As doorgezakt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 15:19

Nee hoor. Het s een eigenschap die we voor lief nemen blijkbaar. Net zoals Citroën en Alfa Romeo rijders - enkele decennia geleden - die veel mopperden maar gewoon accepteerden dat hun geliefde auto bij wijze van spreken al in de folder begon door te roesten. Of de eigenaren van sommige Subaru's problemen met lekke koppakkingen ook voor lief namen. En de volgende auto is weer een exemplaar van hetzelfde merk.

Sterker: er ontstaat een hele industrie om dit soort "problemen": Valvoline ontwikkelde een goedje wat de roest zou tegengaan bij jouw Citroën (nou....), en in de US heb je bedrijven waar coole gasten jouw Subaru motorblok openschroeven en de cylindervoeringen aan de bovenzijde met een precies pas gefreesde insert wat meer steun geven a raison van een paar duizend dollar. Inclusief sticker zodat je lekker kan poseren....geweldig. Hoe ingewikkelder - hoe tevredener de klant. Mooi toch? En hier hebben we Triorep die ons uit de brand helpt.

Bij de campers met Ford motoren zag je dat het niet bij miepen en geklaag bleef, en die eigenaren hebben dus wèl actie ondernomen omdat ze het niet pikten dat ze arrogant werden behandeld. Dus ja: slappe rubbertjes...niet leuk...we accepteren het. Het "probleem" is in feite een steevast terugkerend "het is toch wat..." gespreksonderwerp. Forumvulling. Niet meer - niet minder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: As doorgezakt

Bericht door Wie-niets » vr 3 dec 2021 16:40

[re.gif]
Je somt wat op. mrgreen.gif
Vergeet niet dat veel mensen heel vergevingsgezind zijn voor in hun ogen iets " dierbaarst." Er zijn er b.v. die altijd aan hun merk het hele leven trouw zijn.
En ja, dan krijg je, noem het maar weg kijken en altijd maar weer dingen " goed " praten want dan lijkt het minder erg. :(

TFJ

Re: As doorgezakt

Bericht door TFJ » vr 3 dec 2021 16:53

dieseltijger schreef:
vr 3 dec 2021 07:50
Gewoon: we maken ons ernstig zorgen om de huidige bezitters, maar ook worden wij terughoudend om caravans te kopen die - qua onderhoud en levensduur - steeds negatiever in beeld komen.
Onderhoud en levensduur maken lang niet zoveel indruk als verkeersveiligheid, dus daar zou ik op aansturen in een brief.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » vr 3 dec 2021 17:26

Mooi on te lezen dat het voor veel caravan bezitters geen probleem is. (neemt stress en spanning met zich mee, en nog meer nodeloos gelul)

Voor degene die het wel wil zet in een een PB : Caravan: Type: Jaartal: Gereden KM: Max Belasting: Doorgezakte AS ja/nee

Verder hoef ik geen NAW gegevens.

Waar het om gaat is mijn inziens dat aan de consument duidelijk moet worden gemaakt wat de gevaren zijn van overlading op de as, dat de caravan niet te lang stil mag staan en je er ook niet veel mee moet rijden mrgreen.gif .
Dan geef je een helder en eerlijk beeld van een caravan. Ik twijfel er niet aan dat veel caravan bezitters niet eens weten dat dit een probleem zou kunnen zijn.


Antwoord ANWB.....zie hieronder...
Uiteraard is een as ontworpen om mee te rijden. Wanneer er niet mee gereden is er sprake van stilstand, en ook dat zou bij normaal gebruik geen problemen op moeten leveren.

Ik kan echter niet beoordelen of er tijdens de ritten met uw caravan sprake is geweest van overbelasting of een piekbelasting. Als u van mening bent dat dit niet het geval is, dan is het verstandig om een beroep op non-conformiteit te doen. U zult dan hiervoor bewijs moeten aandragen.

U geeft aan dat er op grote schaal sprake zou zijn van problemen met assen. Dat is voor ons geen herkenbaar beeld.

Wanneer er wel sprake is van een probleem met de as, dan zijn de in de vorige mail genoemde redenen zoals overbelading, een piekbelasting als gevolg van ergens tegen aan rijden of door een kuil rijden, vaak wel de oorzaak van deze problemen.
U zou er ouderdom nog bij kunnen zetten, maar gezien het feit dat uw caravan uit 2017 is, is dat voor uw caravan eigenlijk geen argument.

U geeft aan dat u zeker weet nooit te zwaar beladen te zijn, omdat u altijd de caravan weegt. In dat geval zou ook dit argument voor u niet opgaan.
U geeft aan dit ook te kunnen bewijzen middels weegbrieven.

Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat een productiefout bij uw as uitgesloten is. In geval van non-conformiteit zal de bewijslast zal alleen bij u liggen.
Iets als een piekbelasting laat zich heel lastig uitsluiten.

Dat er op diverse fora gesproken wordt over problemen, wil nog niet zeggen dat bij al deze gevallen er geen andere oorzaak aan te wijzen is dan problemen met de as zelf.

