Tijd om te moveren te kort

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Frup » wo 6 apr 2022 09:10

[re.gif]
Met deze wetenschap zou dan ook niet zelf gaan knutselen met dit soort dingen. Veiligheid voor alles.
Toen we bij Triorep onze ITBS lieten inbouwen, bleek het óók nodig dat de caravan-accu wordt opgeladen tijdens het rijden. Omdat de accu ander werd leeg getrokken tijdens het rijden.
Triorep heeft dat toen netjes en veilig in orde gemaakt. De accu is nu steeds vol als we aankomen.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ab » wo 6 apr 2022 09:19

Die mooie blauwe DC-DC lader regelt dat allemaal.. knipoog.gif
Maar is niet eens nodig.
De accu van TS heeft al een ingebouwde lader DC -DC
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door stj63 » wo 6 apr 2022 12:00

@Ab
Klopt, maar de interne lader voorkomt niet dat de auto accu bij stilstand wordt belast. Dat doet de blauwe DC/DC lader wel. Herkent DC/DC lader dat de auto niet draait, de dynamo geen stroom levert, dan wordt de verbinding afgesloten. Je kunt de drempelwaarden, het moment van inschakelen ook zelf instellen omdat dit per combinatie kan verschillen. De Smart versie heeft BlueTooth zodat je op de APP kan zien wat de inkomende spanning is bij een draaiende motor en wat de spanning is als de motor niet draait. Is de spanning bij een draaiende motor bijv. 14,3V, dan zet je de drempel op 14,1V. De accu van de caravan zal pas gaan laden als het voltage hoger is dan 14,1. Het voltage bij een stilstaande auto is altijd lager en in dat geval doet de lader niks en wordt de verbinding met de auto verbroken. Vind ik wel zo veilig :)
De interne lader van de Reich accu gaat ervan uit dat hij wordt aangesloten op pin 10 en 11, de geschakelde voeding vanaf de auto. In dat geval wordt de accu ook alleen geladen bij een draaiende motor maar omdat de koelkast ook op pin 10 en 11 zit, zal deze sowieso slecht functioneren omdat het maximale vermogen van, meestal 15A op de aansluiting, moet worden gedeeld met de acculader die zelf al 5A tot zich neemt bij het laden :). Bij een koelkast onder het aanrecht die meestal zijn voorzien van een 120Watt element kan het misschien nog net goed gaat met de overgebleven 10A mits de spanning ook daadwerkelijk nog 12V is aan de koelkast. Bij tower modellen koelkasten kom je flink te kort omdat deze meestal minimaal een 170Watt element hebben.
Daarom beter de accu laden via de constante stroomdraad en dan heb je zo'n blauw kastje of gelijkwaardig nodig.

@Frup
De oplossing die ik heb beschreven is ook precies wat bedrijven als Triorep doen. Deze DC/DC laders zijn 1 richtingsverkeer. Alleen van de auto naar de caravan accu. Nooit omgekeerd. De input komt van pool 9 en 13, de output gaat de caravan in, niet de ook weer de andere kant op. Goede DC/DC laders zetten de poort alleen open bij een draaiende motor. Je kan dus nooit, zonder dat je je daarvan bewust bent, de auto starten op de accu van de caravan (zoals een vergaande poster beweerde).

Ik spreek dus ook bewust van een goede DC/DC lader, minimaal een geïsoleerde uitvoering waarbij de input en output (ook de massa) los staan van elkaar en er geen stroom naar de auto kan 'lekken'. Voordeel van dit soort systemen is ook dat het laden van de accu veel sneller gaat. In het voorbeeld van de Reich zoals hier genoemd, laad de accu via DC/DC 5x sneller als met de bijgeleverde 230V adapter.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Chris » wo 6 apr 2022 12:20

De blauwe Victron valt idd wel in dit soort laadmogelijkheden....maar kost ook wel wat.
Ondertussen kan TS dan maar beter een grotere accu kopen van 40Ah in een lichtgewicht vorm.
Of een AGM van 55 Ah..
Dan kan ie meer dan effe moveren.

8.8 ah is zo minimaal...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door RDDR » wo 6 apr 2022 13:53

Ik lees hier vanalles, inclusief wat stevig statements.

We hebben zelf ook de Reich mover gehad met MPP. En werkelijk 0 problemen. Ook met behoorlijke tijd moveren geen enkele keer een lege accu gehad.

