herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Svendc01
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 16 mei 2021 19:37

herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Svendc01 » ma 8 nov 2021 17:19

Hallo allemaal,

Heb in juni dit jaar een nieuwe caravan gekocht bij een gekende Belgische verkoper.
Na eerste maal gebruik leek er een probleem te zijn met de dichting van de vensters en toen bij nadere inspectie een van de vesters in mijn handen had en volledig los kwam, heb ik de caravan direct aangeboden ter herstelling.
Dus begin Augustus zette ik de caravan af.
-Begin september kreeg ik te horen dat er een probleem was met al hun vensters van dit type nieuw model caravan.
Er werken 3 keer nieuwe stukken opgestuurd om dit probleem volgens de verkoper voor eens en voor altijd te verhelpen.
-Begin oktober na telofonisch en schriftelijk contakt met de verkoper kreeg ik te horen niks hielp en de fabrikant van de vensters een oplossing zocht...

Nu is mijn vraag kan ik als er geen oplossing komt deze caravan inruilen en eisen ik voor mijn geld een ander model kan krijgen of wat dan ook.

Indien er iemand ervaring heeft met soortgelijke situatie graag jullie mening of verhaal.

MVG

Sven
Seat Leon ST 1.4 TGI CNG 2015
Across premium 330DSA 600kg max 900kg 2021

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Niels83 » ma 8 nov 2021 17:26

Dit gaat om de Belgische wetgeving. Daar weet ik niks van af maar een en ander zal Europees geregeld zijn. In Nederland moet je de dealer tijd geven voor reparatie. Daar is hij mee bezig. Lukt het hem niet of niet binnen redelijke tijd dan kun je de koop ongedaan maken.
Gezien het nu geen caravan seizoen is zou ik hierover eens rustig wat informatie inwinnen, en afwachten.

Je mag een redelijke oplossing verwachten, dan wel herstel of schadeloosstelling

Svendc01
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 16 mei 2021 19:37

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Svendc01 » ma 8 nov 2021 17:36

Bedankt voor je inzicht.

Ben Belg dus vandaar ik schreef Belgische verkoper.

Is ook zo, ik betaal stalling bij mensen in me buurt en kan niets stallen scratch.gif

Gelukkig staat ze bij de vekoper binnen.

Geef hen nog tot maart volgend jaar, heb geen caravan gekocht om juist in de zomermaanden erop uit te trekken. :(

mvg

Sven De Clercq
Seat Leon ST 1.4 TGI CNG 2015
Across premium 330DSA 600kg max 900kg 2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Daphne » ma 8 nov 2021 17:43

Svendc01 schreef:
ma 8 nov 2021 17:19
Heb in juni dit jaar een nieuwe caravan gekocht bij een gekende Belgische verkoper………….


-Begin september kreeg ik te horen dat er een probleem was met al hun vensters van dit type nieuw model caravan.
Nieuwe caravan? Welk merk en type? Als er een probleem is met alle ramen van dit type caravan dan zullen er misschien forumleden zijn met hetzelfde probleem. Er zijn nogal wat nieuwe caravans afgeleverd dit jaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door dieseltijger » ma 8 nov 2021 17:55

En nog een element in de discussie: U moet (Nederlandse wet - excuus...) de verkoper een redelijke termijn geven om het gebrek duurzaam te herstellen. 6 weken is vaak redelijk. Als U het over maart hebt - dan heb je het over 4 tot 5 maanden. U verzwakt daarmee uw positie.

Ik weet dat wij Nederlanders te assertief zijn - weeg die factor zelf eens gerust - maar u hebt ook onverwijld aanbetaald en de rest van de verschuldigde som voldaan. daarnaast: Hebt U vertrouwen in de caravan, gaat u met een gerust hart het komende decennium in? Zo nee: nu is het moment om er een klap op te geven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kiep70
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Kiep70 » ma 8 nov 2021 17:58

Ik zou wel een aangetekend schrijven sturen waarbij je duidelijk vermeld dat je ze in de gelegenheid stelt het probleem op te lossen. Ook zou ik hier ook een termijn aanhangen waarbinnen dit moet gebeuren. Wanneer deze termijn overschreden word wederom schriftelijk melden. Wanneer je niks op schrift hebt sta je ook vaak zwakker. Succes. Hopelijk komen ze met een oplossing zodat jullie weer op tijd van de caravan kunnen genieten.

