Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Robertb
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Robertb » za 30 okt 2021 15:14

Ook wij zijn van een buscamper naar een caravan gegaan. Bewust gekozen voor 2m breed en 420 lang. Het is vooral de keuze van de caravan bij de auto die bepaald met welk gemak je er mee kunt reizen. Caravan kun je ook uitrusten als campers. Accu caravan laden via auto, zonnepanelen, watertanks, caravanverwarming tijdens het reizen, movers, toilet, douche. Als de caravan dan bij huis kan staan doet het ook niet onder voor een camper vwb handigheid voor een weekend of dag. Vrije camperen, elke dag verder trekken gaat het zo goed. Nadeel van een caravan is dat je niet op camperplaatsen welkom bent.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Morgoth » za 30 okt 2021 22:47

Robertb schreef:
za 30 okt 2021 15:14
Nadeel van een caravan is dat je niet op camperplaatsen welkom bent.
Waarom is dat eigenlijk zo? Dat is toch raar?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7996
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Ron » za 30 okt 2021 23:53

[re.gif]
Inderdaad raar. scratch.gif
Eigenlijk is dat discriminatie.
Op iedere camping moeten we ook nog toeristen belasting betalen.
Campers op de vrije camperplaatsen betalen ook dat niet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Ab » zo 31 okt 2021 00:31

Morgoth schreef:
za 30 okt 2021 22:47
Robertb schreef:
za 30 okt 2021 15:14
Nadeel van een caravan is dat je niet op camperplaatsen welkom bent.
Waarom is dat eigenlijk zo? Dat is toch raar?
Nee, dat is minder raar dan je denkt.
Op sommige camperplaatsen zijn geen enkele voorzieningen voor bijv afvalwater en lozen van chemisch toilet.
Ook geen electriciteit.
Je hebt dus niks...maar het kost ook niks.
Geen probleem voor de meeste campers, met een grote afvalwatertank. Het chemische toilet kan ook een paar dagen mee. Zonnepanelen zorgen voor voldoende accucapaciteit.
Caravans hebben die mogelijkheden meestal niet.

Op betaalde camperplaatsen zijn die voorzieningen er wel.
De plaatsen zijn meestal maar iets van 8 of 9 meter lang, en soms maar 5 of 6 meter breed
Dat voldoet voor 90 % van de campers.
Voor bijna geen enkele auto/ caravancombinatie.
Die zoude dan 2 plaatsen nodig hebben.
Dat is ook weer geen optie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1396
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Bob Diesel » zo 31 okt 2021 09:01

Die voorzieningen, kan een caravan ook hebben, is reeds geschreven
En heb ik ook

Op afgezette plaatsen ,betaalt word het id lastig
En meestal staat er een verkeersbord, dat zegt dat de het speciaal voor campers is
Is het daar in tegen een gewone P , mag je er met een caravan ook gewoon gaan staan
Echter niet kamperen ,dus de steunen mogen niet worden uit gedraaid

Ik weet door mijn 15 jaar camper ervaring,zeer veel plaatsen waar ik ook met een caravan kan staan
Helaas mis ik wel de mogelijkheid van het deelnemen aan de FP formule
Het gratis overnachten bij bv wijnboeren
En zelfs daar zitten mini campings bij thumbup.gif
Waar je ook met de daravan welkom bent,betaalt
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Knaus440 » zo 31 okt 2021 09:20

Echter de steunen niet: ook dat kan verschillend zijn.
In sommige gemeenten mag steunen weer wel en is uitdraaien luifel de grens tussen camperen en parkeren. Samen met uitgebreidt stoelen en tafels buiten zetten. Met de camper zijn wij daar ook wel eens op gewezen in bv Duitsland.
Of werd iemand met caravan gevraagd luifel in te draaien, dan mocht de P. Camperplaatsen zijn soms ook specifiek benoemd in APV.
En inderdaad, al die jaren met camper bij wijnboeren kan niet meer met de caravan.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1396
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Bob Diesel » zo 31 okt 2021 09:38

Het verschil in kamperen en parkeren op een parkeerplaats
Is juist het niet op blokken ,camper, en geen steunen camper/caravan
Geen luifel/ tafels of stoelen buiten
En ook geen uitgeklapte zijramen open
Dakluiken mogen wel
Zelfs een sat schotel omhoog mag niet ,als je een mierencopuleerder als verbalisant treft
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Knaus440 » zo 31 okt 2021 09:53

[re.gif]
Waar vindt je dat?

In Frankrijk een keer aangesproken, zowel met camper als caravan, dat ze het duidelijk in gereedheid voor overnachten/slapen als grens hanteerden.
Was in de tijd dat we nog 's nachts reden, en dus om 20-21 uur wel eens stopten om te pauzeren.

En om het nog onoverzichtelijker te maken: onder het P bord kan max24 uur staan.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Alexxjr
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 15:38
Locatie: Bij Antwerpen, Belgie

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Alexxjr » di 2 nov 2021 15:50

@TS: ik ging van ducato buscamper met motoraanhanger naar jumper met caravan. Ik neem de motor mee in de jumper. nog steeds zeer tevreden. Ik doe ook vaak maar 1 of 2 nachten, en dan verder. Zoals hier reeds gezegd kan je in een caravan ook 'camperen'. Ik vind het enige verschil de afvalwatertank, de rest kan je eigenlijk allemaal op peil van een camper brengen. Je hebt in een caravan meer ruimte, en de zaak is beter geïsoleerd. (dan een buscamper). Zoals ik ook in je andere post schreef vind ik verbruik eigenlijk meevallen. (achter een bus). ik zit aan ca 11liter/100km. mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Moris » di 2 nov 2021 21:32

@ Alexxjr
Ons reisprofiel gelijkt wel sterk op elkaar, alleen heb ik geen buscamper maar een zeer compacte camper die net wat betere isolatie heeft.
Over de motor zijn we nog in twijfel of die naast de e-bikes nog mee moet, zeker gezien je al een gemotoriseerd voertuig ter plekke hebt?

