As doorgezakt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Jekihero

Re: As doorgezakt

Bericht door Jekihero » za 4 dec 2021 15:50

Remblokken, friktiemateriaal en accu's zijn uitgesloten van garantie. Bij veel merken de banden ook!

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 681
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: As doorgezakt

Bericht door Klapzwaan » za 4 dec 2021 16:15

Opmerkelijk hoe makkelijk dat door velen van jullie zo makkelijk wordt geaccepteerd.....
Fabrikanten zijn blij met deze consumenten.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: As doorgezakt

Bericht door Techn » za 4 dec 2021 16:32

Ja het is even slikken en daarna accepteren idd.

Je kan ook uren en geld in een rechtzaak steken natuurlijk maar wat win je???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » za 4 dec 2021 16:55

Techn,

Wat zijn jou ervaringen met rechtzaken als deze? In de meeste gevallen komt het er niet van.

Maar leg even uit hoeveel tijd heb je erin gestoken en wat was de uitkomst?

of zijn het alleen maar aannames.

TFJ

Re: As doorgezakt

Bericht door TFJ » za 4 dec 2021 16:59

Klapzwaan schreef:
za 4 dec 2021 15:07
Vervangen van remblokken en schijven aan onze auto vinden we normaal bij pakweg 100.00 km of zoiets. De kosten nemen we voor lief als onderhoud aan slijtage delen.
Dit wordt anders als we dezelfde remblokken en remschijven bij 10.000 km al moeten vervangen. Dan vonden we dan niet normaal en verwachten dat de garage die delen onder garantie vervangt.
Zoiets is bij het vroeg vervangen van de asrubbers ook.
Of wat te denken van olieverbruik, 1 liter op 1000km vinden de fabrikanten nog binnen de specificatie mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 681
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: As doorgezakt

Bericht door Klapzwaan » za 4 dec 2021 17:01

Klopt, maar toch heb ik in dat geval wel een nieuw blok gekregen.......

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

TFJ

Re: As doorgezakt

Bericht door TFJ » za 4 dec 2021 17:02

piefje schreef:
vr 3 dec 2021 19:42
Nek uitsteken?? Man, man..

Affijn, krijg net een mail dat de caravan een 2000kg as krijgt die wel op papier op 1800kg komt te staan. De 200kg kan ik als marge zien.
Incl. een heel nieuw chassis? thumbup.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

As doorgezakt

Bericht door Jan van Vijven » za 4 dec 2021 17:52

piefje schreef:Techn,

Wat zijn jou ervaringen met rechtzaken als deze? In de meeste gevallen komt het er niet van.

Maar leg even uit hoeveel tijd heb je erin gestoken en wat was de uitkomst?

of zijn het alleen maar aannames.
En jij dan? Het bleek dat je zelf onbewust overbeladen was en het dus over een andere boeg moest gooien, en dat was makkelijk te winnen.
Oef dat was vast een zware rechtszaak…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: As doorgezakt

Bericht door Techn » za 4 dec 2021 17:55

piefje schreef:Techn,

Wat zijn jou ervaringen met rechtzaken als deze? In de meeste gevallen komt het er niet van.

Maar leg even uit hoeveel tijd heb je erin gestoken en wat was de uitkomst?

of zijn het alleen maar aannames.
Piefje,

Dit zijn aannames idd

Ik heb geen rechtszaken lopen en ook nooit gehad.

Van alleen al het uitzoeken van zo’n rechtzaak in hoe of wat wordt ik al moe
Heb ook geen zin om daar tijd in te steken
Tijd die ik veel nuttiger kan gebruiken ( uurtarief )

Dit bovenstaande geldt natuurlijk alleen bij kansloze zaken zoals remblokken bij 10000km en soortgelijke zaken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

