Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Plaats reactie
Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Moris » zo 14 nov 2021 10:32

Wij hebben op 2 voortuigen een optie genomen en wilde graag jullie advies hier of beide onderstaande bussen geschikt zijn om een Fendt Activ 515 SGE te trekken?

Fiat Talento, Renault Trafic (oud uitlopend model)
2.0 liter diesel
6-traps automaat met dubbele koppeling
Koppel 340Nm
145 PK
CO2: 195g/km
Fiscaal vermogen 11pk
Maximum kogeldruk: 80 kg
ABS met EBD en HBA
Traction+
Hill Holder
ESC

Citroën (nieuw model en motor en komt een € 3.445 duurder uit.)
2.0 liter diesel
8-traps automaat
Koppel 400Nm
180 PK
CO2: 189g/km
Fiscaal vermogen 11pk
Maximum kogeldruk: 92 kg
Hill Holder
ASB/ESP en brake Assist
Geen TSA?

Ik zie dat Citroën standaard niet is uitgerust met TSA (Trailer Assist-system) en vraag me af of dit een toegevoegde heeft als de Fendt al is uitgerust met een Al-Ko anti-slingerkoppeling?
De kogeldruk op de Fiat is 80kg daar men op Caravantrekker een geadviseerde kogeldruk van 90 kg geeft?

Alvast op voorhand bedankt voor jullie input.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23455
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zijn beid busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door PD » zo 14 nov 2021 10:42

De Fendt heeft waarschijnlijk een 2 tons as en dan rijd je al snel met 100 kg kogeldruk… bovendien vind ik het motorvermogen significant verschillend en zou ik ingeval van nieuwaanschaf ook geen uitlopend model willen. Trailer Assist vind ik van ondergeschikt belang.

Voor mij dus de Citroën 👍 al zal de Fiat de klus ook wel klaren, maar net ff wat minder comfortabel.

Eigen ledig gewicht van beide bussen speelt mogelijk ook nog een rol, liefst zo zwaar mogelijk.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Zijn beid busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Moris » zo 14 nov 2021 10:52

@PD
De Fendt is inderdaad voorzien van een as van 2000kg, maar volgens de dealer bepaalt niet enkel de caravan de kogeldruk maar ook de belading.
Ik veronderstel dat een 8 tov een 6-traps automaat ook in het voordeel is en 8 versnellingen niet allen voor het trekken van de caravan maar ook voor het dagelijks woon- en werkverkeer de moeite waard is?
Laatst gewijzigd door Moris op zo 14 nov 2021 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23455
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zijn beid busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door PD » zo 14 nov 2021 10:56

[re.gif]
Klopt maar je zult snel merken dat 100 kg kogeldruk veel meer stabiliteit geeft. Onze 2 tons enkelasser moest ook echt 100 kg hebben, het verschil met 85-90 kg was significant merkbaar, zelfs met een zware trekker (Discovery-4, ledig gewicht 2.560 kg dus beladen een kleine 3 ton).
Laatst gewijzigd door PD op zo 14 nov 2021 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Zijn beid busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Moris » zo 14 nov 2021 10:57

[re.gif]
De Citroën mag een maximale kogeldruk van 92 hebben, dan ga ik er vanuit dat ik goed zit?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23455
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zijn beid busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door PD » zo 14 nov 2021 10:58

[re.gif]
Zeker 👍 Dan zul je in de praktijk al snel 95 kg aanhouden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door refram » zo 14 nov 2021 11:57

Aangezien we dezelfde Fendt 515 SGE Activ met 2 ton as trekken met onze Nissan X trail 163pk met 240Nm koppel een geen problemen hebben zal het met beide busjes geen probleem zijn.
Al zou mijn voorkeur ook uitgaan naar de Citroën met 180pk en 400Nm koppel.

We rijden met 85kg disselgewicht. De auto beladen met 2personen (130kg) en 150kg extra lading verdeeld over de ganse achterruimte met neergeklapte achterbank. Auto is uitgerust met 19" velgen en 225/55R banden.
Als het in België mogelijk zou zijn om Mad hulpveren te monteren zouden we dit doen. Doch hulpveren zijn voor auto's vanaf bouwjaar 2108 door de technische keuring in België verboden, wat resulteert in een onmiddellijke afkeuring van de wagen.
Met onze Nissan X Trail rijdt deze combinatie met de juiste belading alles vlot tot gps snelheid 95km/u daarboven wordt het opletten en vanaf 110km/u gevaarlijk.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door hoboken » zo 14 nov 2021 12:10

