Mini autark veiliger maken

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Mini autark veiliger maken

Bericht door blazoen » za 27 nov 2021 11:49

Beste mede forummers.

Onlangs kregen wij onze nieuwe caravan een Eriba Feeling 470.
Die was door de dealer helemaal aangepast aan onze wensen. Onder andere voorzien van een Alko mover en een powerxtreme Accu.
Bij de oplevering liet men zien dat er een extra schakelaar was geplaatst tussen de PowerXtreme accu en de de Schaudt 400 omvormer waar hij op de zelfde polen van de constante stroom van de auto accu zat. Nu had ik de mogelijkheid om als ik ergens stond en was geen stroom in ieder geval, mini autark te staan. De lampje, kranen en toilet werken dan zonder aan gesloten te zijn op de auto.
Ik heb er toch nog eens over nagedacht, het is wel een simpele oplossing maar wanneer ik die schakelaar niet op uit zet en ik de auto weer aansluit is er dus een directe verbinding tussen de PowerXtreme en de auto-accu. Dat lijkt mij niet veilig. Ik wil het eigenlijk zelf oplossen en het zo simpel mogelijk houden.
Ik heb in het verleden wel gezien dat er een constructie is met een een extra jaegeraansluiting op de dissel waarbij je de stekker alleen of in de auto of in die extra aansluiting stopt. Prima oplossing maar dan moet ik extra bekabeling naar buiten trekken en dat doe ik liever niet.
Misschien is het ook mogelijk om de schakelaar te vervangen door een accu-keuze schakelaar waarbij je of de auto-accu of de mover accu kiest.
Ik heb al gegoogeld en kom wel van de keuzeschakelaars tegen, echter die hebben 4 keuzes: accu 1, accu 2 , geen accu of beide accu's tegelijk.
Die laatste optie wil ik dus eigenlijk niet. Weet iemand of er ook keuzeschakelaars zijn met maximaal 3 keuze's waarbij nooit beide accu's verbonden kunnen worden?
Of zijn er nog andere oplossingen.
Het is overigens niet de bedoeling om de accu onder het rijden op te laden.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1351
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door cortrans » za 27 nov 2021 12:06

Op zich kan die schakelaar best als je optie 4 dus niet aansluit toch, of gaat dat intern in de schakelaar?
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door iemand » za 27 nov 2021 12:15

Heb je je ‘zorg’ al voorgelegd aan de dealer ?

Misschien werkt het toch net anders
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door blazoen » za 27 nov 2021 14:05

Ik heb het de dealer ook gemeld. Die zei dat het met een diodebrug wel op te lossen is. Zal die zeker wel doen maar is nogal een eindje rijden.
Ik wil het liefst het zelf simpel oplossen.

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door blazoen » za 27 nov 2021 14:10

cortrans schreef:
za 27 nov 2021 12:06
Op zich kan die schakelaar best als je optie 4 dus niet aansluit toch, of gaat dat intern in de schakelaar?
Volgens mij is dat intern geregeld.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Chris » za 27 nov 2021 14:42

blazoen schreef:
za 27 nov 2021 14:05
Ik heb het de dealer ook gemeld. Die zei dat het met een diodebrug wel op te lossen is. Zal die zeker wel doen maar is nogal een eindje rijden.
Ik wil het liefst het zelf simpel oplossen.
Je hoeft geen diode brug te hebben, aan 1 diode heb je genoeg.
Daarvoor moet je wel een dikke diode gebruiken, en je zal 0,6 volt verliezen.

Ik heb ergens in mijn voorraadberg nof hele dikke 25 Ampere (of nog dikker) liggen.
daar kan je er wel 1 van krijgen.
Die diode kan je bv in de + draad naar de Jaeger 13 polige zetten.
0,6 volt verlies zaj je niets van merken...dat is ook alleen maar als de caravan is aangesloten op de auto.

bij interesse stuur je me maar effe een PB..en ik moet wel effe diep duiken in de berg..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Paul Vingerhoets » za 27 nov 2021 22:16

De 4 standen schakelaar kan toch ?
Accu 1 die van de auto
Accu 2 die van de mover
3 en 4 niet gebruiken

Maar er zijn ook eenvoudigere wisselschakelaars zelfs eenvoudige 3 standen schakelaars als je daar een relais achter zet 87a dan kun je wisselen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Ab » zo 28 nov 2021 00:54

Mijn idee..gewoon de Power Extreme afkoppelen van de omvormer.
In de praktijk gebruik je de autark functie toch nooit of heel zelden Bij aangekoppelde auto heb je stroom zat.
Bij stops onderweg bijv.
Een hele dag of langer op de Power Extreme zonder paal en auto is toch geen goede optie.

