Tijd om te moveren te kort

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
MistyH
Berichten: 14
Lid geworden op: do 14 okt 2021 15:28

Tijd om te moveren te kort

Bericht door MistyH » wo 27 okt 2021 15:56

Even geleden zijn wij verhuisd van een vrijstaande woning naar een appartement en hadden voordien het gehele zomerseizoen de carry bij huis “aan de paal” staan. Dus altijd de carry stand-by voor vertrek en altijd een volle moveraccu.
Nu in het appartement halen we de caravan een dag voor vertrek op en deze staat dan tot vertrek op een algemene parking nabij het appartement doch zonder stroom. We zijn dus voor de accu afhankelijk van stroom op de camping. Gevolg is dat we regelmatig met een lege accu staan en beperkt zijn in het moveren.
We hebben al een deel op kunnen lossen door beheerst om te gaan met de mover doch hebben afgelopen vakantie geconstateerd dat we er nog niet zijn.
Hoe kan ik dit probleem verder oplossen? Ik heb nagedacht wat hieraan te doen en kom tot de volgende mogelijkheden. Ik heb geen idee of dit het is, of het wel kan en mogelijk zijn er betere opties.
1) De accu opladen vanuit de auto? Toen we zo’n 3 jaar geleden de caravan kochten dit bij de dealer aangegeven doch deze gaf aan dat hij dit best wilde aansluiten maar dat dit weinig soelaas bood daar de koelkast het leeuwendeel van de stroom opneemt en er weinig tot niets overblijft voor de accu. Dit was nog in de periode dat we thuis de caravan aan de stroom konden hangen en hebben het toen maar zo gelaten. Maar a) heeft hij hier een punt, is dit wel zo en b) kan ik hier niet extra van profiteren door bv. de koelkast indien niet nodig uit te laten (van en naar de stalling en laatste rit vanuit de vakantie naar huis). Zou dit iets kunnen zijn om toch nu aan te sluiten nu.
2) De caravan heeft een Reich Easydriver mover aangesloten op een Reich MMP accu. (Lithium ion 8A) Is het een optie (en kan dit?) om er een 2e accu bij te plaatsen zodat je middels een simpel schakelaartje kunt schakelen tussen accu 1 en accu 2 en zodoende altijd een 2e accu (vol) hebt voor noodsituatie?
3) In een eerder draadje (starthulp als moveraccu) werd even genoemd de Noco starthulp, doch er werd niet echt op doorgegaan. Ik ben in bezit van een Noco Genius GB70 starthulp. (200A? en idem als de Reich MMP lithium-ion) Kan ik hier misschien iets mee. Ik kan deze zover ik begrijp niet rechtstreeks op de MMP aansluiten maar is dit misschien een gelijke als de 2e MMP accu van Reich en kan ik bij deze optie niet de Noco starthulp als 2e accu gebruiken? (en hoe, ik kan de grote accuklemmen nergens kwijt om contact te maken???)

Wie weet raad of herkent het probleem en heeft een oplossing.

groet, Peter H.
Fendt Bianco Activ 445 getrokken door een Range Rover Evoque 2.0 D180SE

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7982
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ron » wo 27 okt 2021 16:08

Er zijn diverse mogelijkheden
1 : zoveel mogelijk de caravan met de auto op zijn plek zetten.

Ik zie soms mensen die de mover gebruiken ondanks dat dat echt niet nodig is .
bijvoorbeeld auto 20 meter verder op het pad , terwijl een kwartslag draaien voldoende is.

2: een kleine zonnepaneel die alleen de accu oplaad .
Als er voldoende licht in de stalling komt laad deze ook gewoon op.

3 : accu er uit halen en thuis laden.

