Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Pieter S
Berichten: 28
Lid geworden op: do 28 okt 2021 16:19

Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Pieter S » za 13 nov 2021 22:20

Hoi allemaal,

Op mijn nieuwe caravan (LMC Münsterland Style 440D) heb ik onder het motto 'gemak dient de mens' een E&P leveler besteld. Nu zag ik op de site dat er een mogelijkheid is om deze uit te breiden met een weeg module, die je caravan kan wegen via de stempels onder de as. Standaard zit bij de nieuwe reeks levelers al een touch display in plaats van het normale paneel, dus ik neem aan / hoop dat dit weeg systeem ook op mijn caravan te plaatsen is.
Het ding is niet goedkoop, maar aan de andere kant, de Reich weegschaal is ook niet goedkoop en daar lees ik weer weinig goeds over. Veel afwijking, meerdere malen over de module heen rijden om vervolgens een gemiddelde te berekenen.

Nu zit ik me dus af te vragen of het zinvol is om de dealer te bellen en de order uit te breiden met deze weeg module.

Wie o wie heeft er ervaring mee en kan iets meer vertellen over het systeem.
Is het nauwkeurig?

Ik hoor graag van een van jullie!

Groet,

Pieter

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Pakkie » za 13 nov 2021 23:22

Ik heb geen ervaring met het systeem maar ik zou me wel afvragen of het systeem gezien de kosten (wat is niet goedkoop?) volldoende meerwaarde voor je heeft Hoe vaak ga je je caravan wegen?

Onze caravan is nagenoeg iedere keer dat we weg gaan op identieke wijze beladen met dezelfde spullen. Uiteraard zit er wel eens wat verschil in maar da's verwaarloosbaar.

Na aanschaf in vakantie-uitrusting een keer naar de weegbrug geweest en ik wist voldoende. Vanaf dat moment is het eenvoudig bij te houden wat er aan kilo's nog uit gaat of bij gaat (bv tv, airco etc). Ik heb nu dan ook geen enkele behoefte meer om hem te wegen.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 14 nov 2021 11:20

Je zou kunnen beginnen met nagaan wat deze extra module kost ?
Zou zomaar alleen een software dingetje kunnen zijn, ga er vanuit dat de EP de druk in het hydraulische systeem toch al meet en monitort, hoeft het alleen maar gecalibreerd en omgerekend worden naar gewicht..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Pieter S
Berichten: 28
Lid geworden op: do 28 okt 2021 16:19

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Pieter S » ma 15 nov 2021 17:34

Ik zal eens met E&P bellen wat het kost. Zowel op de site als bij verschillende dealers is het niet terug te vinden.

Overigens blijft dan bij mij wel de vraag of er forumleden zijn die het systeem gebruiken en wat hun ervaringen zijn. Dit staat los van wat het kost 🥴

Zoals al vermeld staan er fora en reviews volgeschreven over de Reich caravan weger en die hebben me in ieder geval doen besluiten om sowieso niet verder te kijken naar deze weger. Al krijg ik ‘m bijna voor niks :(

Groet

Pieter

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Ab » ma 15 nov 2021 21:30

1 keer over een weegbrug rijden en je weet het gewicht ook.
Als je dat doet met een volledige uitrusting erin, veranderd het gewicht alleen door de boodschappen en kleding.
Dat weeg je eenvoudig door een personenweegschaal voor de deur te leggen.
Alles wat je erin sjouwt vermeerderd je eigen gewicht, en kan je zien als je effe een moment op de schaal blijft staan.

Moet de caravan met beide wielen van de grond getild worden ?
Het lijkt me wel..
Hieerdoor komt er redelijk veel meer gewicht op het neuswiel..
Wordt dat ook gewogen ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Abve » di 16 nov 2021 18:29

Pieter S schreef:
ma 15 nov 2021 17:34
Ik zal eens met E&P bellen wat het kost. Zowel op de site als bij verschillende dealers is het niet terug te vinden.