Wat de praktijk ons vertelt door bijvoorbeeld regelmatig caravans te wegen, is dat in heel veel gevallen er echt sprake is van te zwaar beladen caravans.

Daarnaast krijgen wij vanuit diverse hoeken, geen signalen dat er bij caravans met assen boven de 1500kg, bovengemiddeld veel problemen zijn.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 18:15

TFJ schreef:
vr 3 dec 2021 16:53
<knip>
Onderhoud en levensduur maken lang niet zoveel indruk als verkeersveiligheid, dus daar zou ik op aansturen in een brief.
Ik zou geen brief "namens" opstellen: want de forummers hebben geen zin om enige effort erin te steken - wat heel begrijpelijk is. Weet je....als iets als echt probleem wordt ervaren dan kom je wel in de benen - en dat gaat hier echt niet gebeuren, dus is er geen probleem. Het enige wat doorgezakt is, is de discussie - niet zozeer de as.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: As doorgezakt

Bericht door Gerrie » vr 3 dec 2021 18:48

Waar hebben we het hier dan 455 berichten over. Jammer voor de mensen die het wel als een probleem ervaren en die hun nek durven uitsteken. Wat mij betreft maar sluiten.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » vr 3 dec 2021 19:42

Nek uitsteken?? Man, man..

Affijn, krijg net een mail dat de caravan een 2000kg as krijgt die wel op papier op 1800kg komt te staan. De 200kg kan ik als marge zien.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: As doorgezakt

Bericht door eurotrotter » vr 3 dec 2021 20:03

Gerrie schreef:
vr 3 dec 2021 18:48
Waar hebben we het hier dan 455 berichten over.
Waaronder ook veel berichten van mensen die géén problemen ondervinden. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: As doorgezakt

Bericht door PD » vr 3 dec 2021 20:08

Gerrie schreef:
vr 3 dec 2021 18:48
Waar hebben we het hier dan 455 berichten over.
Er wordt momenteel door te weinig forummers gekampeerd knipoog.gif In het voorjaar ebt dat wel weer weg.
Laatst gewijzigd door PD op vr 3 dec 2021 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: As doorgezakt

Bericht door BertJan » vr 3 dec 2021 20:08

dus na wat uitzoeken wat in eerste instantie van 2 kanten erg onzorgvuldig is gedaan zorgt de fabrikant van de caravan die een verkeerde as geplaatst heeft voor een oplossing door de juiste as te plaatsen.
en alko is geen speler in het geheel.
als ik het fout heb graag corrigeren.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » vr 3 dec 2021 20:09

eurotrotter schreef:
vr 3 dec 2021 20:03
Gerrie schreef:
vr 3 dec 2021 18:48
Waar hebben we het hier dan 455 berichten over.
Waaronder ook veel berichten van mensen die géén problemen ondervinden. mrgreen.gif
Mijn buurman heeft ook geen problemen......maar ja die heeft ook geen caravan.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » vr 3 dec 2021 20:13

BertJan schreef:
vr 3 dec 2021 20:08
dus na wat uitzoeken wat in eerste instantie van 2 kanten erg onzorgvuldig is gedaan zorgt de fabrikant van de caravan die een verkeerde as geplaatst heeft voor een oplossing door de juiste as te plaatsen.
en alko is geen speler in het geheel.
als ik het fout heb graag corrigeren.
Er zou een 1800kg as ondergaan maar is samenspraak met diverse partijen komt er een 2000 kg onder.

De 200 kg is een marge.

Je zou kunnen lezen wanneer je caravan volgens de gegevens van de caravan bouwer 1600kg al max kan wegen moet je lezen niet hoger dan 1500 kg beladen. Caravanbouwers houden geen rekening met de marge maar nemen het max gewicht wat de as bouwer opgeeft.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: As doorgezakt

Bericht door Ab » vr 3 dec 2021 23:47

Wat in mijn geval ook geen enkel probleem op geleverd heeft.
Mijn caravan woog ca 2000 kg. ( weegbrug)
Max aslast 1900 kg. Volledig benut, 12 maanden per jaar.
Kogeldruk 100 -110 kg, afhankelijk van gasvoorraad.
Geen enkel probleem in 12 jaar bezit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » za 4 dec 2021 00:48

Wat dit draadje mij oplevert: ik kan waarschijnlijk ook veel langer toe dan 8 jaar met mijn as rubbers. Mooi meegenomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: As doorgezakt

Bericht door mrbullmastiff » za 4 dec 2021 01:17

Wat mij in dit topic opvalt is dat er een gigantische hoeveelheid berichten en een drama gemaakt wordt van een as probleem wat voor een redelijk bedrag opgelost kan worden. In dit topic is misschien door 30 verschillende leden een bijdrage geplaatst wat niet zo veel is op een forum met meer dan 14000 leden. Van die 30 leden die gereageerd hebben zijn er misschien 15 die een probleem hebben met hun as. Het valt dus best wel mee met die asproblemen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » za 4 dec 2021 08:29

15 van de 30 dat is 50%

Er zijn er wel degelijk meer alleen die weten niet eens dat dit een probleem is. Ik wist er ook niet vanaf tot je ermee word geconfronteerd.

