Nu nog een voortent/luifel...

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Janine82
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 17 mei 2021 22:52

Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Janine82 » do 25 nov 2021 20:33

Bij onze mooie nieuwe Weinsberg zit een Dorema panoramaluifel met zijwanden. Nu willen we wel graag de voorkant dicht kunnen doen ivm hond die anders aan de wandel gaat. De dealer heeft ons de Isabella Ventura d250 aangeraden en die hebben we vandaag bekeken. Wie heeft hier ervaring mee? En welk frame is dan handig, staal of glasfiber? Het doel is ong een halve tot hele week op een camping te blijven staan en dan weer verder. Een luifel die dicht kan is dus ook zeker een optie. Maar de Dorema die erbij zit heeft een losse voorwand die je er bij kunt kopen en daar zitten dan kieren in waar de hond misschien een groter gat van kan maken en toch wegfloept. Daarbij is ons idee van een voorwand echt helemaal dicht, met ritsen dus... Wie kan ons advies geven over:
-luifel of voortent en welke dan
- soort frame
- ervaring met de Isabella Ventura
Bedankt weer allemaal!! Groetjes Janine

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door janvijn » do 25 nov 2021 20:49

[re.gif]
Dat hangt ook af van de grootte van jullie hond, een klein hondje zal altijd onder de slikrand zijn weg vinden. Voor een grote hond wordt dat iets moeilijker denk ik.
Om een hond binnen in de voortent te kunnen houden heb je eigenlijk een kuipgrondzeil nodig wat middels klitteband aan de tent vastzit, maar dan nog heb je geen garantie als het een avonturier is.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 96
Lid geworden op: do 18 mar 2021 21:13
Locatie: Zwolle

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door mikage » do 25 nov 2021 20:53

Onze hond (West Highland White terrier) heeft al vrij snel ontdekt dat hij onder de flappen van de luifel weg kon komen. Ook de windflap(?) bij het wiel is niet veilig voor hem. Met name niet als er andere dieren zoals een kat of konijn in de buurt zijn. Daarbij hebben wij de voorkant van de luifel graag open en geldt er over het algemeen een aanlijngebod op de camping. Onze hond ligt daarom altijd (wel met een langere lijn) vast onder de luifel. 's Nachts gaat de hond mee de caravan in. Lastig is soms wel dat hij tussen de stoelen door wil lopen of om de voorste luifelstok loopt en daardoor zichzelf vastloopt. Daarom hebben wij meerdere pinnen waarmee hij vastgezet kan worden.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door janvijn » do 25 nov 2021 20:55

[re.gif]
Dat hangt ook af van de grootte van jullie hond, een klein hondje zal altijd onder de slikrand zijn weg vinden. Voor een grote hond wordt dat iets moeilijker denk ik.
Om een hond binnen in de voortent te kunnen houden heb je eigenlijk een kuipgrondzeil nodig wat middels klitteband aan de tent vastzit, maar dan nog heb je geen garantie als het een avonturier is
Bijlagen
68BD36FA-3B2E-4B3F-B0E1-9DA4AACA867B.jpeg

Janine82
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 17 mei 2021 22:52

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Janine82 » do 25 nov 2021 21:09

Hahaha die laatste foto, geweldig! We hebben een golden retriever, aardig groot dus en nemen ook de bench mee. Maar dan blijft de vraag wat zouden jullie doen: een luifel, de Dorema houden of toch gaan voor de Isabella?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8000
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Ron » do 25 nov 2021 21:26

De isabella is van een hoger segment, dus sowieso een goede keuze.
De Dorema is ook niet verkeerd.
En met de voorwand kan je er een voortent van maken.
Je hebt dus een keuze.
Onze honden (Cairn Terriers ) blijven goed in de luifel met voorwand (unico verona) als we er maar bij zitten.
We laten ze niet alleen in de luifel.
En een golden retriever is toch wel zo af te richten dat hij blijft liggen ?
Zelfs los met een open voorwand moet dat wel lukken. mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door CoralOne77 » do 25 nov 2021 21:51

Als je om de halve week wilt gaan verkassen, zou ik vooral denken aan opzetgemak, boogluifel met 3 ritsende wanden. En de hond manieren leren en aanlijnen. :)
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Chris » do 25 nov 2021 22:25

Elke conventionele huisjesvormige tent of luifel heeft best wel een zooi frame stokken.
Een boog tent of luifel heeft er al een stuk minder maar is wel veel beter met afwatering en ook meestal stormvaster.