Overigens blijft dan bij mij wel de vraag of er forumleden zijn die het systeem gebruiken en wat hun ervaringen zijn. Dit staat los van wat het kost 🥴

Zoals al vermeld staan er fora en reviews volgeschreven over de Reich caravan weger en die hebben me in ieder geval doen besluiten om sowieso niet verder te kijken naar deze weger. Al krijg ik ‘m bijna voor niks :(

Groet

Pieter
Heb je al eens de zoekfunctie gebruikt?
Je zult pagina’s vol aantreffen.

Er zijn verschillende forumleden die ervaring hebben met dit systeem en volgens mij is het merendeel positief.

Ik heb in 4 jaar zeer positieve ervaring met het E&P- levelsysteem opgedaan.
Ik had het onder onze tandemasser laten monteren en heb het in allerlei landen van Europa gebruikt; op hellingen, in het zand en in natte gebieden.

Het systeem is zeer betrouwbaar, gemakkelijk in gebruik en de caravan staat rotsvast.
Niks geen geklooi met plankjes of oprijblokken en bovendien wordt het illegaal verplaatsen van je caravan zeer bemoeilijkt.

De caravan is ingeruild voor een camper welke nog niet is geleverd, maar ook hieronder wordt het systeem gemonteerd👍

Zoals je kunt lezen, is het systeem voorzien van een noodpomp.
Mocht het defect raken ( hetgeen bijna nooit gebeurd) kun je dus altijd vertrekken.
Bovendien is er een Europees netwerk van dealers.

Veel succes verder en nogmaals: ik raad je aan te googelen in dit forum, maar óók op Google zélf😀

Vrgr. Abve.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Paul Vingerhoets » di 16 nov 2021 18:55

Ik dacht dat de vraag meer specifiek ging over het eventueel mogelijke weegsysteem
En daar heb ik nog niets over gelezen dat dat er zou zijn
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door PD » di 16 nov 2021 18:58

E&P is een prima systeem maar de weegfunktie is wat mij betreft iets uit de categorie “gadget”. Ik zou er geen extra geld voor over hebben.

Ik weeg elke nieuwe caravan slechts één keer (in vakantietrim), puur ter controle van mijn eigen spreadsheetberekening. Zo heb ik een vaste correctie op mijn sheet. Wat er extra in of uit gaat, reken ik gewoon uit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Pieter S
Berichten: 28
Lid geworden op: do 28 okt 2021 16:19

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Pieter S » di 16 nov 2021 19:04

Paul Vingerhoets schreef:
di 16 nov 2021 18:55
Ik dacht dat de vraag meer specifiek ging over het eventueel mogelijke weegsysteem
En daar heb ik nog niets over gelezen dat dat er zou zijn
Dank je wel Paul, ik zat me al af te vragen of ik mijn vraag niet goed had gesteld.
Maar blijkbaar valt het jou ook op.

On Topic;
Natuurlijk heb ik google gebruikt en gezien dat het level systeem een mooie aanvulling is aan de caravan. Daarom heb ik het ook gekocht blij.gif
In het forum heb ik geloof ik 1 heel bericht gevonden over het weegsysteem, maar dat was meer een aankondiging dat het leverbaar was.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Ab » di 16 nov 2021 19:31

Het is leverbaar..maar is dat niet alleen voor campers?
Daar heb je maar 4 poten.
Een caravan heeft er 6..waarvan de 4 uitdraaisteunen ook een meer of minder dragende functie hebben, evenals de wielen.
Wat ik eerder al aangaf..die wielen zullen van de grond af moeten.
Daarna zal alles weer moeten zakken.
Dat lijkt mij omslachtig, en ook niet meer dan een indicatie van het gewicht.
Voor nauwkeurig wegen is iets meer nodig dan een paar honderd euro.
Ik las ergens dat een bepaalde leverancier de weegfunctie ter waarde van 200 euro er gratis bij deed bij montage van een compleet E&P systeem.
Ik geloof nooit dat het voor die prijs nauwkeuriger kan zijn dan met een heel ruime marge.
Net als de weegfunctie van remmentestbanken.
Die wijken ook maar zo 150 kg af..plus of min.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Abve » di 16 nov 2021 20:53

Pieter S schreef:
di 16 nov 2021 19:04
Paul Vingerhoets schreef:
di 16 nov 2021 18:55
Ik dacht dat de vraag meer specifiek ging over het eventueel mogelijke weegsysteem
En daar heb ik nog niets over gelezen dat dat er zou zijn
Dank je wel Paul, ik zat me al af te vragen of ik mijn vraag niet goed had gesteld.
Maar blijkbaar valt het jou ook op.