Wat me wel opvalt jullie hebben best een zware accu , die zou makkelijk 5 keer kunnen moveren. Reich MMP accu. (Lithium ion 80A)
camping ,stalling , thuis,thuis en camping er van uit gaande dat jullie op de camping hem volledig laden.
En dat laatste heb ik zo mijn twijfels over.
Hebben jullie wel een juiste lader voor deze accu ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
MistyH
Berichten: 14
Lid geworden op: do 14 okt 2021 15:28

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door MistyH » wo 27 okt 2021 16:20

[re.gif]
Hallo Ronk,
voor wat betreft het zonnepaneel, had ik ook al nagedacht doch de stalling is in principe "donker" dus of deze echt soelaas kan bieden betwijfel ik.
Voor wat betreft opladen, de Reich MMP heeft enkel een stekker, de rest zit IN de accu dus hier heb je geen zicht op. Ik weet wel dat bij leegstand de accu snel weer voldoende vol is om door te kunnen gaan.
Als laatste het korter /minder moveren ja dit doen we al zoveel mogelijk. We zitten aan een drukke weg en moeten om de parking op te gaan diverse bochten maken (zover dit kan tijdens drukke verkeersbewegingen om je heen) vandaar dat wij er niet aan ontkomen hier toch deels de mover te gebruiken.
De spec van de MMP geeft aan dat je er ca 15 a 20 minuten mee kunt moveren alvorens leeg.
Je noemt zelf al "van camping naar parking, naar stalling , terug uit stalling op parking en terug op camping plaats". Voor dit alles dus 15 minuten!
groet
Fendt Bianco Activ 445 getrokken door een Range Rover Evoque 2.0 D180SE

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door blazoen » wo 27 okt 2021 16:28

Wij hebben in het verleden met een victron 8ah accu (vergelijkbaar met de Reich mmp) gereden. Deze was wel op de auto aangesloten om op te laden.
Hebben altijd kunnen moveren. De auto laadt de accu ook vrij snel op omdat de laadstroom hoger is dan bij laden via de 230V adapter.
Wellicht kun je de accu vervangen door een 20ah accu, dan heb je meer reserve en genoeg tijd om hem via 230V op te laden.

sailor wim
Berichten: 2676
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door sailor wim » wo 27 okt 2021 16:34

Jammer dat je geen stroom uit het gebouw kan regelen.
Ik kan dat wel en met een haspel met 40 meter kabel lengte.
Helaas dan rijden er auto's overheen.
Ik laad mijn power extreme accu ook op via de auto.
Met hun 12 volt lader maximaal 4 Ampere, uit 3 van 14 volt.
Mijn KK op 12 volt gebruikt bijna 11 Ampere plus die 4 van de lader lijkt bij mij te werken.
En onderweg laden voor jullie is elje Ampere ereen.
Laatst gewijzigd door sailor wim op wo 27 okt 2021 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Gemineye » wo 27 okt 2021 16:37

Ik zou gewoon de optie kiezen om via de auto te laden. Ik ken meerdere mensen die dat doen en bij allen werkt dat prima. Het effect met de koelkast was me niet bekend, maar daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Wellicht zou je die koelkast dan onderweg op gas kunnen zetten? Dat doen wij eigenlijk altijd al omdat de koelkast op 12V toch nauwelijks iets doet.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Kipke98
Berichten: 554
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Kipke98 » wo 27 okt 2021 17:21

De Reich MPP 8ah kan blijkbaar vanuit de autodynamo opgeladen worden. Dit is een andere aansluiting als waar de koelkast gebruik van maakt.
De accu weegt overigens maar max een paar kg en zou uit de caravan gehaald kunnen worden om zo opgeladen te worden. Kwestie van snelkoppelingen en een spanband ipv vast schroeven.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door iemand » wo 27 okt 2021 17:40

kzou de accu eens testen, want de praktijk geeft aan dat er iets niet klopt. scratch.gif

zit er nog garantie op de accu ?

hoe zwaar is jullie accu ? je zou hem kunnen uitnemen en thuis opladen.

voor jullie misschien het eenvoudigste ... een nieuwe accu van 5 a 6 kg.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Rene_13 » wo 27 okt 2021 18:21

[re.gif]
Reich slaagde erin de MPP te ontwikkelen en produceren: totaalgewicht inclusief geïntegreerde lader slechts 2,2kg!
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door iemand » wo 27 okt 2021 18:26

Of de accu is slecht of het aantal Ah is te weinig tijd om te blijven moveren in de huidige thuis-situatie. scratch.gif

