Van Oostenrijk naar Italie

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Arjan2002
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 jul 2021 21:54

Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Arjan2002 » zo 24 okt 2021 16:06

Wij overwegen in de zomer van 2022 naar Oosterijk en naar Italie te gaan. we willen eerst naar Italie (nabij Bologna) en daarna naar Oostenrijk (Reisach) te gaan.

Als ik naar de route via google maps kijk is de snelste route via SS52 en heeft een smalle bergpas wat mij niet zo geschikt lijkt voor ons met onze caravan.
Kunnen we dan beter via Villach rijden (ongeveer 80km extra)?

Of heeft er iemand een alternatief of ervaring met deze route?

Groeten,
Arjan
Volvo V60 170pk & 400nm & Dethleffs Aero 470FR 90 Years (2021)

Henri Berends
Berichten: 1104
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Henri Berends » zo 24 okt 2021 18:02

Dat zou dan de Plockenpass zijn. Ergens op het forum staat een afrader: "Sommige stukken zijn echt smal, vele krappe bochten en smalle tunneltjes." viewtopic.php?f=100&t=5973
Omrijden via Udine en richting Villach zou verstandiger zijn.

Heb een aantal jaren geleden op een camping in Oberdrauburg bij de toerit naar de Pockenpass gestaan. Snap wel waarom deze pas zo favoriet onder motorrijders en snelle sportwagens is.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door eurotrotter » zo 24 okt 2021 18:26

Arjan2002 schreef:
zo 24 okt 2021 16:06
Wij overwegen in de zomer van 2022 naar Oosterijk en naar Italie te gaan. we willen eerst naar Italie (nabij Bologna) en daarna naar Oostenrijk (Reisach) te gaan.

Als ik naar de route via google maps kijk is de snelste route via SS52 en heeft een smalle bergpas wat mij niet zo geschikt lijkt voor ons met onze caravan.
Kunnen we dan beter via Villach rijden (ongeveer 80km extra)?

Of heeft er iemand een alternatief of ervaring met deze route?

Groeten,
Arjan
Die S.S.52 heeft inderdaad een behoorlijk smalle bergpas,kort voor de Oostenrijkse grens

Wat je zou kunnen doen is ,vanaf Venezia de A 27 naar boven nemen en deze uitrijden tot hij ophoudt,bij Ponte nelle Alpi.
Dan de S.S. 51 nemen,die via Pieve di Cadore ,Cortina d' Ampezzo naar Dobbiaco gaat.
Daar de S.S. 49 nemen richting Oostenrijk;de B 100 tot Oberdrauburg en van daaruit de B 110 naar Reisach.

https://www.google.nl/maps/dir/Bologna, ... 029562!3e0

Deze route is n.l wél goed te rijden met een caravancombinatie en is ook wel wat om maar minder dan over Villach,en je rijdt wat minder autoroute
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Reizigers

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Reizigers » zo 24 okt 2021 18:54

Als je het niet ziet zitten ga je toch, wat jezelf zegt, over Vilach.
80Km is een uurtje.

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door eurotrotter » zo 24 okt 2021 20:35

Verschillen zijn marginaal :
Bologna-Reisach via Plochenpass: (via S.S.52) 351 km
Bologna-Reisach via Villach : 466 km ( + 115 km)
Bologna-Reisach via Cortina d' Ampezzo :( via S.S.51) 427 km( + 76 km)

Bron : Google Maps.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Fam de Winter » ma 25 okt 2021 12:10

Rij over Villach!
Elke Gailtaler zal je dat adviseren om met caravan te doen.
Natuurlijk is de Plockenpass mogelijk maar hier moet je rekening houden met (zoals al aangegeven) smalle doorgangen, aardige klimmetjes en scherpe bochten.
(Het eerste stukje naast de kerk in Reisach is ook wat steil dus hier ff aanzetten).
Wij komen al jaren in dit gebied en kennen de wegen hier wel aardig.
Terug naar NL kan via Villach A10 (Ga niet met een caravan over de Windische Höhe maar rij om Villach heen)
of over Oberdrauburg en de Felbertauerntunnel om een vignet uit te sparen.
Toffe Fendt :-)

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door eurotrotter » ma 25 okt 2021 19:25

[re.gif]

Opvallend dat je T.S. een alternatieve route ,via Villach,adviseert die 39 km langer is én € 23,50 duurder is dan de alternatieve route via Belluno-Cortina d'Ampezzo.
(Via Belluno is de tol € 11.00 en via Villach 24,50 ,

bron: https://www.autostrade.it/it/home )


En hem gelijkertijd een tip geeft om via de Felbertaurern tunnel terug naar NL te rijden om een vignetje van € 9.00 uit te sparen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Henri Berends
Berichten: 1104
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Henri Berends » ma 25 okt 2021 20:22

Ruim voor Villach pak je overigens al via de A2 (Udine - Villach) de 111 naar het westen richting de Weissensee/Lienz.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7747
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Ron » ma 25 okt 2021 23:23

Wij zijn 50 jaar geleden al eens met de caravan over de plockenpas gegaan.
Maar dat zal wel niet meer representatief zijn. awhoea.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Jaap van Duijn
Berichten: 1313
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Jaap van Duijn » di 26 okt 2021 07:48

@TS,

En wij in 2015 over de pas met auto en caravan, gewoon goed te doen even rustig aan met alles.
Was met Mercedes 220CDI en Swift Challenger 565 1650Kg.
Alleen een vervelend saai rot stuk daar bij Udine en was Triest dan weer goed en mooi om te doen, hebben 2 nachten boven op de berg uitziende over het water gestaan.