On Topic;
Natuurlijk heb ik google gebruikt en gezien dat het level systeem een mooie aanvulling is aan de caravan. Daarom heb ik het ook gekocht blij.gif
In het forum heb ik geloof ik 1 heel bericht gevonden over het weegsysteem, maar dat was meer een aankondiging dat het leverbaar was.
Ok, verkeerd geïnterpreteerd, dus.
Ik schaf overigens de weegfunctie niet aan om redenen die hier al genoemd zijn.
Succes verder👍
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Stefan512
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 1 nov 2019 20:27

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Stefan512 » di 16 nov 2021 21:25

Heb een aantal maanden geleden e&p een mail gestuurd met de vraag wanneer de weeg functie leverbaar zou worden en om meer info.
Ze gaven aan verwachting pas leverbaar vanaf 2022 voor caravans.

Pieter S
Berichten: 28
Lid geworden op: do 28 okt 2021 16:19

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Pieter S » za 27 nov 2021 13:34

Dank je Stefan,

Dat verklaart waarom er zo knetter weinig over te vinden is.
Laatst gewijzigd door Ab op za 27 nov 2021 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Ab » za 27 nov 2021 14:02

In mijn opinie is het voor caravans niet geschikt.
Zie ook mijn eerdere bericht hier over.
Een caravan zal immers niet gauw met beide wielen, of in het geval van een tandemasser, met alle wielen geheel van de grond komen.
Dat is noodzakelijk, om een beetje nauwkeurig te wegen.
Er zouden dan 6 weegcellen geplaatst moeten worden.
4 op de uitdraaisteunen, en 2 onder de poten.
Dat maakt het geheel vrij kostbaar, en niet echt handig in het gebruik.
Na het wegen wil je immers niet dat alle wielen vrij van de grond staan.
De instap van de caravan zou dan wel eens erg hoog kunnen komen.
Na het wegen moet alles dus weer naar beneden.
Teveel handelingen, en het gemak en de snelheid van hydraulisch levelen wordt weer een stuk minder.
Die snelheid viel mij overigens een beetje tegen toen ik het eens in de praktijk zag bij de caravan van een forumlid.
Dat is maar 1 waarneming, en zegt dus niet heel veel.
De camper van familie van mij heeft het ook.
Met 4 poten eronder.
Dat gaat wel vrij snel. Sneller dan ik het kan.. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Ron » za 27 nov 2021 15:45

[re.gif]
Tenzij het gewicht gemeten wordt met de oliedruk.
Als je de zuiger oppervlaktes weet , kan je de druk zo vertalen in gewicht.
Analoge druksensor is ook zo duur niet.
Voorwaarde blijft wel dat de wielen inclusief neuswiel vrij van de grond is.
Dus 4 cilinders.

Wat je er verder aan hebt weet ik niet.
Eenmaal in vakantie trim wegen op een weegbrug , en dan weet je ook genoeg.
Bij ons varieert het niet zoveel .
We hebben altijd hetzelfde bij ons.
Meestal vergeet ik zelfs de kogeldruk te wegen.
Til hem ff op , en eigenlijk zit het altijd wel goed.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Jaap van Duijn » za 27 nov 2021 15:58

@Ronk,

Nagevraagd maar geen goed antwoord gekregen.
Zie deel van de email die ik terug kreeg.
En na reeds 5200.= Euro betaald te hebben voor het systeem - wat perfect werkt hoor - vind ik het wel goed om nog eens 1000.= Euro bij te tellen.
En wat Ab al schreef met caravan word het al moeilijker of je zou alleen de wielen / as(sen) moeten meten.
Kortom hoop geld voor wat?
En ja we hadden het op de caravan ook en daar was het eveneens perfect.
Maar is en blijft een gadget voor wie het geld er voor (over) heeft.

grtn Jaap
Bijlagen
E&P-weeg.docx
(33.82 KiB) 76 keer gedownload

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Ron » za 27 nov 2021 16:07

[re.gif]
Dat is veel geld.
Zo nu en dan over een weegbrug rijden is stukken goedkoper.
En zo als ik al schreef.
Meestal neem je altijd hetzelfde mee, zeker in een camper.
Dus heel veel veranderd er nooit.

