbert

    StefanG
    Berichten: 33
    Lid geworden op: ma 25 jan 2021 20:22

    Re: Examen BE ALken, waar op letten

    Bericht door StefanG » ma 6 dec 2021 20:27

    Geslaagd!

    De remtest heb ik toch niet moeten doen hoor!
    Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
    Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.

    Gebruikersavatar
    Chris
    Berichten: 35855
    Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
    Locatie: Hillegom

    Re: Examen BE ALken, waar op letten

    Bericht door Chris » ma 6 dec 2021 21:39

    [re.gif]

    Yippey... TAART !! proost.gif proost.gif

    Gefeliciteerd.
    En... viel het mee of toch nog lastig??
    Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

    Plaats reactie

    Terug naar “Algemeen”