Met een 20 of nog beter 30Ah hebben ze veel meer tijd om te moveren thumbup.gif

Misschien goed als Peter even aangeeft welk type hij heeft..
bv deze https://www.reinders-rekreatie.nl/reich ... over-accu/
Tja die is maar 8 Ah weenie.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door BertJan » wo 27 okt 2021 19:54

De reich mmp is standaard een krappe 10 A accu welke door reich word geadviseerd tijdens het rijden te laden omdat deze anders erg krap is.

wil je van de ellende af zijn plaats een powr extreem X30, 3x zoveel capaciteit als de mmp.
met de app kan je zien hoe vol deze is, is hij te leeg haal je hem zo los (klittenband) en laad je hem boven in het appartement op

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ivo » wo 27 okt 2021 19:56

Mijn schoonbroer heeft in augustus zijn mover voor het eerst in 2 jaar gebruikt zonder dat de accu (PowerXtreme X30) in die 2 jaar opgeladen werd.
Er kon gemoverd worden zonder problemen. De zelfontlading van zulke accu's valt dus goed mee.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Chris » wo 27 okt 2021 20:01

Eigenlijk een goede oplossing....

Een grotere accu...
DeReich is maar 8,8 Ah... en dat blijkt voor jullie te weinig te zijn, je rijd hem helemaal leeg..
Ga voor een PowerExtreme of een Victron LifePo4 accu...
En... nu 8,8 Ah... is 20 Ah genoeg? of is 30 Ah dan beter.
Bij beide kan je met een app de conditie en laadtoestand zien op je mobiel. ( Voor de Victron is dan wel een externe dongle nodig)
De Victron met dongle en de PowerExtreme in de 30Ah versie kosten rond 500Euro...
De 20Ah versie is wat goedkoper... maar geen 3e deel goedkoper..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7982
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ron » wo 27 okt 2021 22:29

Ik begreep uit het verhaal 80Ah.
Maar het is een factor 10 kleiner.
Als je dan zolang moet moveren is een grotere accu de enige oplossing.
Want eerst op de parkeerplaats moveren dan laad hij op het ritje naar de stalling ook niet op.
Tenzij de stalling een uur rijden is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ab » wo 27 okt 2021 22:32

Gewoon opladen van uit de auto en alle problemen zijn over.
15 minuten moveren is meer dan lang genoeg. De helft ook.
Wat de dealer zegt kan je best je twijfels over hebben.
Waarom zou het bij alle andere Reich MPP bezitters prima gaan, opladen tijdens het rijden, en bij jou niet ?

Met een volle accu vertrekken van thuis is ook een kleine moeite.
Die nog geen 2,5 kg is prima uit de caravan te tillen toch ?
In de stalling er effe uit halen, en bij ophalen terug zetten na thuis volladen is een klusje van niks.

Ik heb nog niet eerder gehoord dat MPP bezitters te weinig capaciteit hadden mits de accu goed geladen wordt.
Die bezitters zijn er zover ik weet allen tevreden over.

Je kunt de koelkast ook uitlaten onderweg als je van huis vertrekt.
Dat heeft toch geen enkele zin als je geen stroom kunt aansluiten op de parking.
Of je zou 'm daar op gas moeten laten werken, en onderweg ook.
Dan heb je stroom zat voor laden van de accu.
Met een uurtje of anderhalf rijden is tie weer vol genoeg op de camping.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ron055 » wo 27 okt 2021 23:21

Helemaal mee eens. Sta zelf verbaasd over de capaciteit van onze kleine MPP die idd onderweg oplaadt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ab » wo 27 okt 2021 23:39

Oh, om nog effe op je andere vraag terug te komen..
Ja, de Noco Genius kan je rustig op de polen van de accu aansluiten en daar ook nog een heel end mee moveren.
Het ding kan 2000 A leveren...zoveel vraagt je mover niet. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Anoniem

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Anoniem » wo 27 okt 2021 23:51

Koelkast staat hier onderweg gewoon uit. Aan op de oprit, uit onderweg en weer aan op de camping in ZuidFrankrijk. Ding blijft koud van binnen voor een dagje onderweg, ook al is het buiten 30graden. Moet ff open voor de lunch en dooorrrrrr..