Vergeet met de camper niet dat de inzittende er in moeten zitten tijdens het wegen .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

degerst
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 jan 2019 16:15

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door degerst » zo 5 dec 2021 19:42

Wat dacht je van de Mammut Evolution mover van AL-KO !!! Nu ook verkrijgbaar met een gewichtsmodule !!!

De Mammut Evolution mover is de eerste caravanmover met gewichtsmodule. Het is een sterke mover waarmee je moeiteloos caravans met een enkele as tot 2500 kilo en caravans met een dubbele as tot 3000 kilo op de juiste plek zet. Het gewicht van de caravan is – na een druk op de knop – af te lezen op de afstandsbediening. Voor het berekenen heeft de Mammut Evolution mover ongeveer vijf minuten nodig. De tolerantie is minder dan vijf procent, aldus de fabrikant.

Een mover heb je toch ook nodig, geen idee wat de kosten zullen zijn, de normale Al-Ko Mammut kost in de aanbieding ongeveer 1800,- euro.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Chris » zo 5 dec 2021 21:14

[re.gif]

Dat is wel heel sterk zeg... ik ben erg benieuwd hoe ze dat flikken.... met een mover notabene...
Nu is de Alko Mammut al geen voordelige mover, ik verwacht dat deze Evolution daan nog wel een schepje bovenop zal doen.
Maar.... ook daarvoor zal een markt zijn.

Spannend.... eind 1e kwartaal 2022 zal er meer bekend moeten zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door sander_knaus » wo 8 dec 2021 10:09

degerst schreef:
zo 5 dec 2021 19:42
Wat dacht je van de Mammut Evolution mover van AL-KO !!! Nu ook verkrijgbaar met een gewichtsmodule !!!

De Mammut Evolution mover is de eerste caravanmover met gewichtsmodule. Het is een sterke mover waarmee je moeiteloos caravans met een enkele as tot 2500 kilo en caravans met een dubbele as tot 3000 kilo op de juiste plek zet. Het gewicht van de caravan is – na een druk op de knop – af te lezen op de afstandsbediening. Voor het berekenen heeft de Mammut Evolution mover ongeveer vijf minuten nodig. De tolerantie is minder dan vijf procent, aldus de fabrikant.

Een mover heb je toch ook nodig, geen idee wat de kosten zullen zijn, de normale Al-Ko Mammut kost in de aanbieding ongeveer 1800,- euro.
5% afwijking op 2000kg is toch 100kg ernaast. Ik vind het nogal een verschil
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weegsysteem E&P Leveler ervaring?

Bericht door Jaap van Duijn » vr 18 mar 2022 08:50

@TS,

Wat velen al hier boven schreven is het nodig en te doen, eigenlijk maar een antwoord NEEN.
Het is meer voor campers die al bijna aan hun maximale kenteken gewicht van 3500kg zitten, kunnen ze een volle (100-120Ltr) water tank nemen of half.
Evenzo wat kan er nog bij aan boodschappen, kleding en vergeet in de winter de skiees, stokken, helmen, schoenen en kleding niet.
Daar zou het - toch wel gadget genoemd hoor - we; voor kunnen dienen.
Zoals eerder PD schreef, eenmaal wegen op goede weegbrug nieuw en bijhouden wat je extra gaat plaatsen, desnoods na een jaar nog eens. Scheelt je wel 1000.= € en das veul geld zeggen wij, of je moet het over hebben :).
En wat gezegd is er word gemeten met de nodige olie druk die op de zuiger van de cilinder gezet wordt, die meting wordt dan omgerekend naar kg.
Zelf wegen wij eenmaal in "zomer uitvoering" en eenmaal in "winter uitvoering", want madam wijzigt de inhoud nog wel eens.

Groeten Jaap van Duijn.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”