Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Wij hebben op 2 voortuigen een optie genomen en wilde graag jullie advies hier of beide onderstaande bussen geschikt zijn om een Fendt Activ 515 SGE te trekken?
Fiat Talento, Renault Trafic (oud uitlopend model)
2.0 liter diesel
6-traps automaat met dubbele koppeling
Koppel 340Nm
145 PK
CO2: 195g/km
Fiscaal vermogen 11pk
Maximum kogeldruk: 80 kg
ABS met EBD en HBA
Traction+
Hill Holder
ESC
Citroën (nieuw model en motor en komt een € 3.445 duurder uit.)
2.0 liter diesel
8-traps automaat
Koppel 400Nm
180 PK
CO2: 189g/km
Fiscaal vermogen 11pk
Maximum kogeldruk: 92 kg
Hill Holder
ASB/ESP en brake Assist
Geen TSA?
Ik zie dat Citroën standaard niet is uitgerust met TSA (Trailer Assist-system) en vraag me af of dit een toegevoegde heeft als de Fendt al is uitgerust met een Al-Ko anti-slingerkoppeling?
De kogeldruk op de Fiat is 80kg daar men op Caravantrekker een geadviseerde kogeldruk van 90 kg geeft?
Alvast op voorhand bedankt voor jullie input.
Fiat Talento, Renault Trafic (oud uitlopend model)
2.0 liter diesel
6-traps automaat met dubbele koppeling
Koppel 340Nm
145 PK
CO2: 195g/km
Fiscaal vermogen 11pk
Maximum kogeldruk: 80 kg
ABS met EBD en HBA
Traction+
Hill Holder
ESC
Citroën (nieuw model en motor en komt een € 3.445 duurder uit.)
2.0 liter diesel
8-traps automaat
Koppel 400Nm
180 PK
CO2: 189g/km
Fiscaal vermogen 11pk
Maximum kogeldruk: 92 kg
Hill Holder
ASB/ESP en brake Assist
Geen TSA?
Ik zie dat Citroën standaard niet is uitgerust met TSA (Trailer Assist-system) en vraag me af of dit een toegevoegde heeft als de Fendt al is uitgerust met een Al-Ko anti-slingerkoppeling?
De kogeldruk op de Fiat is 80kg daar men op Caravantrekker een geadviseerde kogeldruk van 90 kg geeft?
Alvast op voorhand bedankt voor jullie input.
Re: Zijn beid busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
De Fendt heeft waarschijnlijk een 2 tons as en dan rijd je al snel met 100 kg kogeldruk… bovendien vind ik het motorvermogen significant verschillend en zou ik ingeval van nieuwaanschaf ook geen uitlopend model willen. Trailer Assist vind ik van ondergeschikt belang.
Voor mij dus de Citroën al zal de Fiat de klus ook wel klaren, maar net ff wat minder comfortabel.
Eigen ledig gewicht van beide bussen speelt mogelijk ook nog een rol, liefst zo zwaar mogelijk.
Voor mij dus de Citroën al zal de Fiat de klus ook wel klaren, maar net ff wat minder comfortabel.
Eigen ledig gewicht van beide bussen speelt mogelijk ook nog een rol, liefst zo zwaar mogelijk.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Zijn beid busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
@PD
De Fendt is inderdaad voorzien van een as van 2000kg, maar volgens de dealer bepaalt niet enkel de caravan de kogeldruk maar ook de belading.
Ik veronderstel dat een 8 tov een 6-traps automaat ook in het voordeel is en 8 versnellingen niet allen voor het trekken van de caravan maar ook voor het dagelijks woon- en werkverkeer de moeite waard is?
De Fendt is inderdaad voorzien van een as van 2000kg, maar volgens de dealer bepaalt niet enkel de caravan de kogeldruk maar ook de belading.
Ik veronderstel dat een 8 tov een 6-traps automaat ook in het voordeel is en 8 versnellingen niet allen voor het trekken van de caravan maar ook voor het dagelijks woon- en werkverkeer de moeite waard is?
