Ja, over ons alcoholgebruik moeten we een apart draadje aan wijden.
As doorgezakt
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: As doorgezakt
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: As doorgezakt
Psies... we waren eerder tevreden...en de apen aten toen nog bananen......
maar...
Zeker jammer dat er volgens mij geen caravans meer gemaakt worden met staalgeveerde torsieassen.
Volgens mij heb jij een BPW as dan..
Wilk heeft ook nog een eigen ophang systeem gehad, maar ik denk dat er nu nog maar 2 spelers over zijn in dit veld.
Knott.... wat van Hobby is ondertussen, en eigenlijk alleen onder Hobby caravans terugkomt... ( en andere geen caravan aanhangers )
en Alko... onder alle andere caravans.... in vele uitvoeringen.
Hoezo monopolist...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: As doorgezakt
Ik heb een Peitz onderstel en as. Niet meer te koop. Als ie kapot gaat heb ik een probleem.
Onder mijn aanhanger zitten ook rubber geveerde Al-ko assen. Als je ziet hoe die zich gedragen als je zwaar beladen achteruit draait dan griezelt het je toe.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: As doorgezakt
Yep... idd... dat was Peitz... foutje..
Al die kleinere assenbouwers zijn opgekocht door die grote broers en verdwenen van de markt..jammer hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: As doorgezakt
Gelijk, groter en kleiner. Persoonlijk denk ik dat een Delta-as bijzonder weinig extra doet tegen het slingeren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: As doorgezakt
Daar is het ook niet voor bedoeld
Al-ko schrijft daar over:
Situatie:
In bochten en bij rolbewegingen wordt als gevolg van de centrifugaalkracht het buitenste wiel altijd zwaarder belast. Het binnenste wiel heeft de neiging om los te komen van het wegdek.
Oplossing:
De AL-KO Delta-as met schuingeplaatste wieldraagarmen biedt weerstand tegen de centrifugaalkracht.
De wielen die onafhankelijk aan de wieldraagarmen (zwenkarmen) zijn opgehangen, draaien bij het in- en uitveren in een schuin liggend aslichaam. De kracht die in een bocht op het buitenste wiel wordt uitgeoefend, wordt via de zwenkarm zodanig op de astap van het wiel overgebracht dat het toespoor en de negatieve wielvlucht (naar binnen) worden vergroot. Het wiel biedt weerstand tegen de centrifugale kracht en ondersteunt het voertuig met een naar binnen gerichte kracht.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: As doorgezakt
Delta as voor Max !!
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: As doorgezakt
Goud idee Ab..
Kan ie nog harder de bocht om..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
As doorgezakt
Heren,
Er mogen dit seizoen "geen aanpassingen" meer gedaan worden.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: As doorgezakt
't was ook maar een grapje Theo..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: As doorgezakt
We hebben het over een aanhanger toch?Conradi schreef: ↑za 27 nov 2021 10:20
Daar is het ook niet voor bedoeld
Al-ko schrijft daar over:
Situatie:
In bochten en bij rolbewegingen wordt als gevolg van de centrifugaalkracht het buitenste wiel altijd zwaarder belast. Het binnenste wiel heeft de neiging om los te komen van het wegdek.
Oplossing:
De AL-KO Delta-as met schuingeplaatste wieldraagarmen biedt weerstand tegen de centrifugaalkracht.
De wielen die onafhankelijk aan de wieldraagarmen (zwenkarmen) zijn opgehangen, draaien bij het in- en uitveren in een schuin liggend aslichaam. De kracht die in een bocht op het buitenste wiel wordt uitgeoefend, wordt via de zwenkarm zodanig op de astap van het wiel overgebracht dat het toespoor en de negatieve wielvlucht (naar binnen) worden vergroot. Het wiel biedt weerstand tegen de centrifugale kracht en ondersteunt het voertuig met een naar binnen gerichte kracht.
Mijn aanhanger (met een Knaus caravan opbouw uit 1995) is uitgevoerd met een probleemloze rechte Delta as en knalt ongehoord goed en probleemloos met 2 wielen aan de grond door iedere bocht, al 26 jaar trouwens.