Als de waterpomp het effe niet doet is ook geen ramp.
Een kleine jerrycan of een 1,5 liter fles met water werkt net zo goed.
Een lichtje in de caravan kan ook op batterijtjes.
K.I.S.S.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Florence » zo 26 dec 2021 14:25

Bij onze Familia is de Victron PPP ook zo aangesloten, echter zonder schakelaar. Als de Victron aanstaat en de stekker in de auto, dan zijn in theorie de twee accu’s aan elkaar gekoppeld. Vroeger was dit een situatie die je moest vermijden. Echter in ons geval zit de Schaudt er tussen, de dealer heeft het zo aangelegd. In de praktijk heb ik gemerkt dat het geen probleem oplevert, nadat ik de stekker vergeten was. De pomp en het licht deden het ‘s ochtends enthousiast, en de auto startte ook vlot. Tegenwoordig laat ik de stekker er gewoon in zitten en slaap prima. O ja mijn vak is elektrotechniek.
Ik ga even zoeken of er een schema van de Schaudt te vinden is, want nu wil ik het ook wel weten…. Als ik wat gevonden heb zal ik het hier posten.
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door WillyL » zo 26 dec 2021 14:52

Je kan ook een (wissel)relais gebruiken. In rust stroom laten schakelen vanaf de moverbatterij. Bij spanning op de relaisspoel stroom uit de permanente 12v van de auto gebruiken. De relaisspoel stuur je aan met de geschakelde spanning van de auto. Die kan je waarschijnlijk ook aftakken ergens bij de koelkast want die zou enkel 12v mogen krijgen via die geschakelde aansluiting.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Chris » zo 26 dec 2021 15:21

@ Florence...

Welke Schaudt heb jij??
Er zijn meerdere types... ik heb de CSV 402, die heeft die optie niet, maar de SCV 410 heeft idd wel die mogelijkheid.
.
Schaudt.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Florence » ma 27 dec 2021 08:47

In onze Eriba Familia zit een Schaudt 300. In de beschrijvingen van de Schaudt 300 en de 400 zit er GEEN voorzieningen voor een accu in de caravan. Het is in principe een omvormer die 230V netvoeding in 12V tot max 23 Ampere, in verschillende groepen met zekering. Met als extra een relais om de koelkast op 12V te schakelen bij draaiende motor. En om de pomp en lichtgroepen bij geplaatste stekker van de auto van 12V te voorzien, zoals TS het mini-autark noemt.

In de documentatie van de powerxtreme accu staat dat de accu NIET gekoppeld mag worden aan een andere accu. De zorgen van de TS zijn dus terecht, reden waarom de dealer de schakelaar heeft ingebouwd. Maar wat gebeurt er als TS de schakelaar vergeet en de accu’s wel gekoppeld worden? Omdat de accu’s verschillende eigenschappen hebben plus verschillende laadtoestanden zal de ene accu de andere gaan opladen, en vooral ongereguleerd waardoor er hoge stromen kunnen ontstaan (tot de zekering springt) of accuschade.

Mijn advies is zoals eerder getipt een wisselrelais in te laten bouwen in plaats van de schakelaar, zodat je het niet kan vergeten.
Een zogenaamde FOOL-proof oplossing. Of je gebruikt je mini autark altijd zonder de auto gekoppeld. Hoe lang dat kan hangt af hoe lang je gemoverd hebt, en uiteraard wat de capaciteit is van je caravanaccu?