Laatst gewijzigd door Moris op zo 14 nov 2021 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zijn beid busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Klopt maar je zult snel merken dat 100 kg kogeldruk veel meer stabiliteit geeft. Onze 2 tons enkelasser moest ook echt 100 kg hebben, het verschil met 85-90 kg was significant merkbaar, zelfs met een zware trekker (Discovery-4, ledig gewicht 2.560 kg dus beladen een kleine 3 ton).
Laatst gewijzigd door PD op zo 14 nov 2021 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Zijn beid busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
De Citroën mag een maximale kogeldruk van 92 hebben, dan ga ik er vanuit dat ik goed zit?
Re: Zijn beid busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Zeker Dan zul je in de praktijk al snel 95 kg aanhouden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Aangezien we dezelfde Fendt 515 SGE Activ met 2 ton as trekken met onze Nissan X trail 163pk met 240Nm koppel een geen problemen hebben zal het met beide busjes geen probleem zijn.
Al zou mijn voorkeur ook uitgaan naar de Citroën met 180pk en 400Nm koppel.
We rijden met 85kg disselgewicht. De auto beladen met 2personen (130kg) en 150kg extra lading verdeeld over de ganse achterruimte met neergeklapte achterbank. Auto is uitgerust met 19" velgen en 225/55R banden.
Als het in België mogelijk zou zijn om Mad hulpveren te monteren zouden we dit doen. Doch hulpveren zijn voor auto's vanaf bouwjaar 2108 door de technische keuring in België verboden, wat resulteert in een onmiddellijke afkeuring van de wagen.
Met onze Nissan X Trail rijdt deze combinatie met de juiste belading alles vlot tot gps snelheid 95km/u daarboven wordt het opletten en vanaf 110km/u gevaarlijk.
Al zou mijn voorkeur ook uitgaan naar de Citroën met 180pk en 400Nm koppel.
We rijden met 85kg disselgewicht. De auto beladen met 2personen (130kg) en 150kg extra lading verdeeld over de ganse achterruimte met neergeklapte achterbank. Auto is uitgerust met 19" velgen en 225/55R banden.
Als het in België mogelijk zou zijn om Mad hulpveren te monteren zouden we dit doen. Doch hulpveren zijn voor auto's vanaf bouwjaar 2108 door de technische keuring in België verboden, wat resulteert in een onmiddellijke afkeuring van de wagen.
Met onze Nissan X Trail rijdt deze combinatie met de juiste belading alles vlot tot gps snelheid 95km/u daarboven wordt het opletten en vanaf 110km/u gevaarlijk.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
- hoboken
- Berichten: 710
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Een goede vriend van mij heeft de Peugeot expert 2021 model met deze motor en trekt daar een Adria 613 met 2000 as mee.
Hj is niet onverdeeld gelukkig met de trekker de auto is niet zwaar genoeg om een caravan van 2 ton veilig te trekken.
Elke camion inhalen geeft onrust elk snel passerende camionette geeft nog veel meer onrust in de combinatie.
Mijne maat heeft al grotere wielen laten monteren 18 ipv 16 inch, dit geeft verbetering in de wegligging.
Op nat gras spinnen de aangedreven voorwielen erg snel door ondanks een sperdif.
Motorisch kan de wagen de caravan goed aan.
Hj is niet onverdeeld gelukkig met de trekker de auto is niet zwaar genoeg om een caravan van 2 ton veilig te trekken.
Elke camion inhalen geeft onrust elk snel passerende camionette geeft nog veel meer onrust in de combinatie.
Mijne maat heeft al grotere wielen laten monteren 18 ipv 16 inch, dit geeft verbetering in de wegligging.
Op nat gras spinnen de aangedreven voorwielen erg snel door ondanks een sperdif.