Een goede vriend van mij heeft de Peugeot expert 2021 model met deze motor en trekt daar een Adria 613 met 2000 as mee.
Hj is niet onverdeeld gelukkig met de trekker de auto is niet zwaar genoeg om een caravan van 2 ton veilig te trekken.
Elke camion inhalen geeft onrust elk snel passerende camionette geeft nog veel meer onrust in de combinatie.
Mijne maat heeft al grotere wielen laten monteren 18 ipv 16 inch, dit geeft verbetering in de wegligging.
Op nat gras spinnen de aangedreven voorwielen erg snel door ondanks een sperdif.
Motorisch kan de wagen de caravan goed aan.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door ArnoM » zo 14 nov 2021 13:00

Ik heb een Opel Vivaro gehad waarmee we een 1900 kg tandemasser trokken.
Die Vivaro heb ik uiteindelijk laten tunen naar 180 PK want de standaard 140 PK was wel wat magertjes.
Ik vond het geen topper met die caravan!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Hermanus
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Hermanus » zo 14 nov 2021 13:17

weenie.gif
Zucht. Daar gaan we weer. TS vraagt om ervaringen met een RENAULT of een CITROËN. En ja, dan komt er een antwoord dat niets met de vraag te maken heeft. Ik zit op verschillende fora, maar ik zie nergens zoveel topic's als hier die volkomen voorbij gaan aan de vraag van TS scratch.gif scratch.gif

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door hoboken » zo 14 nov 2021 13:32

[re.gif] De Opel is een Renault de Peugeot is het zelfde als de Citroen dus ik zie u probleem niet.
En als u zich ergert scrol dan door en reageer hier niet.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Moris » zo 14 nov 2021 13:48

Om wat duidelijkheid te scheppen ivm de verschillende uitvoeringen en verdere discussies te vermijden knipoog.gif

Zelfde groep (PSA)
* Citroën Jumpy
* Peugeot Expert
* Opel Vivaro Van
* Toyota Proace

Zelfde groep
* Renault Trafic
* Fiat Talento
* Nissan NV300

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door ArnoM » zo 14 nov 2021 14:52

@Hermanus.
Als je geen verstand van zaken hebt kun je beter niet zo stekelig reageren.
Als ik lees "uitlopend model" van de Traffic/Talento dan gaat dat dus om dezelfde bus als een Opel Vivaro.
Dan is mijn reactie dus volledig on topic, in tegenstelling tot jouw azijnzeik reactie die niets bijdraagt.
Doe dat lekker op die andere fora waar je zo actief bent.
haphop.gif

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... esenteerd/
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Moris » zo 14 nov 2021 17:32

Ik veronderstel dat je met 180pk, 8 versnellingen in automaat op een Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro Van of de Toyota Proace geen probleem hebt om deze Fendt te trekken aangezien het voertuig 2300kg mag trekken?

Zijn er zaken waar ik nog verder dien op te letten?

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door hoboken » zo 14 nov 2021 18:38

Hoi Moris, Lees wat ik boven al geschreven heb, motorisch is het geen probleem, maar de wagen is niet zwaar genoeg om 2 ton comfortabel te trekken.
Voer de combi ook eens in bij caravantrekker. ik heb dat gedaan waarbij ik het caravangewicht aangepast heb naar 1900kg daar word je niet gelukkig van.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Moris » zo 14 nov 2021 19:17

Oei, dit had ik los over het hoofd gezien scratch.gif
Dit betekent dat ik een pallet zandzakken zal moeten meezeulen of een verkeerde combinatie?

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Moris » zo 14 nov 2021 20:11

Ik vraag me af of de formule die caravantrekker gebruikt wel correct is.
Bovendien is het betreffende voertuig (enkele cabine) model 2021 niet in de database onder de merken te vinden.
De Fendt daarentegen is dan wel zeer correct.

Het minimale leeggewicht van de Citroën Jumpy volgens de technische fiche is 1.677 kg
(dit is zonder opties, chauffeur, brandstof, AdBlue en op of ombouw.

Bij te tellen zijn:
109 kg inboedel (fietsen, koelbox, enz..)
70 kg diesel
10 kg AdBlue
80 kg chauffeur
90 kg passagier
25 kg trekhaak + kabelset
30 kg aan opties
Totaal komt dit neer op 414 kg

Citroën Jumpy: leeggewicht + bij te tellen is 2091 kg
Fendt Bianco Activ 515 SGE weegt in beladen toestand 1745 kg

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door hoboken » zo 14 nov 2021 20:16

Caravantrekker is juist, ik geef je alleen de ervaringen van mijne maat mee en zijn wagen is zwaar beladen.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Moris » zo 14 nov 2021 20:24

Kan je voor mij dan aub eens schetsen hoe ik dit eventueel is op te vangen?
Want motor en trekken tot 2300 kg is alvast niet het probleem.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door ArnoM » zo 14 nov 2021 20:27

Moris schreef:
zo 14 nov 2021 17:32
Ik veronderstel dat je met 180pk, 8 versnellingen in automaat op een Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro Van of de Toyota Proace geen probleem hebt om deze Fendt te trekken aangezien het voertuig 2300kg mag trekken?

