Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door doubleyou » zo 24 okt 2021 14:02

Ik ben dit jaar 5,5 maand bijna full time met mijn caravan op pad geweest. Dat is erg goed bevallen....en smaakt naar meer. Volgende week komt de makelaar langs en als het minimumbedrag dat ik in gedachten heb realistisch blijkt dan gaat mijn appartement in de verkoop en ga ik 2 à 3 jaar fulltime reizen. Na 34 jaar is het tijd om afscheid te nemen van Amsterdam. Geen idee waar ik me uiteindelijk ga vestigen :). De tijd zal het leren.

Het idee is om mijn Benz te vervangen voor een Mercedes Vito camper. Dat kan een Marco Polo uitvoering zijn of wellicht koop ik een Vito en laat ik 'm ombouwen tot camper. Eventueel kan het ook een Volkswagen T6 worden. Dat is een andere zoektocht :).

De Avento bevalt nog steeds uitstekend. Toch ben ik aan het kijken naar een andere caravan. Als de caravan 2 of 3 jaar mijn huis wordt zou ik toch graag een douche aan boord willen hebben. Ook zou een ingebouwde oven, een grote koelkast en iets meer werkruimte in de keuken wel fijn zijn. Een ruime zithoek blijft een voorwaarde. Een Alde CV heeft sterk de voorkeur. En graag weinig tot geen glimmers en fratsen in het interieur. De merken Knaus, Tabbert, Hobby, Bürstner en Fendt komen niet in aanmerking. Recente en nieuwe modellen spreken mij gewoon niet aan. Fendt heeft net 2 nieuwe modellen (515 en 550 SD) met badkamer overdwars en Frans bed maar alleen in de Bianco Activ en die vind ik echt vreselijk. Dat beperkt de keuze uiteraard.

Een bezoek aan de Kampeerbeurs in Utrecht was een start om eens te kijken naar de verschillende indelingen. Een grote keuken aan de voorkant vind ik prettig en de badkamer over de breedte is fantastisch. Ook een panoramaraam is fijn. Frans bed bevalt prima maar met een badkamer overdwars zijn ze er bijna niet. Andere optie is dus een queensbed.

Ik kijk naar nieuw en gebruikt. Ik ben deze week bij 2 dealers geweest. Tijdens de digitale zoektocht leek Eriba met de Nova Trend het meest favoriet en qua interieurdesign vind ik het ook echt een fraaie caravan. Het was toch wat teleurstellend. Op bepaalde punten vond ik de afwerking tegenvallen als je kijkt naar het prijsplaatje. Voorbeelden: de tafel is vast maar is een ongelofelijk wiebelig ding. In alle Nova's was dat zo. Plankjes in de bovenkeukenkastjes zijn erg dun en deurtjes voelen wat ielig aan en sluiten met een weinig solide sluiting. De ruimtewinst van de 545 tov van de Avento is vrij beperkt. Die 545 (zelfde indeling als mijn caravan) blijkt van binnen ook maar 20 cm langer. Wel 240 breed. De douchewanden vond ik erg kwetsbaar overkomen. Ook de stahoogte in de douche was beperkt, zeker door de houten vlonder. Er stond ook een tweedehands Nova SL 590 uit 2018: met queensbed en badkamer overdwars. Ik had hoge verwachtingen maar die werden niet waargemaakt. Voor zo'n grote caravan is de keuken te klein. De douche voelt erg krap, in de 545 leek ik nog meer ruimte te hebben. Het bed lag niet fijn en is te sterk afgerond aan de onderkant. Het interieurdesign vond ik 'm niet mooi. De productie van de Nova is gestopt tot 2023 werd verteld. Maar waarschijnlijk zien we die niet meer terug. In Duitsland staan er een paar op voorraad maar zonder Alde.

Ondertussen ben ik me er wederom van bewust dat ik hoge eisen stel, met name aan de bouwkwaliteit en het materiaalgebruik. Het niveau van mijn Avento ga ik waarschijnlijk alleen bij Kabe en Polar vinden. Ik zal daar een veer moeten laten. Ik kan met het het soms wat mindere niveau van bv Adria beter leven, als ik naar de prijs kijk, dan bij een Eriba.

In Utrecht had ik Adria al uitgebreid bekeken. Er zitten een paar goede indelingen tussen. Bijvoorbeeld de Adora 613 UT (queensbed en badkamer overdwars). Die komt met Alde en wat extra's op 35 mille. In Duitsland staan ze op voorraad, vaak met Alde en ligt de prijs 1500 a 2000 euro lager. Dat is de prijs van een mover :).