Motorisch kan de wagen de caravan goed aan.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Ik heb een Opel Vivaro gehad waarmee we een 1900 kg tandemasser trokken.
Die Vivaro heb ik uiteindelijk laten tunen naar 180 PK want de standaard 140 PK was wel wat magertjes.
Ik vond het geen topper met die caravan!
Die Vivaro heb ik uiteindelijk laten tunen naar 180 PK want de standaard 140 PK was wel wat magertjes.
Ik vond het geen topper met die caravan!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Zucht. Daar gaan we weer. TS vraagt om ervaringen met een RENAULT of een CITROËN. En ja, dan komt er een antwoord dat niets met de vraag te maken heeft. Ik zit op verschillende fora, maar ik zie nergens zoveel topic's als hier die volkomen voorbij gaan aan de vraag van TS
- hoboken
- Berichten: 710
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
De Opel is een Renault de Peugeot is het zelfde als de Citroen dus ik zie u probleem niet.
En als u zich ergert scrol dan door en reageer hier niet.
En als u zich ergert scrol dan door en reageer hier niet.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Om wat duidelijkheid te scheppen ivm de verschillende uitvoeringen en verdere discussies te vermijden
Zelfde groep (PSA)
* Citroën Jumpy
* Peugeot Expert
* Opel Vivaro Van
* Toyota Proace
Zelfde groep
* Renault Trafic
* Fiat Talento
* Nissan NV300
Zelfde groep (PSA)
* Citroën Jumpy
* Peugeot Expert
* Opel Vivaro Van
* Toyota Proace
Zelfde groep
* Renault Trafic
* Fiat Talento
* Nissan NV300
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
@Hermanus.
Als je geen verstand van zaken hebt kun je beter niet zo stekelig reageren.
Als ik lees "uitlopend model" van de Traffic/Talento dan gaat dat dus om dezelfde bus als een Opel Vivaro.
Dan is mijn reactie dus volledig on topic, in tegenstelling tot jouw azijnzeik reactie die niets bijdraagt.
Doe dat lekker op die andere fora waar je zo actief bent.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... esenteerd/
Als je geen verstand van zaken hebt kun je beter niet zo stekelig reageren.
Als ik lees "uitlopend model" van de Traffic/Talento dan gaat dat dus om dezelfde bus als een Opel Vivaro.
Dan is mijn reactie dus volledig on topic, in tegenstelling tot jouw azijnzeik reactie die niets bijdraagt.
Doe dat lekker op die andere fora waar je zo actief bent.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... esenteerd/
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Ik veronderstel dat je met 180pk, 8 versnellingen in automaat op een Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro Van of de Toyota Proace geen probleem hebt om deze Fendt te trekken aangezien het voertuig 2300kg mag trekken?
Zijn er zaken waar ik nog verder dien op te letten?
Zijn er zaken waar ik nog verder dien op te letten?
- hoboken
- Berichten: 710
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Hoi Moris, Lees wat ik boven al geschreven heb, motorisch is het geen probleem, maar de wagen is niet zwaar genoeg om 2 ton comfortabel te trekken.
Voer de combi ook eens in bij caravantrekker. ik heb dat gedaan waarbij ik het caravangewicht aangepast heb naar 1900kg daar word je niet gelukkig van.
Voer de combi ook eens in bij caravantrekker. ik heb dat gedaan waarbij ik het caravangewicht aangepast heb naar 1900kg daar word je niet gelukkig van.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Oei, dit had ik los over het hoofd gezien
Dit betekent dat ik een pallet zandzakken zal moeten meezeulen of een verkeerde combinatie?
Dit betekent dat ik een pallet zandzakken zal moeten meezeulen of een verkeerde combinatie?
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Ik vraag me af of de formule die caravantrekker gebruikt wel correct is.
Bovendien is het betreffende voertuig (enkele cabine) model 2021 niet in de database onder de merken te vinden.
De Fendt daarentegen is dan wel zeer correct.
