Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Plaats reactie
Marlies123
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 aug 2021 16:37

Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Marlies123 » ma 1 nov 2021 17:10

Wij hebben een Dethleff 540 qmk gekocht en hij komt in mei 2022🎉
Heb er super veel zin in. Nou maken mensen om ons heen zicht zorgen over het gewicht. Ik ga hierdoor ook twijfelen.
Hij is met opties zo’n 1660 kilo en wil hem maximaal beladen tot 1800 kilo. De auto mag tot 2000 kilo beladen worden dus dacht daar de rest in te doen.
De dealer zei dat carvantrekker niet zo’n goed leermiddel is.
Zijn er meer mensen met deze gewichtsverhouding? En gaat dit goed?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Ron » ma 1 nov 2021 17:45

Welk model Forester hebben jullie ?
De diesel kan hem makkelijk hebben.
De benzine kan in Nederland ook prima.
De bergen in wordt al wat lastiger.
En 140 kg laden in de caravan kan als je met zijn tweeën bent en geen fietsen e.d meeneemt
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Marlies123
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 aug 2021 16:37

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Marlies123 » ma 1 nov 2021 18:19

[re.gif]
Bedoelt u de pk, Die is 150 pk en benzine.
We hebben een dochter van 2 jaar en we nemen geen fietsen mee.
Wat heeft u voor combinatie ?

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Hermanus » ma 1 nov 2021 18:32

De auto mag tot 2000 kg beladen worden, geef je aan. Maar wat mag de auto trekken?

Marlies123
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 aug 2021 16:37

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Marlies123 » ma 1 nov 2021 18:35

[re.gif] hij mag 2000 kilo trekken het is een vierwieler aangedreven auto.

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door theotrucker » ma 1 nov 2021 19:21

Als je rijbewijs BE hebt en rustig rijdt komt het wel in orde!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Kipvriend » ma 1 nov 2021 19:46

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat op de vlakke weg het gewicht van je caravan geen probleem is.
Het enige waar je rekening mee moet houden dat wanneer je in glooiend terrein komt je de keuzehandle op de “M” moet zetten zodat je “handmatig” kan schakelen.
Uit eigen ervaring kan ik je adviseren om dan niet hoger dan in de 4e versnelling te proberen te gaan rijden.
Ook zal je combinatie bij het wegtrekken op een helling niet de eerste zijn die weg is, maak in deze gebruik van de “X-mode”.
Schroom niet om hoger in de toeren te gaan rijden.
Ook het wegrijden en gebruik maken van de flippers achter het steur, al dan iet in combinatie met de keuzehandel in de “M”, maakt dat de 150 pk en 196 NM wel wat harder moet werken.
Let er wel op dat de motor al zijn kracht, lees koppel, heeft rond de 4000 toeren.
Vanaf de 3000 toeren tot 5000 toeren sjort de 2 liter boxerpower er behoorlijk op los.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door hoboken » ma 1 nov 2021 19:51

De dealer zei dat carvantrekker niet zo’n goed leermiddel is.
Ik denk dat de dealer niet goed weet waar hij mee bezig is door jullie dit te zeggen.
Caravan trekker is voorzichtig met de adviezen maar ze kloppen wel.
In jullie geval de wagen weegt krap 1600 kg je wil de caravan tot 1800 kg beladen (wat je niet gaat lukken).
Mijn conclusie het zal wel gaan, maar tof rijden word het niet je gaat elk passerend busje voelen, nog maar te zwijgen van een touringcar.
Ik zou naar een zwaardere auto uitkijken.

Hier onder de bevindingen van Caravantrekker.

Subaru
Subaru Forester 2.0i
LMC Musica 542 E
LMC
Trekkersscore gebaseerd op de motorische prestaties
Prestaties
Trekkersscore gebaseerd op de gewichtsverhouding en afmetingen van de caravan
Gewicht
De prestaties van de Subaru Forester 2.0i zijn in de meeste situaties ruim voldoende, maar wel is het gewicht van de LMC met een gemiddelde belading erg hoog. Probeer de auto zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk te beladen. Let heel goed op je snelheid en rijd niet te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Hoofdpunten
Beladen LMC 1678 kg met 1588 kg asdruk
De Subaru heeft wettelijk voldoende trekvermogen
BE-rijbewijs is noodzakelijk (of B+ code 96)
Geadviseerde kogeldruk 90 kg
Maximaal toegestaan maar 80 kg (?)
Goede prestaties op de vlakke weg
Soms zo'n 3200 toeren noodzakelijk
Redelijke souplesse 104 punten
Normale acceleratie 23 sec.
Net voldoende op steile hellingen 12%
Bergop minimaal 4700 toeren
Gewichtsverhouding 94%
Goede belading is essentieel!
Veilige snelheid tot 80 km/u
Voor beginners geen aan te raden combinatie!
Gewicht en belading
Rijbewijs Wettelijk is de LMC van 1678 kg, niet te zwaar voor de Subaru Forester 2.0i. Controleer altijd de gewichten zoals die op het kenteken staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Subaru maar 80 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 85 kg voor de beladen caravan! Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Subaru en de LMC een gewichtsverhouding van 93%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 94%. Dit is hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

