38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Bericht door Almenaar » ma 1 nov 2021 16:47

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het vermogen van een accu in relatie tot mijn mover. Er zijn vele draadjes op dit gebied maar antwoord op mijn specifieke vraag heb ik nog niet gevonden. En ik ben niet al te technisch onderlegd.

Ik heb een mover van het merk Carver, later overgenomen door Truma. De mover dateert van het eerste uur, het is het type waarbij je de aandrijfrollen m.b.v. een sleutel op de band zet.

De huidige gebruikte accu is een standaard 74Ah van Varta. Die accu vertoont af en toe kuren en wordt ons bovendien te zwaar (18,3 kg). Dus we kijken naar alternatieven. Ons accu gebruik is de mover, een aantal 12V lampjes, radio cd-speler en de waterpomp. Verder geen apparatuur. Meestal staan we aan de paal. Maar de omvormer maakt een zoemend geluid dus die zetten we nogal eens uit. En dan willen we wel de lampjes etc aanhouden, dus de accu moet daar de power voor kunnen leveren.

Een LiFePO4-accu vind ik mooi, maar voor die paar keer in een jaar moveren, een duur apparaat. Ook meen ik uit de diverse fora en draadjes op te maken dat de levensduur niet altijd geweldig is.

Alternatief is de door vele mensen op het forum geroemde AGM accu van YellowTop.

De vraag is de volgende: als ik een 38Ah met 460A van YT koop (11,8 kg), is die dan voldoende sterk om de mover in beweging te zetten en te houden? Meer dan 1-2 min is het tot op heden niet geweest.
Ik kan van de mover nergens vinden wat de vereiste CCA is. Ik heb een pdf van Truma gevonden met een mover die erop lijkt en die vraagt een CCA van 100A. Maar ja, dat zegt misschien helemaal niks?

Is er iemand die mij hierin kan raden?
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Bericht door PD » ma 1 nov 2021 16:57

Accu's worden vaak met een te grote capaciteit gekocht, zeker wanneer ze vrijwel uitsluitend voor moveren gebruikt worden.

De YellowTop 38 Ah zal de klus vast klaren (ik heb geen idee van het gewicht van je caravan); ik gebruik het grotere broertje van 55 Ah voor een 2.500 kg tandemasser met 4x4 dubbele mover en ben nog nooit tekort gekomen. Sterker nog, na 2 moverakties (vertrek op de camping en aankomst thuis) is ie ruim binnen een uur weer vol, dus veel accu-capaciteit wordt er niet verbruikt.

De maximale piekstroom van een YT is ook zeker voldoende voor je mover.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

Re: 38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Bericht door Almenaar » ma 1 nov 2021 17:45

[re.gif]
Mooi dat klinkt goed.

Het caravan gewicht ben ik vergeten te vermelden. Verleden jaar gewogen en toen was het 1200 kg. We nemen weinig toeters en bellen mee en voortentje, stokken en ander zwaar spul ligt altijd in de auto, dus veel meer dan 1300 kg zal het niet zijn. Zeg maar de helft van die van jou. Dankjewel thumbup.gif , ik ga de YT 38 Ah kopen.
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Bericht door Ab » ma 1 nov 2021 19:34

Daar heb je voor jouw gebruik een prima accu aan.
Kijk nog wel even naar je lader, of die geschikt is voor dit type accu. ( AGM)

Jouw Carver zal max iets van 120 A gebruiken.
De accu kan dat met 2 vingers in de neus makkelijk leveren.
Al was het 4 keer zoveel..dan nog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

Re: 38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Bericht door Almenaar » ma 1 nov 2021 20:26

Dankjewel Ab.

Ik laad op met de Ctek MXS 5.0.

Maar dan toch nog een aanvullende vraag:

Als de Carver-mover op ongeveer 120A zit, zou ik dan in plaats van de YT 38 ook naar een nog lichtere AGM van 24Ah kunnen gaan? scratch.gif Deze zou dan van een onbekender merk zijn (mag ik dat hier noemen?), en nog weer een slag minder wegen, namelijk 7 kg. Dat laatste vinden wij beslist een voordeel omdat de accu er vaak uitmoet (winterplek). Maar een lichte accu die te weinig marge/reserve heeft is natuurlijk een miskoop. Volgens de website zou de 24Ah gedurende 5 sec een max van 240A kunnen leveren.

Als ik alleen naar de specs kijk dan moet dat dus makkelijk kunnen. Maar ik heb weinig technisch verstand, waarschijnlijk zijn er meer parameters? Of klopt mijn gedachtegang?
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: 38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Bericht door fjord390 » ma 1 nov 2021 20:56

Ik heb de BEAT 40 AH van 89,00 euro .
Gebruik hem voor hetzelfde als wat jij wil , caravan 1300 kg , nooit problemen gehad .
Heb later de accu bij de 12 V middels relais aan de caravan gekoppeld ivm . niet goed afgevlakte en brommende voeding .
Voor mij werkt dit prima hoef geen dure accu .
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Bericht door Ab » ma 1 nov 2021 21:30

Ook die 24 Ah zal voor de mover prima voldoen.
Houd er wel rekening mee, dat je als bruikbare capaciteit 12 Ah ter beschikking hebt. Verder dan 50 % ontladen kan je beter niet doen.
In de praktijk blijkt dat echter ruim voldoende voor moveracties tot 10-20 minuten.
Het merk mag je gewoon noemen hoor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

Re: 38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Bericht door Almenaar » di 2 nov 2021 07:29

OK, dan moet ik nog even ons stroomverbruik uitrekenen want die 50% was ik vergeten.
Dat gaat lukken.
Iedereen bedankt!
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Bericht door PD » di 2 nov 2021 07:31

[re.gif]
Ook daarmee geen probleem thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 38Ah accu voor oude Carver mover voldoende?

Bericht door Chris » di 2 nov 2021 11:13

Ik lees in de openingspost wel:

Een aantal 12 volt lampjes...
Gloeilampjes Of LED.

Ook de radio-cd speler...
Ik zou voor die paar centen en kilo's toch voor de YT 38 gaan.
WANT.....de YT accu's leveren vrijwel altijd MEER power dan opgave terwijl veel kleinere merken dat nogaleens laten liggen

De Ctek is wel een perfecte lader voor AGM accu's.
Let wel op dat je die juist instelt op de Ctek.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”