Denk dat Al-Ko wellicht F1 sponsor wilde worden ten tijde van ontwikkeling geknikte Delta As?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: As doorgezakt
Nouja, het idee van dat kantelen klopt natuurlijk wel. Je kunt in theorie sneller de bocht door. Maar hoeveel mensen willen nou sneller met de caravan een bocht door? Fijn dat ie dan blijft staan maar je hebt wel al je kopjes door de hele caravan liggen.
Ik denk echt dat die Delta as een markettingverhaal is of dat ze die as om een andere reden zo moesten maken. Wellicht voor een grotere grondspeling of dat ie anders niet in het onderstel paste.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: As doorgezakt
Nee, dat zeker niet.
Een rechte as maken is nog steeds makkelijker en goedkoper.
Er was ook niks mis met de Delta assen.
Ik heb daar zelf ook 12 jaar mee gereden vanaf nieuw, zonder enig probleem, en zonder noemenswaardige bandslijtage.
De caravan daarvoor was nog ouder, kocht ik gebruikt, en ook geen enkel probleem, beide Fendt en reden als op rails, ook bij illegaal hoge snelheden. Banden werden om de 6 jaar vervangen en mankeerden practisch niets.
Er is een jaar of 5 geleden wat fout gegaan.
Daarvoor was er helemaal niks mis.
Een rechte as maken is nog steeds makkelijker en goedkoper.
Er was ook niks mis met de Delta assen.
Ik heb daar zelf ook 12 jaar mee gereden vanaf nieuw, zonder enig probleem, en zonder noemenswaardige bandslijtage.
De caravan daarvoor was nog ouder, kocht ik gebruikt, en ook geen enkel probleem, beide Fendt en reden als op rails, ook bij illegaal hoge snelheden. Banden werden om de 6 jaar vervangen en mankeerden practisch niets.
Er is een jaar of 5 geleden wat fout gegaan.
Daarvoor was er helemaal niks mis.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: As doorgezakt
Stimmt. Mijn banden slijten gelijkmatig. Ondanks dat ik mijn rubbervering pas na 8 jaar vervang. Ik heb niet de illusie dat de sporing tussentijds wordt gecontroleerd als onderdeel van de beurt. Die vervangingsperiode ga ik oprekken. Heerlijk dit forum.
Ik heb een Kipje met een rechte as gehad in combinatie met een frictiedemper met zo'n gasveer, en nu een uitvoering met Delta as. Je merkt het verschil niet bij een passende rijstijl: Je zoekt de grenzen immers niet op met een hut aan de haak. Voor mij had er ook een rechte as op gemogen. Fijn. Nu zit er een delta as op. Ook fijn.
En nou ga ik even de caravanforum logica er op los laten: "Je weet maar nooit!" & "Stel dat je snel moet uitwijken!" of: "Stel je voor dat je moet uitwijken en er loopt een vrouw met een kinderwagen op het naastgelegen trottoir! Je zal eeuwig spijt hebben als...." enzovoorts.Morgoth schreef: ↑ma 29 nov 2021 09:41
Nouja, het idee van dat kantelen klopt natuurlijk wel. Je kunt in theorie sneller de bocht door. Maar hoeveel mensen willen nou sneller met de caravan een bocht door? Fijn dat ie dan blijft staan maar je hebt wel al je kopjes door de hele caravan liggen.
<knip>
Ik heb een Kipje met een rechte as gehad in combinatie met een frictiedemper met zo'n gasveer, en nu een uitvoering met Delta as. Je merkt het verschil niet bij een passende rijstijl: Je zoekt de grenzen immers niet op met een hut aan de haak. Voor mij had er ook een rechte as op gemogen. Fijn. Nu zit er een delta as op. Ook fijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: As doorgezakt
Mee eens.
In de paktijk merk je totaal geen verschil of je met een Delta as rijdt of niet.
Ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt.
