Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Moris » do 4 nov 2021 09:59

Wanneer wij voor een weekendje of vakantie er even tussenuit gaan staat de camper met de standaard inboedel steeds vertrekkensklaar.
Het enige wat er ons enkel nog rest is het inladen van het eten, drinken en kleding.

Maar hoe zit dit nou met een caravan scratch.gif

Rekening houdend met het laadvermogen en de maximale asbelasting loop ik al sneller tegen de grenzen aan t.o.v. een camper.
Als voorbeeld; een caravan heeft een rijklaar gewicht (inclusief opties) van 1.475kg waarvan de maximale asbelasting 1.800kg is, wat dus betekent dat er nog een laadvermogen rest van 325kg. Trek hier dan nog 2 e-bikes, inboedel en wat extra’s vanaf en je zit al vlug tegen / over de grens.

Aangezien wij de caravan ook voor de weekendjes en de vakanties gaan gebruiken en tijdens de vakanties ons wel eens om de 2 a 3 dagen verplaatsen.
Kan ik me moeilijk voorstellen dat alle kleding, eten, drinken, enz.. steeds moet verplaats worden naar het voertuig?

Hoe doen jullie dat nu precies scratch.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door dieseltijger » do 4 nov 2021 10:05

Nou, gewoon... 300 kg laadvermogen is meer dan genoeg, en de 33 kg aan fietsen gaan op de auto, want dan kan je jezelf trakteren op een fietstochtje x kilometer verderop
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door jackt » do 4 nov 2021 10:12

Wanneer wij voor een weekendje of vakantie er even tussenuit gaan staat de camper met de standaard inboedel steeds vertrekkensklaar.
Het enige wat er ons enkel nog rest is het inladen van het eten, drinken en kleding.
bij ons geldt dat ook voor de caravan. Deze staat op de oprit eigenlijk altijd wel klaar voor vertrek....en ebikes gaan inderdaad ook op de auto mbv een dakdrager/bikelift.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Daphne » do 4 nov 2021 10:30

Moris schreef:
do 4 nov 2021 09:59
Wanneer wij voor een weekendje of vakantie er even tussenuit gaan staat de camper met de standaard inboedel steeds vertrekkensklaar.
Het enige wat er ons enkel nog rest is het inladen van het eten, drinken en kleding.
Exact hoe wij het met de caravan doen.

Alles zit er standaard in. TV, laadkabels voor telefoons en iPad, tot aan toiletspullen, handdoeken toe. Bed is opgemaakt. Alles ligt op een vaste plek, ook tijdens de vakantie, zo verkassen we heel makkelijk om de paar dagen zonder gedoe.
Enige dat we bij vertrek van huis doen, is het toevoegen van een gasfles (als de caravan uit de stalling komt), kleding, eten en de fietsen. Staat de caravan een tijd thuis, dan blijft de gasfles in de caravan.

Wij sjouwens niets over van de caravan naar de auto of andersom. We hebben dan ook geen voortent, alleen een vaste luifel.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Reizigers

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Reizigers » do 4 nov 2021 10:31

@Moris
En weet je zeker dat het laadvermogen van de camper wel voldoende is?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Jan van Vijven » do 4 nov 2021 10:41

Veel campers zijn ook overbeladen, wij hadden altijd een paar honderd kilo over in de caravan.
Kwestie van prioriteiten stellen.

De onze stond ook altijd klaar met complete inboedel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Moris » do 4 nov 2021 10:45

Reizigers schreef:
do 4 nov 2021 10:31
@Moris
En weet je zeker dat het laadvermogen van de camper wel voldoende is?
Ja hoor, had bij de laatste weging nog ruim 115kg als reserve over en de camper was gelukkig ook geen joekel van een beest.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Wim Verso » do 4 nov 2021 15:31

Als de E-bikes achterop gaan, gaat alle gewicht naar voren, zodat er een disselgewicht van 75/80 kilo bereikt word, inplaats van de toegestane 55 kg.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Pakkie » do 4 nov 2021 15:50

Ook hier staat de caravan bij huis helemaal vertrekklaar inclusief opgemaakte bedden, handdoeken etc .Als je me nu vraagt om te vertrekken dan ben ik bij wijze van spreke binnen een kwartiertje op pad: caravan achter de garage wegmoveren, wat kleding, eten en drinken erin, aankoppelen en gaan caravan.gif.