TFJ

Re: As doorgezakt

Bericht door TFJ » zo 5 dec 2021 10:38

Jan van Vijven schreef:
za 4 dec 2021 17:52
En jij dan? Het bleek dat je zelf onbewust overbeladen was en het dus over een andere boeg moest gooien, en dat was makkelijk te winnen.
Oef dat was vast een zware rechtszaak…
Niet om het een of ander, maar juist door de doortastende handelswijze van piefje is naar voren gekomen dat er een verkeerde as onder de caravan zit.
Ieder ander die zonder slag of stoot zijn caravan naar Triorep had gebracht, had een gerepareerde 1600kg as teruggekregen.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: As doorgezakt

Bericht door Techn » zo 5 dec 2021 11:29

Tja vertrouwen is goed…..
Controleren is …


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

workel

Re: As doorgezakt

Bericht door workel » zo 5 dec 2021 14:29

piefje schreef:
za 4 dec 2021 13:59
Daar gaat het niet om.

Mij en ik denk velen is nooit verteld nog staat ergens te lezen dat de onderhoudsvrij as niet onderhoudsvrij is. Nog wat overbelading silstand rijden door putten, te veel rijden van invloed is op een as.
Daar kun je een hele discussie over gaan voeren maar Al-ko gaat dat ook nooit toegeven met terugwerkende kracht. Wellicht gaan ze zaken aanpassen voor de toekomst maar dat is een aanname. Reparatie van as problemen komen gewoon voorrekening van de eigenaar daar gaat Al-ko zeker geen geste maken.

Geen idee of je bekend met met het olie probleem bij VAG, Seat en Skoda, daar is ook nooit wat van terecht gekomen, hier en daar wat coulance en voor de rest weinig empathie vanuit de fabriekend/Importeur.

Neemt niet weg dat ik deze kosten voor mijn rekenen neem en dat jij anders wegen bewandeld waar ik allen maar respect voor heb, mij niet gezien.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » ma 6 dec 2021 07:57

Het heeft niet zoveel met Alko te maken. Dit was ook eerst mijn gedachten. Maar hier ben ik op terug moeten komen.

De invloed van de kwaliteit van het rubber speelt ook wel mee.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » ma 6 dec 2021 08:27

workel schreef:
zo 5 dec 2021 14:29
<knip>

Geen idee of je bekend met met het olie probleem bij VAG, Seat en Skoda, daar is ook nooit wat van terecht gekomen, hier en daar wat coulance en voor de rest weinig empathie vanuit de fabriekend/Importeur.

Neemt niet weg dat ik deze kosten voor mijn rekenen neem en dat jij anders wegen bewandeld waar ik allen maar respect voor heb, mij niet gezien

<knip>
Het verschil met onze situatie is, dat de gedupeerde eigenaren veel misbaar gemaakt hadden, waardoor vakbladen en consumentenorganisaties de spotlights op de leverancier hadden gezet.

Verder is de keuze reuze qua alternatieven. Je kan overstappen naar een ander merk, dat deden een aantal berijders ook, en dat is in ons geval nauwelijks mogelijk.

Ten aanzien van het eerste punt: we vinden het de moeite blijkbaar niet waard. En dat is begrijpelijk. 600 Euro voor een asrevisie is te overzien in vergelijking met het bekostigen van een motorrevisie of vervanging.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: As doorgezakt

Bericht door wolf » wo 8 dec 2021 17:43

Ben ik blij met mijn staalgeveerde torsie as. knipoog.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

As doorgezakt

Bericht door thmeyer » wo 8 dec 2021 18:17

[re.gif]
Blijkbaar aan deze reactie te zien, een bewuste keus geweest !!
Of was toch toeval.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

workel

Re: As doorgezakt

Bericht door workel » wo 8 dec 2021 18:28

[re.gif]

Snap wat je schrijft dieseltijger, maar net zoals PON (importeur VAG,SKoda,Seat) en Al-ko komen die niet in beweging en nemen hun verantwoordelijkheid niet, het ligt altijd aan de gebruiker van de caravan.

Het zijn en/of worden ellenlange rechtszaken maar een oplossing komt er niet wellicht voor de persoon die dat traject start maar voor de rest van de goegemeente niet. Men wil geen president scheppen.

