Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Daphne » zo 7 nov 2021 10:06

Morgoth schreef:Is het een idee om mijn topic (autark maken) en deze samen te voegen?
.
Ik heb het overwogen maar dan lopen de antwoorden uit de verschillende topics door elkaar en wordt het er niet duidelijker op. Je kunt nu beter een link naar jouw draadje toevoegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Daphne » zo 7 nov 2021 10:11

Moris schreef:Moet de 13-polige stekker dan in een disselstekker geprikt worden voor de Mover / verlichting of hoe gaat dit in zijn werk?

Bij een camper stap je in het woondeel en zet je gewoon de hoofdschakelaar op het bedieningspaneel aan voor de elektriciteit te activeren van de woonaccu.
Als je de caravan afkoppelt dan steek je meteen de stekker in het disselcontact, je moet die stekker toch ergens kwijt. Hoef je niets meer te doen als je de caravan instapt. Makkelijker kan niet en 230V krijgt altijd voorrang dus alleen bij stroomuitval zal alles meteen via de accu gaan zonder omzetten van knopjes. Alleen de koelkast moet je dan wel op gas zetten als daar geen automatische stand op zit. Foolproof en makkelijk. Nu komen er dadelijk wel reacties over dat zo’n contactdoos op de dissel lelijk is en zo, maar goed als je een prachtige oogverblindende caravan zoals wij hebben hebt valt dat niet op. AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

sailor wim
Berichten: 2676
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door sailor wim » zo 7 nov 2021 10:45

20210602_111900.jpg
[re.gif]
Valt toch allemaal wel mee vind ik.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Moris » zo 7 nov 2021 12:21

Buiten de dieselstekker is er eventueel ook nog een tweede alternatief, namelijk een accu onderbreker schakelaar met sleutel.
Welke van beide opties nu technisch op minste storingen het beste zijn is me een raadsel daar de kennis me hierin ontbreekt.


Accu onderbreker schakelaar met sleutel
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Chris » zo 7 nov 2021 12:27

Dat zou ik zeker niet als alternatief zien, eerder als extra.
Met deze schakelaar verlies je juist het volkomen FoolProof of hufter proof effect van die contra Jaeger.

Hiermee is het n.l. simpel toch mogelijk om 2 accu's tegelijk aan het systeem in de caravan te hangen.
Een keer een vergissing en de kans dat er schade ontstaat in bedrading is gewoon te groot.

NIET DOEN dus.....
Extra mag wel.

Juist die Contra Jaeger zorgt ervoor dat het relais in de omvormer zijn functie behoud.
Daarmee zal de caravan dus volkomen automatisch de moveraccu selecteren als er geen 230 volt aanwezig is.
Een exacte kopie van de situatie wanneer de auto ervoor hangt.
Maar... de slimmigheid is dat de Jaeger stekker voorop nooit in beide contra's kan zitten....
Of auto, of moveraccu...nooitentenever kan dat in beide.
Foolproof dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Ab » zo 7 nov 2021 13:27

Ik ga altijd uit van het K.I.S.S. principe.
In een grijs verleden kampeerde ik met afzetunits.
Daarvoor met tentjes.
Met die tentjes hadden we totaal niets bij ons wat stroom nodig had. Mobiele telefoons waren er wel, maar waren loeizwaar, 25 kg of zo, hardstikke duur, en het bereik was zelfs met een antenne van een paar meter nog steeds waardeloos..
Iets opladen was dus voor ons niet nodig..
Afgezien van een stapel koelelementen met onze naam erop die je op een camping in een gemeenschappelijke vriezer kon opladen met vrieskou.. knipoog.gif

De eerste afzetunit die ik bouwde, moest dus geheel vlgs de laatste stand van de techniek worden was mijn idee.
Een dikke huishoudaccu hoorde daar ook bij, inclusief omvormer.
Zonnepanelen waren nog geen optie, dat stond nog in kinderschoenen, veel te zwaar en weinig opbrengst.
Led verlichting was ook niet beschikbaar.
De praktijk was dus, dat na 1 seizoen die accu redelijk nutteloos bleek. Het laden vanuit de dynamo werkte bij gebrek aan elektronica om de spanning op te peppen ook erg matig, en gaf best veel problemen. De accu verdween dus.
Nooit gemist ook..de oude petroleumlampjes kwamen weer terug, maar werden zelden gebruikt, een lang snoer naar een stopkontakt 220 volt voorzag ons zonder laadperikelen ook van stroom, en het vrij ergens kamperen bleek practisch nergens mogelijk, behalve op camperplaatsen. En daar hadden onze kinderen weer niks, die misten hun Joegoslavische vriendjes..