Hoe je uitkomt met je kilo's is van allerlei factoren afhankelijk natuurlijk en da's een kwestie van meten is weten. Hoeveel weegt de caravan leeg daadwerkelijk, wat neem je allemaal mee aan spullen, zit of komt er een mover+accu, cassetteluifel of airco op etc.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Jan van Vijven » do 4 nov 2021 18:22

Wim Verso schreef:Als de E-bikes achterop gaan, gaat alle gewicht naar voren, zodat er een disselgewicht van 75/80 kilo bereikt word, inplaats van de toegestane 55 kg.
Het gaat nu over het totale gewicht, niet over wel of niet fietsen achterop…. !!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Niels83 » do 4 nov 2021 18:52

Wij hebben als we hem bij de stalling ophalen nog 50 kilo over, dat is voor ons ( 2 kleine kinderen 2 volwassene net genoeg voor kleding en eten. De tent gaat dan wel in de auto.
Ik zou denken onderzoek eens wat de spullen wegen die je mee wilt nemen en kijk wat er aan ruimte overblijft voor kleding ed. Als je geen vakantie hobby hebt die enorm veel gewicht wegen als duiken of een zodiac, zal het mij verbazen wanneer je meer dan 350 kilo nodig hebt, wat overigens eerder 425 kilo is omdat het gewicht op de kogel geen Aslast is.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Moris » do 4 nov 2021 21:17

Om jullie hier een idee te geven waaruit onze inboedel bestaat Klik op volgende link
https://www.dropbox.com/s/1zgusgzka3vbq ... s.pdf?dl=0

Kort samengevat weegt de inboedel zonder de e-bikes en het strandpakket 221kg en de extra opties wegen 210kg, totaal goed voor een gewicht van 432kg.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door moyzo » vr 5 nov 2021 07:01

[re.gif]
Uitgebreide lijst, zo heb ik ook alles gespecificeerd in een lijst en kom ook tot best wel wat kilo's en probeer dat elk jaar weer te reduceren door er eens goed doorheen te lopen en te kijken wat we daadwerkelijk gebruiken.
Ik heb het ingedeeld in
standaard met wat vast in en op de caravan zit zoals mover, luifel accu tv houder, tv big foots, asvverzwaring, de optionele pakketten die heel veel kilo's stiekem wegen maar sneaky door dealers vaak niet vermeld staan in het standaard gewicht en zo suggereren ze dat je veel laadvermogen hebt.
De vaste belading: van gasflessen, linnengoed, keukeninventaris, oventje, nespresso, rest inhoud disselbak , opstap, zij-en voorwand luifel, vloerkleed, wasrekje en standaard stoelen en tafel etc. maar ook een deurmat, sierkussentjes, tot aan zaklamp toe.
Een gedeelte wat standaard in auto gaat en een
optionele belading van de auto (inderdaad een zomerpakket bijv.)
Fietsen staan ook apart vemeld, gaan ook niet altijd mee.

Inderdaad zijn er veel zaken die al met al door wegen en die een hoop kampeerders ook niet mee berekenen in hun belading. Pondje hier en daar, ik sta er ook elke keer weer versteld van wat elk klein dingetje weegt. Probeer me dan ook te beheersen bij al die handige leuke dingetjes bij de action en bij bezoek aan de kampeerwinkel.