94%
Gewichtsverhouding tussen beladen auto en caravan is 94%1678 kg 1791 kg

Belading in:
Auto: 200 kg


Caravan: 200 kg



Subaru
Subaru Forester 2.0i
LMC Musica 542 E
LMC
Goede prestaties
Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2800 á 3200 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4700 toeren moeten maken. Op steile hellingen van 12 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Slingeren is gevaarlijk
De LMC kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 90 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 85 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Wel is goede enige kennis en ruime ervaring in het rijden met caravans vereist om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden. Beginners raden we deze combinatie niet aan.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door doubleyou » ma 1 nov 2021 21:14

Uit welk jaar is jullie Forester? En hebben jullie een Beduin Scandinavia of een Camper540 QMK? Op Caravantrekker komt de Forester met 150pk en CVT beladen met 300 kg met een caravan van 1800 kg op een gewichtsverdeling van 93%. De combinatie krijgt 1,5 ster van de 5.

In je eerdere topic waarin je advies vroeg over de Fotestwr met een caravan werd het ANWB advies van een gewichtsverdeling van 75% genoemd. Het is geen gouden regel en het hangt ook af van de stabiliteit van de trekker en de lengte van de caravan. Met aangepast rijgedrag kan je best wat hoger gaan zitten. Maar 93% lijkt mij teveel.
Zo’n Forester kan best wat hebben maar de Dethleffs is ook nog eens behoorlijk lang. Ik ben een ervaren caravanner maar ik zou niet graag met deze combinatie reizen. En zeker niet naar de wintersport. Als je geen ervaring hebt lijkt me dit geen aanbevelenswaardigere combinatie. Dat staat ook in het rapport van Caravantrekker.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Marlies123
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 aug 2021 16:37

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Marlies123 » di 2 nov 2021 07:23

[re.gif]
Ja de rapporten heb ik gezien. Dit stelt me ook niet echt gerust.
Het is de camper 540qmk.als ik hem maximaal 1700 belaad is het ook net aan.
Mm ik ga nog even bellen met de dealer vandaag denk ik.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door dieseltijger » di 2 nov 2021 07:38

Ehm: Je hebt de caravan toch al aangeschaft toch? En de auto stond voor de deur - waarom dan nu deze vraag?

Gewoon aankoppelen en rijden met de caravan, dan heb je jouw antwoord - er valt op voorhand weinig zinnigs over te zeggen toch? Speel met Belading en snelheid, je gaat toch niet op voorhand tienduizenden Euro's uitgeven vanwege slecht geplande twijfel? Geniet gewoon van de nieuwe, grote caravan in plaats van op voorhand zorgen maken. Relax.

Verder een vraagje aan cvt rijders: kan je de automaat juist niet beter in de automatische stand laten, want in de stand M ben je geneigd met een lager toerental te rijden, en meer gas te geven waardoor de ketting meer kracht op de variabele poelies uitoefent met mogelijke slip (en slijtage) tot gevolg?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door WillyL » di 2 nov 2021 09:25

[re.gif] Forrester en Mercedes B200 beide met CVT zijn wel niet gans te vergelijken maar mijn B200 liet ik steeds in automaat staan. Wanneer nodig ging hij/zij in hoger toerental, zelfs in CruiseControl bergaf op autosnelwegen .