Gr. Chris.
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Svendc01
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 16 mei 2021 19:37

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Svendc01 » ma 8 nov 2021 18:17

Wel heb van in het begin alles op mail gezet en gevraagd, ook na teleofonisch contact het nogmaals op mail te zetten ook.
Heb nu laatste mail gestuurd met wat ze precies bedoelen met 'spoedig'.
Ben benieuwd naar hun laatste update.
Als er niet over een correcte tijdslimiet wordt gesproken, ga ik toch wel over een vergoeding of een mogelijks compromis beginnen.

Het gaat om een Across premium 330DS. Hun afzetmakt situeert zich voornamelijk in Spanje en Frankrijk.

Alvast erg bedankt voor jullie advies

mvg

Sven
Seat Leon ST 1.4 TGI CNG 2015
Across premium 330DSA 600kg max 900kg 2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Conradi » ma 8 nov 2021 20:08

[re.gif]
Beschikt u over een rechtsbijstandsverzekering? Zij kunnen vast advies geven. Ook de Federale Overheidsdienst Economie kan advies verstrekken.
Soms is het belangrijk om vooraf te weten wat wél en niet te doen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door mrbullmastiff » ma 8 nov 2021 20:49

Ik zou het niet op de spits drijven met juridische brieven. Overleg is de beste oplossing, als het een gerenommeerde dealer is zal die dat ongetwijfeld ook op willen lossen.
Onderdelen leveringen is overal een groot probleem op het moment.

Mijn ouders wachten van een gerenommeerde Nederlandse Eriba dealer ook al drie maanden op een reparatie van een merk specifiek onderdeel.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Niels83 » di 9 nov 2021 01:40

De dealer en fabrikant is er mee bezig.
Ik zou idd navragen wat zij spoedig vinden, en als dat binnen de lijn van wat jouw redelijk is, afwachten.
Er is een fabrikage fout, ik vind het dan ook voor de dealer spreken dat hij het echte probleem probeert op te lossen, en niet een noodgreep als oplossing verkoopt.

Een redelijke termijn is idd vaak 6 weken, maar geen rechter gaat hier mee akkoord in dit geval, het is nl niet redelijk om te verwachten dat de leverancier van de fabrikant een vernieuwd product levert binnen die tijd, het zal langs de ontwerper moeten, dan moet er een mal gemaakt worden en dan pas de productie, dan testen.

Begrijp ik goed dat je nu op vakantie had gewild, dit zou ik nl wel eens voorleggen aan de dealer. Stalling zou ik me niet druk over maken, dit was je ook kwijt als hij wel goed was.

Ik geloof er ook niet in dat jij je positie minder sterk maakt door te wachten. Zolang er nog positief contact is en ze concreet kunnen aangeven wat de verwachting is, denk ik dat je je positie sterker maakt. Je stelde ze namelijk ruimschoots in de gelegenheid. Zodra je het gevoel krijgt dat je aan het lijntje wordt gehouden zou ik er juridisch werk van maken.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door WillyL » di 9 nov 2021 21:10

Even luidop denken... ben je aangesloten bij Test-Aankoop dan kan je de vraag aan hen voorleggen of zoals geschreven indien je omnium hebt en rechtsbijstand via de verzekering.
Wettelijke garantieperiode is 2 jaar. Daar ben je nog niet.
De aankoop ongedaan maken? Ik heb er mijn twijfels over omdat de dealer en fabrikant oplossingen zoeken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Bob Diesel » wo 10 nov 2021 07:39

Dit is wat de NL wetgeving voorschrijft

Wat zijn mijn rechten bij een afwijkend product?
Voldoet uw product niet aan de overeenkomst? Dan hebt u recht op een product dat hier wel aan voldoet. Ga daarom terug naar de verkoper. Deze moet het probleem gratis voor u oplossen. Meestal betekent dit dat u een nieuw product krijgt. U hoeft ook niet te betalen voor het terugsturen van het verkeerde product. Want u hebt recht op een gratis oplossing.

