As doorgezakt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: As doorgezakt

Bericht door Chris » do 2 dec 2021 16:32

@ Piefje...

Niet in Sassenheim maar in Sassenberg.
Foutje daar?? bedankt !!

Ik ben trouwens wel verbaast dat Alko meewerkt..
Zij kunnen natuurlijk aan de hand van het Serienr op de as zo ongeveer alles herleiden, maar dat die info aan jou verstrekt wordt.... heel bijzonder.
LMC heeft nog wat uit te leggen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: As doorgezakt

Bericht door Gerrie » do 2 dec 2021 16:59

Goed bezig Piefje. Je laat je tenminste niet met een kluitje in het riet sturen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

workel

Re: As doorgezakt

Bericht door workel » do 2 dec 2021 17:02

[re.gif]
Wel vreemde reactie van LMC, of de as tijdens het transport is gewisseld, scratch.gif o ja en het ligt niet aan LMC daar is de caravan op transport gezet met een 1800 kg as.

Check vraag, ben je eerste eigenaar van de LMC? Dat zal een hoop uitmaken als richting LMC.

Ben zeer benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld, al verwacht ik dat gezien de reactie van LMC zij de hakken in het zand gaan zetten.

wellicht is het leveren van een nieuwe caravan een stuk goedkoper dan de as en het chassis vervangen van de huidige.

Jekihero

Re: As doorgezakt

Bericht door Jekihero » do 2 dec 2021 17:03

Zie het antwoord van de fabriek.

Knipperdeknip

De caravan is vanuit Sassenberg geleverd met een 1800 kg as. Alle papieren staat de 1800 as vermeld- bij alle controles ook. Het COC is opgesteld voor 1800. Dat er nu een 1600 as onder zit, is voor de fabriek niet te verklaren. Wellicht is er een andere as onder gebouwd nadien. Dat zou kunnen, daar heeft een fabriek na levering geen zicht meer op. Zoiets wordt niet bij LMC gedocumenteerd tenzij het bij LMC wordt gedaan.

Wellicht kun je bij ALKO iets navragen over het chassis- wanneer dat gebouwd is en aan wie geleverd.
Dat zou aan de hand van het typeplaatje wellicht kunnen.
Verder weet ik het even niet ☹


[/quote]

Schaamteloos dit, diep diep triest.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: As doorgezakt

Bericht door VIP » do 2 dec 2021 17:49

TFJ schreef:
do 2 dec 2021 16:31
piefje schreef:
do 2 dec 2021 16:14
De as en het chassis moeten worden vervangen.
Mag ik daaruit concluderen dat bij een 1800kg as ook een ander(zwaarder) chassis hoort?
Ik ben wel benieuwd waar die verschillen dan in zitten (hoogte balken, dikte plaatmateriaal etc.)
Nee, er zijn geen verschillen qua chassis' of plaatmateriaal.

Enige afwijking kan de oplooprem zijn (dus waar de koppeling aan vastzit) die zijn er in bepaalde gewichtsklasses. tot 1600 kilo/ 1800 kilo / 2000kilo enz.
Porsche + Tabbert

TFJ

Re: As doorgezakt

Bericht door TFJ » do 2 dec 2021 18:47

[re.gif]
Je zegt dat wel zo stellig, maar waarom moet dan het gehele chassis vervangen worden?

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » do 2 dec 2021 19:27

Het schijnt zo te zijn dat het as nummer bij het chassisdeel hoort. Werkt het zelfde als een motor in je auto vervangen.

Ook is de constructie van het chassisdeel net even anders.

Maakt mij niet zoveel uit als het maar opgelost word en ik de kosten terug krijg.

Dat gaat overigens wel lukken.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: As doorgezakt

Bericht door doubleyou » do 2 dec 2021 23:11

Ik snap helemaal dat je je recht aan het halen bent. Hier mag een fabrikant niet mee wegkomen. Suc6 met het vervolg. Ik ga dit draadje volgen.

Mijn Avento met 1700 kg as heeft geen problemen. Deze gaat in de komende maanden vervangen worden door een nieuwere caravan met een 2000 kg as. De caravan zal de komende 2 tot 3 jaar constant beladen zijn tot die max van 2000 kg. Ik hou er alvast maar rekening mee dat ik een keer bij Triorep de rubbers moet laten vervangen :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

javader
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 20 sep 2021 09:53

Re: As doorgezakt

Bericht door javader » vr 3 dec 2021 00:08

Piefje, veel succes !
Overigens, enigszins terzijde de Delta As rubber problemen zijn er kennelijk al heel veel langer
https://caravantrekker.nl/vragen/vraag_ ... p?id=15585
Alko doet er,om wat voor reden dan ook,blijkbaar niets mee.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 07:50

Zullen we gewoon eens een open brief naar de ANWB Bovag en de ADAC cc Al-ko schrijven?