Grootste probleem volgens mij is dat de Reich juist ontworpen is om tijdens het rijden WEL te laden Dat is het hele idee van dit ding. Bij een 20Ah normale accu moet je aankoppelen en weer afkoppelen zonder te laden. De Reich is slechts 8,8Ah, maar altijd vol, zowel na een rit als na een tijdje aan de 230v camping aansluiting te hebben gestaan.

De oplossing voor TS is dan ook triviaal simpel en goedkoop: laten aansluiten zoals het hoort, dus laden tijdens rijden.
Kan me bijna niet voorstellen dat je dan mover tijd te kort komt. Tenzij de accu defect is uiteraard.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door JanPunne » wo 6 apr 2022 14:00

Ik zou zeggen koop een PowerXstreme x30 en u bent van alle problemen af.
En dan heb ik het niet alleen over de technische voordelen maar ook het gewicht van iets meer dan 5 kg.
Dat neem je bijna fluitend mee naar binnen.
Ik had het wel geweten als ik TS was, maar ja, ik heb er al eentje thumbup.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door iemand » wo 6 apr 2022 14:17

MistyH schreef:
wo 27 okt 2021 15:56
en MistyH (TopicStarter), al een keuze kunnen maken ?
We zijn benieuwd whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door RDDR » wo 6 apr 2022 14:21

[re.gif] [re.gif]

Waarom? Hij heeft een 2,1 kg accu die uitstekend werkt, maar incorrect is aangesloten. Gewoon weggooien is toch vreemd? Is gewoon geld vernietigen tenzij de huidge een defect heeft.

Ik heb de X20 gehad en daarna de MPP en met beide geen enkel probleem om een behoorlijke tijd met te moveren. Beiden werken uitstekend.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door iemand » wo 6 apr 2022 14:32

Nee, heeft ooit uitstekend gewerkt, maar voldoet nu niet meer.
Oorzaak daarvan moet je uitzoeken.

Wie weet is de accu-capaciteit wel minder geworden. We weten niets over leversduur gebruik en de rest van de installatie.
Daar hebben we verder nog niets over gelezen van TS.

Rest is speculatie. Lijkt mij dat TS eerst maar eens moet reageren.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door RDDR » wo 6 apr 2022 14:47

[re.gif]
Het heeft gewerkt omdat hij voor de deur kon opladen en nu niet meer. Juist een MPP is dan een uitkomst, laadt tijdens het rijden. Maar dat is door de dealer dus niet aangesloten.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ab » wo 6 apr 2022 15:26

Geheel mee eens.
2 draadjes aansluiten, en het probleem is opgelost.
Dat de koelkast teveel stroom trekt heeft de dealer wel gelijk in.

Maar die hoeft niet perse aan op 12 volt. Dat werkt sowieso erg matig, of bijna helemaal niet als het echt moet.
Dat deed en doe ik ook nooit, op 12 volt.
Stomweg omdat het ding het bij mij ook gewoon slecht deed op langere ritten bij redelijk hoge temperatuur.
En dat terwijl ik bewust al 2 x 6 mm2 had aangesloten rectstreeks vanaf de auto- accu, om het eindelijk eens goed te laten werken. Helaas.. Niet naar tevredenheid.
Bijna altijd op gas de laatste 15 jaar, en geen probleem meer.
Nu met de camper wil ik nog wel eens, bij lage buitentemperatuur wel 12 volt gebruiken, maar heel vaak toch op gas.
Bevalt veel beter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door RDDR » wo 6 apr 2022 15:47

[re.gif]
Ik had de MPP en de koelkast aangesloten en af en toe in gebruik. Ook dat heeft geen enkel probleem opgeleverd.
Alleen ben ik het volkomen met je eens dat de koelkast op 12V ZEER matig koelt. Had amper zin eigenlijk. We hadden er nooit vlees in liggen, alleen wat drinken, boter en fruit. Op het laatst niet meer de moeite genomen om de koelkast tijdens het rijden aan te zetten.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door stj63 » wo 6 apr 2022 22:36

In mijn uitleg ging ik ervan uit dat de koelkast (al of niet naar wens) tijdens het rijden op 12V is ingeschakeld. In dat geval zou ik de DC/DC lader op pin 9 en 13 aansluiten. Omdat dit geen geschakelde voeding is, is een Smart DC/DC lader wel gewenst. Je kan ook een 'gewone' DC/DC lader installeren, is iets goedkoper maar dan heb je een Battery Protect module nodig om te voorkomen dat je auto accu wordt leeggetrokken.
Gebruik je de koelkast niet, dan pin 10 en 11 direct op de Reich accu aansluiten. Dit is al een geschakelde voeding zodat deze alleen stroom doorgeeft als de motor draait.