De Isabella Ventura is gewoon een heel mooie en ook een heel goede tent, zit echt in het hogere segment.
Een stuk hoger dan Dorema, maar dat maakt de prijs ook al duidelijk.

Misschien is dit een optie.... een Unico Verona met separate +voorwand.
Ze noemen het ook wel een Combi luifel.
Je kan alleen de luifel opzetten, wel of geen voorwand er in maken, wel of geen dakluifel weer aan de Verona..
Kortom... een multi functionele LUIFEL..
Want het blijft een luifel die je veel kanten op uit kunt breiden.
Kijk maar: https://www.unicovoortenten.nl/producte ... co-verona/

Zo'n Verona is na wat oefenen een stuk sneller op te zetten dan een complete voortent.
Die boogstok maakt het erg snel... ( na wat geoefend te hebben, maar op een Isabella Ventura moet je ook best veel oefenen voor je alle kneepjes kent)

Qua kwaliteit is Unico ook een Topper....
Je zou ook naar Fortex kunnen kijken... De Aronde combi heeft ook veel mogelijkheden, net als de Verona.
Deze: https://www.voortent.net/2176/0/aronde-combi-voortent

Isabella, Fortex en Unico zijn alle 3 toptenten die van de best mogelijke materialen gemaakt zijn.
En... zowel Unico als Fortex zijn uitsluitend met een Alu boogframe te koop... Isabella kan je kiezen.
Eigenlijk... hoe lichter het frame hoe duurder het wordt.

Enne... oja...
Als een hond de benen wil nemen komen ze uit elke tent weg.
Dan is de Unico met een vast kuipzeil denk ik de enige optie.... dat kuipzeil zit rondom met klitteband vast aan de wanden... behoorlijk dicht dus.
Maaaarrrrr......
Dat kuipzeil is er weer niet voor de Verona, alleen voor de volledige tenten.

Nog maar eentje dan..
Ik was vorige vrijdag op een van de Demodagen bij Unico...
Daar hoorde ik dat de levertijden enorm zijn...en niet alleen bij Unico maar bij vele tentenbouwers..
Materiaalschaarste.... ook daar..
Laatst gewijzigd door Chris op do 25 nov 2021 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8000
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Ron » do 25 nov 2021 22:47

IMG_20210706_091128.jpg
Een van onze honden los onder de luifel met voorwand.
Valkenburg 2021 Dus bakken met regen gehad.

En zo is de voorwand open en liggen de honden vast met een kort riempje aan een laag gespannen lijn.
Zo raken ze niet in de knoop, ook niet met tafels , tentstokken en stoelen en toch maximale vrijheid
IMG_1674.JPG
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door CoralOne77 » vr 26 nov 2021 08:51

Nog een boogluifel alternatief dat wat mij betreft netjes overeind blijft in de vergelijking: Reda Lucca I. Maar hier vinden vooral de Unico fanboys het "geen echte". whistle.gif

https://redazeilmakerij.nl/index.php/bo ... ls/lucca-1

Ik heb geen aandelen, maar wel ooit zo'n luifel met alle accessoires gescoord op MP, werkelijk een koopje. Eerlijk? Had Bax hun Unico Verona in een kleinere maatvoering aangeboden, dan had ik 'm wellicht zonder omkijken gekocht voor m'n retro projectje, strak ogende luifel. (En doe maar zo'n Torino ook derbij voor de weekendjes.) Maar maatje 4 is hun blijkbaar te min, vermaken hadden ze geen zin in, Reda is daar toegeeflijker in. Dus heb ik een Lucca I op maat en kwalitatief bevalt ie prima. Ten Cate All Season, stevig alu buizenwerk, degelijke ritsen, en perfecte pasvorm, ondanks die asymmetrisch ronde daklijn van onze Constructam, een knap staaltje vakwerk als je 't mij vraagt.

Wat ik ook heel mooi vind is de Caravanity luifel van Campooz. Weliswaar geen voorwand noch boogstok, maar wel een knap plaatje voor de liefhebber.

https://caravanityluifel.nl/
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Chris » vr 26 nov 2021 10:08

[re.gif]

Idd... de Luca 1 heeft ook een optionele voorwand en kan dus afgesloten worden..... effe vergeten....mea culpa.
Reda is ook een uitstekend merk.... ik heb hun gebogen windscherm..