Gewoon: we maken ons ernstig zorgen om de huidige bezitters, maar ook worden wij terughoudend om caravans te kopen die - qua onderhoud en levensduur - steeds negatiever in beeld komen.

Hier op het forum te publiceren zowel in het Nederlands, en in het Duits. Facebook eveneens inzetten en likes verzamelen. Een digitale handtekeningen actie.

Maar we kunnen ook gewoon tegen elkaar ons beklag blijven doen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 07:57

Tweede idee: in die open brief roepen wij de Bovag en haar Duitse evenknie op om haar leden als richtlijn mee te geven dat de garantie op het onderstel naar 7 jaar wordt verlengd, met omgekeerde bewijslast.

?of gelooft u (bij nader inzien) toch niet in het product waar u in de verkoopfase zegt achter te staan?

Kia geeft 7 jaar garantie. Ja maar een caravan is wat anders. Jazeker: een simpeler product dan een auto. Dus: verkoop je shit of durf je garantie te geven als branche?

Voorspelbare tegenreactie van de sector: meestribbelen, om bewijzen vragen. Daar moet je niet in meegaan. Duurt een eeuwigheid, en ondertussen gaan we aan verdeeldheid ten onder. Strategie zou kunnen zijn : we vragen niets, alleen maar 7 jaar garantie. Tamelijk risicoloos voor de branche - want u verkoopt toch een caravan met een onderhoudsarme as?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » vr 3 dec 2021 08:30

Dat is ook de reactie die ik kreeg van de ANWB .
Wij horen hier niets over.

Laten we het zo doen. Als iedereen nu eens opschrijft type caravan, gewicht en een kort verhaal. Aantal gereden km etc. Dan zorg ik dat dit bij de ANWB komt.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 09:17

Precies,

De belangengroep voor de automobilist (en ons) die verworden is tot een belangengroep voor zichzelf. Daar helpt maar 1 ding tegen: Massa, en ze dreigen te kijk te zetten. Moet ik een opzet maken in een verloren uurtje? En let op: W hebben twee soorten spelers De ANWB en de BOVAG. Ik weet niet wat de Duitse equivalent is van de BOVAG.

Is hier iemand lid van een gerenommeerd Duits caravan forum? Morgoth?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: As doorgezakt

Bericht door Ab » vr 3 dec 2021 09:38

piefje schreef:
vr 3 dec 2021 08:30

Laten we het zo doen. Als iedereen nu eens opschrijft type caravan, gewicht en een kort verhaal. Aantal gereden km etc. Dan zorg ik dat dit bij de ANWB komt.
Dan kan ik me beter onthouden om iets te schrijven..
En zo zullen er nog veel meer zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: As doorgezakt

Bericht door Chris » vr 3 dec 2021 09:46

Ik wil wel schrijven.
Zeg maar of ik zoiets in je PB of email moet stoppen.

1 schaap over de dam.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 10:00

ik stel voor een poll. en een vage verwijzing naar 12 jaar gedonder op het forum. We gaan niet in de valkuil trappen dat wij met cijfers moeten komen. We houden het bij lawaai maken. De ANWB is er toch voor ons - of zie ik het verkeerd?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: As doorgezakt

Bericht door PD » vr 3 dec 2021 10:14

piefje schreef:
vr 3 dec 2021 08:30
Laten we het zo doen. Als iedereen nu eens opschrijft type caravan, gewicht en een kort verhaal. Aantal gereden km etc. Dan zorg ik dat dit bij de ANWB komt.
Dat wordt me een event, 5 stukjes tekst, misschien wel 10, de aarde kantelt knipoog.gif

De ANWB komt echt niet in beweging door zo’n speldenprik, vergeet dat maar.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 10:38

Dat is een goeie. Twee mogelijkheden:
a) we gaan wat doen;
b) we doen niets

Dat is dus de eerste poll
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: As doorgezakt

Bericht door PD » vr 3 dec 2021 10:49

Chris schreef:
wo 24 nov 2021 16:24
Troost je.... ook de tandemasser ( BJ 2018) van PD heeft nieuw rubber in BEIDE assen.
Dan ben je geen €650,- kwijt maar ongeveer het dubbele..