In de paktijk merk je totaal geen verschil of je met een Delta as rijdt of niet.
Ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: As doorgezakt
Kan ik alleen maar bevestigen dat het langer kan gezien onze ervaring, Ab.
Zover ik weet heb ik tenminste 4 of 5 Delta ssen gehad. Nog eens 2 staalgeveerde assen en rechte assen. Geen problemen gehad. De laatste 2 in de familie een op een Knaus Südwind 500 Eu 1500 kg max gladde plaat van 2003 en nog een van najaar 2006 Südwind EU 500 limited edition 1700 kg as of te wel waren medio Augustus vorig jaar respectievelijk 17 en 14 jaar oud.
En die van 2006 had er heel wat kilometers op zitten we waren jaren soms meer dan 26 weken per jaar weg. Deze laatste was zo langzamerhand aan asrubbers en nieuwe schokbrekers toe.
En banden gingen ook lang mee en wel met de normale slijtage die bij Delta as nu eenmaal horen.
Verder hadden we nog een Caravelair Antaris 486 er bij met gewone as ,maar daar is zonder problemen 7 jaar in zijn geheel niets mis mee geweest qua opbouw etc.
En dan ga maar niet de serie Chateau' s een KIP en een Fendt maar niet noemen.
Zover ik weet heb ik tenminste 4 of 5 Delta ssen gehad. Nog eens 2 staalgeveerde assen en rechte assen. Geen problemen gehad. De laatste 2 in de familie een op een Knaus Südwind 500 Eu 1500 kg max gladde plaat van 2003 en nog een van najaar 2006 Südwind EU 500 limited edition 1700 kg as of te wel waren medio Augustus vorig jaar respectievelijk 17 en 14 jaar oud.
En die van 2006 had er heel wat kilometers op zitten we waren jaren soms meer dan 26 weken per jaar weg. Deze laatste was zo langzamerhand aan asrubbers en nieuwe schokbrekers toe.
En banden gingen ook lang mee en wel met de normale slijtage die bij Delta as nu eenmaal horen.
Verder hadden we nog een Caravelair Antaris 486 er bij met gewone as ,maar daar is zonder problemen 7 jaar in zijn geheel niets mis mee geweest qua opbouw etc.
En dan ga maar niet de serie Chateau' s een KIP en een Fendt maar niet noemen.
Re: As doorgezakt
Even algemene info over PEITZ en BPW
Peitz (merk)
Op het typeplaatje van een torsie-as kunt u de fabrikantnamen 'Josef Peitz jun. KG Paderborn' of 'Peitz GmbH & Co KG' of in combinatie met 'Espe' tegenkomen.
Hiermee wordt dezelfde fabriek in Paderborn Duitsland aangeduidt, kortweg 'Peitz' genoemd, die begin jaren 90 is overgenomen door BPW (afkorting voor 'Bergische Achsenfabrik Fr. Kotz & Söhne'). Kort daarna verdween de naam Peitz als fabriek.
Peitz (merk)
Op het typeplaatje van een torsie-as kunt u de fabrikantnamen 'Josef Peitz jun. KG Paderborn' of 'Peitz GmbH & Co KG' of in combinatie met 'Espe' tegenkomen.
Hiermee wordt dezelfde fabriek in Paderborn Duitsland aangeduidt, kortweg 'Peitz' genoemd, die begin jaren 90 is overgenomen door BPW (afkorting voor 'Bergische Achsenfabrik Fr. Kotz & Söhne'). Kort daarna verdween de naam Peitz als fabriek.
Porsche + Tabbert
Re: As doorgezakt
Op de vorige hut had ik BPW.
De hut is inmiddels 22 jaar oud en heeft nog steeds de originele rubbers.
(banden zijn wel vervangen )
Geen overmatige banden slijtage o.i.d
Prima as hoor.
De hut is inmiddels 22 jaar oud en heeft nog steeds de originele rubbers.