Jaap

Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Fam de Winter » di 26 okt 2021 17:38

eurotrotter schreef:
ma 25 okt 2021 19:25
[re.gif]

Opvallend dat je T.S. een alternatieve route ,via Villach,adviseert die 39 km langer is én € 23,50 duurder is dan de alternatieve route via Belluno-Cortina d'Ampezzo.
(Via Belluno is de tol € 11.00 en via Villach 24,50 ,

bron: https://www.autostrade.it/it/home )


En hem gelijkertijd een tip geeft om via de Felbertaurern tunnel terug naar NL te rijden om een vignetje van € 9.00 uit te sparen.

Die route ken ik niet.
Over Udine en Pontebba richting Villach is iig goed te rijden met de caravan.
Heb idd niet naar de Italiaanse tol gekeken en er zullen ongetwijfeld alternatieve routes zijn.
Zoals de Felbertauernroute knipoog.gif

Als we de Kleine Pal opgaan en de plockenpass rijden (zonder caravan) zijn we al eens wat gestrande combinaties tegen gekomen. Gestrande combi's zie je ook op bijv de A3 en die rijden we allemaal awhoea.gif
Toffe Fendt :-)

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door eurotrotter » do 28 okt 2021 12:07

Fam de Winter schreef:
di 26 okt 2021 17:38

Die route ken ik niet.
Ikke wel. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door eurotrotter » do 28 okt 2021 12:09

Fam de Winter schreef:
di 26 okt 2021 17:38


Als we de Kleine Pal opgaan en de plockenpass rijden (zonder caravan) zijn we al eens wat gestrande combinaties tegen gekomen. Gestrande combi's zie je ook op bijv de A3 en die rijden we allemaal awhoea.gif
Als je op de A 3 strand heeft dat meestal andere oorzaken dat als je op de Plöckenpass strand. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Jaap van Duijn
Berichten: 1313
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Jaap van Duijn » do 28 okt 2021 16:12

Pracht route over de Plockenpas.
En met beleid ..... de ezel toch.
Reeds diverse malen gereden met caravan en camper GEEN probleem, wel aanpassen.

Jaap

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door eurotrotter » za 30 okt 2021 11:55

Jaap van Duijn schreef:
do 28 okt 2021 16:12
Pracht route over de Plockenpas.
En met beleid ..... de ezel toch.
Reeds diverse malen gereden met caravan en camper GEEN probleem, wel aanpassen.

Jaap
DE "beleving"van het rijden van passen is altijd een moment opname.
I.w.z: Indien je de pass rijdt en je komt geen ander verkeer tegen,zeker geen andere caravan combi of (erger nog) een touringcar ( zoals wij,een Tsjechische touringcar op de Gorges du Verdon) is er niks aan de hand en kom je met aanpassen een heel eind.
Anders word het echter wanneer je wél tegen verkeer tegenkomt,zeker in onoverzichtelijke bochten.

Kijk maar eens naar You tube filmpjes over de Trollstigen in Noorwegen;ook vrachtverkeer of een bus gaat daar wel eens langs (omdat men daar goederen of mensen moet brengen neem ik aan) als je zo een vrachtwagen of bus tegenkomt met je caravan combi lijkt me dat geen relaxte "bezigheid" maar wel een die je nooit meer vergeet. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Jan van Vijven » zo 31 okt 2021 17:00

Als je elkaar de ruimte geeft en begrijpt hoe en waar ruimte te geven is er geen probleem, ik ga er vanuit dat als een ander het kan dan kan ik het ook. Ik rij op dit soort wegen dan ook best relaxt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1313
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door Jaap van Duijn » di 2 nov 2021 08:57

@Eurotrotter,

We hadden het toch van Oostenrijk naar Italie rijden?
Maar goed ook die pas hebben we gereden met een Mercedes 220CDI en er achter een caravan Swift totale lengte 7,32 meter.
Dus ruim over de 11 meter lang.
Ook toen een vracht auto van boven op ons af en ja moest ik 400 meter achteruit.
Weer dat beroemde met beleid, dan gaat veel.
O ja ik hoefde niet 1x terug te trekken ging allemaal perfect.
Kregen ook bedankje van Chauffeur die was met aanhanger ook een flinke lengte.
Gedachten van mij, als je angst heb moet je daar niet komen gebruik dan de ANWB wegen kaart met blauwe en rode caravannetjes als leidraad.
Of ik gelijk heb, weet ik niet maar zo doe en deed ik het.

Fijne dag nog vanuit een druilerig Katwijk ZH - Jaap

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Van Oostenrijk naar Italie

Bericht door eurotrotter » di 2 nov 2021 16:26

[re.gif]
Beste Jaap,
Ik twijfel geen moment aan je stuurmanskunst (ik zou niet durven mrgreen.gif )
T.S. twijfelde echter wel aan de capaciteiten van zijn combi om over de Plockenpass te gaan,en vroeg naar alternatieven.
De Plockenpass ken ik niet,de beide andere routes ,over Villach en over Cortina d' Ampezzo, ken ik echter maar al te goed.
Vandaar dat ik hem op deze route( Belluno-Cortina d'Ampezzo) wees.
Als jij (of ik) een bepaalde pas willen rijden en dat voor ons ontspannen overkomt wil niet zeggen dat dat voor anderen ook zo zal zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”