Het minimale leeggewicht van de Citroën Jumpy volgens de technische fiche is 1.677 kg
(dit is zonder opties, chauffeur, brandstof, AdBlue en op of ombouw.
Bij te tellen zijn:
109 kg inboedel (fietsen, koelbox, enz..)
70 kg diesel
10 kg AdBlue
80 kg chauffeur
90 kg passagier
25 kg trekhaak + kabelset
30 kg aan opties
Totaal komt dit neer op 414 kg
Citroën Jumpy: leeggewicht + bij te tellen is 2091 kg
Fendt Bianco Activ 515 SGE weegt in beladen toestand 1745 kg
Bovendien is het betreffende voertuig (enkele cabine) model 2021 niet in de database onder de merken te vinden.
De Fendt daarentegen is dan wel zeer correct.
Het minimale leeggewicht van de Citroën Jumpy volgens de technische fiche is 1.677 kg
(dit is zonder opties, chauffeur, brandstof, AdBlue en op of ombouw.
Bij te tellen zijn:
109 kg inboedel (fietsen, koelbox, enz..)
70 kg diesel
10 kg AdBlue
80 kg chauffeur
90 kg passagier
25 kg trekhaak + kabelset
30 kg aan opties
Totaal komt dit neer op 414 kg
Citroën Jumpy: leeggewicht + bij te tellen is 2091 kg
Fendt Bianco Activ 515 SGE weegt in beladen toestand 1745 kg
- hoboken
- Berichten: 710
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Caravantrekker is juist, ik geef je alleen de ervaringen van mijne maat mee en zijn wagen is zwaar beladen.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Kan je voor mij dan aub eens schetsen hoe ik dit eventueel is op te vangen?
Want motor en trekken tot 2300 kg is alvast niet het probleem.
Want motor en trekken tot 2300 kg is alvast niet het probleem.
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Ik denk er wat simpeler over dan de meeste hier, het hoeft niet altijd groter sterker zwaarder als het over trekauto's gaat.Moris schreef: ↑zo 14 nov 2021 17:32Ik veronderstel dat je met 180pk, 8 versnellingen in automaat op een Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro Van of de Toyota Proace geen probleem hebt om deze Fendt te trekken aangezien het voertuig 2300kg mag trekken?
Zijn er zaken waar ik nog verder dien op te letten?
Is makkelijk en lekker als de auto zwaar en sterk is, maar als de bus 2300 mag trekken dan kan dit safe gebeuren, klaar.
Zeker als je met verstand rijd.
En ja, dan zou het verstandig zijn als je de bus wat zwaarder maakt, so what?
Andere punten om op te letten?
Ik zou het belangrijk vinden om de mogelijkheid te hebben zelf te schakelen met je automatische bak.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Oef, dat geeft toch weer wat rust in het hoofd
De 8-traps automaat kan gelukkig ook met flippers aan het stuur of op de stand M handmatig geschakeld worden.
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Ja, dit forum is ruk, weinig snelle info en iedereen gaat steeds van het onderwerp af, gelukkig ben je hier vrijwillig, dus je hoeft echt niet weer in te loggen en oh ja, je hebt inmiddels al wat uitleg gekregen over de modellenHermanus schreef: ↑zo 14 nov 2021 13:17
Zucht. Daar gaan we weer. TS vraagt om ervaringen met een RENAULT of een CITROËN. En ja, dan komt er een antwoord dat niets met de vraag te maken heeft. Ik zit op verschillende fora, maar ik zie nergens zoveel topic's als hier die volkomen voorbij gaan aan de vraag van TS
Gelukkig voor jou zijn de andere Fora beter, die zullen ook zeker sneller en meer antwoorden geven dat dit half dode forum
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Wat je er ook voorzet...
Het blijft altijd zo dat de trekker zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk, maar wel met een goede kogeldruk... de lekkerste combi vormt.
En een bus is wel groot, maar je vervoert m3 met lucht...
Vullen met gewicht, die achteras moet lekker stevig op de weg plakken.