(banden zijn wel vervangen )
Geen overmatige banden slijtage o.i.d
Prima as hoor.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: As doorgezakt
Wel,
Dat bedoel ik: ben ik met de oude Delta as wellicht niet te voorzichtig? Ik wist het wel: het caravanforum-virus is ook gemuteerd, vroeg of laat raak je besmet.
Dat bedoel ik: ben ik met de oude Delta as wellicht niet te voorzichtig? Ik wist het wel: het caravanforum-virus is ook gemuteerd, vroeg of laat raak je besmet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: As doorgezakt
Als de banden extreem slijten kost je dat ok nog eens meer brandstof. Je banden moeten eerder vervangen en er komt meer fijnstof in het milieu. En dat alles omdat en wellicht één promille kans hebt in je leven dat je een snelle uitwijkmanoeuvre moet doen die een rechte as niet aan kan maar een Delta as wel?
Sorry hoor. Klinkklare bullshit.
Ik zou er een caravan niet voor laten staan, dat niet. Maar als ik uit twee volledig identieke caravans kon kiezen maar de ene had een delta as en de andere een mooie rechte (liefst staalgeveerde) as, dan zou ik zeker deze laatste kiezen.
Sorry hoor. Klinkklare bullshit.
Ik zou er een caravan niet voor laten staan, dat niet. Maar als ik uit twee volledig identieke caravans kon kiezen maar de ene had een delta as en de andere een mooie rechte (liefst staalgeveerde) as, dan zou ik zeker deze laatste kiezen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54
Re: As doorgezakt
Onder onze Eriba 545 met 1900 kg rechte as heb ik geen wegligging problemen.
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.
Re: As doorgezakt
Voor degenen die het vervolg willen weten.
De as en het chassis moeten worden vervangen. Nu is het altijd leuk om te zien hoe een bedrijf zich er probeert vanaf te maken. Let wel de DEALER verleent alle medewerking. De Hymer groep daar tegen.
Nadat wij alle gegevens hadden aangeleverd kregen wij als antwoord:
Mooi antwoord......... maar wij zijn ook niet gek.
Gebeld met alko en de pakbon van de AS opgevraagd en wat blijkt......De as is in September 2016 afgeleverd als 1600 KG as in ..........Sassenheim.
De as en het chassis moeten worden vervangen. Nu is het altijd leuk om te zien hoe een bedrijf zich er probeert vanaf te maken. Let wel de DEALER verleent alle medewerking. De Hymer groep daar tegen.
Nadat wij alle gegevens hadden aangeleverd kregen wij als antwoord:
Het bijzondere is dat alles driedubbel gecheckt wordt en ook daat is steeds aangegeven dat 1800 as gecheckt is. Dus wat al wel niet kán, is wel erg bijzonder.
Zie het antwoord van de fabriek.
De caravan is vanuit Sassenberg geleverd met een 1800 kg as. Alle papieren staat de 1800 as vermeld- bij alle controles ook. Het COC is opgesteld voor 1800. Dat er nu een 1600 as onder zit, is voor de fabriek niet te verklaren. Wellicht is er een andere as onder gebouwd nadien. Dat zou kunnen, daar heeft een fabriek na levering geen zicht meer op. Zoiets wordt niet bij LMC gedocumenteerd tenzij het bij LMC wordt gedaan.
Wellicht kun je bij ALKO iets navragen over het chassis- wanneer dat gebouwd is en aan wie geleverd.
Dat zou aan de hand van het typeplaatje wellicht kunnen.
Verder weet ik het even niet ☹
Mooi antwoord......... maar wij zijn ook niet gek.
Gebeld met alko en de pakbon van de AS opgevraagd en wat blijkt......De as is in September 2016 afgeleverd als 1600 KG as in ..........Sassenheim.
Re: As doorgezakt
Mooi (nou...., beter gezegd een heel slecht) verhaal.
Maar goed, we hebben het hier over grove nalatigheid, maar kan me ook voorstellen dat het eerder naar fraude begint te ruiken.....
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Maar goed, we hebben het hier over grove nalatigheid, maar kan me ook voorstellen dat het eerder naar fraude begint te ruiken.....
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023