Let op belading, zo weinig mogelijk ver achteraan in de caravan en al zeker geen fietsen achterop in de toekomst. Verder, met die slechte gewichtsverdeling er op letten dat je bergaf rustig rijdt, niet sneller dan 80...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door erichendri » di 2 nov 2021 10:05

Mijn oom heeft een 2015 forester met cvt, ook 150pk.
Daarachter hangt een eriba van 1800 kg.
Volgens hem rijdt dat prima.
Is een paar keer mee naar Benidorm gereden en ging heuvelop ook goed.
Wel rijdt hij op de handmode stand op mijn advies.
Hij vind dat zelf ook beter rijden.
Maar je kan dat zelf ook uitproberen.
Vroeger met de handbak moest je ook op tijd terugschakelen.
Oh ja, bij wegrijden op 18% heeft hij wel iets moeite maar het gaat wel als de caravan erachter hangt.
Je praat dan wel snel over 4000 kg totaal.
De forester heeft een groot pluspunt, namelijk een korte achteroverhang en 4wd.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door wim » di 2 nov 2021 10:15

dieseltijger schreef:
di 2 nov 2021 07:38
Ehm: Je hebt de caravan toch al aangeschaft toch? En de auto stond voor de deur - waarom dan nu deze vraag?

Gewoon aankoppelen en rijden met de caravan, dan heb je jouw antwoord - er valt op voorhand weinig zinnigs over te zeggen toch? Speel met Belading en snelheid, je gaat toch niet op voorhand tienduizenden Euro's uitgeven vanwege slecht geplande twijfel? Geniet gewoon van de nieuwe, grote caravan in plaats van op voorhand zorgen maken. Relax.

Verder een vraagje aan cvt rijders: kan je de automaat juist niet beter in de automatische stand laten, want in de stand M ben je geneigd met een lager toerental te rijden, en meer gas te geven waardoor de ketting meer kracht op de variabele poelies uitoefent met mogelijke slip (en slijtage) tot gevolg?
Ik rij altijd in de automaatmode met mijn CVT. De software in het systeem bepaalt zelf wat de beste overbrengverhouding moet zijn. Dat doet hij beter dan dat je het zelf doet. Als ik niet op de grote weg rij zet ik hem meestal op de sportstand. En berg af flipper ik om op de motor af te remmen.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Lucas » di 2 nov 2021 10:21

[re.gif]
Zoals al blijkt uit wat Erichendri zegt: of het een goede combi is, is ook subjectief.

De één wordt nerveus van ieder "duwtje" van een passerende touringcar, de ander corrigeert dat zonder er warm of koud van te worden.

Zal ook afhangen van met welke snelheid je wil gaan rijden. Als de auto ongeveer even zwaar is als de caravan is boven de 90 echte kilometers per uur iets wat je eigenlijk niet moet willen, is mijn ervaring. Vind je 85/86 ook genoeg (en dat geldt voor heel veel caravanners) kun je best wat meer tegen de max aanzitten. Het is een wisselwerking. Heb je weinig ervaring, zou ik ook voor een zwaardere auto t.o.v. de caravan kiezen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door dieseltijger » di 2 nov 2021 11:24

wim schreef:
di 2 nov 2021 10:15
<knipperdeknip>
Ik rij altijd in de automaatmode met mijn CVT. De software in het systeem bepaalt zelf wat de beste overbrengverhouding moet zijn. Dat doet hij beter dan dat je het zelf doet. Als ik niet op de grote weg rij zet ik hem meestal op de sportstand. En berg af flipper ik om op de motor af te remmen.
[/quote]

Als verwoed Carina & Avensis rijder (met tot nu toe een handmatige versnellingsbak) heb ik een vraagje: Optrekken op hellingen van 10% of meer met de caravan aangehaakt betekent bij mij: hoge toerentallen, slippende banden, en rokend frictiemateriaal. Hoe gaat het optrekken op een steile helling vanuit stilstand met een Avensis met CVT?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Minmex
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 8 jan 2020 17:19

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Minmex » di 2 nov 2021 14:03

Wij hebben de forester met 150pk gehad. Knaus van ongeveer 1700 kg aan de haak was op zich geen probleem. Wij zijn echter met 4, dus de auto zat vol en er gingen ook 4 fietsen mee. Ik vond persoonlijk dat de forester met zoveel belading best moest werken, maar zich op zich prima kon redden met tijdig terug schakelen met de flippers. Bv in zijn 3 met behoorlijke toeren een tunnel uit.
Heb nu een jaar de forester XT, auto is zwaarder en heeft (veel) meer vermogen. Rijdt rustigere er is altijd meer dan voldoende vermogen beschikbaar.
Het is dus prima te doen met de normale forester, ik ken ook mensen die met een Eriba van 1800kg rijden (zijn wel maar met 2)
Juiste Belading en kogeldruk maken trouwens echt veel verschil in ontspannen rijden of met de billen knijpen.

