Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Plaats reactie
Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Moris » do 28 okt 2021 10:41

Ik heb voor de afweging bij de aankoop van een caravan de inventaris van onze camper er eens bijgenomen.
Wanneer ik de volledige standaard inboedel waaronder kleding, drank, eten, fietsen en alle extra opties zoals reservewiel, mover, luifel, enz.. bij elkaar tel kom ik op een belading van 470kg uit.
Dit betekent dat ik ²bij een caravan sowieso naar een maximale as-verhoging zal moeten gaan.

Als voorbeeld zie ik bij een Dethleffs 510LE het volgende voor de belading staan en brengt mij tot onderstaande rekensom.
1.382kg: Massa in rijklare toestand (1x gasfles Benegas 10kg, haspel, watertank gedeeltelijk gevuld)
218kg : laadvermogen.
1600kg technische toegestane maximum massa (asbelasting)
470kg is mijn inventaris

Als ik bovenstaande bereken mag ik maar 218kg laden en kom ik niet toe met de huidige inboedel van 470kg.
Dit betekent een maximala as-verhoging naar 1800kg wat neerkomt op 27kg extra.

Met de as-verhoging kom ik dan op uit op volgende rekensom.
1.382kg: Massa in rijklare toestand (1x gasfles Benegas 10kg, haspel, watertank gedeeltelijk gevuld)
319kg: 418kg laadvermogen -27kg v/d as-verhoging/
1800kg technische toegestane maximum massa (asbelasting)
470kg is mijn inventaris

De te laden inboedel van 470kg is in mijn geval nog steeds ontoereikend.
Hoe spelen jullie deze klus klaar of dien ik de kogeldruk van 75kg nog bij het laadvermogen te tellen scratch.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Gemineye » do 28 okt 2021 10:45

De kogeldruk mag je idd bij het laadvermogen optellen, dat gewicht leunt op de auto en telt dus mee bij het auto gewicht.

Maar je hebt gelijk, je sleept al heel snel veeeeel te veel mee!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Paul Vingerhoets » do 28 okt 2021 10:52

Het getal bij massa rijklaar alvast vergeten daar kun je weinig mee: aantal dingen die je in je inboedel hebt zitten daar ook al in meegeteld zoals gasfles

Neem het ledige gewicht tel daar alle vast gemonteerde extra’s bij op. En ga dan wegen dan weet je het daadwerkelijke leeg gewicht


Ga dan je inboedel maar eens door om de helft aan gewicht kwijt te raken.

Gewichten zoals aangegeven door de dealer zijn meestal niet correct want over genomen uit de folder

470 kg aan belading is wel erg veel voor de meeste caravans, maar zou bij nieuwe aanschaf altijd kiezen voor een verhoging van het Max gewicht, terugzetten naar lager gewicht op kenteken kan altijd

Je kan kogeldruk optellen bij het laadvermogen, maar of dat echt wenselijk is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door moyzo » do 28 okt 2021 10:53

Je moet ook goed lezen wat leeggewicht in de advertenties zou zijn, vaak hebben ze dan nog niet de "standaard" actiepakketten mee genomen, kan al heel snel zomaar heel veel kilo extra zijn. Zo stond er bij onze Knaus 60 years niet vermeld dat het 60 years pakket al 100 kilo woog, Maar er staat dan wel in de advertentie/beschrijving dat je heel veel laadvermogen hebt en dat hebben ze dan gebaseerd op de "kale" versie.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Moris » do 28 okt 2021 11:48

@Gemineye
Goed om weten dat ik de kogeldruk bij het laadvermogen mag bijtellen, dat scheelt weer wat.

@Paul Vingerhoets
Hoeveel wordt er gerekend voor een gasfles en kabelhaspel?
Voor drinkwater is er 15l gerekend.

Helaas is dit pas mogelijk als de caravan uit onze nog vast te leggen keuzelijstje is geselecteerd.
Vandaar dat wat vooronderzoek hier aangewezen is om in onze keuze mee te nemen.

@moyzo
Ik probeer hier alvast rekening me te houden.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Daphne » do 28 okt 2021 12:08

Inboedel 470 kg? Neem je een betonnen parasolvoet mee?
Ik zou hier eens kritisch kijken wat je echt nodig hebt.


Edit: ik zie dat je reservewiel, mover en luifel ook meeneemt in dit gewicht. Dan is het te verklaren knipoog.gif maar dat is geen inboedel en hoor je eigenlijk bij het leeggewicht op te tellen. Wij zijn bij ontvangst van de nieuwe caravan direct naar de weegbrug gereden om precies te weten wat er nog geladen mag worden. En altijd de hoogst mogelijke massa voor de as nemen, ook als je het niet nodig hebt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Paul Vingerhoets » do 28 okt 2021 13:56

[re.gif]
Reservewiel,mover en luifel horen dan wel niet bij de inboedel ze gaan uiteindelijk wel meetellen in de belading net als een airco en andere speciale pakketten die er al door de fabriek en dealer aan gehangen worden om een model op te leuken zo ook bv vloerverwarming en lichtmetalen wielen (zijn zwaarder dan stalen wielen)
Dus wel een ding om mee te nemen bij een aanschaf
Een speciale uitvoering kan zomaar 200 kg zwaarder zijn dan de standaard uitvoering.