Later, met een luxe caravan met alles erop en eraan hadden we een accu voor de mover. Dat gaat immers niet zonder accu.
Of een lang snoer en een dikke omvormer naar 12 volt, wat ik niet handig vind.
Het bleek, dat die accu meer dan voldoende was om een week lang, en waarschijnlijk nog veel langer, op een mooie afgelegen soort camping aan de Kroatische kust door te brengen.
Elektriciteit was er niet, alleen het woonhuis van de eigenaar was zelfvoorzienend met zonnepanelen en een grote hoeveelheid accu's in de kelder.

Het enige wat ik gebruikte was een stuk 2 aderig snoer, met aan de ene kant een contrastekker waar de stekker van de caravan in paste, en 2 krokodillenklemmetjes op de moveraccu.
Bij bewust omgaan met stroom heb je zelfs in een luxe caravan practisch niks nodig als het eens moet. Het voldeed uitstekend.

Nu rijden we met een camper. Alweer een jaar of 3.
Het blijkt, dat we nu een overschot aan stroom hebben..
Door 2 paneeltjes, en nog steeds bewust omgaan met stroom, hebben we zelfs genoeg om de elektrische fietsen om de 2 dagen weer op te laden. In de zomermaanden dan.
In de winterperiode is het een ander verhaal..

Uit een camper overstappend naar een caravan is het wat moeilijker omdenken naar de werkelijk nodige stroomvoorziening als komend van tent naar een caravan.
Kamperen kan ook lopend met een rugzak.
In de basis is kamperen de kunst van overleven met niets.
Dat is echter minder comfortabel, maar zonder comfort in te leveren is er nog steeds veel mogelijk zonder veel energie te verbruiken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Chris » zo 7 nov 2021 13:40

Ab schreef:
zo 7 nov 2021 13:27

Afgezien van een stapel koelelementen met onze naam erop die je op een camping in een gemeenschappelijke vriezer kon opladen met vrieskou.. knipoog.gif
Zooooo herkenbaar dit...
Met leukoplast erom met je naam erop... en toch pikten andere de jouwe mee...
Moeilijke beslissing dan... pik ik ook weer andere of wacht ik op de terugkomst van de mijne??? awhoea.gif awhoea.gif
Maar... we dwalen af..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Moris » zo 7 nov 2021 14:20

@Daphne
Opzicht lijkt met de 13-polige stekker in de dieselstekker prikken een mooie en eenvoudige oplossing te zijn. Want zoals je schrijft moet die stekker nadien nog ergens opgeborgen worden. De ijskast staat uit veiligheid standaard in de automatische stand, dus het probleem om opeens zonder koeling te vallen gebeurd dan automatisch .

@chris
In dat geval lijkt het me beter om de accu-schakelreaal maar te laten voor wat het is. Het moet voor zowel mezelf als de andere gezinsleden zo eenvoudig mogelijk en voor foolproof zijn.

Ik veronderstel dat iedere caravan-dealer deze klus probleemloos moet kunnen klaren?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door dieseltijger » zo 7 nov 2021 14:36

De grootste stroomverbruiker bij ons (op de accu dan) is de koelkastventilator. Toch 6 Ah per dag. Zouden we het ding uitschakelen dan zou ik wel 4 weken kunnen bivakkeren. 's avonds zitten we lekker buiten bij een benzinelamp, of bij een Petromax lamp als we in aso mode zijn (met een voortent eromheen).

Heb ik een TV aan boord, dan kijk ik TV. Heb ik het niet, dan mis ik het niet. Mij (maar bij jullie kan het accent anders liggen) gaat het om de lokatie, de omgeving, het lekker bij elkaar zijn. De electrische zooi is makkelijk maar echt geen must. Af en toe een pompje aan, twee uurtjes met 6W aan Led verlichting aan om even te lezen - that's all.

Begin dus gewoon simpel zou ik zeggen voordat je geld en moeite verbrandt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Chris » zo 7 nov 2021 14:51

Moris schreef:
zo 7 nov 2021 14:20
@Daphne
Opzicht lijkt met de 13-polige stekker in de dieselstekker prikken een mooie en eenvoudige oplossing te zijn. Want zoals je schrijft moet die stekker nadien nog ergens opgeborgen worden. De ijskast staat uit veiligheid standaard in de automatische stand, dus het probleem om opeens zonder koeling te vallen gebeurd dan automatisch .