Wellicht snap je waarom ik de kosten voor herstel voor mijn rekening neem.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » wo 8 dec 2021 18:54

Of ik het snap is totaal onbelangrijk hoor. We hebben het hier niet over rechtszaken maar over andere methoden die ons ten dienste kunnen staan. Maar we vallen in herhalingen. Het enige wat doorgezakt is, is de manier waar we met het onderwerp omgaan - enkele uitzonderingen daargelaten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

workel

Re: As doorgezakt

Bericht door workel » wo 8 dec 2021 20:28

[re.gif]
thumbup.gif

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: As doorgezakt

Bericht door wolf » do 9 dec 2021 16:32

thmeyer schreef:
wo 8 dec 2021 18:17
Blijkbaar aan deze reactie te zien, een bewuste keus geweest !!
Of was toch toeval.
het is een Rapido (en dan nog wel een lichtgewichte!) an '93 en daar staat default een staal geveerde torsie as op.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » ma 3 jan 2022 15:01

Waarschijnlijk word het toch een rechtzaak.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: As doorgezakt

Bericht door Wie-niets » ma 3 jan 2022 15:11

Welke gronden bleven dan overeind in het nu waarom? Het e,e.a. was toch duidelijk in jou geval 't.a.v. van de as eronder gemonteerd zat?
Was er niet b.v. over een ruimhartige in de minne schikking te praten?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » ma 3 jan 2022 15:17

@Piefje: weet waar je aan begint, en doe dit alleen als je hiervoor verzekerd bent en bereid bent ook alles te verzamelen en te onderbouwen. Twee uur advokaat + griffierechten = 1 asrubber revisie. Dik kans ook dat de verzekeraar dit afkoopt en jou een bedrag uitkeert om zich de moeite te besparen. Helaas is er onvoldoende steun om een ANWB in beweging te krijgen. Pas ook op of je geen fouten maakt door niet naar de BOVAG geschillencommissie te stappen oid.

Dus pas op, eerst rekenen en goed nadenken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » ma 3 jan 2022 16:16

@dieseltijger: de gehele as is verkeerd het is een 1600KG as terwijl wij een 1800Kg hebben gekocht.

De dealer(lees LMC) vroeg steeds meer "bewijs" foto van de banden foto van de oploop rem etc. Dit vond ik wat vreemd aangezien al aangetoond was dat de as verkeerd was. Mijn inziens waren ze aan het zoeken.

Affijn: de as zou in principe worden vervangen maar de eis was dat een onafhankelijke derde partij de werkzaamheden zouden controleren en dat de kosten van het repareren van de AS vergoed zouden worden.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » ma 3 jan 2022 16:49

@Piefje:

Ik "pel af":

" Affijn: de as zou in principe worden vervangen (prima - die heb je binnen)

maar de eis was dat een onafhankelijke derde partij de werkzaamheden zouden controleren Lees: Ze willen later geen gezeur meer krijgen - apart

en dat de kosten van het repareren van de AS vergoed zouden worden LMC zegt dus: wij komen alsnog na, hier hebt u voor nop alsnog de goede as, dealer: zoek het maar uit.

Hm... Ik zou eerst onderzoeken of de BOVAG of de FOCWA een geschillencommissie hebben (dacht het wel), en of jouw klacht ontvankelijk is (ik ben even kwijt hoe lang het geleden is dat je de hut gekocht hebt). De procedure is laagdrempelig, niks te advokaat en itt vroeger redelijk onafhankelijk en je betaalt 100..127,- klachtengeld (die je - naar ik aanneem terug krijgt als je in het gelijk gesteld wordt). Binnen een paar maanden heb je hom of kuit

Bespreek het eens met jouw dealer. Wellicht zit hij ook niet te wachten op zelfs dit gedoe en komen jullie iets nader tot elkaar. En dat je iets moet betalen is fair (Je krijgt weer een verse, nieuwe as en je hebt de oude as immers gebruikt).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”