De Caravanity luifel is heel gaaf maar kan niet dicht... dat was nou net de wens van TS volgens mij.

Echter... ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat elke hond, die een beetje zin in avontuur heeft, niet uit een voortent of afgesloten luifel kan komen.
Een voortent / dichte luifel is zeker geen solide "opsluithok" voor een hond..
Daarom zit onze hond ook altijd aan de lijn.
In Spanje deden wij het net als Ronk.... ( afgekeken met permissie)
Gewoon een lange lijn in de breedte voor de caravan, beetje tegen de voorkant luifel aan, en daar met een musketonhaakje een korte looplijn aan.
Die looplijn was ong. 1 meter, dus blaffie ( ons stuiterballetje) kon eigenlijk best veel terrein "besnuffelen".
( Was een goed idee Ronk... thumbup.gif )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8000
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Ron » vr 26 nov 2021 10:48

Eerlijk gezegd.
Wist ik tot vorig jaar niet welke merken er boog luifels maakten
Bij de aanschaf van de nieuwe Knaus had de dealer de Unico in de showroom staan.
Als dat een Fortex of Reda was geweest had ik die gekocht.
Mijn collega met een T@B was ook op zoek naar een nieuwe luifel.
En die heb ik juist Fortex aangeraden.
Omdat zij specifiek een luifel maken voor de T@B (staat gewoon in de prijslijst)
Hij heeft hem in oktober besteld , levering ergens eind mei.
Dus als ts een luifel/voortent voor de zomer wilt hebben , moet hij/zij snel een keuze maken.

En het klopt wat Chris zegt.
Geen enkele voortent/luifel is een 100% honden hok.
En @Chris zo met die lijn doe ik al 35 jaar.
En post het bewust zodat anderen dit ook kunnen doen.
Dus ik ben blij dat ik je daarmee hebt kunnen helpen. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Chris » vr 26 nov 2021 10:59

[re.gif]

Jij hebt toch een Unico Verona??? ( met voorwand) of heb ik het mis??
Zelf heb ik 2 Unico's... een Torino die we in de zuidelijke landen gebruiken, lekker open en elk zuchtje wind pakken.
En ik heb net een 2e hands Milaan met petluifel gekocht, en volledig dichte tent..
Maar die zet je niet effe voor 4 dagen op... ( ik niet )
De eerste keer opzetten moet nog komen.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jekihero

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Jekihero » vr 26 nov 2021 11:04

Wij hebben een net aangeschaft dat we onder het grondzeil leggen. Het net is twee meter langer en twee meter breder dan het grondzeil en die uiteinden halen we tegen de tentwand aan de binnenkant omhoog en maken dat aan het frame vast. Hier en daar een scheerlijn als ware het bretels om het frame om het er wat netter uit te laten zien.
Ik denk hiermee onze blauwe russen 's nachts niet aangelijnd in de voortent te kunnen laten. Overdag maken we de deur en ingang vrij en zijn de katten altijd aangelijnd.

Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Roadstar » vr 26 nov 2021 11:15

Een nieuwe voortent is een flinke uitgave. Het lijkt mij het verstandigste om eerst te kijken of wat je hebt (de Dorema) bevalt en of dat kan werken met de hond.

Ik weet niet hoeveel kampeer ervaring jullie al hebben, maar door te kamperen ontwikkel je steeds beter je wensenlijst. Met die ervaring en wensen kies je dan de oplossing die bij jullie past, wellicht is dat dan de Dorema of reguliere voortent (zoals de Ventura, pracht tent) of een boogluifel of boogtent.

Gebruikersavatar
PART
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 9 jul 2021 17:07

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door PART » vr 26 nov 2021 11:19

Onze ervaring (vouwwagen met vast kuipzeil) leert dat een hond altijd kan ontsnappen op het punt van de ritsen. Overdag als je erbij bent gaat dit niet zo snel, maar wel als de hond alleen los in de tent is.
Subaru XV
Bürstner Premio 450 TS

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Morgoth » vr 26 nov 2021 11:58

Je haalt je wel veel op de hals om elke drie dagen een complete voortent op te zetten. En dat alleen voor de hond. Ik zou een lijn spannen tussen twee haringen en daar met een kortere riem de hond aan leggen. Zo heeft hij best veel bewegingsruimte maar valt ie andere campeerders niet lastig. Een hele voortent zou ik vanaf zien.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8000
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Ron » vr 26 nov 2021 12:04

@Chris

Ja wij hebben een Unico verona met voorwand en een extra luifel.