In ons geval heeft de Victron PPP een belangrijk verschil, de accu kan geladen worden via de polen. Bij geschakelde accu’s zal de Victron zich opladen via de auto (de autoaccu heeft een iets hogere spanning) en vanzelf stoppen met laden. Aangezien de Victron tevens tijdens de autorit op de 12V van de auto oplaadt, zit deze toch al vol. Tenzij we de mover hebben gebruikt, EN de auto weer hebben aangesloten. De Victron heeft een capaciteit van 40 Ah, voldoende voor een goed half uur moveren. Wij hebben begroot dat we hooguit zeg 15 minuten moveren en daarna nog wel een week autark kunnen staan. De nieuwe Eriba’s hebben LED verlichting met zeer weinig stroomverbruik.

Dan heb ik nog een tip voor de TS: bij de PowerXtreme kan je met de app zien hoe veel stroom er geleverd wordt. Daar ben ik wel heel jaloers op want dat heeft de Victron nou weer niet. Voor de TS, als je de caravan na het moveren opstelt, is de accu niet meer helemaal vol. De 230V kabel nog even niet aansluiten en de verlichting uit laten. Nu start je de app op en bekijk het stroomverbruik, er zal een heel klein beetje stroom lopen (van de touch LED verlichting). Nu doe je de trekhaakstekker in de auto. Zie je in de app het stroomverbruik sterk oplopen dan zie je de reden voor je zorgen. Dit is afhankelijk van de stand van de door de dealer geplaatste schakelaar.
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Chris » ma 27 dec 2021 09:06

Het klopt zeker dat de Victron onderweg geladen kan worden, hij laad al bij 11 volt..ideaal.
Maar je verhaal over het relais klopt niet hoor.
Je koelkast schakelt daar niet mee om..de kk staat op de geschakelde 12 volt uit de auto...rechtstreeks.
Dat relais in de CSV300 zorgt ervoor dat de constante plus uit de auto afgeschakeld wordt zodra de CEE steker 230 volt in de Schaudt pompt.
Wat je dan bij de kk ziet is het lampje in de kk....maar dat is dus niet dezelfde 12 volt als die van het verwarmings element.

Nu snap ik alleen nog steeds niet hoe de accu aan de boord 12 volt hangt...een extra relais? ? en niet het relais in de CSV300?
De Victron heeft daarvoor nl de domestic aansluiting...
Mooie accu's die Victrons...zeker ook mijn volgende..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 27 dec 2021 10:31

Ik heb ondertussen begrepen dat de victron accu meerdere aansluitingen heeft voor verschillende doeleinden

1 voor de mover die zal dan rechtstreeks stroom krijgen uit de cellen
2 een domestic aansluiting kan het zijn dat hier een regeling tussen zit die voorkomt dat er (te) hoge stromen gaan lopen als de auto accu ook aangesloten wordt ? Is dit ook de aansluiting om te kunnen laden tijdens rijden ?

3 een aparte laadaansluiting voor laden vanaf 230v

Klopt dit.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Chris » ma 27 dec 2021 13:40

Er is een PDF folder te downloaden waar alles mooi instaat Paul.
Het lukt me hier effe niet om de link te plaatsen helaas..
Daaruit blijkt goed hoe eea aangesloten kan worden.
Zelfs direct een zonnepaneel is mogelijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door iemand » ma 27 dec 2021 14:23

Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Florence » ma 27 dec 2021 14:56

Paul, je hebt gelijk ik heb het niet goed gelezen.. was veel te vroeg wakker vanochtend…
De Victron PPP heeft 3 laadmogelijkheden: 12V car/solar; externe 230VAC lader en via de polen.
Elke Lithium accu heeft een zgn Battery Managent System. Het BMS regelt alles van en naar de cellen. Het regelt de juiste stroom bij het laden, en limiteert de stroom naar de uitgangen.
In ons geval zit de 12V ingang gekoppeld aan pen 10, via het contactslot van de auto dus. Deze laadingang kan max 7A nemen, en deelt pen 10 dus met de koelkast in 12V bedrijf, tijdens het rijden dus. Ik was even bang dat dit te veel zou zijn (17A) maar de koelkast doet het prima, en de Victron zit altijd vol.. Blijkt dat Volvo de pen 10 zekering 20A is.
Blijkbaar is dit gebruikelijk, want in de Victron handleiding staat het volgende:
FC69B633-3F70-4E91-BCD1-C1E0FCFE1E11.jpeg
De PPP kent drie standen; uit; domestic aan; mover aan.
Ik zal dus toch weer de kabel los moeten trekken.
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door iemand » ma 27 dec 2021 15:29

