Condens op ramen
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Condens op ramen
@SailorWim,
Zal wel zo iets zijn, maar we kunnen nu in de camper en in onze vorige caravan Swift Challenger geen air mix bedienen.
Of ik moet het niet weten, maar onderzocht wel en blijkt dat de Swift een vaste ingestelde klep had die op 1/2 binnen en 1/2 buiten stond.
In de camper word buiten lucht aangezogen via de "dubbele pijp" met de uitlaat aan de zijkant, en valt bij ons niets te regelen.
En verse lucht bij caravans en campers komt toch al binnen via de roosters in vloer e.d. of ben ik fout?
groeten Jaap van Duijn.
Zal wel zo iets zijn, maar we kunnen nu in de camper en in onze vorige caravan Swift Challenger geen air mix bedienen.
Of ik moet het niet weten, maar onderzocht wel en blijkt dat de Swift een vaste ingestelde klep had die op 1/2 binnen en 1/2 buiten stond.
In de camper word buiten lucht aangezogen via de "dubbele pijp" met de uitlaat aan de zijkant, en valt bij ons niets te regelen.
En verse lucht bij caravans en campers komt toch al binnen via de roosters in vloer e.d. of ben ik fout?
groeten Jaap van Duijn.
Re: Condens op ramen
Op zich kan dit natuurlijk. Waterdamp condenseert op koude oppervlakken. Als het raam koud is, dan zal de waterdamp die je 's nachts uitademt neerslaan op de koudste oppervlakken. Dat zijn doorgaans de ramen. Ik denk dat het op zich niet eens heel veel met de blindering te maken heeft als zal deze een beetje warmte tegenhouden waardoor het raam nog iets kouder wordt. Een caravanraam is niet heel goed geïsoleerd. Ik denk ook niet dat je er heel veel aan kunt doen.
Thuis beslaan de ramen af en toe aan de buitenkant
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Condens op ramen
Oeps. Foutje
Warme lucht kan meer vocht bevatten koude lucht
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Condens op ramen
En door het extra vocht heb je meer energie nodig om te verwarmen.
Daarom is ventileren "energie besparend" maar vooral comfort verhogend.
Daarom is ventileren "energie besparend" maar vooral comfort verhogend.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Condens op ramen
Dat vocht op de ramen is een gevolg van verschillende factoren. De meesten (ik denk iedereen) doet de kachel 's nachts veel lager dan overdag. Slaapt veel beter. Maar koude lucht kan minder vocht bevatten (relatieve vochtigheid) en je bent zelf met je ademhaling al een grote bron van vochtige lucht. Vochtige lucht condenseert op koude oppervlaktes die de ramen zijn, zeker aan de randen , en daar komt dan wat vocht. Ventilatie is voor een prettige leefomgeving nodig. De gewone dwangventilate in de caravan kan dan tekort schieten en dan helpt het om ramen of de deur een beetje open te zetten. Met de airmix is dit bijzonder precies af te regelen. En dan de vraag of het kwaad kan? Neen! Het komt en het gaat en het hoort gewoon bij winterkamperen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Condens op ramen
TS heeft een Truma 6E in zijn caravan.
Volgens mij past daar geen airmix op zoals hier beschreven wordt.
Die Airmix past toch alleen op de 3000 en de 5000 serie.... of zit ik fout.
Volgens mij past daar geen airmix op zoals hier beschreven wordt.
Die Airmix past toch alleen op de 3000 en de 5000 serie.... of zit ik fout.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Condens op ramen
Ik ken die nieuwe types niet Chris, maar ik denk dat je gelijk hebt. In theorie past hij op de 3000 en de 5000. Ik zeg in theorie want als je de ruimte achter mijn kachel ziet vraag ik mij af hoe ik daar nog een airmix tussen zou moeten frommelen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Condens op ramen
Ik heb alleen na de eerste nacht condens op de ramen, daarna niet meer. Doe de Alde kachel overdag op 18.5 graad en s’nachts op 16.5 graad.