Wat wij doen: in principe staat de caravan voor de weekenden startklaar in eigen garage met alles er in van tandenborstel, gedekte bedden, standaard voorraad levensmiddelen zoals koffie etc. en wat standaard kleding, badjas, doucheslippers etc. etc. en vullen we deze aan met nog wat (seizoens)kleding en schoeisel, inhoud koelkast en gaan de fietsen er eventueel op. We kunnen dan ook in een opwelling binnen een half uurtje op pad zijn.
Als de fietsen mee gaan dan laden we ivm de disseldruk de zware spullen uit dissel in de kofferbak van de auto ( gereedschapskist met haringen, haspel etc.) zo spelen we met de juiste disseldruk.
De fiets-accessoires, die bij jullie volgens de lijst in caravan gaan, gaan bij ons ook in de auto ( fietsmandjes, sloten, accu's fietshoes pomp etc)
Een zomerpakket, zoals je het noemt, bestaat bij ons uit buitenfornuisje, bijbehorend kastje, supboard en strandstoeltjes etc gaan ook in de auto.
Ook een elektrische koelbox, gevuld hoort tot de autobelading bij een verre reis.
Verder let ik er op dat een aantal zaken niet standaard er meer in gaan. Badlakens bijv. gaan ook niet meer standaard mee in caravan, ook die wegen weer behoorlijk.
Schoonmaakmiddelen en toiletspullen, zoals shampoo half vol in kleine flesjes, genoeg voor een paar dagen, weken in plaats van een liter per fles. Waarom een halve liter handwasmiddel mee nemen bijv.?
Zo ook een bak met boeken en tijdschriften en gidsen behoren standaard tot de autobelading voor de langere vakanties.
Wij zouden nog kunnen spelen met de residence zij-en voorwanden en extra zonnescherm en tarp van de luifel, goed voor 38 kilo samen door deze in de auto te doen. Tot nu toe was dat niet nodig.

Die 45 liter water heb je onderweg niet nodig, hoogstens een paar liter om de wc door te trekken in die spoeltank en om je handen te kunnen wassen. Wij vullen dan ook pas op camping en laten de tank ook leeglopen voor vertrek.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Niels83 » vr 5 nov 2021 08:34

Moris schreef:
do 4 nov 2021 21:17
Om jullie hier een idee te geven waaruit onze inboedel bestaat Klik op volgende link
https://www.dropbox.com/s/1zgusgzka3vbq ... s.pdf?dl=0

Kort samengevat weegt de inboedel zonder de e-bikes en het strandpakket 221kg en de extra opties wegen 210kg, totaal goed voor een gewicht van 432kg.
Ik zou nog eens goed door je inventaris gaan of je het echt nodig hebt of dat je sommige dingen maar heel af en toe gebruikt. Wat kan er bij vertrek in de auto en wat niet. Zo hebben wij de tent en haringen in de auto liggen, omdat we die toch in ons handen hebben wanneer we vertrekken maakt het niet veel verschil of dit in de auto gaat of de caravan.
Het gewicht gaat over je Aslast, het gewicht op je dissel telde daarbij niet mee. Hoeveel je daar nog kwijt kan, is ook per caravan verschillend, maar door dingen op de dissel te laten wegen, kan er dus meer in dan 350 kilo.

Ik zou hem dus gewoon eens inpakken met je spullen waarbij je de zware dingen voorin probeert te leggen. Leen of koop wat caravan wegers en ga testen wat dit doet, en vervolgens verleg je het zo dat de Aslast 50 kilo onder de max blijft (zodat je nog genoeg hebt voor de kleding) en de kogel druk op de laagste max van de caravan of de auto. zo zie je vanzelf wat de gewichten doen. Bedenk dat een kilo achterin, 2 kilo op de as kan schelen als het op de dissel ligt.
Je kan uiteraard schuiven wat je wil, als het teveel is, is het teveel, dus onderzoek wat weg kan, en of er lichtere opties zijn.

Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld 1 week kleding in de caravan, en de 2de week in de auto. Of een krat boeken en camping gidsen in de auto, dat scheelt snel veel kilo's in de caravan, maar goed ook de auto heeft een maximaal gewicht, en met 75 kilo op de trekhaak, gaat dat soms sneller dan je denkt.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Daphne » vr 5 nov 2021 09:20

Mooi gedetailleerd lijstje thumbup.gif Wat ik erg onhandig aan jouw lijst vind, is dat je de opties die vast aan of op de caravan komen meeneemt in de inboedel.
Daarnaast tel je rijklaargewicht ipv leeggewicht en neem je ook weer gewicht voor water en gas in je lijst op, dus tel je dat dubbel want dat zit in het rijklaargewicht.
De fietsaccessoires kunnen makkelijk in de auto, dat sjouw je toch niet bij elke verplaatsing, van auto naar caravan en andersom. Heb je 2 tafels nodig? Heb je al gedacht over een los tafelblad waarbij je een Crespo kruk kunt omtoveren tot een bijzettafel? Scheelt je misschien een extra tafel.
Wij hebben een compacte lichtgewicht tafel en daarnaast 2 losse tafelbladen voor op de krukjes waar eventueel ook een barbecue op kan staan. Voor 2 personen meer dan genoeg. Totaal 15 liter water onderweg is voor ons meer dan voldoende voor handen wassen en het toilet door te spoelen. In geval van nood kun je dat onderweg bijvullen, dat hoef je echt niet van huis mee te nemen. De accu kan veel lichter, wij hebben een 30 Ah PowerXtreme van 5,6 kg, ruim voldoende voor de mover en noodstroom voor enkele dagen.

Voorbeeld van onze caravan:
Onze opties:
THULE OMNISTOR 6300 3.5M
- ZWARE UITDRAAISTEUNEN MET ALKO BIG FOOTS
- 1500 KG AS
- ALKO MAMMUT MOVER
- POWERXTREME 30 Ah ACCU
- DISSELAFDEKKING
- ALU VELGEN
- RESERVEWIEL
- ZILVERGRIJZE BUITENBEPLATING
- THULE SUPERB SV FIETSDRAGER
- VLOERVERWARMING
- BOILER
- RINGVERWARMING
- TRUMA BANKAIRCO
- COMFORT KUSSENS
- TV STEUN
- HORDEUR
- AMBIANCE VERLICHTING
- AFVALBAK
- SNIPE 2 SCHOTEL (overgebouwd van de oude caravan)
- LUXE KENTEKENPLAAT

Rijklaargewicht volgens kenteken: 1065 kg
Inclusief accessoires af fabriek en dealer (en water in de tank) volgens weegbrug: 1130 kg op de as, 1200 kg totaal. En daar zat ook de TV nog bij.
De as mag 1500 kg hebben. Onze inboedel weegt inclusief 2 ebikes 200 kg, hebben we nog 100 kg ruimte.
Overigens was de inboedel veel zwaarder geweest maar door eens kritisch door de spullen te gaan wat echt gebruikt wordt en echt nodig is, ging er best wel wat gewicht af.


Mijn advies: neem een zo groot mogelijk laadvermogen aangezien je toch de caravan nog moet aanschaffen en laat de caravan wegen met alle accessoires. Kijk dan wat je aan laadvermogen over hebt. Alles wat je echt nodig hebt, doe je in de caravan en ga nog een keer naar de weegbrug, kijk dan wat je nog over hebt voor kleding en eten.
Bedenk dat het gewicht op de dissel grotendeels bij de auto wordt geteld en niet alles ten laste van de as van de caravan komt. Daarnaast is het voordeel van een auto/caravan ten opzichte van een camper, dat het gewicht in uiterste nood verdeeld kan worden over auto en caravan. Wil je toch het gemak houden en geen zaken verhuizen, probeer dan alles wat je buiten gebruikt en uitstalt in de auto te leggen. Of je dat nu uit de auto trekt of de caravan en weer opbergt maakt niets uit.

Het is goed dat je je zo bewust bent van gewichten thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 5 nov 2021 09:25

En misschien toch eens gaan schrappen in je lijst

Een moker ? Bv wil je onderweg een muurtje kunnen slopen

Maar hoe dan ook je zult zelf moeten bepalen wat er wel en niet mee moet uiteraard.
Ik zou beginnen met de spullen die je vast ik de caravan wil hebben erin te zetten en dan eens gaan wegen, dan weet je of er nog wat bij kan en waar dat dan moet komen of in de auto moet.

