Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door Caravelair_PT » wo 3 nov 2021 11:22

Beste forumleden,

Even kort voorstellen, ben nieuw op het forum. Na jaren met een camper rondrijden, dit jaar overgestapt naar een caravan, Caravelair Antares 430. Diverse redenen waarvan de belangrijkste het voordeel van de "losse" auto op een kampeerplek.

In de caravan zit een power supply en acculader van het merk NORDELETTRONICA model NE324_TVDL. Tevens heeft de caravan een service accu. In de handleiding staat dat wanneer een service accu geïnstalleerd is en de 13-polige stekker wordt op de auto aangesloten de service accu de stroom blijft leveren en niet de auto accu. Wanneer de auto gestart wordt, blijft dit zo echter dan gaat de auto dynamo wel de service accu laden. Tot zo ver wel duidelijk, als ik het tenminste goed begrepen heb...

Ook staat er in de handleiding dat zekering 1 (30 amp) voor de koelkast is. Maar als ik deze zekering eruit haal, blijft de koelkast gewoon in bedrijf. Kan bovendien niet ontdekken wat dan eventueel niet bedrijf is. Wanneer ik zekering 2 eruit haal gaat de koelkast wel uit. Dat is namelijk mijn doel om als ik de caravan even niet gebruik de koelkast uit te zetten en open te laten. (De koelkast alleen op 0 zetten is niet voldoende want dan blijft de koelkast verlichting nog wel aan en zou de accu leegtrekken.)

In de bijlage een schema en foto, waarvoor ik te weinig kennis heb om het goed te begrijpen. Maar zou het kunnen zijn dat alleen wanneer de auto gestart wordt er stroom rechtstreeks van de auto naar de koelkast gaat (J6 naar J8)? En wat betekent "SF" en "EF" boven die zekering?

(Even ter verduidelijking: de aansluitingen van rechts naar links op de foto corresponderen met de pinnen J2 - J26 op de tekening. Dus B2=J2, B1=J4, EF=J6, SF=J8, F2=J10,J12,J14 etc.)

Heeft iemand ook een NE324_TVDL en kan misschien een foto sturen hoe de aansluitingen daar zitten?

Alvast bedankt!
Bijlagen
IMG_20211030_103642160.jpg
IMG_20211031_120642552.jpg
IMG_20211031_120732156.jpg

Tin82
Berichten: 30
Lid geworden op: za 9 okt 2021 13:20

Re: Wie heeft ook een NE324_TVDL power supply?

Bericht door Tin82 » wo 3 nov 2021 12:21

Ik heb een iets andere versie van deze omvormer in mijn caravan. De NE213.
Wat mij is opgevallen is dat het lampje van de koelkast een gescheiden kanaal is van het element van de koelkast. Als ik 230v aansluit op de caravan en ik de koelkast op 12v zet ipv 230v , dan werkt alleen het lampje en wordt de koelkast niet koud. Maar het is dan ook een ander model en ook heb ik geen huishoudt accu.

Bij mijn omvormer is SF de uitgang naar het verwarmingselement naar de koelkast. Onthoudt het als Sortie Fridge.
De EF is bij mij aangesloten op pin 10 van deJaeger stekker. (geschakelde plus) Ik onthoudt het als Entrée Fridge.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door Chris » wo 3 nov 2021 12:25

[re.gif]
Je bent me voor..

Idd..
Een moderne kk krijgt 2x 12 volt aangeboden.
1x met een dunne kabel voor de interne verlichting en 1x met dikke kabel voor het verwarmings element.

Als er voor beide een zekering is gemonteerd zal dat ook een zware en een duidelijk lichtere zekering zijn.
2x 12 volt dus...een instinkertje
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 3 nov 2021 12:35

Een koelkast in de caravan krijgt normaliter 3 spanningen
220v
12 v geschakeld
12v continu

De geschakelde 12v komt van de auto af en krijgt alleen spanning als de motor van de auto loopt de koelkast zal niet werken als de auto afgekoppeld is(of motor uitstaat) en er geen 220v aanwezig is,
De constante 12v kan in dit schema van 3 kanten komen
De auto
De autark batterij
De omvormer

Op de constante spanning zit de verlichting van de koelkast en eventuele regeleenheden van de koelkast zoals spanningbewaking, omschakeling en gas afsluiter

Blijkbaar loopt volgens jouw systeem alle bedrading via de schakelunit/zekeringkast

Normaliter kun je de koelkast ook helemaal uit schakelen op de koelkast zelf

Je zult anders beide zekeringen voor de koelkast moeten verwijderen om hem helemaal los te koppelen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door iemand » wo 3 nov 2021 13:40

Welkomop het forum..