Marlies123
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 aug 2021 16:37

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Marlies123 » di 2 nov 2021 18:53

[re.gif] [re.gif]

Heel erg bedankt allemaal. Ben heel blij te lezen dat er mensen zijn die 1800 kilo trekken en dat dit lukt. Als we 85 km per uur moeten rijden is dit prima. We hebben besloten dat we inderdaad aankijken hoe het ons bevalt. Zo niet dan kan er altijd naar een andere auto gekeken worden (liever niet natuurlijk) heb ook een subaru dealer gebeld voor advies. Zij zeiden dat een multichip ook nog een optie zou zijn.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Lucas » wo 3 nov 2021 10:04

[re.gif]
Zo'n heerlijke auto als een Forester moet je inderdaad pas wegdoen als het echt niet anders kan. Permante 50/50 vierwielaandrijving is bovendien ook een groot voordeel met een caravan erachter, heb ik me laten vertellen. Ervaar het een keer en ga niet af ook op de eerste rit, dan voelt alles onwennig, maar beoordeel het als de combinatie al wat meer vertrouwd is. Succes!

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door erichendri » wo 3 nov 2021 11:04

En dan is er eventueel altijd nog de outback als je subaru wilt blijven rijden.
Zwaarder en sterker met 175 pk en 240 nm.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 3 nov 2021 13:03

Tja, ik ben er heel gemakkelijk in eigenlijk, de auto mag het trekken dus zal het ook wel kunnen.
Enige puntje waar ik meer moeite mee heb is het gewicht van de caravan als je die onder de 1700 kg wil houden wens ik je veel succes ik betwijfel of je dat gaat lukken als die met ass. Al 1660 kg weegt dan zal die op de weegbrug al tegen of zelfs over de 1700 kg wegen als dan ook nog het keukengerei en kleding erin gaat zit je al vlug een paar 100 kg hoger en zul je de 2000 kg wel nodig hebben.

Dus na het ophalen van de caravan meteen eerst naar de weegbrug en de daadwerkelijke gewichten bepalen is de eerste vereiste lijkt me
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door doubleyou » wo 3 nov 2021 16:18

Paul Vingerhoets schreef:
wo 3 nov 2021 13:03
Tja, ik ben er heel gemakkelijk in eigenlijk, de auto mag het trekken dus zal het ook wel kunnen.
Enige puntje waar ik meer moeite mee heb is het gewicht van de caravan als je die onder de 1700 kg wil houden wens ik je veel succes ik betwijfel of je dat gaat lukken als die met ass. Al 1660 kg weegt dan zal die op de weegbrug al tegen of zelfs over de 1700 kg wegen als dan ook nog het keukengerei en kleding erin gaat zit je al vlug een paar 100 kg hoger en zul je de 2000 kg wel nodig hebben.

Dus na het ophalen van de caravan meteen eerst naar de weegbrug en de daadwerkelijke gewichten bepalen is de eerste vereiste lijkt me
Natuurlijk kan het technisch gezien. De Forester mag 2000 kg trekken. Maar of je het dan ook moet doen scratch.gif . Ik wil graag wat reserve hebben en ook vlot met het verkeer mee kunnen rijden. Ik mag 2200 kilo trekken. Ik overweeg een andere caravan en de modellen die in aanmerking komen zitten op 2000 kilo beladen. Technisch en wettelijk kan ik zo'n hut achter de Benz hangen maar dat ga ik niet doen. Er komt dan ook een zwaardere auto. Ik vind 1700 kilo genoeg achter een beladen auto van 2150 kilo (79% gewichtsverhouding).

Ik begrijp dat jij er een ander idee over hebt als ik jouw combinatie zie :) .

Wegen lijkt me een voorwaarde als je de eerste keer op pad gaat met zo'n combinatie.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Subaru Forester met Dethleff 540qmk, goede combi?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 3 nov 2021 17:23

Mijn caravan haalt de 1800 kg ook niet hoor achter de focus, is op de groei gekocht,

Al moet ik toegeven dat de focus met 1600 kg geen problemen heeft zolang er de bestuurder rekening houdt met het span mij zul je dus ook niet met 120 km/h over de snelweg zien jakkeren,
Gewoon rustigen zoveel mogelijk over de route nationale door Frankrijk met een gangetje van Max 90/95 op de teller. Misschien komt er komend jaar een vervanger anders jaar erop en die zal meer mogen trekken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”