Voor het idee...
Ik trek met een stationcar mijn caravan.
In vakantiemodus zit de kofferbak lekker vol met zwaar spul en een goede kogeldruk.
Dan is het een lekker stabiele combi.
Maar..
Als ik de hut naar de stalling breng is de auto verder leeg.... en hut met dezelfde kogeldruk...
Dan is het lang niet zoeen stabiele combi...die bak lucht helpt niks aan stabiliteit.
Dus.... lekker simpel.... leg een mooi straatje achter in de bus en het rijd als een spoortrein.....figuurlijk he...
Maar zorg voor gewicht... de auto moet de caravan blijven sturen en niet andersom..
Het blijft altijd zo dat de trekker zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk, maar wel met een goede kogeldruk... de lekkerste combi vormt.
En een bus is wel groot, maar je vervoert m3 met lucht...
Vullen met gewicht, die achteras moet lekker stevig op de weg plakken.
Voor het idee...
Ik trek met een stationcar mijn caravan.
In vakantiemodus zit de kofferbak lekker vol met zwaar spul en een goede kogeldruk.
Dan is het een lekker stabiele combi.
Maar..
Als ik de hut naar de stalling breng is de auto verder leeg.... en hut met dezelfde kogeldruk...
Dan is het lang niet zoeen stabiele combi...die bak lucht helpt niks aan stabiliteit.
Dus.... lekker simpel.... leg een mooi straatje achter in de bus en het rijd als een spoortrein.....figuurlijk he...
Maar zorg voor gewicht... de auto moet de caravan blijven sturen en niet andersom..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Ik lees even mee omdat ook hier de wens is opgeborreld om een bus(je) te kopen. Voor ons is het over 2 jaar de bedoeling om in de wintermaanden naar warmere oorden te trekken. Een bus is dan idd heel makkelijk om de zware spullen in te leggen. Wij zijn al bij de citroën dealer geweest. Best wel veel geld voor een bus maar goed dat is niet anders.
Succes met je zoektocht.
Succes met je zoektocht.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Zijn beide busjes geschikt om deze Fendt te trekken?
Even een oud draadje reanimeren.. Heb zoekfunctie gebruikt op 'jumpy' en kwam hier uit...
Ik trek nu een sprite 460, 1500kg met een citroen jumper L2H1. 130pk. Gaat prima, maar ik wil graag een maatje kleiner.. Vandaar interesse in de jumpy.
Ik heb ervaring met automaat rijden, en ervaring met caravanrijden. Echter niet met de combi van deze twee..
De jumpy waarvan hierboven sprake met 180pk en automaat leek mij een mooie trekker, vandaar mijn vraag, is het voor TS deze geworden? Tevreden?
Of iemand anders die mij ervaringen (pos of neg) wil vertellen ivm deze aandrijflijn, al dan niet in een jumpy?
Ik rijd veel via de kleinere wegen, en vroeg mij af of bergop/bergaf even vlot en op een aangenaam toerental verloopt, net zoals ik gewend ben met een handgeschakelde bak..
thanx, mvg alex
Ik trek nu een sprite 460, 1500kg met een citroen jumper L2H1. 130pk. Gaat prima, maar ik wil graag een maatje kleiner.. Vandaar interesse in de jumpy.
Ik heb ervaring met automaat rijden, en ervaring met caravanrijden. Echter niet met de combi van deze twee..
De jumpy waarvan hierboven sprake met 180pk en automaat leek mij een mooie trekker, vandaar mijn vraag, is het voor TS deze geworden? Tevreden?
Of iemand anders die mij ervaringen (pos of neg) wil vertellen ivm deze aandrijflijn, al dan niet in een jumpy?
Ik rijd veel via de kleinere wegen, en vroeg mij af of bergop/bergaf even vlot en op een aangenaam toerental verloopt, net zoals ik gewend ben met een handgeschakelde bak..
thanx, mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460