LPG tanken aan de pomp

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

LPG tanken aan de pomp

Bericht door Moris » za 6 nov 2021 10:26

Met mijn camper vul ik al meer dan 4 jaar op regelmatige basis de LPG-fles dmv een speciale buitenvulset aan de pomp bij.
Nu zegt de caravan dealer 2 zaken.

1) Indien er LPG wordt gebruikt vervalt alle garantie op de gastoestellen!
Mijn mening is dat wanneer je gebruik maakt van de originele gasfilters en deze ook regelmatig vervangt je geen enkel probleem hebt.
Zo doe ik het althans al jaren. Ik ga er dan ook vanuit dan er goed verdiend wordt aan de hervulbare flessen.

2) Dealer zegt dat een LPG-buitenvulaansluiting bij caravans NOOIT wordt geplaatst?
Ik kan me dit moeilijk voorstellen?

Techn

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Techn » za 6 nov 2021 10:28

Wat is je vraag nu?

De dealer geeft geen garantie zeg je

En terecht volgens mij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Moris » za 6 nov 2021 10:52

Mijn vraag is of deze regel voor alle caravan gebruikt geld?

Bij campers is deze regel alleszins niet van toepassing zolang je maar gebruik maakt van de filters.
Zowel in de caravan als camper staan zelfde ijskasten en Truma verwarmingen.

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 691
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Klapzwaan » za 6 nov 2021 11:09

Gaat het hier om de garantie van de apparatuur en de lagere kosten voor het verbruik van het gas, of is de vraag van TS bedoeld vanuit technisch oogpunt en dus veiligheid?
We hebben het hier wel over gas.......
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8029
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Ron » za 6 nov 2021 11:23

Bij een goed aangesloten installatie maakt dat voor de veiligheid helemaal niets uit.

Zelfs voor campers zijn de regels voor LPG mij niet helemaal duidelijk.
Een vriend van mij heeft een LPG tank in zijn camper , dus ik weet dat het kan.
Maar geen idee of het wettelijk mag , en of het dan ook in de caravan mag ? scratch.gif scratch.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8029
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Ron » za 6 nov 2021 11:27

02 Regelgeving gasinstallaties Inbouweisen.pdf
(401.94 KiB) 24 keer gedownload
Art 1.9 schrijft voor dat het alleen voor de motor mag zijn en (stand) verwarming bij voertuigen boven 3500 kg

nog een artikel
https://www.kampeermagazine.nl/lpg-gasf ... et-legaal/
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 691
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Klapzwaan » za 6 nov 2021 11:31

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Ab » za 6 nov 2021 11:43

Een buiten gasvul aansluiting zal je bij caravans nooit tegenkomen. In tegenstelling tot campers is dat zeer ongebruikelijk. Het kan echter wel natuurlijk. Het gebruiken daarvan, LPG anders dan voor verbrandingsmotoren is echter illegaal in Nederland en nog een paar landen. In veel andere landen weer niet.
Gehandhaafd wordt het echter amper.
Die garantie op gastoestellen zou ik me niet al te druk over maken. Na een jaar is dat ook weer over.
Om je gerust te stellen..ik gebruik al 35 jaar uitsluitend LPG bij kamperen.
Filters heb ik nooit gebruikt, behalve in auto's en heftrucks.
M.a.w. alleen bij vloeibaar gasafname. Dan is het echt noodzakelijk, net als bij benzine en diesel.
Vervuiling in de fles verdampt niet. Dampgas filteren is nooit nodig gebleken.
Het vlammetje van de koelkast is altijd prachtig mooi blijven branden. De kachel en de gaspitten ook.
Ik heb gasfilters altijd grote onzin gevonden bij dampgasafname.
De praktijk gaf mij ook gelijk daarin.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door dieseltijger » za 6 nov 2021 13:22

Precies. Bij auto's heb je wel filters, en die worden smerig ook heb ik gezien - maar daar wordt nu vloeibare injectie toegepast, en b) daar wordt itt bij een miezerig verwarminkje enorm veel vloeistofvolume verwerkt. Wel opletten dat je een fles gebruikt met een vlotterafsluiter (80% max vulling).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Moris » za 6 nov 2021 21:06

In de handleiding van de Truma Combi 4 / 6 staat op blz. 4 het volgende geschreven.
Bron: https://www.truma.com/dam/jcr:35064971- ... ing-nl.pdf

– Voor het gebruik van gasdrukregelinstalla- ties, gasapparatuur of gasinstallaties is het gebruik van staande gasflessen waaruit gas uit de gasfase wordt onttrokken dwin- gend voorgeschreven. Gasflessen waaruit gas uit de vloeistoffase wordt onttrokken (bijv. voor heftrucks) mogen niet worden gebruikt, omdat ze tot beschadiging van de gasinstallatie leiden.