Mijn ervaring is dat de koelkast prima in staat is om de temperatuur vast te houden. Je moet er dus voor zorgen dat de koelkast voor vertrek al op temperatuur is. Tijdens de rit houdt de 12V spanning de koelkast prima op temperatuur. We hebben dit eens uitgetest met ijsblokjes in het vriesvak. Bij aankomst na een rit van 14 uur in Zuid Frankrijk waren de ijsblokjes nog steeds bevroren zoals bij vertrek. Dit was wel bij onze oude caravan, voorzien van een kleiner model koelkast onder het aanrecht. Nu een tower model, ben wel benieuwd wat die gaat doen straks :).

Wat vaak voorkomt is dat de verwarmingselementen gedurende de jaren ook slijtage gaan vertonen. Die moet je ooit wel eens vervangen. Zorg er dan wel voor dat je het juiste element kiest. Deze elementen zijn er in verschillende Wattages. Kleinere koelkasten hebben vaak een 120Watt element. Functioneert de koelkast niet, meet dan eens de spanning en de stroomsterkte. Meet ook de weerstand van het element eens door. Afhankelijk van het model moet je een weerstand ergens tussen 200 en 400 Ohm meten. Is de koelkast voorzien van een 120Watt element op 12V, dan moet je minimaal een stroomsterkte meten van 10Ah.

Controleer ook of de juiste bekabeling is voorzien. Aangenomen dat je 120Watt op 12V nodig hebt en de kabellengte vanaf de stekker trekhaak 5 meter is, dan moet deze kabel een minimale diameter van 10Ah x 5m x 0,2 = 10mm2 (= afgerond 4mm) hebben om de gevraagde stroom te kunnen doorgeven. Is er een 2,5mm kabel aangesloten (vrij standaard) dan zal de koelkast inderdaad niet kunnen functioneren omdat het benodigde vermogen sowieso niet geleverd kan worden. Je zal dan ook aan de koelkast niet de gewenste stroom waarden kunnen meten.

Mijn ervaring is dat een koelkast prima kan functioneren op 12V mits aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden, is voldaan. Je kan een warme koelkast op 12V niet koud krijgen maar een koude koelkast wel prima koud houden. Ook tijdens de lange trips naar de zon :).
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
MistyH
Berichten: 14
Lid geworden op: do 14 okt 2021 15:28

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door MistyH » do 7 apr 2022 15:30

[re.gif]
Naar aanleiding van de afgelopen reacties even een kleine update van de stand van zake tav het moveren.
Over een weekje gaat de carry weg voor service.
Hier wordt nu ook gelijk de aansluiting gemaakt voor het opladen van de accu onder het rijden.
Door de dealer is aangegeven dat er inderdaad wel een scheiding gemaakt moet worden dat we niet met de auto accu in de knoop komen.
Wachten wat dit betreft even af.
Inmiddels merken we wel dat door alerter te zijn met het gebruik van de mover het probleem ook minder is.
Fendt Bianco Activ 445 getrokken door een Range Rover Evoque 2.0 D180SE

caravanblog
Berichten: 194
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door caravanblog » do 7 apr 2022 16:29

Nog even een ervaring van deze zijde:
Wij hebben eerder de Reich accu gehad. Zat vast gemonteerd en daarom lastig in en uit te bouwen. Deze accu hield het makkelijk een hele winter uit in de stalling mits helemaal opgeladen weggezet. Na de winter kon ik hem zonder bijladen het garagepad op rijden. Iets van 20 meter vanaf de weg.
Later hadden we een Enduro LI1220. Deze zat met een riempje aan de vloer bevestigd. Deze kon er steeds makkelijk in en uit gehaald worden. In de winter dus in huis gehouden en af en toe weer eens opladen. Deze dergelijke accu zou dus erg geschikt zijn als je geen oplaad mogelijkheden bij huis hebt.
Bijlagen
$_86 (8).JPG
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ab » vr 8 apr 2022 01:34