Vorige hut had een Dorema Madison voortent die we de laatste jaren alleen als luifel gebruikten.
De wanden lieten we thuis.
Daarna een Dorema luifel gekocht.
En dat werkte beide ook prima.
Dorema is ook gewoon een goed merk.
Maar een boogluifel vinden we gewoon mooier, en geen middenstok is ook erg fijn .
Dat geeft gewoon veel meer ruimte
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Roadstar » vr 26 nov 2021 12:08

Inderdaad, meerdere keren in een week een volledige voortent opzetten. Het kan natuurlijk, maar of je dat in de praktijk ook gaat doen zul je moeten ervaren denk in.

Een boogluifel, zoals een Verona of Aronde, heeft ook wel als voordeel dat er geen middenstok is. Ook wel prettig met een (aangelijnde) hond natuurlijk…

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4010
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Gemineye » vr 26 nov 2021 13:41

Of je nou een volledige luifel of een tent opzet; dat maakt toch ook niet zoveel uit. Het enige verschil is de voorwand. Beide zou ik voor meerdere keren per week echt niet willen. Voortent opzetten prima, dat moet dan voor minstens een week zijn naar mijn idee.

Wij hadden een Isabella tent, nu een fortex. Beide vind ik toch wel dusdanig veel werk dat ik dat met terughoudendheid doe.

Voor alles korter dan een week gebruik ik de etuiluifel.

Hond ligt bij ons altijd in de caravan, maar als die in de tent zou, dan werd dat sowieso met bench. Een tent zijn ze zó uit.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Morgoth » vr 26 nov 2021 15:53

[re.gif]
Dat ligt eraan. Mijn Fortex Explorer staat zo, mits je de zijwanden weg laat. Die erbij plaatsen is meer werk want je slaat toch links en rechts een stuk of 20 haringen ofzo in de grond. Mijn ervaring is dat het afspannen van het geheel veel meer tijd kost als je de zijwanden plaatst.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door Chris » vr 26 nov 2021 16:01

Ze hebben al een Dorema Panorama luifel met voorwand he...
Dus het zou "improvement" zijn..

Toch denk ik ook dan.... Gebruik dat gewoon eerst... kijk of het bevalt.
En neem de info die je ondertussen hier opgedaan heb in beraad...
Wordt ik er beter van en is het mij de kosten waard.
Want..
Elke hond kan ongeveer elke voortent/luifel uit als ie wil... niet alleen toevallig bij jou Dorema.

Die spanband over de grond werkt gewoon prima.... echt tegen de grond houden, anders wordt het een struikeldraad... wil je ook niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Nu nog een voortent/luifel...

Bericht door CoralOne77 » vr 26 nov 2021 16:23

In mijn beleving is zo'n beetje handig modelletje schuildoek gauw opgezet en terug afgebroken. Zeil, boogstok en een paar liggers in elkaar klikken, tunnels dicht ritsen, paar (schroef?) haringen... Front gaat er bij ons meestal ook niet aan, tenzij het seizoen nog fris is en de Zibro mee moet. Wel ritsen we doorgaans 1 extra zijwandje, aan de kant van de wind / het keukenblok / te nadrukkelijk inkijkende buren en hun mening. [aschrik.gif] mrgreen.gif

Maar dan komt het... Keukenkastje, een halve container onmisbare spulletjes, genoeg meubilair om een studentenflat mee te bekleden... En dat moet binnen een paar dagen allemaal terug ingepakt? Brrr.

Ik hou het graag bij een netjes ingerichte "overland touring" kofferbak dan: koelkist en kookvuur op slidertjes, een diepe lade waar al dat spul in blijft tot ik het echt nodig heb. En hooguit een paar waterdichte kratten die ook weer doordacht zijn ingericht. Blijf je altijd min of meer vertrekkensklaar zo. En het is netjes om naar te kijken, less is more.


Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”