Bij de ijskasten van Dometic en Thetford kan ik over LPG niets vinden?

Paul Vingerhoets
Berichten: 2426
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Paul Vingerhoets » za 6 nov 2021 22:06

Een buitenaansluiting voor lpg tanken is misschien niet gebruikelijk op een caravan maar best wel te realisren, voordeel is dat het ook niet direct opvalt dat je illegaal aan het tanken bent bij de pomp zeker als je ook benzine tankt voor de auto..
alleen zorg dat een gasfles of vaste tank goed aangesloten is en vast zit en dus ook specifiek voor lpg is dus met 80% vulling en zonder stijgbuis..

Ga anders eens in overleg met een lpg inbouwer
Lpg en het gas n de campingflessen is van hetzelfde mengsel
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Knaus440
Berichten: 3727
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Knaus440 » zo 7 nov 2021 09:23

Onze oldtimer camper reed op benzine, voor kachel, koken, koelkast, zat er een lpg tank onder met buitenaansluiting. Was volkomen legaal.
En omdat het voor huishoudelijk gebruik was, was er zelfs geen controle bij APK.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19806
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Daphne » zo 7 nov 2021 10:02

Buitenaansluiting voor LPG tanken op een caravan is toch helemaal niet praktisch. Moet de caravan altijd mee als het gas op is.
Niet alles wat op een camper kan is handig voor een caravan. Verschil mag er best zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Ab » zo 7 nov 2021 11:02

Dat is duidelijk..een camper komt vele malen vaker bij een benzinestation dan een caravan. ( hoeft ook niet waar te zijn knipoog.gif )
Een caravan heeft daar eigenlijk niks te zoeken. Bij een benzinestation komt een caravan alleen als de trekker ervoor dorst heeft..
Als je vanuit een camper naar een caravan gaat, moet je toch een klein beetjr gaan omdenken op sommige gebieden.
Andersom ook is mijn ervaring.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Moris » zo 7 nov 2021 14:25

Wat zijn de alternatieven voor de hervulbare aluminium LPG-fles aan de pomp en overall heel eenvoudig verkrijgbaar?
Benegas is hier in de omgeving niet altijd voorradig dus die flessen zijn voor mij uitgesloten.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door dieseltijger » zo 7 nov 2021 14:39

Het stikt in het buitenland van flessengas. Je moet alleen de juiste aansluiting of een conversieflensje hebben. Die LPG flessen kosten een godsvermogen, en lijken mij daarom vanuit kostenoogpunt minder verstandig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 691
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Klapzwaan » zo 7 nov 2021 14:46

Ik begrijp dat de wens om LPG te gebruiken voorkomt uit de lagere kosten per kg of liter LPG tov het gebruiken van propaan gas.
Ik heb geen idee, maar over wat voor een jaarverbruik aan gas hebben jullie het dan?
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Moris » zo 7 nov 2021 15:18

@Klapzwaan

Aangezien wij zo met de caravan evenveel wensen weg te gaan als met de camper (winter/zomer) tanken we gemiddeld een 5/6 per jaar.
LPG vulling: 21,6 is 11 kg (80 % vulling)

Het tanken van LPG aan de pomp kan in mijn ogen net zo gemelijk als bij de camper gebeuren.
Het voertuig zelf heeft immers ook brandstof nodig, dus het tanken van LPG aan de pomp kan bij vetrek of een tussenstop gebeuren.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18977
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Hobby Linka » zo 7 nov 2021 15:24

[re.gif]

Gewoon met de LPG tank naar de pomp rijden. Deze staat toch net als een gasfles gewoon in de disselbak? Doe ik zelf regelmatig.
In de winter is LPG wel een dingetje. Propaan verdampt wel, maar het deel butaan verdampt niet meer onder het vriespunt. Is wel iets om rekening mee te houden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 691
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: LPG tanken aan de pomp

Bericht door Klapzwaan » zo 7 nov 2021 15:54


Moris schreef:@Klapzwaan

Aangezien wij zo met de caravan evenveel wensen weg te gaan als met de camper (winter/zomer) tanken we gemiddeld een 5/6 per jaar.
LPG vulling: 21,6 is 11 kg (80 % vulling)
Dan begrijp ik de wens voor LPG.

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”