Kleding gaat bij ons gewoon in de caravan zoals de meeste spullen, voortent en stokken in de auto, nu kan ik niet veel in de auto laden omdat ik alleen de achterbank bij heb voor spullen, het koffer is bezet door een hondenbench.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Moris » vr 5 nov 2021 19:09

@moyzo, Niels83, Daphene, Paul Vingerhoets

Intussen heb ik de inventaris aangepast met wat er standaard in de caravan moet blijven en wat er in de wagen meegaat. Eens de caravan zal ingeladen worden kunnen we hier thuis in alle rust de huidige inboedel rustig nog eens bekijken om te beslissen wat er al of niet meer ingeladen hoeft worden. Voorlopig houden we onze inventaris ongewijzigd, er kan immers altijd nog wat in geschrapt worden. Hier staat de gewijzigde inventaris https://www.dropbox.com/s/1zgusgzka3vbq ... s.pdf?dl=0

Het grote voordeel van de inventaris is dat je wel een goed beeld van het totaalgewicht krijgt. Maar ook een inschatting van wat er zeker in de caravan vertrekkensklaar standaard dient te liggen en wat er eventueel naar de wagen kan verhuist worden. De inventaris is hierop intussen aangepast.

Verder wil ik nog meegeven dat ik de disseldruk niet van de lading mag aftrekken, daar men hier bij de autokering in België de kogeldruk samentelt bij het gewicht op de as. Een rode kaart probeer ik immers ten allen tijden te vermijden en voldoende marge op de asbelending is zeker meegenomen.

Bij de caravans die wij momenteel in gedachten hebben staan de lengtebedden vooraan aan de dissel opgesteld. Ik hoop hierbij dat de standaard aanwezige kogeldruk niet te hoog is, zodat we van de ruime bergingen onder de bedden voluit gebruik kunnen maken zonder in de problemen te komen.

Wat betreft de Lithium-accu voor de mover en om enkele dagen zelfvoorzienend te zijn ben ik nog aan het uitzoek of 30, 50 of 75Ah voldoende zal zijn. Overkill is enerzijds voor het gewicht en anderzijds voor de kostprijs uiteraard niet gewenst.

Die moker zal op het totaalgewicht niet zo impact hebben, maar je kan er wel heftig een stevige haring mee in de grond meppen mrgreen.gif

Alvast iedereen nog eens bedankt voor de geweldige hulp hier.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Ron » vr 5 nov 2021 19:44

Ik zie nog genoeg dingen in de lijst staan , waar ik me bij afvraag .
Hoelang blijf je weg ?
Welk jaar getijde?
Ik denk dat je toch nog veel serieuzer door de lijst moet gaan.

2,5 liter aqua kem ? 60 ml per verversing.
Toilet zit niet iedere dag vol. en is overal te koop
grote gasfles
40 meter electra kabel
30 meter waterslang
soepborden
magnetron
broodrooster,
Airfryer
gas bbq
tepanyaki
2 tafels
strandstoelen
steekwagen (bij de nieuwe toiletten zitten wielen onder de afvaltank)
2parasolvoeten (tarp is veel lichter en groter oppervlakte)
LPG aansluiting ? mag volens mij alleen bij campers
strijkijzer
stofzuiger
EHBO doos mag best wat lichter
Kersenpit ? is dat een kussen ?
moker
15 kg drank voor onderweg ?


Bij elkaar is dat best een redelijk gewicht.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Moris » vr 5 nov 2021 20:49

@ronk

Alvast bedankt voor je bijdrage.

Zoals ik eerder schreef geef ik toe dat er in het lijstje best nog kan gesnoeid worden.

Die magnetron kan mijn vrouw als hernia patiënt niet missen daar zei de pijn (ook spierpijnen) kan verzachten dmv kersenpittenkussentjes.