Ben bang dat voor de meeste het probleem zit, dat we denken dat de slaap temperatuur erg laag moet zijn, maar ik lees dat de ideale slaap temperatuur 18 graden is.
De slaap airco thuis kan nog geeneens meer lager dan 18 graden, voor ons slaapt dat perfect.
Het fluctueren van temperatuur veroorzaakt condens.
Ben bang dat voor de meeste het probleem zit, dat we denken dat de slaap temperatuur erg laag moet zijn, maar ik lees dat de ideale slaap temperatuur 18 graden is.
De slaap airco thuis kan nog geeneens meer lager dan 18 graden, voor ons slaapt dat perfect.
Het fluctueren van temperatuur veroorzaakt condens.
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Condens op ramen
@Chris,
Klopt zojuist nog gekeken en ik kan niets vinden.
Aan linker zijde camper wel klepje met in en uitlaat (dubbele slang) van de unit.
grtn Jaap van Duijn.
Klopt zojuist nog gekeken en ik kan niets vinden.
Aan linker zijde camper wel klepje met in en uitlaat (dubbele slang) van de unit.
grtn Jaap van Duijn.
- Bijlagen
-
- Truma 6E.JPG (80.09 KiB) 1506 keer bekeken
-
- Truma 6E 2.JPG (20.32 KiB) 1506 keer bekeken
Re: Condens op ramen
Inderdaad een andere constructie.
Hier even kleuren plaatje, waarin de luchtstromen net even duidelijker worden.
Toch zou je hiertegen aan (gedeeltelijk) best wel een AirMix (regelklep) kunnen maken.
Vereist wat eigen werk om dat ervoor te maken.
Maar als je de klep in de buurt van de 6E monteert zou het ook best wel aardig kunnen werken.
Is eigenlijk niets anders dan een "gat in de bodem" en een traploos instelbare klep" waarmee je bepaalt hoeveel lucht er door gaat.
Zet je de klep dicht dan is het systeem "als nu.
Is het meng-effect te weinig, dan zou je de "afvoer-buis" altijd nog op een kraag kunnen vastzetten die je dmv een stuk omgebogen plaat tegen de luchtinlaat van de 6E monteert.
Wel jammer dat Truma dit bij de 6E niet als optie heeft ontwikkeld
Hier even kleuren plaatje, waarin de luchtstromen net even duidelijker worden.
Toch zou je hiertegen aan (gedeeltelijk) best wel een AirMix (regelklep) kunnen maken.
Vereist wat eigen werk om dat ervoor te maken.
Maar als je de klep in de buurt van de 6E monteert zou het ook best wel aardig kunnen werken.
Is eigenlijk niets anders dan een "gat in de bodem" en een traploos instelbare klep" waarmee je bepaalt hoeveel lucht er door gaat.
Zet je de klep dicht dan is het systeem "als nu.
Is het meng-effect te weinig, dan zou je de "afvoer-buis" altijd nog op een kraag kunnen vastzetten die je dmv een stuk omgebogen plaat tegen de luchtinlaat van de 6E monteert.
Wel jammer dat Truma dit bij de 6E niet als optie heeft ontwikkeld
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Condens op ramen
Alternatief ....
Misschien heb je in de buurt wel een vloerbeluchting zitten, zoals ik bij mijn caravan (links op de foto).
Misschien kun je die richting luchtinlaat van de Truma-6E verlengen of een extra exemplaar maken.
Op uiteinde zet je dan evt regelklepje... zelfde effect lijkt me.
Maar Airmix-schuifje is wel handiger.
Misschien heb je in de buurt wel een vloerbeluchting zitten, zoals ik bij mijn caravan (links op de foto).
Misschien kun je die richting luchtinlaat van de Truma-6E verlengen of een extra exemplaar maken.
Op uiteinde zet je dan evt regelklepje... zelfde effect lijkt me.
Maar Airmix-schuifje is wel handiger.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Condens op ramen
KZit ff wat verder te kijken... Eur 3,50 in de bouwmarkt.
Dan ontbreekt wel het ongedierte-rooster aan de onderkant.