Wanneer ik alle spreken met alko, de aanhangwagen bouwers de caravanbouwers analyseer, dan moet je tot de conclusie komen dat het wel degelijk een probleem is.

Maar als dit voor jou geen probleem is dat is dat oké.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » za 4 dec 2021 08:58

mrbullmastiff schreef:
za 4 dec 2021 01:17
Wat mij in dit topic opvalt is dat er een gigantische hoeveelheid berichten en een drama gemaakt wordt van een as probleem <knip> Het valt dus best wel mee met die asproblemen.
Vanuit de invalshoek dat er weliswaar (zeer) veel misbaar wordt gemaakt, maar dat het klaarblijkelijk niet de moeite waard is om actie te ondernemen (de Piefjes en een paar anderen daargelaten) helemaal mee eens. Blijkbaar accepteer je het dan. Dus de informatie die de berichten opleveren is welkom, het geweeklaag moet je daarom laten voor wat het is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

As doorgezakt

Bericht door Daphne » za 4 dec 2021 09:09

Wat een onzin dat je actie moet ondernemen, zo niet mag je het geen probleem noemen en is het geweeklaag.
Mag het probleem ook opgelost worden door een betaalde reparatie?
Uiteindelijk wordt het topic grotendeels vervuild door degene die nergens last van hebben maar dit onderwerp niet los willen laten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

TFJ

Re: As doorgezakt

Bericht door TFJ » za 4 dec 2021 09:48

mrbullmastiff schreef:
za 4 dec 2021 01:17
Wat mij in dit topic opvalt is dat er een gigantische hoeveelheid berichten en een drama gemaakt wordt van een as probleem wat voor een redelijk bedrag opgelost kan worden.
Dus als jij een nieuwe auto, wasmachine, tv of caravan koopt die veel sneller defect raakt dan je mag verwachten, maar wat voor een redelijk bedrag opgelost kan worden, vind jij acceptabel?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » za 4 dec 2021 10:06

(Jaren geleden was er van Jos Collignon een mooie cartoon, met honden die in een kringetje rondrenden en naar elkaars staart stonden te bijten en te grauwen. In het midden stond een zelfvoldaan kijkende kat een bord omhoog te houden met daarop de tekst "Het centrale probleem". Moest ik even aan denken).

We vervallen onderhand in herhaling, oorzaak en remedie van het verschijnsel of het probleem zijn duidelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

workel

Re: As doorgezakt

Bericht door workel » za 4 dec 2021 13:40

TFJ schreef:
za 4 dec 2021 09:48
mrbullmastiff schreef:
za 4 dec 2021 01:17
Wat mij in dit topic opvalt is dat er een gigantische hoeveelheid berichten en een drama gemaakt wordt van een as probleem wat voor een redelijk bedrag opgelost kan worden.
Dus als jij een nieuwe auto, wasmachine, tv of caravan koopt die veel sneller defect raakt dan je mag verwachten, maar wat voor een redelijk bedrag opgelost kan worden, vind jij acceptabel?
Denk dat hier op het forum de ene helft de caravan laat repareren en de kosten voor lief neemt en de andere helft actie gaan ondernemen. Neemt niet weg dat de conformiteitsbeginsel een hele juridische weg gaat worden om de kosten te verhalen of de fabrikant/dealer deze kosten voor zijn of haar rekening neemt.

Ben zelf meer van het oplossen van het probleem en de caravan in dit geval naar Triorep zou brengen en de rubbers te laten vervangen, tis niet de laatste euro die ik moet investeren en dat neem ik dan maar voor lief.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » za 4 dec 2021 13:59

Daar gaat het niet om.

Mij en ik denk velen is nooit verteld nog staat ergens te lezen dat de onderhoudsvrij as niet onderhoudsvrij is. Nog wat overbelading silstand rijden door putten, te veel rijden van invloed is op een as.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: As doorgezakt

Bericht door deusjevo » za 4 dec 2021 14:14

Yep, ze (AL-KO) maken de verwachtingen en toezeggingen gewoon niet waar thumbup.gif
Je zou dus juist service en onderhoudskosten moeten besparen volgens AL-KO whistle.gif
.
A47968E7-33DB-4225-8109-442701EBB38E.png
A47968E7-33DB-4225-8109-442701EBB38E.png (99.58 KiB) 1458 keer bekeken
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 687
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: As doorgezakt

Bericht door Klapzwaan » za 4 dec 2021 15:07

Vervangen van remblokken en schijven aan onze auto vinden we normaal bij pakweg 100.00 km of zoiets. De kosten nemen we voor lief als onderhoud aan slijtage delen.
Dit wordt anders als we dezelfde remblokken en remschijven bij 10.000 km al moeten vervangen. Dan vonden we dan niet normaal en verwachten dat de garage die delen onder garantie vervangt.
Zoiets is bij het vroeg vervangen van de asrubbers ook.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Techn

Re: As doorgezakt

Bericht door Techn » za 4 dec 2021 15:09

Ook dat zou ik gewoon zelf betalen…

Remblokken onder garantie bij 10k km????

Ga je niet winnen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”