stj63 schreef:
wo 6 apr 2022 22:36
In mijn uitleg ging ik ervan uit dat de koelkast (al of niet naar wens) tijdens het rijden op 12V is ingeschakeld. In dat geval zou ik de DC/DC lader op pin 9 en 13 aansluiten. Omdat dit geen geschakelde voeding is, is een Smart DC/DC lader wel gewenst. Je kan ook een 'gewone' DC/DC lader installeren, is iets goedkoper maar dan heb je een Battery Protect module nodig....
Dat is allemaal totaal niet nodig.
Niet bij de accu waar het hier over gaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door JPGeetje » vr 8 apr 2022 12:12

Wij hebben ook een Reich gehad, weliswaar al een jaar of 9 geleden. Dat was toen nog de blauwe uitvoering.
Die accu deed het aanvankelijk prima bij het verplaatsen van onze caravan (destijds een Fendt 495 Opal).
Heb wel eens een testje gedaan waarbij de caravan zo'n 30 meter horizontaal werd verplaatst door grasland waar de wielen ong. 5 cm. in zakte. Ik kan je vertellen dat de accu dan z'n mannetje moet staan. Na deze exercitie was de accu ook nog in staat om de caravan op de keg te rijden.
Dat was toen de accu nagenoeg nieuw was. Na een jaar begon de capaciteit van de accu merkbaar terug te lopen en ik was af en toe zelfs blij als hij het moverklusje voor mekaar gekregen had. Ik ben toen met de accu terug geweest naar de dealer. Accu werd opgestuurd en is toen bij Reich opnieuw "afgesteld". Daarna (we hebben die caravan nog 3 jaar gehad) deed hij het het weer stukken beter maar hij heeft nooit meer de capaciteit gehad die hij had toen hij nieuw was. Hoewel de Reich via de auto kan worden opgeladen is dat bij ons destijds ook niet aangesloten omdat men dan in de knoei kwam met de automatische terugtrekfunctie van de mover (P1) als de stroomstekker achter in de auto werd gestoken. Zover onze ervaring met de Reich.
Ik vraag me af waarom TS er niet voor kiest om deze kleine lichte accu voor het winterseizoen eruit te halen en mee naar huis te nemen. Zeker als het in de stalling kan vriezen is dat aan te bevelen. Je begint het seizoen dan altijd met een volle accu.
Overigens zijn uitspraken als 15 min. moveren of tig keer de oprit op niet erg waardevol als je er niet bij vertelt onder welke omstandigheden. Op een harde vlakke ondergrond hoeft de accu/mover maar weinig moeite te doen maar onverhard en een beetje bergop is plotseling een heel ander verhaal.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door stj63 » vr 8 apr 2022 21:34

Ab schreef:
vr 8 apr 2022 01:34
Dat is allemaal totaal niet nodig.
Niet bij de accu waar het hier over gaat.
Kan je ook aangeven waarom je geen lader of accu protector nodig hebt?
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door RDDR » vr 8 apr 2022 22:35

RE.gif
Zit ingebouwd in een Reich MPP. Ding is bedoeld om zowel op 230V als achter de auto te laden.
Aansluiten en klaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ab » vr 8 apr 2022 23:34

thumbup.gif inderdaad.
Alles zit al ingebouwd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door iemand » za 9 apr 2022 06:31

Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door dieseltijger » za 9 apr 2022 07:23

Ik heb ook de 20 Ah enduro accu, en de hele speciale configuratie is..... De standaard configuratie. Na de winter haal ik de caravan op uit de stalling en kan gewoon de mover gebruiken.

Haal zelfs de kabel niet los van de accu Polen, en laat de accu nu al zo'n 8 jaar permanent in de caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door stj63 » za 9 apr 2022 12:05

@RDDR, @Ab, @iemand

Wat jullie zeggen klopt, je kan de DC/DC lader in de accu gebruiken met een direct aansluiting op poort 10 en 11 maar uit de oorspronkelijke vraag van de poster merk ik op dat hij graag ook de koelkast wil gebruiken. In dat geval is het beter om pin 10 en 11 voor de koelkast te reserveren (is ie ook voor bedoelt). Pin 10 en 11 geven geen stroom door als de motor niet draait omdat deze in auto zijn aangesloten op de dynamo. Daarnaast is het zo dat het merendeel van het wagenpark inmiddels is uitgerust met zogenaamde 'slimme' dynamo's. Vanwege energiebesparende maatregelen leveren deze dynamo's niet altijd een constante spanning. Dit is met name het geval bij de Euro 5 en Euro 6 emissie motoren. Dat is ook de reden waarom koelkasten op 12V slechter functioneren bij modernere trekauto's.