Dan ontbreekt wel het ongedierte-rooster aan de onderkant.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Condens op ramen
@Iemand,
Zeg Erik, weet je wel zeker dat dit een "lucht inlaat" is?
Bij ons was het zo dat de slang onder de caravan door liep naar andere zijde en daar dan achter de banken aan 't blazen was.
Niet alleen een los eindstuk maar ook verloop naar dunne slang met gaatjes bij de ramen voor die condens.
Trouwens de roosters als inlaat/verluchting in de campervloer heeft een stalen 1mm2 gaas over alles gaten die er inzitten
Nadenkend bij de Camper net zo, van kachel loopt onder de camper vloer - buiten om dus - een dubbele en geisoleerde slang naar onder het bed.
Niet ideaal natuurlijk maar wel verwarming onder bed en in "garage /pakhuis".
groeten Jaap van Duijn.
Zeg Erik, weet je wel zeker dat dit een "lucht inlaat" is?
Bij ons was het zo dat de slang onder de caravan door liep naar andere zijde en daar dan achter de banken aan 't blazen was.
Niet alleen een los eindstuk maar ook verloop naar dunne slang met gaatjes bij de ramen voor die condens.
Trouwens de roosters als inlaat/verluchting in de campervloer heeft een stalen 1mm2 gaas over alles gaten die er inzitten
Nadenkend bij de Camper net zo, van kachel loopt onder de camper vloer - buiten om dus - een dubbele en geisoleerde slang naar onder het bed.
Niet ideaal natuurlijk maar wel verwarming onder bed en in "garage /pakhuis".
groeten Jaap van Duijn.
Re: Condens op ramen
Waarom, ik mis het alvast niet
Strak ingebouwd in het dressoir:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Condens op ramen
Jazeker Jaap, kijk maar. Zo ziet het er nu van onderen uit.Jaap van Duijn schreef: ↑wo 1 dec 2021 16:55Zeg Erik, weet je wel zeker dat dit een "lucht inlaat" is?
Ik heb de doorvoer gebruikt om een stopcontact onder caravan te maken (Knutselpagina-punt 43).
@PD... mooie technische ruimtes en goed bereikbaar
Luchtaanvoer is bij jou dus via de sleuven bovenaan.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Condens op ramen
@Erik,
Ik geef mij over "the winner takes it all":).
En PD,
Zie de foto, dat ventilatortje heeft mij al 3x parten gespeeld, kapje omhoog schuiven even me vinger fan draaien "een gooi" geven en alles weer ok.
Natuurlijk kom je bij de dealer wil het kreng het niet doen, en vervangen in garantie zit er - nog - niet bij, is wel aangemeld we zullen zien.
Alleen dat kapje terug plaatsen, als je weet hoe het bij mij is ingepropt niet gemakkelijker. Een Weinsberg van de Knaus groep.
Zit daar misschien verschil een ook bij ons had de manier waarop bij U gedaan een goede oplossing geweest, maar gedane zaken nemen geen keer.
Fijne dag allen Jaap van Duijn
Ik geef mij over "the winner takes it all":).
En PD,
Zie de foto, dat ventilatortje heeft mij al 3x parten gespeeld, kapje omhoog schuiven even me vinger fan draaien "een gooi" geven en alles weer ok.
Natuurlijk kom je bij de dealer wil het kreng het niet doen, en vervangen in garantie zit er - nog - niet bij, is wel aangemeld we zullen zien.
Alleen dat kapje terug plaatsen, als je weet hoe het bij mij is ingepropt niet gemakkelijker. Een Weinsberg van de Knaus groep.
Zit daar misschien verschil een ook bij ons had de manier waarop bij U gedaan een goede oplossing geweest, maar gedane zaken nemen geen keer.
Fijne dag allen Jaap van Duijn
- Bijlagen
-
- Fan.JPG (26.76 KiB) 1340 keer bekeken
Re: Condens op ramen
Hallo iedereen
Wouw wat veel reacties,
Ik zie nu toch wel het voordeel van zo een forum!