Gebruikersavatar
MistyH
Berichten: 14
Lid geworden op: do 14 okt 2021 15:28

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door MistyH » vr 29 okt 2021 10:18

Het betreft inderdaad het groene kastje van Reich MMP met een vermogen van 8,8 Amp
Als ik alles teruglees denk ik voor a.s. jaar een stappenplan te maken.
1) bij de service in het voorjaar opladen vanuit de auto aanbrengen.
2) experimenteren met koelkast op gas of uit onderweg, waarbij mij wel de vraag komt mag je rijden met de kk op gas??)

Komen we er dan nog niet dan wordt het een zwaardere accu.

Tevens proberen we als de carry in het voorjaar uit de stalling komt om de Novo Genius aan te sluiten.
De Reich MMP heeft zover ik me herinner maar kleine aansluitpolen dus de vraag ofiik die grote accuklemmen kwijt kan doch dat zie ik in het voorjaar wel.
Als dit lukt zou een oplossing zijn om op straat bij problemen bij moveren als gevolg van een lege accu dit snel aan te kunnen pakken want er wordt wel gezegd van een paar handjes helpen je wel even op de plaats maar je zit op dat moment wel mee dat de rollen op de wielen staan

Groet en zover bedankt thumbup.gif
Fendt Bianco Activ 445 getrokken door een Range Rover Evoque 2.0 D180SE

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door iemand » vr 29 okt 2021 14:40

Je laadt hem (thuis) toch op d.m.v. netadapter. Gewoon 12 volt 1 ampère op de DC-in.

Misschien heb je die nog wel liggen. Bijvoorbeeld van vorig internet-modem scratch.gif
Wie weet past het stekkertje.

https://reich-easydriver.com/fileadmin/ ... 121_AN.pdf
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (59.91 KiB) 1638 keer bekeken
plaatje uit oude manual m.b.t. aansluitingen.
Knipsel2 (3).JPG
Knipsel2 (3).JPG (35.53 KiB) 1632 keer bekeken
Wat ik op Youtube zag is het bij de Groene versie net zo.
Zie vanaf 4:40
https://www.youtube.com/watch?v=m8yCt4S6hhc

Bij 5:57 noemt hij het de 230-oplader.

Tip: maak eerst foto's en evt stickers aan de bedrading, voordat je de accu in de caravan los neemt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ab » vr 29 okt 2021 18:39

Ik kan je 1 ding verzekeren..
Die accuklemmen passen er op.
Wel horizontaal erop zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Chris » vr 29 okt 2021 19:20

MistyH schreef:
vr 29 okt 2021 10:18
Het betreft inderdaad het groene kastje van Reich MMP met een vermogen van 8,8 Amp
Als ik alles teruglees denk ik voor a.s. jaar een stappenplan te maken.
1) bij de service in het voorjaar opladen vanuit de auto aanbrengen.
2) experimenteren met koelkast op gas of uit onderweg, waarbij mij wel de vraag komt mag je rijden met de kk op gas??)
Al eerder gelezen en vergeten aan te halen.
De Koelkast onderweg werkt echt niet op de accu.... dat trekt zelfs de allergrootste accu niet.
Dat ding trekt op 12 volt n.l. zomaar 10 ampere.... dat is snel over dus.
Die 12 volt voor de KK komt als het goed is uit de auto.

Maarrrr....
Een KK op 12 volt is nou niet echt het toonbeeld van perfect koelen.
Het werkt... maar daar is dan ook alles mee gezegd.... erg onbevredigend meestal.
Dat komt door spanningsverliezen....daar omtkom je bijna niet aan helaas..
De KK op gas werkt veel en veel beter... eigenlijk ideaal zelfs.
Maar... dan moet er een Crash Sensor gemonteerd worden.
Dat is de safety in dit geval.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door dieseltijger » vr 29 okt 2021 20:26

Gewoon 12V aansluiten op de Faston aansluitingen, en de koelkast alleen op gas of op 220V laten werken. Ben je voor nul euro, en nul gedoe van alle problemen verlost. Nadeel: het is simpel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door stj63 » di 5 apr 2022 22:52

MistyH schreef:
vr 29 okt 2021 10:18
1) bij de service in het voorjaar opladen vanuit de auto aanbrengen.
2) experimenteren met koelkast op gas of uit onderweg, waarbij mij wel de vraag komt mag je rijden met de kk op gas??)
@MistyH
En??? Zijn de aanpassingen al gedaan en zo ja, hebben ze tot het gewenste resultaat geleid?