M.a.w. daar schiet je ook niks mee op.
Dat blijft voor sommigen hier op het forum een hardnekkig misverstand....... onze assen waren niet doorgezakt maar hebben een upgrade naar 2.800 kg gekregen. Ook nu met de verse 2.800 kg rubbers staat onze Brillant significant lager dan de 2.500 kg uitvoering van VIP. Heeft niets met het vermeende doorgezakt van de assen te maken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: As doorgezakt

Bericht door Wie-niets » vr 3 dec 2021 11:11

Moest even een paar dagen lezen inhalen.... maar @ Piefje bedoel je ten op zichte dat de ANWB niets van deze problematiek afweet of nog niets daarover te horen heeft gehad of bedoel je reactie op vragen heeft gekregen?
Trouwens moet eigelijk door het dealer net c.q de importeur hier niet eens iets over ondernemen en navraag gaan doen. Of... moet je bij nieuwkoop bedingen en in de koopovereenkomst dit vast te leggen.
Maar ja, krijg je dan het verhaal weer niet van, ik kan niet zien hoe u de caravan " behandeld "heeft en en verzin maar weer waar we het hier al over gehad hebben en allerlei oorzaken die zouden hebben kunnen leiden tot......
Het begint op een bekende Lyric te lijken van There is a Hole in the Bucket ( Daar eindigd het ook aan het begin)

Of misschien nog een idee. Draai alle topic's ( indien mogelijk) over dit probleem uit van Caravantrekker.nl , Caravan-forum eventueel Face-Book.

Overigens blijft er ook een zwakte punt, want...bij hoevele heeft het geen extreme problemen opgeleverd?
Tsja, PD zei al De ANWB komt echt niet in beweging door zo'n speldenprik, vergeet dat maar
Goed, ik wil er dan nog wel aan toevoegen het woord waarschijnlijklijk na het woord komt.

Maar... niets doen geeft ook vaak een rot gevoel.knipoog.gif
En dan geldt ook nog ; niet geschoten is altijd mis geschoten. weenie.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: As doorgezakt

Bericht door deusjevo » vr 3 dec 2021 12:02

AL-KO is een gewaardeerd sponsor van de ANWB die ook allang niet meer de onafhankelijke instantie is die het vroeger probeerde te zijn.

Ik wens piefje veel succes, ben zelf geen partij in deze maar zal het wel volgen met belangstelling.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

workel

Re: As doorgezakt

Bericht door workel » vr 3 dec 2021 13:23

[re.gif]
Ik juich dergelijk initiatieven wel toe maar denk dat het een mission impossible gaat worden. De ANWB gaat zeker niet bewegen die hebben andere belangen richting Al-ko en die zijn groter dan de as of as-rubbers van onze caravans.

Zoals deusjevo ook al schrijft ben ik zelf geen partij en wens zowel piefje als mede-forum leden die dit initiatief gaan starten veel succes. thumbup.gif

Volg de ontwikkelingen met belangstelling.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: As doorgezakt

Bericht door Daphne » vr 3 dec 2021 13:33

Aangezien de doorgezakte as niet als enige de doorslag heeft gegeven om de caravan in te ruilen, hebben we het “verlies” geaccepteerd, en zijn verder gegaan. Verlies tussen aanhalingstekens omdat wij geen kosten hebben gemaakt voor het vervangen van de asrubbers. Wel eerder dan normaal banden moeten vervangen maar dat hebben we bij de caravan ervoor ook gedaan vanwege een bult op de band. Gevalletje jammer en vervangen.

Ik voel dan ook geen behoefte om mee te doen om gezamenlijk een vuist te maken. De caravan is voor onze ontspanning, niet voor stress.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 14:39

Mooi,

Dus blijkbaar is dit dus - anders dan de aandacht die er aan besteed werd deed vermoeden - niet een ècht probleem. Gelukkig maar. Dus laten we gewoon stoppen met de ach en wee verhalen (of ga er gewoon tot in het oneindige er mee door, "schrijf het lekker van je af").
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: As doorgezakt

Bericht door Daphne » vr 3 dec 2021 14:56

[re.gif]

Ik kan me niet in jouw conclusie vinden.

Het probleem is een doorgezakte as, dat is toch echt een probleem!

Het andere is het aanpakken van de fabrikant/veroorzaker van het problem. Als ik ermee aan de slag zou willen gaan dan bereken ik voor mijzelf de kosten en de baten. Zoals ik het zie, zijn de kosten, en dan niet zozeer financieel, hoger dan de baten (voldoening of genoegdoening). Dat vind ik het niet waard, maar om nu te zeggen dat het niet echt een probleem is, NEE!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”