@chris
In dat geval lijkt het me beter om de accu-schakelreaal maar te laten voor wat het is. Het moet voor zowel mezelf als de andere gezinsleden zo eenvoudig mogelijk en voor foolproof zijn.

Ik veronderstel dat iedere caravan-dealer deze klus probleemloos moet kunnen klaren?
Zo'n Contra Jaeger stekkerdoos is dezelfde als bij de trekhaak aan de auto gemonteerd zit.
Alleen... het ding moet met boutjes en moertjes vast, en je mag niet boren in de bomen van de dissel.
Als je een dichte kunststof dissel afwerking hebt is het simpel daaraan vast te maken.
Vergeet idd die schakelaar... niet nodig, overbodig..
Maar wat je zeker wel moet (laten) regelen... een zekering opnemen in de + (plus) draad van de accu naar die dissel Jaeger doos.
Kies b.v. voor een zweefzekeringhouder... en een 10 Ampere zekering daarin.
Meer dan zat, meer moet je echt niet willen trekken uit de accu...

Zelf maken is echt niet moeilijk... dus elke dealer kan het zeker.
Maar die kunnen je ook aanbieden om de constructie met een relais te maken.... exact gelijke functie.

Veel verschil in kosten zullen het niet zijn, materiaal is tientjes werk, arbeidsloon... de uren werktijd..
Jij mag kiezen.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door iemand » zo 7 nov 2021 14:55

Even de keuze wat vergemakkelijken whistle.gif

Ach techniek kan falen scratch.gif ... relais kan blijven plakken. Voordat je daar dan achter bent weenie.gif

Dus die contra-stekker thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Ab » zo 7 nov 2021 16:12

Moris schreef:
zo 7 nov 2021 14:20


Ik veronderstel dat iedere caravan-dealer deze klus probleemloos moet kunnen klaren?
Nog sterker..iedereen die een schroevedraaier en een striptangetje of een simpel mesje kan vasthouden klaart de klus in 10 minuten of een uur.
Afhankelijk van de manier van aanleggen.
Een simpel los snoertje of een vaste doos op de dissel met een weggewerkt snoer naar de accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door eurotrotter » zo 7 nov 2021 16:21

CoralOne77 schreef:
vr 5 nov 2021 17:54


EDIT: voor de meeste laptops bestaat ook een 12V oplader.
De output van mijn laptoplader is 19 volt,
Hoe ga ik die dan met 12 volt laden ??

Zal ik toch een soort van inverter moeten hebben die van 12 volt 19 volt maakt,
Onniedan?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Ab » zo 7 nov 2021 16:23

Die zijn er. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door iemand » zo 7 nov 2021 16:33

even zoeken op "12 naar 19 volt laptop"
maar of je laptop hetzelfde plugje heeft ?

of "Universele Laptop Oplader voor in de AUTO"; daar zitten diverse verloopjes bij en een usb-aansluiting thumbup.gif
Laatst gewijzigd door iemand op zo 7 nov 2021 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Chris » zo 7 nov 2021 16:42

eurotrotter schreef:
zo 7 nov 2021 16:21
CoralOne77 schreef:
vr 5 nov 2021 17:54


EDIT: voor de meeste laptops bestaat ook een 12V oplader.
De output van mijn laptoplader is 19 volt,
Hoe ga ik die dan met 12 volt laden ??

Zal ik toch een soort van inverter moeten hebben die van 12 volt 19 volt maakt,
Onniedan?

Gewoon te koop... iets duurder...
Zit een booster functie in.... eigenlijk gewoon gebruik maken van moderne techniek..

Jou laptop kan dus ook mee voortaan...
Of je het ook wilt is wat anders.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Flexer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 jun 2021 07:18

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Flexer » zo 7 nov 2021 18:55

Interessant topic, ik lees graag mee. Ook bij mij zijn er plannen om een accu aan de caravan (zonder mover) toe te voegen om wat simpele led-lampjes te laten branden, het pompje te laten lopen en nog wat andere 12V dingetjes te kunnen gebruiken als we een keer geen netstroom hebben. Ik kijk hierbij naar een simpele Victron setup met een accu, zonnelader en zonnepaneel. Vraag die ik hierbij heb: kun je dan ook nog een 'normale' netstroomlader voor de accu gebruiken naast de PWM of MPPT zonnelader als je de weer beschikking hebt over een netstroom na een aantal dagen off-grid kamperen met weinig zonneschijn? Hoe sluit je dat dat aan? Gaan de laadprogramma's van de PWM/MPPT lader en de netstroomlader elkaar niet in de weg zitten?
T@b 320 (2022) met Fortex voortent - Wordt verplaatst met een EV

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Chris » zo 7 nov 2021 20:15

Op de Victron accu's zit een speciale zonnepaneel aansluiting.... niks geen extra's nodig.
En... je sluit hem voor verlichting ect. aan op de Domestic aansluiting.

En...
De Victron heeft een eigen meegeleverde lader... die kan er gewoon altijd in.... heb je 230 volt.. dan laad ie...
Valt de 230 volt weg... dan levert de Domestic aansluiting op de Victron de spanning aan boord.
Hoe simpel kan het zijn he.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Flexer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 jun 2021 07:18

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Flexer » zo 7 nov 2021 21:14

[re.gif]
Chris, dank voor je reactie. Maar die speciale aansluiting op de Victron accu's is denk ik alleen van toepassing op de "Peak Power Pack" Serie (LifePo4 cellen), niet op de gewone AGM of Gel accu's. Hoe werkt het dan in combinatie met een eenvoudige Victron BLueSolar PWM of MPPT zonnelader?
T@b 320 (2022) met Fortex voortent - Wordt verplaatst met een EV

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door dieseltijger » zo 7 nov 2021 21:29

(kuch) Bij zonnepanelen: denk er ook over na of je zo'n ding vast wil bevestigen, of dat je 'los wil opstellen: Ik zet - zeker in zuid-Europa mijn caravan altijd in de schaduw (..) Dan is een separaat paneeltje die ligt te bakken in de zon een pré.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Chris » zo 7 nov 2021 21:59

Flexer schreef:
zo 7 nov 2021 21:14
[re.gif]
Chris, dank voor je reactie. Maar die speciale aansluiting op de Victron accu's is denk ik alleen van toepassing op de "Peak Power Pack" Serie (LifePo4 cellen), niet op de gewone AGM of Gel accu's. Hoe werkt het dan in combinatie met een eenvoudige Victron BLueSolar PWM of MPPT zonnelader?
A... zo... die zag ik idd even niet aankomen.
Van de "gewone" Victron accu's heb ik niet zo'n studie gemaakt.
Maar die zullen niet anders zijn dan elke andere normale accu met aansluiten.

Maar ... jou vraag... samen aansluiten met een lader en een zonnepaneel..
Juist Victron heeft daar een mooie serie gadgets voor.
Jasicamp weet daar het neusje van de zalm over... zij kunnen je vast met de juiste spullen helpen.
Ik weet gewoon te weinig om advies voor losse zonnepanelen en hun regelaars te kunnen geven... geen ervaring ook....
Jasicamp in Leek... bel die eens.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door cessna182 » ma 8 nov 2021 01:03

Als je los van de walstroom wilt staan is een zonnepaneel de oplossing.
Om de 220Volt stopcontacten in de caravan te laten werken, heb je een stevige pure-sinus omvormer nodig.
Een stevige omvormer heeft een stevige ( LiFe) accu nodig.
Deze apparatuur met elkaar verbinden hebben dikke stroomkabels en zekeringen nodig.(en een monteur met kennis van zaken)
En na 3 dagen moet de mover ook nog genoeg eten krijgen....
Een LiFe-accu van 30AMph is geen gepaste oplossing.

Wij gebruiken de caravan bijna overal 100% zelfvoorzienend. Ik heb ook geen kabelhaspel bij, tenzij de airco nodig zou zijn.
Koelkast staat altijd op gas, warm water doet de AldeVerwarming via gas.
Koffie komt uit een normale Senseo, en smorgens gaat desgewenst even de elektrische vloerverwarming aan. 220Volt komt uit een 1600watt Victron inverter.
Recent een 280 Amp LiFe accu gemonteerd met inwendig een 250AMp BMS. 2x 260Watt zonnepanelen op het dak.

Heb nu overschot aan energie. Maar, om terug te komen naar TS , onze laatste 3 daagse trip ben ik geëindigd met 80% batt level. Dus 20% verbruikt. Los van hetgeen de zonnepanelen tussendoor weer bijgeladen hebben. 20% van 280Amph = 56Amph . Nou moet ik ook vermelden dat ik wel vergeten was de vloerverwarming uit te zetten. Na een uur of 2 dat ding maar eens uitgezet. whistle.gif

Kortom, kan je je behelpen met een 20 of 30 AMph Life accu: natuurlijk. Maar dan zal je toch het éen en ander moeten laten vallen qua "elektrisch comfort". Voorzie je de caravan meermaals 100% zelfvoorzienend te gaan gebruiken zonder compromis (met uitzondering van de zelf opgewekte 220Volt) , dan kijk je toch beter naar een zwaarder type accu en een zonnepaneel.

ter info: de constante-plus en de geschakelde-plus heb ik ontkoppeld in het voedingsbord van de caravan. Daarna de 12volt leefaccu rechtstreeks op de constante-plus aangesloten. Overal en altijd werkt de verlichting of het waterpompje. Superhandig + er kan dus nooit een verbinding ontstaan tussen auto en leefaccu. Kost niks en is 100% dummy proof. Koelkast altijd op gas.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

sailor wim
Berichten: 2676
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door sailor wim » ma 8 nov 2021 08:19

Flexer schreef:
zo 7 nov 2021 21:14
[re.gif]
Chris, dank voor je reactie. Maar die speciale aansluiting op de Victron accu's is denk ik alleen van toepassing op de "Peak Power Pack" Serie (LifePo4 cellen), niet op de gewone AGM of Gel accu's. Hoe werkt het dan in combinatie met een eenvoudige Victron BLueSolar PWM of MPPT zonnelader?
Flexer ik had op een set AGM accu's een dynamo, zonnepanelen en een Victron lader aangesloten in mijn boot.
Ook een 2de dynamo op een set Gel accu's en dezelfde zonnepanelen en dezelfde Victron lader.
Dus dat gaat ook goed nu heeft een Victron MPPT regelaar 5 volt meer nodig dan de laadspanning om volledig tot zijn recht te komen en de 10 tot 30% hogere opbrengst te realiseren tov een PWM regelaar.
Dit kan je bereiken door een zg 24 volt paneel te kopen of twee 12 volt panelen in serrie te zetten.
Op een camper of caravan zijn twee kleine 12 volt panelen het meest toegepast vanwege de vrije ruimte op het dak.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Moris » ma 8 nov 2021 08:21

Chris schreef:
zo 7 nov 2021 14:51
Zo'n Contra Jaeger stekkerdoos is dezelfde als bij de trekhaak aan de auto gemonteerd zit.
Alleen... het ding moet met boutjes en moertjes vast, en je mag niet boren in de bomen van de dissel.
Als je een dichte kunststof dissel afwerking hebt is het simpel daaraan vast te maken.
Vergeet idd die schakelaar... niet nodig, overbodig..
Maar wat je zeker wel moet (laten) regelen... een zekering opnemen in de + (plus) draad van de accu naar die dissel Jaeger doos.
Kies b.v. voor een zweefzekeringhouder... en een 10 Ampere zekering daarin.
Meer dan zat, meer moet je echt niet willen trekken uit de accu...

Zelf maken is echt niet moeilijk... dus elke dealer kan het zeker.
Maar die kunnen je ook aanbieden om de constructie met een relais te maken.... exact gelijke functie.

Veel verschil in kosten zullen het niet zijn, materiaal is tientjes werk, arbeidsloon... de uren werktijd..
Jij mag kiezen.. thumbup.gif
@chris

Gelukkig zijn de meeste de dissels voorzien van een disselkap, hierop kan dan probleemloos een contra Jaeger stekkerdoos zodat er niet in de disselboom moet geschroefd worden. Als alternatieve oplossing kan de contra Jaeger stekkerdoos misschien ook nog netjes weggewerkt worden in de disselbak.

Wat betreft die 10A-zekering, is die eigenlijk wel nodig aangezien ik thuis of vanop een camping steeds met een geladen accu vetrek? De ijskast werkt overigens op gas omdat die anders toch teveel van de accu v/d wagen gaat vragen.

Je schrijft dat er een gelijkaardige functie bestaat tussen een Jaeger stekkerdoos en een relais. Hoe moet ik de relais functie zien?

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Ab » ma 8 nov 2021 09:37

Niet. knipoog.gif
Dat relais zit al in je caravan. Bij aansluiten 230 volt, valt de 12 volt af die van de auto of boordaccu komt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”