Volgens mij word je probleem niet veroorzaakt door de 8Ah accu maar door het feit dat deze bij aankomst op de camping niet meer volledig opgeladen is. Dit bijvoorbeeld omdat je de mover bij je laatste vertrek op de camping ook hebt gebruikt en nadien de accu niet meer is opgeladen.

Ook ik denk erover om de accu onderweg te laden via de dynamo van de auto. Bij een recente auto en correct aangesloten 13 polige stekker zal dat geen problemen opleveren als je de juiste apparatuur gebruikt. De werking van de koelkast kan hierdoor niet worden beïnvloed, die is namelijk via een andere stroomvoorziening aangesloten.

In de caravan zit meestal (onder het bed) een kastje waar de bekabeling vanaf de stekker aan de trekhaak binnenkomt. In het kastje wordt wordt de stroom verdeelt naar de verlichting van de caravan (buitenzijde) en de constante stroomvoorziening en gesschakelde stroomvoorziening.
De constante stroomvoorziening levert de stroom voor het 12 volt systeem in de caravan zoals de verlichting en bijv. de dompelpomp voor de watervoorziening en toilet. De geschakelde stroomvoorziening levert 12V naar de koelkast als deze op 12V is ingeschakeld. Dit dan alleen als de sleutel in het contactslot van de auto is ingeschakeld. Dit voorkomt dat de koelkast de startaccu van de auto leegtrekt tijdens een (langdurige) pauze.

De constante stroomdraad levert altijd stroom en komt in principe direct van de accu in de auto. Deze aansluiting kan je gebruiken voor het opladen van de accu. Let op!!! Omdat deze stroomvoorziening constant stroom levert, kan het zijn dat je bij stilstand stroom gaat verplaatsen van de startaccu auto naar accu caravan met als gevolg dat de accu van de auto leeggetrokken wordt. Bij een 8Ah accu zal dat niet heel snel gebeuren maar toch... het is beter dit te voorkomen.

Dit kan je voorkomen door een slimme DC naar DC lader te installeren. Je sluit de ingang van de lader dan direct op de uitgaande bekabeling van pin 9 (plus) en 13 (massa) aan. Gebruik dan bij voorkeur minimaal een 6mm2 kabel. De uitgang van de lader sluit je aan op de accu.
Waarom een slimme lader??? Een slimme lader detecteert welke accu je hebt (Lood, AGM, LifoPo4) en past het laadschema hierop aan. Bij het installeren van zo'n lader dus altijd EERST DE ACCU zelf en daarna pas de ingang aansluiten. Zo is de lader in staat om eerst te 'leren' welke accu er is aangesloten en zich daarop automatisch configureert. Een slimme lader is ook in staat om te detecteren of de motor draait of niet. Als de motor draait wordt de stroom geleverd door de dynamo van de auto en bedraagt dan vaak minimaal 14V. Draait de motor niet, dan komt de spanning op deze aansluiting uit de accu van de auto en daalt de spanning naar iets meer dan 12V. Een slimme lader merkt het spanningsverschil op en zal de accu in de caravan alleen opladen als de spanning hoger is dan de grens die je in de lader hebt ingesteld. Zo kan je voorkomen dat de accu in de caravan wordt opgeladen als de motor niet draait. Omdat je de stroomvoorziening voor de lader hebt afgetapt van de constante stroomdraad, zal de rest van het 12V systeem in de caravan, m.u.v. de koelkast, wel gewoon blijven werken bij een stilstaande auto.