Plaatje ff gedraaid....
FC69B633-3F70-4E91-BCD1-C1E0FCFE1E11.jpeg
FC69B633-3F70-4E91-BCD1-C1E0FCFE1E11.jpeg (149.8 KiB) 1335 keer bekeken
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Florence » ma 27 dec 2021 15:54

Even terug naar de TS, bij de PowerXtreme kan je de accu dus alleen laden met 230 V. Alle stroom, dus van boordnet (domestic) en mover zal via de twee polen lopen.
Nu ben ik benieuwd welke capaciteit accu je hebt, en hoe ziet die schakelaar er uit? Waarschijnlijk zal dat een heel zware schakelaar voor hoge (mover) stroom zijn?
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door iemand » ma 27 dec 2021 16:08

Hoofdstuk 3.4 van de Handleiding PowerXtreme geeft aan dat je wel op de polen kunt laden.
Knipsel.JPG
Met maximaal 14,6 volt (zie hoofdstuk 5.2)

TS hoeft natuurlijk alleen de autark-stroom voor de caravan om, of bij te schakelen.
De draden naar de mover zou ik lekker origineel laten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door blazoen » ma 27 dec 2021 19:11

Florence schreef:
ma 27 dec 2021 15:54
Even terug naar de TS, bij de PowerXtreme kan je de accu dus alleen laden met 230 V. Alle stroom, dus van boordnet (domestic) en mover zal via de twee polen lopen.
Nu ben ik benieuwd welke capaciteit accu je hebt, en hoe ziet die schakelaar er uit? Waarschijnlijk zal dat een heel zware schakelaar voor hoge (mover) stroom zijn?
Vanaf de polen van de PowerXtreme X20 lopen telkens 2 draden. 1 naar de Mover en de 2e naar de Schaudt. Die 2e loopt via een gewone 220 V schakelaar. Dat is op zich wel mogelijk want de stroom is niet heel hoog. Het probleem was dat de auto-accu ook op dezelfde 12 V aansluiting van de Schaudt zit en dus in verbinding staat als de schakelaar geactiveerd is en de auto gestart is. Dan zijn de 2 accu's met elkaar verbonden.

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Florence » ma 27 dec 2021 20:21

OK dat is al iets duidelijker. Nu vraag ik me af als je de caravan op de 230 V aansluit. De Schaudt levert nu 12V aan de lichtgroepen en de pompen. Als ik het goed begrijp zit de accu ook op de Schaudt 12V aangesloten. Komt de 12V nu niet van je auto, maar van de Schaudt…..
Ik bedoel misschien is het probleem niet zo groot. De BMS in de accu beschermt de cellen tegen foute laadstroom, waar deze ook vandaan komt. Nu ik er over nadenk zit het in onze caravan net zo. Ik ga het eens nakijken, de dealer heeft het niet op de Schaudt aangesloten, maar op de kabelboom vanaf de trekhaak. Aangezien ik de kleurencodes niet ken heb ik aangenomen dat het goed zit. Nogmaals ik heb er tot nu toe geen problemen mee gehad, en heb in de afgelopen drie jaar ongeveer 10 nachten op de camping (of op de veerboot) met de stekker in de auto gestaan.

Waar ik ook heb zitten denken is om de omvormer in de Schaudt uit te schakelen. Immers als je aan de 230 V staat levert de acculader 7A. Dit is ruim voldoende om de accu te laden, EN tegelijk de lichtgroepen te voorzien. Als ik bij ons alle verlichting aan doe gaat er slechts 1A doorheen. Pompjes vragen in incidenteel iets van 3A. Alles is nu al gekoppeld, je hoeft enkel de automaat op de Schaudt uit te zetten. Dit lost alleen het probleem van de Schaudt 12V icm de accu op. Door de stekker uit de auto te trekken als je autark staat los je het andere probleem op. Raakt je accu leeg? Zet dan de accu op UIT. De uitgang is dan losgekoppeld van de cellen en kun je veilig de stekker in de auto doen. Nadeel van dit alles is dat je wel moet blijven nadenken als je autark wilt staan.
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Chris » ma 27 dec 2021 20:56