De manual https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... ijzing.pdf

Lees het nog maar eens goed door. Zo te lezen, works as designed. thumbup.gif

Het is op netspanning een 12 volt voeding.

Die een aangesloten accu oplaadt of gebruikt als er geen netspanning is (autark).

Is de 13 pins aangesloten en je start de motor dan wordt de accu bijgeladen.

De koelkast stel je op netspanning of op 12 volt.
Maar 12 volt werkt (dwz koelen) alleen vanuit de auto(‐accu) mits de motor draait. Dus NOOIT op je caravan accu !
Die aansluiting staat geheel los van het lampje in de koelkast.

De verlichting van de koelkast werkt vast op 12 volt en brandt als de deur open gaat.
Moet je de manual van de kk even lezen of je die ook nog anders uit kunt zetten, dan een zekering van de voeding uitnemen.

Verder nog vragen ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door Caravelair_PT » wo 3 nov 2021 15:37

Veel dank voor de reacties! Dat helpt al enorm!

Nog even voor de duidelijkheid:
- het is een compressor koelkast (Isotherm drawer 150L - 12v), werkt alleen op 12v
- als ik zekering 1 eruit haal gebeurt er niets (koelkast verlichting en compressor blijven werken)
- als ik zekering 2 eruit haal is alles uit (verlichting en compressor)
- op "SF" is GEEN draad aangesloten (zie foto). Als dat dus "sortie fridge" is komt er wel spanning op "entry fridge" maar die komt nooit bij "sortie fridge". Kortom zekering 1 heeft geen enkele functie?

Tin82
Berichten: 30
Lid geworden op: za 9 okt 2021 13:20

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door Tin82 » wo 3 nov 2021 15:59

[re.gif]

Mijn SF is ook niet aangesloten bij de omvormer. Caravelair heeft ervoor gekozen om direct een draad te trekken van pin 10 naar de koelkast. Hier zit wel een zekering tussen. Daarom kan mijn koelkast ook niet op de omvormer koelen. Blijkbaar is het bij jou weer anders aangesloten. Helaas heb ik geen schakelschema van de caravan.

Zekering 1 heeft een waarde van 30a. Uitermate geschikt voor de koelkast. Bij mij wordt hij niet gebruikt. Het lijkt me dat dat bij jou dus ook het geval is en de koelkast compressor via een andere zekering loopt.

In jouw schema zie ik dat Zekering 2 ook 30 ampere is. En tevens gevoed kan worden door de huishoudt batterij. Lijkt me dus correct aangesloten. Ook valt me op dat de auto accu, via een relais, rechtstreeks de koelkast kan voeden (RE2).

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door iemand » wo 3 nov 2021 16:11

Tja dan heb jij een niet veel voorkomende configuratie voor caravans... eerder voor campers.

Dan is de koelkastaansluiting 1 kabelpaar voor 12 volt ! Geen gas en geen 230 volt netspanning.

Je compressor-koelkast vraagt nog geen 4 ampere stroom bij 12 volt en zit op dezelde aansluiting als je 12 volt verlichting.
En de werkwijze is zoals hierboven in mn eerdere reactie beschreven

Manual van de koelkast https://www.indelwebastomarine.com/file ... manual.pdf
Zie vanaf blz 36.
In sectie practische tips staat er niks over uitzetten van verlichting scratch.gif
Ik zou dat dus veranderen en extra koelkast schakelaar toevoegen, zodat je zeker weet dat de koelkast geheel uit is.

Hoe zwaar is je accu ?
Als er geen netspanning is (en geen aangesloten draaiende automotor), belast de koelkast je accu.
Weliswaar met slechts 4A en niet 10 Ampere en waarschijnljk niet continue. Afhankelijk van de gevraagde koeling.
Iets om rekening mee te houden. Koeling wordt wel gestopt als de accu onder 9,5 volt komt en start pas weer vanaf 11 volt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door Caravelair_PT » wo 3 nov 2021 16:53

Weer veel dank voor de reacties en het meedenken! Heb er al veel van geleerd!

Zo'n aparte schakelaar voor de koelkast is een goede suggesties en oplossing. Ik heb ook gedacht aan een accu schakelaar, maar dan doet de lader ook niets meer. Dus dat is geen oplossing.

De koelkast moet dus rechtstreeks zijn aangesloten via pin 12 of 14. Immers die zitten op zekering 2. Wanneer zekering 2 eruit is doet de koelkast het niet en ook enkele verlichting bij het bed niet.

De accu is AGM 95ah. Dus als de koelkast op de service accu draait, dan gaat het nog wel een tijdje goed. Maar normaal gesproken sta ik of aan de 230 "paal" of rijdt (zodat de auto de accu laadt).