Overweeg je later een grote accu, dan kan je dit systeem zelfs aanpassen zodat je ook bij een afgekoppelde caravan over 12V kunt blijven beschikken in de caravan. Je maakt dan de aansluiting voor de constante stroomdraad los in het kastje vooraan in de caravan en verlegt deze naar de polen van de accu. Zo heb je altijd stroom in de caravan en de stroom die je gebruikt in losgekoppelde of aangesloten toestand belast nooit meer de accu van de auto. De stroom die je onderweg in de caravan gebruikt, worden tijdens de reis weer bijgeladen.

Op zich is dit allemaal een vrij eenvoudige ingreep die heel goed zelf is te doen mits je de juiste producten gebruikt. Ik ga geen merknaam noemen (weet niet of dat hier is toegestaan) maar ik ben een fan van de Nederlandse fabrikant van de wereldwijd bekende blauwe doosjes. Zij hebben een mooie Smart DC/DC lader in het programma met verschillende capaciteiten. In jouw geval zou ik een DC/DC-15A nemen. Deze laadt de accu met maximaal 15Ah per uur. Dit past normaal gezien bij de zekering die in de auto op pin 9 en 13 zit. Op het moment dat de lader zijn werk doet, dan ben je aan het rijden en wordt er verder dus geen stroom gebruikt in de caravan die deze aansluiting belast (de koelkast werkt via een andere stroomvoorziening). Met een 15Ah uitvoering kan je ook in de toekomst vooruit als je besluit een grotere accu aan te schaffen.

De koelkast werkt op pin 10 en 11 van de 13 polige stekker en is ook beperkt tot 15Ah. Deze voorziening levert dan maximaal 180Watt wat voor de meeste koelkasten voldoende is. Een koelkast op 12V is niet in staat de temperatuur in een koelkast echt omlaag te brengen. De 12V voorzien is bedoelt voor het 'behoud' van de temperatuur en dat lukt meestal prima als je ervoor zorgt dat bij vertrekt de koelkast als voldoende is gekoeld. Dit kan je doen door de koelkast 24 uur op 230V of op gas in te schakelen. In het vriesvak zal de temperatuur dan normaal gezien al ruim onder de 0 graden zijn. Is de combinatie startklaar voor vertrek, zet dan de koelkast op 12V en de temperatuur in de koelkast zal behouden blijven. Als dat niet goed werkt, dan is er meestal sprake van een defect of versleten verwarmingselement. Ik heb zo m'n twijfels over een koelkast op gas tijdens het rijden. Je moet dan een dure investering doen in een crash sensor en voordat je een tankstation binnenrijdt, de koelkast uitzetten of omschakelen naar 12V. Een goed functioneren 12V voorziening voor de koelkast zou moeten voldoen, zo niet, dan probleem opsporen en verhelpen.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Chris » di 5 apr 2022 23:11

Sorry, maar er zijn nogalwat dingen, factoren en feiten die niet lekker passen in je vorige verhaal.

Je mag als 1e nooit een mover accu en een auto accu kunnen koppelen...( voor het laden tijdens de rit)
Daar moet een scheiding komen.
Want je loopt het risico dat je de auto op de mover accu gaat starten.... ( als de auto accu leeg of slecht is oid)
Dan fikt de hele boel uit, de 1,5 mm2 kan echt geen startstroom aan.
2e... de "laadspanning" is veel te laag zonder bijzondere laadapparatuur want de spannings verliezen onderweg naar en in de caravan zijn veel te groot.
Zelfde met de KK... de bekabeling is veel te dun om de KK onderweg doeltreffend te laten werken.
Ik heb wel eens gemeten.
Op de Jaeger aan de auto.. 13,4 volt onbelast, belast op de Jaeger 13,1 volt
Achterop de KK aansluiting 12 volt nog maar 10,8 over... dat werkt niet echt goed.
En een accu moet een hogere spanning hebben om te laden.... veel dichter bij de dynamo zit de grootste te laden accu.... die slurpt alles weg voor de kleine in de caravan..daar blijft gegarandeerd veel minder laadspanning over dan wat nodig is.
En... een 8.8 Ah accu is snel heel erg leeg... er moet dus wat meer dan gewenst geladen worden onderweg..
Maw... erg afhankelijk van voldoende laadmogelijkheden onderweg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”