Wat het gewicht voor rijklaar genomen wordt hoord ergens in de folder omschreven te worden is merk afhankelijk wat ze daarvoor tellen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Daphne » do 28 okt 2021 14:06

[re.gif]

Precies wat ik toch schrijf. Die zaken die vast zitten tel je op bij het leeggewicht. Wat de caravan uiteindelijk dan leeg weegt, kun je via weging te weten komen. Het is de enige manier. Hoewel bij onze Eriba kon je in de configurator precies zien wat het gewicht was van alle af fabriek opties en kon je niets meer toevoegen als de as te licht was. Je kon pas verder als je de as verhoging selecteerde.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Wie-niets » do 28 okt 2021 14:08

En.... wat in specificaties van gewichten bij Caravans ook telt....pas op de kleine letters met*

Gewicht KAN 5% afwijken* . Dus ten alle tijden geldt,..... wegen, wegen en nog eens wegen als je iets zeker wilt weten bij alles. En probeer links /rechts kant op de banden zoveel mogelijk evenwichtig te belasten.

Jekihero

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Jekihero » do 28 okt 2021 16:17

Gemineye schreef:
do 28 okt 2021 10:45
De kogeldruk mag je idd bij het laadvermogen optellen, dat gewicht leunt op de auto en telt dus mee bij het auto gewicht.

Maar je hebt gelijk, je sleept al heel snel veeeeel te veel mee!
Dat is zeker niet altijd zo.
Bij Fendt b.v. is de MTM altijd gelijk aan het max. draagvermogen van de as.

Even nakijken hoe dat bij Dethlefs is.

BTW.
Er zijn caravans met genoeg laadvermogen.
b.v. Fendt 515/550 met 2.000 kg as geeft zo'n 550 kg ruimte.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Ron » do 28 okt 2021 16:24

Bij onze Knaus werd het silver edition pakket gewicht wel opgeteld.
De dealer heeft de caravan gewogen inclusief de gemonteerde airco en 2 luifels in de caravan en reserve wiel in dissel.
Dat kwam aardig overeen met het rijklaar gewicht.(scheelde iets van 25 kg of zo)
Omdat airco en de 2 luifels (unico verona en unico dakluifel) ongeveer hetzelfde gewicht hadden als de complete water en gas voorraad.
Dus watertank 45 liter boiler 5 liter en een 11 kg gasfles (inhoud).
is dus 45+5 +22 = 72 kg
Voor onderweg is 5 liter water ruim voldoende, en voor in de zomer is een 5 kg fles (12 kg met fles) voldoende.
Verder hebben wij 150 kg bij ons aan stoelen ,, tafel , kleding en rest van inboedel bij ons.

Dus 470 kg is best heel veel .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door Ab » do 28 okt 2021 18:32

Veel teveel naar mijn mening.
100 kg per persoon is al veel.
Daar tel ik dan ook nog 2 elektrische fietsen mee, een tafel en 2 stoelen en wat summier kookgerei voor buiten.
Bij een vliegvakantie volstaat 25 kg bagage p.p.toch ook heel ruim?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door mark m » do 28 okt 2021 19:07

Kijk ook kritisch wat er aan zware spullen in de auto kan. Zelf heb ik bijvoorbeeld de tent (á 60kg) nooit in de caravan liggen. Minimale boodschappen mee (de rest op de camping halen), klein beetje water in de tank, 1 gasfles mee, enz.

Probeer ook de caravan tijdens het stallen leeg te halen met zware spullen, dat voorkomt eventuele problemen met vroegtijdig doorgezakt asrubbers.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

workel

Re: Belading correct uitgevoerd bij nieuwe caravan?

Bericht door workel » do 28 okt 2021 19:39

Aardig gewicht, 470 kg geen idee hoe jullie gezinssamenstelling is, maar vind het veel.

Onze (vorige) Knaus 500 EU Sport SS woog 1220 kg, volgens dealer, op schrift.
Wij hebben alles spullen uit de oude caravan gehaald en zaken weg gedaan wat niet meer nodig is. Totaal inventaris voor ons 100 kg via weegschaal.

Caravan incl. reservewiel, fietsendrager met fiets, inventaris en kleding e.d 1475 kg achter de auto op een geijkte weegbrug.

Zou altijd de nieuwe caravan laten wegen op een weegbrug. Doen wij wederom met onze Fendt. Inventaris nog iets uitgedund, zaken die wij afgelopen jaar niet hebben gebruikt gaan niet mee, totaal inventaris 80 kg.

Advies zet hem op de weegbrug en daarna in vakantie trim wederom op de weegbrug hebt denk ik een beter beeld dan je huidige rekenmodel is mijn mening.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”