[re.gif]

De "volgorde" die elke omvormer, dus ook de Schaudt hanteert is:

12 volt uit de auto altijd werkend.... ( pen 9 Jaeger) TOTDAT de 230 volt aangesloten wordt, ook als de Jaeger op dat moment nog aangesloten is.
Dan schakelt het relais in de Schaudt om en komt alle 12 volt ( behalve voor de koelkast 12 volt aansluiting want dat is pen 10) uit de Schaudt.
( wel zal een event. lampje in de KK branden, die zit niet op pen 10 uit de auto n.l.)

Je kan dus zeggen dat 230 volt de 12 volt extern uitschakelt.
En ik zal nooit de Domestic aansluiting rechtstreeks op pen 9 ( of de constante 12 Volt) aansluiten.
Daar zal ik altijd een relais met wisselkontakt tussen zetten om te voorkomen dat 2 accu's parallel aangesloten zijn.
2 accu's parallel is niet goed, 2 totaal verschillende accu's al helemaal niet.
OF de ingebouwde BMS in de Victron dat netjes regelt weet ik niet en ik zal dat ook niet proberen.
Maar met een relais hoef je nooit meer te denken over de autark..... behalve over de koelkast.
Die zal je op een andere bron ( gas oid) moeten gebruiken.

Je kan dat relais eenvoudig realiseren door op de Schaudt het kontakt + KFZ ( de aansluit draad vam de Jaeger pen 9 ) los te nemen en op het wisselkontakt van een "auto relais" aan te sluiten.
Het andere wisselkontakt op de Victron + en het z.g. P kontakt naar de losgenomen +KFZ aansluiting te verbinden.
De spoel van het relais zou ik ook op pen 9 en een massa aansluiten.
Wel zorgen dat het wisselkontakt met de draad naar de Jaeger 13 polig ( van het relais) een NO positie heeft wanneer de spoel is bekrachtigd.

Dan is de Victron los van de auto wanneer de auto is aangekoppeld.
Zodra de auto afgekoppeld wordt zal het relais afvallen en de accu doorverbinden naar de +KFZ van de Schaudt..
En zodra de 230 volt op de Schaudt gezet wordt zal het relais IN de Schaudt de +KFZ weer afkoppelen...

Wil je onderweg wel gaan laden.... dan komt er nog een relais bij, maar kan ook..

Het is allemaal niet moeilijk... auto relais met wisselkontakt en een paar draadjes..
En vaak koop je een voetje voor die relais met al bedrading daaraan,,, da's voldoende.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Florence » di 28 dec 2021 11:43

Chris, heel goed verhaal, ik ga het zo doen.
Mijn advies aan TS om het ook zo te doen.
De eerstvolgende klus wordt om de dradenbos maar eens uit te vogelen om te zien hoe de dealer het heeft aangesloten…
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Mini autark veiliger maken

Bericht door Florence » wo 12 jan 2022 21:33

Vandaag moest de caravan naar de dealer, dus tijd om de dradenbos te ontwarren….
De domestic uitgang zit op pen 9. De laadingang car/solar zit op pen 10. De Victron app opgestart, 13,3 V.
Na de trekhaakstekker geplaatst te hebben zag ik de spanning dalen naar 13 V. Kennelijk was de Victron de auto aan het opladen. Nu de auto gestart en was de spanning direct 13,45V en liep op, na 20 minuten rijden was de accu vol….

De Victron is een alleseter, zelfs op de domestic ingang kan het opladen. In totaal op 4 aansluitingen, het BMS regelt het allemaal. Staat ook in de specs. Die domestic uitgang heb ik meestal uit staan, het laden gaat dan via de car/solar ingang, deze is begrensd op 7A.
Wat ik nog wel ga doen is meten hoeveel stroom de Victron ‘neemt’ via de domestic uitgang.
Maar voor mijn gemoedsrust gaat het relais er komen.
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”