De Adria Alpina 663 HT met queensbed en frontkeuken vind ik fantastisch maar ook wel erg groot. Gebruikt in Duitsland wel te vinden. Ook nieuw uiteraard. De Alpina 583 LP is een mooi alternatief. Geen badkamer overdwars maar wel een 150 breed Frans bed, grote keuken en een ruime dwarsgeplaatste rondzit. Die ga ik komende week uitgebreid bekijken bij Boer in Wezep. De bedmaten zijn ook bij Adria helaas wat krap: 196 lang. Bij de Alpina 583 is het bed 197 x 150.

Er staat een bezoek aan de Sprite showroom voor komende week in de planning. Ruime uitrusting en veel modellen met een interessante indeling.
Elddis lijkt me ook wel wat aardig maar de bedden van Elddis zijn maar 192 lang. Geen optie dus.

Dethleffs. Ik ben benieuwd naar de Beduin Scandinavia 550 RD met queensbed in de lengte en separate douche tegenover de toiletruimte, en helaas een wat kleine keuken. Zowel van binnen als buiten op de plaatjes echt een prachtige caravan. Ik ga 'm bekijken bij Witoma.

LMC heeft de Vivo 580D. Lijkt me qua indeling interessant. Frontkeuken, dwarse badkamer en Frans bed. Zithoek lijkt wat klein en deze caravan is maar 232 breed en dat resulteert in een bed van 135 breed. Geen oven mogelijk, wel een Alde pakket leverbaar maar wordt daarmee wel erg prijzig.

Wat betreft tweedehands:

Kabe en Polar van de bouwjaren rond 2015. Die zal ik dan uit Scandinavië moeten halen. Het aanbod is daar vrij ruim. Bedmaten kunnen een wel issue zijn, best raar met die lange Zweden. Kabe heeft bv. de 600 LXL / DXL met Frans bed en dwarsgeplaatste rondzit voor.

De Adria Adora en Alpina vanaf 2017 zijn zeker een optie. De Adora 613 UT had in 2017/2018 in eerder versies een Frans bed ipv een queensbed. Dat lijkt me ideaal. Is die van Conradi al te koop :)?

De Tabbert Rossini en DaVinci van rond 2017 vind ik als enige wel fraai. Maar er is weinig aanbod en de meeste hebben 2 enkele bedden. De moderne strakke kleurrijke versie genaamd Pep vind ik leuk maar ze zijn vrij zeldzaam. De kans dat ik de juiste Tabbert vind acht ik erg klein.

Wellicht loop ik nog tegen iets anders interessants aan. Zoals bijvoorbeeld een Eriba 585 Exciting uit 2014 in Zweden: met Alde, badkamer overdwars, Frans bed, en een enorme kopkeuken. Eigenlijk net als de LMC 580D. Wie weet heeft er nog iemand een tip voor een mij onbekend model?

De zoektocht en het uitgebreid bekijken van caravans zijn sowieso een heerlijk tijdverdrijf. Maar het bezoek van de makelaar moet gaan uitwijzen wat er mogelijk wordt :).
Laatst gewijzigd door doubleyou op zo 24 okt 2021 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Reizigers

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door Reizigers » zo 24 okt 2021 14:21

Je zoektocht is goed uitgezocht.
In ieder geval ga je niet over één nacht ijs.
Iedereen op het forum zal z’n “eigen” merk aanprijzen.
Omdat daar de ervaring zit.
Wij hebben drie jaar geleden een nieuwe Dethleffs camper gekocht.
Gewoon omdat het een degelijk merk is en wij dezelfde badkamer wilde hebben als in de twee Sprite caravans die wij hiervoor gehad hebben. Ruimte en douchen zonder nat geklooi boven de toiletpot.
Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn van de dealers die je nog af gaat zoals Sprite, Eldis en Adria.
In ieder geval verkoop je je appartement in Amsterdam tegenwoordig met vette winst en super snel.
Succes.
Laatst gewijzigd door Reizigers op zo 24 okt 2021 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door Bob Diesel » zo 24 okt 2021 14:39

Bus camper met caravan er achter
Deze op een tijdelijk scratch.gif vaste stek en met de bus de omgeving afstruinen
Goed idee

Maar waar om niet gelijk een camper
Met langs bedden en douche , grote boiler, water voorraad
Is voor te REIZEN, een stuk makkelijker
En vergis je niet in de prijzen van die buscampers

Nu moet je zoeken naar bus en caravan
Anders naar 1 voertuig

Suc6 met je plannen
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door doubleyou » zo 24 okt 2021 15:21

Dat was precies mijn idee, Bob :). De buscamper om naar plekken te gaan waar je met de caravan niet komt. Of een paar dagen naar een stad.