Om even terug te komen op mijn "condens op ramen"
Ik ben steeds 14 dagen van huis (al 24 jaar)en leef dus eigenlijk meer in een caravan als bij mijn vrouw en kinderen in een normaal huis,
Ik wil hier mee zeggen dat ik erg veel tijd doorbreng in een caravan, en hem niet als vakantie object gebruik,Ik stel (denk ik) daarom misschien wat hogere eisen aan
kleinere dingen waar een gemiddelde caravan gebruiker geen moeite mee zal hebben,
zoals condens op ramen!
En nogmaals al zou ik alles wat open kan ook daadwerkelijk wagenwijd open zetten!! en ik laat bij 1 willekeurig raam alles dicht (dus raam en blindering) dan nog beslaat dat raam!!!
Ik denk zelf (mede door de reacties op dit forum) dat het puur de koude is die zich tussen raam en blindering is die condenseert, daar komt geen warmte en ook geen wind of tocht.
bij dealer nagevraagd voor een airmix, maar dat is niet voor een Truma 6e zegt dealer!!
Laten we dit onderwerp maar afsluiten, Want ik heb nog veeeeel meer vragen
Ik zou graag iedereen bedanken voor de vele reacties
Ps:ik zou graag foto plaatsen maar geen idee hoe!
Wouw wat veel reacties,
Ik zie nu toch wel het voordeel van zo een forum!
Om even terug te komen op mijn "condens op ramen"
Ik ben steeds 14 dagen van huis (al 24 jaar)en leef dus eigenlijk meer in een caravan als bij mijn vrouw en kinderen in een normaal huis,
Ik wil hier mee zeggen dat ik erg veel tijd doorbreng in een caravan, en hem niet als vakantie object gebruik,Ik stel (denk ik) daarom misschien wat hogere eisen aan
kleinere dingen waar een gemiddelde caravan gebruiker geen moeite mee zal hebben,
zoals condens op ramen!
En nogmaals al zou ik alles wat open kan ook daadwerkelijk wagenwijd open zetten!! en ik laat bij 1 willekeurig raam alles dicht (dus raam en blindering) dan nog beslaat dat raam!!!
Ik denk zelf (mede door de reacties op dit forum) dat het puur de koude is die zich tussen raam en blindering is die condenseert, daar komt geen warmte en ook geen wind of tocht.
bij dealer nagevraagd voor een airmix, maar dat is niet voor een Truma 6e zegt dealer!!
Laten we dit onderwerp maar afsluiten, Want ik heb nog veeeeel meer vragen
Ik zou graag iedereen bedanken voor de vele reacties
Ps:ik zou graag foto plaatsen maar geen idee hoe!
Re: Condens op ramen
zie de help-op-het-forum
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Condens op ramen
Wij slapen nu ook enkele dagen in de caravan.
We merken inderdaad heel wat condens op de ramen. Vrouw wou liefst alles dicht om geen kou te lijden. Maar vochtige ramen als gevolg. Gaskachel staat uit wegens schrik voor CO vergifitiging.
We slapen met 2 volwassenen en 2 kinderen in de caravan.
Dus zoals ik nu lees: best ramen op ventilatie stand, dakkoepels dicht en de gaskachel toch lichtjes aanzetten.
Dus als we de ramen op ventilatie stand zetten: 2 tegenover elkaar (vb mijn kant en de aan de andere kant waar de kinderen slapen 1 raam) of alle ramen op ventilatiestand (vrouwlief gaat dat graag horen )
En de kachel op welke stand? Stand 1 heb ik gelezen. En de ventilator? Op automatisch? Want als we dan ventileren is de schrik voor CO uiteraard niet nodig.
We merken inderdaad heel wat condens op de ramen. Vrouw wou liefst alles dicht om geen kou te lijden. Maar vochtige ramen als gevolg. Gaskachel staat uit wegens schrik voor CO vergifitiging.
We slapen met 2 volwassenen en 2 kinderen in de caravan.