Kan het overigens kwaad langere tijd een zekering eruit te laten? Of heeft dit verder geen enkele consequentie?
Voorlopig kan ik dan, zolang er geen koelkast schakelaar is, het met de zekering oplossen toch?

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door iemand » wo 3 nov 2021 17:12

eerder een tijdelijke handeling, maar geen oplossing scratch.gif

de zekeringhouder zit denk ik op de printplaat gesoldeerd en de vraag is hoe sterk is die soldering.
iedere keer als je eraan trek of duwt wordt de soldering mechanisch belast.

dus zekering trekken voor nu prima, maar met beleid.
en voor de volgende vakantie maar eens goed oplossen whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 3 nov 2021 17:17

Een zekering eruit laten voor langere tijd is geen probleem, zolang je de lampjes en koelkast niet wil gebruiken.


Een compressor koelkast trekt alleen stroom als deze koelt(dus als de compressor draaid)

Je zou een schakelaar meteen achter de zekering kunnen zetten dus aan de in of uitgaande draad of je moet m opzoeken achter de koelkast en daar een schakelaar zetten zodat je alleen de koelkast uit zet.
Deze heeft dus inderdaad maar 1 voeding nodig,maar zal achter de auto ook een stuk beter koelen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door iemand » wo 3 nov 2021 18:20

Optie: Draad van de koelkast bij F4 erop., maar dan wel op de geschakelde J22-aansluiting.

Mits je F4 "waterkraan" kunt uitschakelen op het console, aangesloten op JP9.

F4 is afgezekerd met 15 ampere.

Dan is het kraan uit... koelkast ook uit blij.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door Caravelair_PT » wo 3 nov 2021 18:54

Dat is echt een hele mooie creatieve gedachte!!!

Er is geen optie op het control panel om de kranen uit te zetten. Wel gaat, wanneer ik het control panel zelf uit zet ook de buitenverlichting uit (led-lamp boven de caravan als buiten verlichting). Dus dan zou ik moeten zoeken op welke pin deze zit. Dan zou het ideaal werken: control panel uit, koelkast uit.

Nu eens kijken of ik kan vinden hoe dat geschakeld is en of ik de koelkast daar bij kan aansluiten!

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door iemand » wo 3 nov 2021 19:04

[re.gif] Je 3e foto staat linksonder de JP9 uitgelegd

Maar wat doet (het lampje v/d) koelkast nu dan als je het controlepaneel uit zet ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door Caravelair_PT » wo 3 nov 2021 19:18

Als ik nu het control panel uit zet, gaat alleen die buiten verlichting uit. Alle andere electrische functies blijven actief, ook de koelkast inclusief koelkast verlichting.

Ik denk de buitenverlichting zit op zekering 5 en daar zit maar 1 pin en bovendien een laag amp zekering.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door iemand » wo 3 nov 2021 19:23

Kijk dan eens of J20 en/of J22 zijn aangesloten

en maak eens een duidelijke foto van de JP9

En je hebt ook de waternivo-meter ? Zit ook op de JP9.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze koelkast icm warme dagen.
Zou geen probleem moeten zijn met jou compressorkoelkast.
En dat ie werkt op 12 volt is ook mooi.
Als de netspanning op de camping laag is haperen de absorbtiekoelkasten.
Maar die van jou niet zolang de voeding van de netspanning maar 12 volt kan maken thumbup.gif
In boekje staat 220-240. Twee weken geleden nog even weg geweest en hadden we regelmatig slechts 207 volt (Net binnen de max afwijking van 10% norm) scratch.gif
Wil het eens beproeven. Kzou zeggen kom eens langs en we maken met m'n regeltrafo b.v. eens 180 volt. Kijken wat ie doet.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door Caravelair_PT » wo 3 nov 2021 19:56

Heb inderdaad de waterniveau meter!

De koelkast werkt tot nog toe zeer goed. Ook al meegemaakt in zeer warme (30+ graden) omstandigheden en blijft goed koelen en vriesvak blijft keurig vriezen. Dus daar heel tevreden mee!

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wie heeft een NE324_TVDL power supply of begrijpt dit schema?

Bericht door iemand » wo 3 nov 2021 20:15

Nu je toch in die hoek bezig bent, overweeg om een Digitale KWh-teller in bouwen.
Zie hier op het forum viewtopic.php?f=76&t=21059
Erg lange thread whistle.gif
Tegenwoordig is er de verbeterde variant met meetspoel. Die wordt er ook beschreven.

Of je kijkt even op mijn forum onder punt 25 en 49. Zie https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”