Als je de accu wilt laden tijdens het rijden, dan kan je daarvoor dus best pin 9 en 13 gebruiken. Tijdens het rijden worden deze normaal gezien niet gebruikt. Deze dienen voor de constante stroom in de caravan bij een niet draaiende motor en sleutel uit het contact. Als je onderweg bent neem ik niet aan dat je een 12V systeem in de caravan zelf gebruikt. De lampen zal je zeer waarschijnlijk niet aan laten staan toch?

Pin 9 en 13 zijn direct op de accu van de auto aangesloten. Als je daarop de Reich accu aansluit, dan is er een directe 'open' verbinding met de auto accu en kan de lader van de Reich de auto accu tijdens het laden leegtrekken bij stilstand. Nu zal dat bij een 8,8Ah accu wel meevallen maar toch, dit wil je niet. De Reich direct aansluiten op pin 9 en 13 houdt in dat de stroomgebruikers in de auto dan kunnen beschikken over 2 accu's en in theorie kan de auto zelfs gestart kan worden op de accu van de caravan. Dat gaat al heel snel fout en moet je zeker zien te voorkomen.

De Reich aansluiten op 9 en 13 heeft dus de voorkeur en dan zal je aanvullende maatregelen moeten nemen om ervoor te zorgen dat er geen constante open verbinding is met de accu in de auto. Dat deze verbinding alleen 'open' staat als de motor draait. Ik heb nergens kunnen vinden dat deze techniek in de Reich accu voorhanden is en zal je dus extern moeten regelen. Een smart DC/DC lader heeft deze techniek wel ingebouwd en zal de verbinding alleen 'open' zetten als aan de voorwaarden wordt voldaan. Je zou er ook voor kunnen kiezen om enkel een Battery Protect module te installeren. Deze kunnen echter alleen de verbinding openen en sluiten en de accu niet opladen. Als je in een toekomst bestendig systeem wilt investeren, dan is een Smart DC/DC lader dus een beter optie. Wil je op enig moment een grotere accu installeren, dan is de keuze groter omdat je niet enkel moet kijken naar accu's die zelf een lader aan boord hebben. De lader is immers in de caravan zelf al voorzien.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tijd om te moveren te kort

Bericht door Ab » za 9 apr 2022 15:05

Gewoon op 10-11 zetten.
De accu is met een kwartiertje laden weer vol, en trekt dan vanzelf geen stroom meer.
De koelkast hoeft alleen aan op heel lange ritten van 10-12 uur bij hogere temperaturen.
Effe een CS op de gasfles schroeven, en je hebt een optimaal werkende koelkast.
Ander voordeel: als het koud is kan je onderweg ook verwarmen.
Er is overigens al een gerenommeerde caravanbouwer, die laden op 12 volt niet eens meer doet, gewoon omdat het toch niet of zeer slecht werkt. Wat dat betreft heb je gelijk met wat betreft de slimme dynamo's in modernere auto's.

Btw..de ingebouwde lader in de Reich, en andere accu's met een intern DC-DC lader, kunnen geen stroom terug sturen naar de auto accu. Eenrichtingsverkeer dus. Er zit altijd een diode tussen.
Zo dom zijn accubouwers specifiek voor caravanmovers nu ook weer niet. knipoog.gif

Met grotere accu's is laden onder het rijden volstrekt overbodig.
Je rijdt immers bijna altijd van stroompaal naar stroompaal, en vertrekt dus altijd met een volle accu..
In de stalling hoeft er met een goede accu ook niet eens geladen te worden.
Afgezien van heel goedkope loodzuur accu's, die een grotere zelfontlading hebben, die kan je beter effe mee naar huis nemen en om de 3 maanden effe weer opladen.

Niet moeilijker en ingewikkelder maken dan het is.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”