Dus zoals ik nu lees: best ramen op ventilatie stand, dakkoepels dicht en de gaskachel toch lichtjes aanzetten.
Dus als we de ramen op ventilatie stand zetten: 2 tegenover elkaar (vb mijn kant en de aan de andere kant waar de kinderen slapen 1 raam) of alle ramen op ventilatiestand (vrouwlief gaat dat graag horen )
En de kachel op welke stand? Stand 1 heb ik gelezen. En de ventilator? Op automatisch? Want als we dan ventileren is de schrik voor CO uiteraard niet nodig.
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.
Re: Condens op ramen
Ramen op een kier en gewoon de kachel aan, die angst is 100% ongegrond, het is een afgesloten verbrandingsruimte, zelf de lucht die aangezogen wordt voor de verbranding komt van buiten en niet uit de caravan, er is geen enkele verbinding tussen de uitlaat en de leefruimte in de caravan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Condens op ramen
Die angst snap ik ook niet. Thuis wel de CV aan hebben staan maar de kachel in de caravan niet aan durven zetten.
Een CO meter meenemen in de caravan is net zoals voor thuis overigens wel een prima plan.
Een CO meter meenemen in de caravan is net zoals voor thuis overigens wel een prima plan.
Re: Condens op ramen
Ok prima!
Zetten jullie alle ramen op ventilatie stand (koepels dicht). Of 2 ramen tegenover elkaar.
De verwarming op stand 1 en de ventielatie v/d ringverwarming op automatisch?
Zetten jullie alle ramen op ventilatie stand (koepels dicht). Of 2 ramen tegenover elkaar.
De verwarming op stand 1 en de ventielatie v/d ringverwarming op automatisch?
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.
Re: Condens op ramen
Wij hebben beide ramen bij het Queensbed permanent (24/7) op de ventilatiestand staan en de overige ramen gesloten.
Onze kachel werkt automatisch op een thermostaat en deze staat gedurende de nacht ingesteld op 14 C.
Ik zou jouw installatie ook op automatisch (ringverwarming) zetten en de kachel inderdaad op stand 1.
Met de actuele relatief warme nachten constateer ik dat onze kachel niet of nauwelijks aan gaat en de temperatuur is na de nacht niet eens tot 14 C gezakt; in jouw geval zou het dan best eens te warm kunnen worden/blijven om goed te slapen maar dat moet je uitproberen.
Nu op dit moment bedraagt de buitentemperatuur zelfs 11 C, dan zou je de kachel voor de nacht ook uit kunnen zetten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Condens op ramen
De stand van de kachel wordt bepaald door de buitentemperatuur.
Stand 1 is veel te laag als het buiten hard vriest.
Ik heb de boel wel eens bevroren gehad ooit op wintersport met de kachel te laag.
Wat je open zet maakt niet veel uit.
Gewoon wat het makkelijkst uitkomt.
Heb je een thermostaat geregelde verwarming dan maakt het allemaal niks uit.
Dan stel je de nachttemperatuur in op de gewenste graden, en de tijd wanneer het weer warmer moet worden.
Stand 1 is veel te laag als het buiten hard vriest.
Ik heb de boel wel eens bevroren gehad ooit op wintersport met de kachel te laag.
Wat je open zet maakt niet veel uit.
Gewoon wat het makkelijkst uitkomt.
Heb je een thermostaat geregelde verwarming dan maakt het allemaal niks uit.
Dan stel je de nachttemperatuur in op de gewenste graden, en de tijd wanneer het weer warmer moet worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11140
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Condens op ramen
We doen niets "altijd". We gooien een raam open als het benauwd wordt, en de paar keer dat we in de sneeuw hebben gestaan (qua temperatuur stelde het weinig voor) stellen we de thermostaat in op een stand die ons op dat moment bevalt. De automatische stand van de ventilator gebruiken we nooit, omdat we de airmix klep in de winter ook een beetje buitenlucht laten mengen.
Verhip... Koude lucht die verwarmd wordt, krijgt een laag relatief vochtigheidsgehalte... Ik zou niet weten of wij last hadden van condens.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje