Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Chris » ma 8 nov 2021 09:48

@ Moris.

Alles wat op een spanningsbron aangesloten wordt...en in dit geval jou eigen verlichting etc...moet gezekerd worden.
Je zekerd om een event. kortsluiting van de accu te voorkomen.

Accu's zijn dingen die je met respect moet behandelen.
En bij ondeskundig gebruik best linke dingen.
De spanning van 12 volt is niks..
Kan je zonder problemen gewoon vastpakken.
Maar bij een kortsluiting kunnen er honderden amperes gaan lopen...en zal er zeker schade ontstaan.
Een simpel zekeringetje voorkomt dat alles..die piept er uit en er is geen vervolgschade.
Altijd doen dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Moris » ma 8 nov 2021 17:33

@chris

Bedankt voor de verduidelijking en voor je geweldige hulp.

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door Moris » ma 8 nov 2021 17:52

Chris schreef:
ma 8 nov 2021 09:48
@ Moris.

Alles wat op een spanningsbron aangesloten wordt...en in dit geval jou eigen verlichting etc...moet gezekerd worden.
Je zekerd om een event. kortsluiting van de accu te voorkomen.
Bedankt Chris.

@Allen

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en het meedenken.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Welke elektra nodig om zelfvoorzienend te zijn?

Bericht door CoralOne77 » wo 10 nov 2021 17:28

Flexer schreef:
zo 7 nov 2021 21:14
*knipknip* Hoe werkt het dan in combinatie met een eenvoudige Victron BLueSolar PWM of MPPT zonnelader? *knipknip*
Doorgaans kan je veilig meerdere laadstroom bronnen parallel aansluiten, als je alles maar verstandig afzekert en de door de constructeur opgegeven maximale laadstroomsterkte van je accu min of meer respecteert. Bvb. mijn Sonnenschein Gel voelt zich op papier lekker bij een goeie 30 A laadstroomsterkte. Ik dacht dat mijn Yellowtop 75 Ah AGM iets brutaler mag behandeld, heeft ook een hoger voltage nodig. Dus samen lussen van die 2 verschillende accu's is in elk geval ook al een no-go.

- Rijdend, in de zon: DC-DC 18 A (dynamo) + MPPT 20 A (solar) = 38 A piek. Meteen een reden waarom ik bewust de Orion 18 A versie kocht - en niet de 30 A. Eenmaal ik overschakel op (of uitbreid met) LiFePO4, omdat die meer kan slikken, komt die Orion 30 A versie er wellicht (bij). Enige dingetje nog, is dat die LiFePO4 niet graag opgeladen wordt bij temperaturen onder het vriespunt, maar da's weer een ander verhaal... whistle.gif

- Stilstaand, in de zon, aan de netstroom: DC-DC 0.0 A + MPPT 20 A + netstroom oplader 10 A = 30 A piek

Respecteer best wat veiligheidsmarge, onder andere omdat de opgegeven specs van bvb een MPPT voor een bepaalde nominale omgevingstemperatuur zijn opgegeven. Het is gekend dat zonnepanelen in de middagzon bij felle vrieskou tijdelijk wel es meer zouden kunnen leveren dan op papier opgegeven, ook al staat het zonnetje dan relatief laag en geeft ze minder lange tijd rendement dan in de zomer, zou je denken, de piekwaarde kan boven het opgegeven maximum uitkomen. En dan zijn er scenario's te bedenken waarbij de accu, iets te doortastender dan gezond, op de proef wordt gesteld, wat z'n totale levensduur niet altijd ten goede komt.

Reden genoeg om, wanneer je Victron apparatuur kiest, ze onderling in een "netwerk" te plaatsen, zodat ze onderling communiceren en "zelfdenkend" een gecombineerd optimaal laadprofiel bieden. Dergelijke setup is bij mij in de praktijk nog geen enkele keer nadelig gebleken: m'n experimentele klus systeempje doet het eigenlijk verbazend goed. (Veel ingelezen + een beetje "Ik heb het nog nooit gedaan, dus denk ik wel dat ik het kan." - P. Langkous) mrgreen.gif
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Moris » za 20 nov 2021 14:46

Om onze caravan een beetje autonoom te maken willen we de Lithium accu die er dan toch al voor de mover inzit gebruiken om een beetje autonoom te zijn. Wij wensen zonder aan de laadpaal te staan graag ook de mogelijkheid te hebben om maximaal 3 nachten (ijskast op gas) te kunnen overbruggen. Zonnepaneel is niet gewenst daar wij ook de caravan in winterperiode met minder zonuren gebruiken.

De verbruikers zijn als volgt.
Absorptie ijskast op gas
Binnen led-verlichting 12V
Pc-monitor op 230V
4G-router op 230V + Chromecast
Spoelen van toilet
Verwarming op gas (sturing op 12V)
Koffie en Thee worden op de ouderwetse manier gemaakt
Mover Truma XT
Compressor koelbox 12V
Tandenborstel 230V
Alles wat op 12V kan, wordt opgeladen via de 12V stopcontacten.
1 enkel 12V stopcontact voor het opladen van smartphones en tablet, waarbij er ook gebruik kan gemaakt worden van Powerbanks of opladen tijdens het rijden.

Maar wat heb ik nu precies nodig?
Lithium accu 75Ah met BMS en Bluetooth Victron PPP75Ah (om gewicht te besparen).
Omschakelapparaat (voorkeurschakeling)
Omvormer met zuivere sinus (1000W)
 
Ik ben er mij van bewust dat een omvormer van 12V naar 230V niet heel efficiënt is.
Maar wensen dat de aanwezige 230V stopcontacten via een omschakelapparaat en zuivere sinus omvormer gewoon elektriciteit kunnen leveren, zonder dat hiervoor extra kringen dienen bijgelegd te worden. Bovendien moet de installatie fullproof zijn en tijdens het rijden de ijskast van 12v voorzien.

Mijn vraag is of bovenstaande installatie mogelijk is of hoe jullie dit zien?
Laatst gewijzigd door Moris op za 20 nov 2021 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4000
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Gemineye » za 20 nov 2021 15:09

Maar voor welke gebruikers heb je nou precies die 230v nodig dan? Alleen voor de 4g router? Er van uitgaande dat die met een adapter werkt, is het niet veel voor de hand liggender om daar een andere (12v)adapter voor te halen?

Wij doen dit ook wel eens voor een paar nachten maar je moet vooral denken in alternatieven om die 230V niet nodig te hebben. Ik mis het zelf eigenlijk nooit.

Grootverbruikers zou ik ook weg laten, zoals bv die extra 12v koelbox.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Moris » za 20 nov 2021 15:27

De 230V verbruikers zijn vooral:
Pc-monitor op 230V
4G-router op 230V + Chromecast
Compressor koelbox 230V / 12V
Tandenborstel 230V

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Micky » za 20 nov 2021 15:30

[re.gif]

met de compressorbox moet je wel zorgen dat je voldoende voeding hebt, dus ik zou eerder een te zware inverter nemen dan 1 aan de lichte kant, wij hebben deze naar volle tevredenheid

viewtopic.php?f=13&t=18388&start=13525#p824514
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Chris » za 20 nov 2021 16:27

Ik zal je een vuistregeltje vertellen..want ikdenk dat je geen idee hebt van het verbruik wat je aangeeft.

230 : 12 = bijna 20
Die 20 is een "vuist factor"..

Daarmee kan je ( natte vinger ) stellen dat alle 230 volt apparatuur die je via een inverter aansluit... ongeveer 20 x de stroom zal trekken die het betreffende apparaat op 230 volt zou trekken. ( en daarbij vergeet ik dan gemakshalve maar even het eigen gebruik van de inverter....10-20% schat ik)
Dus een simpele...
als je een PC monitor aansluit die op 230 volt bvb 250 mA verbruikt, dan zal dat ding , wanneer via een inverter aangesloten op de accu, ong. met 5 ampere de accu belasten.
2 uurtjes film kijken is dan 10 ampere minimaal uit je accu....en zo kan je doorrekenen.

Maar.... de compressor koelbox doet echt een aanslag op de accupower... en daarvoor moet je echt een stevige inverter inschakelen... anders start het ding niet eens.
Heeft met de soort belasting te maken... Micky weet er alles van ondertussen.
Simpel invertertje van 1000Watt doet niks.