De verkoper moet het probleem binnen een redelijke tijd oplossen. Ook mag u hier niet te veel last van hebben. Duurt het bijvoorbeeld lang voordat de fabrikant een nieuw product kan leveren? Dan kan de verkoper u tijdelijk een product te leen geven.

Kan de verkoper het juiste product niet leveren, omdat er geen product bestaat dat voldoet aan de beschrijving op de website? Of aan de beschrijving die de verkoper u bij de aankoop heeft gegeven? Dan hebt u recht op uw geld terug.

Bron:
Consuwijzer

En een redelijke termijn
Dit jaar nog, scratch.gif stel TS wil half Januarie voor 6 weken of langer naar Spanje
Of voor je het weet is het nieuwe seizoen in aankomst
Het duurt reeds een tijd
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Daphne » wo 10 nov 2021 08:00

Wanneer herstel door overmacht (gebrek aan materiaal) langer duurt, zou je in geval van een geplande vakantie een leencaravan kunnen vragen.

Er staan nog duizenden niet afgebouwde caravans en campers bij de fabrieken die allemaal nog op onderdelen wachten om te worden afgebouwd.
Iedereen kent wel een verhaal over auto’s, fietsen, meubels etc etc met lange levertijden of lange wachttijden op een onderdeel.

Het is vervelend, maar je zult geduld moeten hebben. Zolang als de dealer je op de hoogte houdt van de voortgang of er nu wel of geen nieuws is, zou ik me geen zorgen maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Chris » wo 10 nov 2021 08:22

Ik had wel eens gehoord van het merk Across, maar ze zijn wel lastig te vinden op het www.
Heel kleine fabrikant... http://across-car.es/en/caravanas/
Dat zou het persoonlijker kunnen maken... of juist lastiger ??

Ik hoop op een goede afwikkeling....
En voor mij is een redelijke tijd ook geen maanden en maanden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Morgoth » wo 10 nov 2021 09:28

Ik zou niet meteen uitgaan van onwil of onkunde van de verkoper.
Op dit moment is er een grote schaarste aan ongeveer van alles. Ook kunststof grondstoffen. Ik heb er in mijn werk nogal mee te maken. Het kan goed zijn dat de fabrikant van de caravan wel een nieuw raam heeft besteld, maar dat hier een levertijd op zit van een paar maanden.
Ik zou gewoon eens naar de dealer stappen en vragen hoe het zit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Unplugged » di 4 jan 2022 17:42

Hoe is dit verhaal afgelopen? Of is het nog niet afgelopen?

Svendc01
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 16 mei 2021 19:37

Re: herstelling onder garantie blijft aanslepen...

Bericht door Svendc01 » vr 7 jan 2022 23:31

Beste mensen, alvast mijn beste wensen en dat 2022 eindelijk een kanteling mag teweegbrengen in deze gekke tijden...
Goed, wat mijn caravan betreft nog steeds geen nieuws, is nu ook winter ten top dus wacht nog effe tot eind januari om navraag te doen bij de dealer hoe het zit met het ontwerp en productie van de nieuwe serie vensters voor de across caravans. Zal eveneens ook de moment zijn ik ga duidelijk maken, dit niet zo langer kan onder de voorwaarden enkel garantie, dat hier ook iets extra voor mag uit de bus komen.

mvg

Sven
Seat Leon ST 1.4 TGI CNG 2015
Across premium 330DSA 600kg max 900kg 2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”