Wat als: verzekering en stijgende waardes caravans

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Wat als: verzekering en stijgende waardes caravans

Bericht door rutgerg » za 30 okt 2021 18:45

Ik vroeg mij vandaag ineens het volgende af. De caravans zijn afgelopen jaar extreem in waarde gestegen. Wij hebben begin 2021 een modeljaar 2020 nieuw gekocht voor een X bedrag. Vandaag de dag koop je voor dit bedrag een caravan uit 2018 met een beetje geluk. Ze vragen voor een nieuwe gerust 5 duizend meer. Ik zou onze caravan nu makkelijk met 2 a 3 duizend winst kunnen verkopen, niet dat ik dat wil hoor. Maar stel dat t fout gaat…Ik heb uiteraard 3 jaar nieuwwaarde regeling. Maar wat is dit waard als het model wat ik vorig jaar nieuw kocht voor X nu al voor 4 a 5 duizend meer wordt aangeboden? Stel je caravan van 1 jaar oud wordt dan gestolen of raakt total los door een ongeval, krijg je dan het bedrag wat je hebt betaald en moet je dan genoegen nemen met een caravan die 2 a 3 jaar ouder is of is de verzekering verplicht een gelijkwaardige caravan te betalen… uiteraard gewoon bij allrisk verzekering.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

workel

Re: Wat als: verzekering en stijgende waardes caravans

Bericht door workel » za 30 okt 2021 20:03

Snap je redenering.

Verschil zit hem in hoe je caravan is verzekerd aankoopwaarde of nieuwwaarde.

Aankoopwaarde is de waarde die op je factuur staat toen je de caravan op haalde.

Nieuwwaarde is de waarde die je nu moet betalen voor je caravan, dat kan best een hoger bedrag zijn dan waarvoor je hem kocht.

Onze nieuwe Fendt word geleverd in april/mei 2022 en die is 5 jaar verzekert tegen nieuwwaarde. Zit ik de komende 5 jaar veilig/

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Wat als: verzekering en stijgende waardes caravans

Bericht door Wally » za 30 okt 2021 20:33

Wat te denken van stijgende premies.
Die tevens nooit meer lager worden als de waarde van de caravans ook beduidend minder worden.

Frans

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat als: verzekering en stijgende waardes caravans

Bericht door PD » za 30 okt 2021 20:40

Wanneer je tegen nieuwwaarde verzekerd bent, is dat geen probleem. De premie stijgt overigens ook elk jaar mee.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
GerardJT
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 19 feb 2016 15:26

Re: Wat als: verzekering en stijgende waardes caravans

Bericht door GerardJT » za 30 okt 2021 20:45

Bij veel caravanverzekeringen is bij de nieuwwaarde dekking dat je tot 125% van de nieuwwaarde uitgekeerd krijgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wat als: verzekering en stijgende waardes caravans

Bericht door rutgerg » za 30 okt 2021 21:04

Nondeju jullie hebben gelijk. Ik zit bij ohra en daar staat inderdaad 5 jaar nieuwwaarde (ik dacht 3, toch weer 2 jaar extra) tot max 125% vd aankoopwaarde. Nooit geweten, weer wat geleerd. Dankjullie
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat als: verzekering en stijgende waardes caravans

Bericht door Morgoth » vr 5 nov 2021 09:13

Maar kijk ook eens naar je opstalverzekering thuis. Je huis is tegen herbouwwaarde verzekerd maar is je verzekering mee gegroeid met de snel stijgende prijzen van tegenwoordig?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”