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Caravelair_PT » di 23 nov 2021 21:55

Topic is al even stil, maar toch nog een reactie.

De nadelen van een camper zijn de voordelen van een caravan en de nadelen van een caravan zijn de voordelen van een camper. Met andere woorden: het is maar net wat in een bepaalde fase het beste past en je het leukste vindt.

Zelf na 7 jaar buscamper overgestapt naar caravan.
- veel meer ruimte binnen, als het ware een klein vakantiehuisje op wielen
- de vrijheid van een losse auto op locatie (al zo veel meer kunnen doen en zien zonder alles steeds op te breken, je komt gewoon steeds weer terug bij je "huisje")
- geen apk, (dure) onderhoudsbeurten, etc. (wel voor de trekkende auto, maar die rijdt het hele jaar)

We gebruiken de caravan zo simpel mogelijk. Geen voortent of luifel etc. Dus het aankomen en vertrekken is niet zo veel anders of meer tijdrovend als met de camper.

Rijden is / was wennen. Het is ineens wel een lengte en kleine straatjes een stuk spannender. Maar tegelijkertijd ook wel meer ontspannen dat je in je normale auto zit, met veel overzicht om je heen met "dat grote ding" achter je aan. In plaats van dat je IN "dat grote ding" zit met minder overzicht anders dan de spiegels.

Nogmaals de voordelen van de een zijn de nadelen van de ander.

Moris
Berichten: 267
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Moris » wo 24 nov 2021 19:35

@ Caravelair_PT

Alvast om dit topic terug naar boven te halen.

Intussen is er veel gebeurd en hebben we de knoop doorgehakt en hebben voor een caravan gekozen. Een van dé hoofdredenen was een dringende noodzaak aan een extra vervoermiddel voor het dagelijkse woon- en werkverkeer. Dan is het toch maar zonde dat er in de stalling een grote camper stil staat dat je enkel maar inzet voor de weekendjes en vakanties.

Voor de caravan komt er bij ons ook een luifel op zodat we toch bij het aankomen en vertrekken het tijdsgevoel van een camper benaderen.

De lengte van van de combi caravan + voertuig vs camper + aanhangwagen zal naar onze beleving niet schokkend zijn. Wel zullen we onze manier van rijden en maneuvreren dienen aan te passen, want dit laatste is met een caravan toch wel anders dan met een aanhangwagen achter een camper.

En zoals je zelf al schreef, ieder nadeel heeft zijn voordeel.
In ons geval hebben helde de weegschaal van keuzes meer naar de voor dan de nadelen.

NN

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door NN » do 6 apr 2023 18:02

Ook wij zijn overstappers van camper naar caravan. Hier in het verleden al lid geweest, account werd gewist door te lange inactiviteit. ( 2008--2009)
Voor de camper een viertal caravannetjes gehad maar telkens na het seizoen verkocht.
Herinner me nog dat ik het teveel gedoe vond met de voortent.
Nu is dat met de cassette-luifels veel beter.
De tijd met de camper was overwegend zalig. Toch liep ik daar ook tegen wat dingetjes op. Met name het telkens uitkiezen van de volgende plek bezorgde me de nodige stress. De onzekerheid over het doel van de volgende dag en het al dan niet plek hebben , niks voor mij.
Ook het vrijstaan had afwisselend succes.
In een ideale vrije wereld is dat de perfecte manier van reizen. In se hebben wij niemand nodig. Toch maakte ik me hier teveel zorgen om niets en dan vooral voor vandalisme.
Na 3,5 jaar de camper verkocht, beslissing van ratio en zonder emo.
Dat kwam de dag later. Onmiddellijk toch wel spijt en zou het denkelijk niet meer doen. Al maakt onze net aangekochte caravan al een deel van het gemis goed.
Dus nu weer een caravan, iets anders met ook zijn voordelen.
Grootste is natuurlijk de auto ter plekke. Nu zullen we veel langer ter plaatse blijven en van daaruit uitstapjes maken.
Met de camper gebruikte ik de camping als uitvalsbasis voor activiteiten en dat meestal per fiets.
Met de fiets of met de auto is 10 km om te starten een gigantisch verschil. Zelfs elektrisch en bergop.
Je bent wel meer gebonden aan campings, al stonden we met de camper daar ook vaak. En we waren niet alleen.
Nadeel is ook dat er veel campings gesloten zijn tussen november en eind maart. Misschien dat dit door de toename wat zal veranderen.
Voor mij zou het ook ideaal zijn moesten er plekken komen waar caravans mogen staan waar nu enkel campers toegelaten zijn.
Bij campings moet je toch altijd weer passeren langs een receptie en zijn daar soms aankomstijden en openingsuren.



Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Jeroent83 » do 6 apr 2023 19:19

willianv schreef:
vr 29 okt 2021 21:43
Nette waardes... Ik kom maar tot 1:6,5 tot Max 1:7 bij rustig rijden. Bij 105 op de tellet gaat het naar 1:5,5


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heel herkenbaar, de B58 lust wel een slokje maar daar krijg je ook wat voor terug. mrgreen.gif
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”