Echter... je wilt zoveel meer...
De Mover moet ook nog werken als je weggaat...dus er moet zat power overblijven voor dat ding.

Ik ben erg bang dat je geen idee hebt hoeveel je van die arme accu gaat vragen en dat het ding binnen de kortste keren helemaal leeg gezogen is...
Of je moet een aparte aanhanger met accu's mee gaan nemen... dan lukt het..

Zoek eens naar de verhalen van Sam2
Die heeft ik meen 150 Ah aan accu's staan MET zonnepanelen... en kan het net redden...
Helaas....
Stroom komt niet uit de lucht vallen, alleen van de zon met panelen kan je profiteren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Daphne » za 20 nov 2021 17:53

Kon je je oude topic niet meer vinden?

viewtopic.php?f=60&t=45104
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Moris » za 20 nov 2021 19:51

@chris
Wederom bedankt voor de uiteenzetting.

Bij deze is het me intussen duidelijk geworden dat de wens om 230V toestellen autonoom te gebruiken niet zo eenvoudig lijkt dan ik eerst voor ogen had.
Hiermee rekening houdend zal ik onderstaande apparaten toch zoveel mogelijk rechtstreeks op 12V te knopen.

Geen aanpassingen nodig en kunnen / zijn rechtstreeks op 12V aangesloten worden:
- 4G-router op 230V + Chromecast lijkt me met een eenvoudige ingreep
- Compressor koelbox 12V
- Mover Truma XT
- opladen van smartphones en tablet

Zit ik alleen nog verveeld om een degelijke pc-monitor te vinden die op 12V werkt weenie.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4000
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Gemineye » za 20 nov 2021 19:59

Tv’s op 12 volt bestaan wel hoor. Ik heb er hier ook een. Werkt nu met een adapter, maar kan ook rechtstreeks op accu.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Moris » za 20 nov 2021 20:15

Gemineye schreef:
za 20 nov 2021 19:59
Tv’s op 12 volt bestaan wel hoor. Ik heb er hier ook een. Werkt nu met een adapter, maar kan ook rechtstreeks op accu.
12V tv’s zijn er inderdaad wel te vinden hoor en meestal ook met een belabberde beeldkwaliteit en resolutie.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een 12V pc-monitor.

Verder vraag ik me af of het voor de leefbatterij kwaad kan om je 12V monitor, ChromeCast en 4G router continu op de 12V kring aangesloten laten ook al sta je aan de laadpaal?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Chris » za 20 nov 2021 22:02

Als e aan de laadpaal staat kan je die dingen gerust aangesloten laten.
De 230 volt houd dan keurig de accu op peil...
En een mooiere 12 volt DC kan je niet vinden.

Effe... de Chromecast... die dingen hebben toch gewoon een USB aansluiting?
Mijn beide chromecasts zitten gewoon achterin de TV op een USB poort.... en krijgen daar hun voeding vandaan.

enne...
Hoe groot moet die monitor / TV zijn??
Ik heb voor de caravan een 24" tv die wel HD is..niet de allerbeste, maar zeker acceptabele beeldkwaliteit, al helemaal op de camping..
( ik kijk toch nauwelijks... alleen mn dochter kijkt wel eens)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door Daphne » za 20 nov 2021 22:27

Daphne schreef:
za 20 nov 2021 17:53
Kon je je oude topic niet meer vinden?

viewtopic.php?f=60&t=45104

Onderwerpen samengevoegd
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Autonoom enkel met 230V binnen stopcontacten.

Bericht door dieseltijger » zo 21 nov 2021 00:03

Moris schreef:
za 20 nov 2021 19:51
@chris
<knip>

Bij deze is het me intussen duidelijk geworden dat de wens om 230V toestellen autonoom te gebruiken niet zo eenvoudig lijkt dan ik eerst voor ogen had.
Hiermee rekening houdend zal ik onderstaande apparaten toch zoveel mogelijk rechtstreeks op 12V te knopen.
<knip>
Voor je het weet schiet je door. Ooit is hier een topic geweest van iemand die met zijn accu's een inductiekookplaat met diverse kookzones op 12V wou stoken. Volgens mij kwam de accountant van Victron terug om de jaarrekening naar boven bij te stellen. Vergeet vooral niet om te genieten van vakantie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”