Aangezien ik een prothese heb is het steekwagen een extra hulpmiddel tijdens het halen van bv drinkwater, transport van stoelen, enz.. het scheelt op ongelijk terrein nadien een hoop pijn en nazorgen.

De parasolvoeten zijn het volgende type https://smartproductsonline.nl/wp-conte ... scaled.jpg
geen idee welke jij me zou aanbevelen?

Voor de rest kan er inderdaad nog wat in de inventaris gesnoeid worden.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door SBerend » vr 5 nov 2021 21:25

Afhankelijk waar je die parasolvoet wil gebruiken. In rotsachtige ondergrond is het lastig in de grond te krijgen of je moet veel water gebruiken bij het boren. Wij zijn jaren geleden van de parasol overgestapt naar een extra luifel aan de voortent. Of zoals al geschreven werd een schaduwdoek
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door SBerend » vr 5 nov 2021 21:25

Afhankelijk waar je die parasolvoet wil gebruiken. In rotsachtige ondergrond is het lastig in de grond te krijgen of je moet veel water gebruiken bij het boren. Wij zijn jaren geleden van de parasol overgestapt naar een extra luifel aan de voortent. Of zoals al geschreven werd een schaduwdoek
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Alexxjr
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 15:38
Locatie: Bij Antwerpen, Belgie

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Alexxjr » vr 5 nov 2021 23:07

ipv kersepitkussen een warmwaterkruik? mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Niels83 » za 6 nov 2021 03:43

Bijzonder dat die keuring zo werkt, maar goed op de weg zal je er niet voor bekeurd worden. Dus trek 1 keer per jaar een paar gewichtige spullen uit de caravan en je kunt het er wel bij optellen. Als dat al nodig is na je kritische blik bij het opnieuw inladen van de spullen en het verdelen over de caravan.

Ik heb zelf een caravan uit1983, daar eigen ze de caravan nog als hij compleet leeg was, waardoor het leeggewicht een stuk hoger uit valt en de mogelijkheid tot beladen veel lager. Hier is het toch ieder jaar worstelen, en elke gram iedere keer omdraaien. Ik caravan nu 4 jaar en heb gewerkt dat ik er ieder jaar weer een paar kilo uithaal die er ongemerkt in is gekomen.

Wat je nodig hebt op vakantie is voor iedereen anders, dus die keuze is volledig aan jou.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door PD » za 6 nov 2021 06:30

Moris schreef:
do 4 nov 2021 09:59
Wanneer wij voor een weekendje of vakantie er even tussenuit gaan staat de camper met de standaard inboedel steeds vertrekkensklaar.
Het enige wat er ons enkel nog rest is het inladen van het eten, drinken en kleding.

Maar hoe zit dit nou met een caravan scratch.gif
Wij doen dat precies zo, en dat ook vrijwel elk weekend 👍 De caravan heeft thuis zijn eigen oprit en staat altijd vertrekklaar (ook met gevulde koelkast) aan de stroom. Ook de meeste kleding blijft op de oprit gewoon in de caravan.

Het enige wat in de auto ligt zijn 2 stoelen, 2 kleine tafeltjes en de elektrakabel maar dat doen we vooral om praktische redenen.

Ook op zomervakanties blijven we vrijwel nooit langer dan een dag of 4 a 5 op dezelfde camping; ik zou er dan ook niet aan moeten denken om alles telkens te moeten overladen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vertrekkensklaar maken maar hoe nu met caravan ipv camper??

Bericht door Morgoth » za 6 nov 2021 08:55

Ook onze caravan staat volledig reis-klaar in de loods. We hebben kratten gehaald bij de Action die precies in de kasten passen. Daarin doen we onze kleding en het proviant voor onderweg. Kwestie van in de kast zetten en klaar. De koelkast vullen we en de luifel gaat in de auto, net als de extra fietsendrager en de koelbox voor onderweg. Fietsen erop en rijden maar.

Ik heb maar 250 kg laadvermogen maar ik blijf er dik onder. Ook met fietsen erop.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”