Zijn er zaken waar ik nog verder dien op te letten?
Ik denk er wat simpeler over dan de meeste hier, het hoeft niet altijd groter sterker zwaarder als het over trekauto's gaat.
Is makkelijk en lekker als de auto zwaar en sterk is, maar als de bus 2300 mag trekken dan kan dit safe gebeuren, klaar.
Zeker als je met verstand rijd.
En ja, dan zou het verstandig zijn als je de bus wat zwaarder maakt, so what?

Andere punten om op te letten?
Ik zou het belangrijk vinden om de mogelijkheid te hebben zelf te schakelen met je automatische bak.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Moris » zo 14 nov 2021 20:33

[re.gif]
Oef, dat geeft toch weer wat rust in het hoofd mrgreen.gif

De 8-traps automaat kan gelukkig ook met flippers aan het stuur of op de stand M handmatig geschakeld worden.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38640
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Micky » zo 14 nov 2021 20:39

Hermanus schreef:
zo 14 nov 2021 13:17
weenie.gif
Zucht. Daar gaan we weer. TS vraagt om ervaringen met een RENAULT of een CITROËN. En ja, dan komt er een antwoord dat niets met de vraag te maken heeft. Ik zit op verschillende fora, maar ik zie nergens zoveel topic's als hier die volkomen voorbij gaan aan de vraag van TS scratch.gif scratch.gif
Ja, dit forum is ruk, weinig snelle info en iedereen gaat steeds van het onderwerp af, gelukkig ben je hier vrijwillig, dus je hoeft echt niet weer in te loggen en oh ja, je hebt inmiddels al wat uitleg gekregen over de modellen thumbup.gif

Gelukkig voor jou zijn de andere Fora beter, die zullen ook zeker sneller en meer antwoorden geven dat dit half dode forum thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36257
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Chris » zo 14 nov 2021 20:54

Wat je er ook voorzet...
Het blijft altijd zo dat de trekker zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk, maar wel met een goede kogeldruk... de lekkerste combi vormt.
En een bus is wel groot, maar je vervoert m3 met lucht...
Vullen met gewicht, die achteras moet lekker stevig op de weg plakken.

Voor het idee...
Ik trek met een stationcar mijn caravan.
In vakantiemodus zit de kofferbak lekker vol met zwaar spul en een goede kogeldruk.
Dan is het een lekker stabiele combi.
Maar..
Als ik de hut naar de stalling breng is de auto verder leeg.... en hut met dezelfde kogeldruk...
Dan is het lang niet zoeen stabiele combi...die bak lucht helpt niks aan stabiliteit.

Dus.... lekker simpel.... leg een mooi straatje achter in de bus en het rijd als een spoortrein.....figuurlijk he... whistle.gif
Maar zorg voor gewicht... de auto moet de caravan blijven sturen en niet andersom..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Hans 555 » ma 15 nov 2021 10:00

Ik lees even mee omdat ook hier de wens is opgeborreld om een bus(je) te kopen. Voor ons is het over 2 jaar de bedoeling om in de wintermaanden naar warmere oorden te trekken. Een bus is dan idd heel makkelijk om de zware spullen in te leggen. Wij zijn al bij de citroën dealer geweest. Best wel veel geld voor een bus maar goed dat is niet anders.
Succes met je zoektocht. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Alexxjr
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 15:38
Locatie: Bij Antwerpen, Belgie

Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?

Bericht door Alexxjr » za 10 feb 2024 15:33

Even een oud draadje reanimeren.. Heb zoekfunctie gebruikt op 'jumpy' en kwam hier uit...
Ik trek nu een sprite 460, 1500kg met een citroen jumper L2H1. 130pk. Gaat prima, maar ik wil graag een maatje kleiner.. Vandaar interesse in de jumpy.
Ik heb ervaring met automaat rijden, en ervaring met caravanrijden. Echter niet met de combi van deze twee..
De jumpy waarvan hierboven sprake met 180pk en automaat leek mij een mooie trekker, vandaar mijn vraag, is het voor TS deze geworden? Tevreden?
Of iemand anders die mij ervaringen (pos of neg) wil vertellen ivm deze aandrijflijn, al dan niet in een jumpy?
Ik rijd veel via de kleinere wegen, en vroeg mij af of bergop/bergaf even vlot en op een aangenaam toerental verloopt, net zoals ik gewend ben met een handgeschakelde bak..
thanx, mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”