Watersysteem Truma Ultraflow doorblazen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ape2001
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 21 jul 2017 22:45
Locatie: Achter Arnhem

Watersysteem Truma Ultraflow doorblazen

Bericht door ape2001 » ma 25 okt 2021 22:37

Vandaag het watersysteem na het leeg laten lopen, nog doorgeblazen met de Truma Ultraflow aansluiting. Na goede uitleg op youtube en een gratis autobandventiel van de bandenboer, prima te doen. En noodzakelijk want er kwam nog zeker 1,5 liter water uit....
( https://youtu.be/nqwgd9jd-Vg )
Schermafbeelding 2021-10-25 om 22.26.51.png
BMW X5 xDrive 40i M-sport, Sprite Cruzer 635 SR, Truma dakairco, Thule Omnistor luifel, Enduro 4x4 mover, PowerXtreme 30Ah, EcoFlow River Pro, PowerXtreme XS20s MPPT 230W, Truma Duo Control CS, E&P level-systeem, Starlink RV.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Watersysteem Truma Ultraflow doorblazen

Bericht door janvijn » di 26 okt 2021 09:43

Beste ape2001,

Ik zou graag willen weten hoe je de stopkranen bij de watertank had staan toen je deze actie hebt ondernomen. Stonden de kranen bij het onder druk zetten van het systeem in de stand “vullen watertank” wat ik me afvraag is heb je op dat moment dan ook druk op uitloop van een kraan, of moet je dan eerst de kranen zetten in de positie “tapwater uit de tank”.
In afwachting van een reactie, met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18936
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Watersysteem Truma Ultraflow doorblazen

Bericht door Hobby Linka » di 26 okt 2021 14:54

[re.gif]

Ik blaas ook altijd het hele watersysteem leeg voor de winter. Alles open en lucht erdoor tot dat nergens meer water naar buiten komt. Wel laat ik eerst de watertank van zich zelf helemaal leeg lopen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
ape2001
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 21 jul 2017 22:45
Locatie: Achter Arnhem

Re: Watersysteem Truma Ultraflow doorblazen

Bericht door ape2001 » di 26 okt 2021 15:52

janvijn schreef:
di 26 okt 2021 09:43
Beste ape2001,

Ik zou graag willen weten hoe je de stopkranen bij de watertank had staan...
Beste Jan,

Ik heb de kranen in de stand "watertoevoer van buitenaf" staan. Dan is de binnentank geïsoleerd en blaas ik de lucht rechtstreeks van de buitenaanvoer naar de kranen. Het nog aanwezige water in de leidingen wordt zo richting de kranen van de douche, de wastafel en de keuken gevoerd. Zoals gezegd kwam er bij mij ondanks het aftappen, toch nog 1,5 liter uit...
BMW X5 xDrive 40i M-sport, Sprite Cruzer 635 SR, Truma dakairco, Thule Omnistor luifel, Enduro 4x4 mover, PowerXtreme 30Ah, EcoFlow River Pro, PowerXtreme XS20s MPPT 230W, Truma Duo Control CS, E&P level-systeem, Starlink RV.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Watersysteem Truma Ultraflow doorblazen

Bericht door PMT » di 26 okt 2021 20:57

Ik had dit afgelopen donderdag nav hetzelfde YouTube filmpje ook gedaan (gepost bij "waar ben ik mee bezig geweest") ik heb geen interne tank dus mijn interne pomp zuigt alleen water vanuit de aquaroll, dus ik heb niet meer met die verschillende standen van de tapkraantjes van doen zoals ik bij de Sprite had.
Ipv een elektrische pomp heb ik gewoon een fietspomp gebruikt met een manometer en daar max 1bar de leidingen mee doorgeblazen.
Ondanks dat ik bij vertrek vanaf de laatste camping de gele aftapkraan had opengezet kwam er naast het openzetten van de kranen op de koud waterstand ook nog bijna een liter uit de kranen bij de warm waterstand.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Watersysteem Truma Ultraflow doorblazen

Bericht door Ferdi » do 4 nov 2021 11:36

Zojuist deze “Engelse” methode toegepast en uit alle kranen kwam op zowel warm als koude stand water uit de kraan.

Het zal zeker geen liter geweest zijn omdat ik de douchekraan op warm zet en de wastafelkraan en keukenkraan op koude stand en de aftapkraan in de vloer open voor vertrek van de camping, zodat tijdens het rijden al het meeste eruit loopt.

De druk op de Makita accucompressor ingesteld op 1 bar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

jscholten59
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 23 mar 2020 14:08

Re: Watersysteem Truma Ultraflow doorblazen

Bericht door jscholten59 » vr 5 nov 2021 14:58

Wij gebruiken het Floe water aftap systeem.
https://youtu.be/Z6L9_6kfnsI


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Passat Variant B8 Highline business R 1,4 TSI DSG, Knaus Sport 500 EU Silver selection 2020

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”