Ik heb natuurlijk een grotere camper overwogen. Als ik 2 a 3 jaar ga reizen wil ik soms langere tijd op een plek staan. Elke paar dagen verkassen lijkt me geen optie, veel te onrustig. Ik vind een camper vaak wat krapper overkomen dan een caravan, en de zithoekenzijn vaak niet fijn Ik heb geen bank voor passagiers nodig en die banken zitten bijna altijd slecht. Ik wil een fijne loungehoek :)

Buscampers van het formaat Transporter/Vito zijn erg duur. Een passende camper komt ook al gauw op 65 mille. Voor dat geld heb ik een gebruikte buscamper en een bv een jong gebruikte Adria Adora 613 UT.

Als het geen buscamper wordt dan heb ik als alternatief een stevige diesel (een BMW X5 bv) met een daktent. Of misschien wel een dikke Dodge Ram Pick up. Met een luifel en een soort uitschuifbare keukenunit achterin. Wat meer basaal kamperen maar leuk om te gebruiken op avonturen zonder caravan.

Afbeelding
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door ArnoM » zo 24 okt 2021 15:46

Ik wens je veel succes met je zoektocht maar met deze eisen zul je al snel OF heel groot uitkomen of een paar eisen moeten laten vallen.
En zelfs als je heel groot gaat zul je regelmatig kleine keukentjes tegen komen.
Er is hier op het forum bijvoorbeeld iemand die een Dethleffs 760 VIP heeft, DR geloof ik.
Een echt grote tandemasser, heel mooi ding maar met een keukentje waar je een plankje uit het keukenblok moet trekken om je uitje op te kunnen snijden.
Het is maar een voorbeeld.
De combinatie van wensen is nauwelijks in 1 caravan te vinden, wij hebben ook gezocht.....
Grote keuken, grote badkamer, grote bedden, mooie rondzit met rechte hoeken.... enz enz.
Zelfs in de echt grote caravans ga je het nauwelijks vinden, er is altijd wel iets waar je zult moeten inschikken.
Zoals ik al zei: succes!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door doubleyou » zo 24 okt 2021 16:11

Ik weet het, ArnoM. Ik ben niet de eerste die alles wil :). Het hele wensenlijstje gaat onmogelijk zijn. De keuken van de Adria Adora 613 UT bijvoorbeeld is niet mega groot maar heeft wel redelijk wat werkruimte omdat er ruimte voor het gasstel is. Maar echt ideaal is het ook weer niet. Die oven ontbreekt ook in de de Adora. De keuken van de Alpina 583 LP is wat ruimer en de gewenste oven zit erin. Maar weer geen badkamer over de breedte. Hopelijk is de badkamer ruim genoeg, Dan is het een flinke kanshebber mede vanwege die zithoek (waar nog een losse hocker bijbesteld kan worden)
Afbeelding
Afbeelding
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door Hans 555 » zo 24 okt 2021 16:17

@ Doubleyou.
Mooie vooruitzichten en je bent even bezig met zoeken wat op zich ook al een leuke bezigheid is. Zelf hebben wij afgelopen Zomer bij de Elddis gekeken en dat is een heel mooie wagen. Of het bed dan maar 1,92 lang is weet ik niet en zou voor ons geen probleem zijn. Waar ik bij Elddis wel tegenaan keek was de deur aan de linker kant. Sprit daarentegen heeft de deur wel rechts.
Maar de Elddis vonden wij een heel mooie caravan met een ruime keuken en een fatsoenlijke douche en toilet.
Onderweg hebben wij wel vaker een camper (busje) met daarachter een caravan zien rijden, zo gek is dat nog niet. En een busje kan je in vrijwel iedere parkeergarage rijden en parkeren.
Ook wij hebben plannen om langere tijd naar het buitenland te gaan maar dan om te overwinteren, dus niet voor een paar jaar. Wij denken met de Bürstner het wel te redden maar niet met de huidige auto. Wij zitten ook te denken aan een busje waarin we dan in ieder geval fietsen en een voortent e.d. in kunnen vervoeren. Maar voor ons duurt het nog 2 jaar.
Voor nu heel veel succes met jullie zoektocht en de verkoop van jullie huis. Hou ons (forum) op de hoogte. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door erichendri » ma 25 okt 2021 01:28

Wat bus betreft zou ik een maatje groter nemen.
Daarvoor zijn complete camper interieurs te koop.
Ook voor de vito en of VW t6.
Aan de andere kant zijn dat allemaal diesels.
Daar zou ik zelf niet gauw aan beginnen.
Daktent is leuk, heb ik ook gehad maar als het kouder wordt is dat niet ideaal.
Je wou een meerjaars reis doen schreef je.
Dan is een caravan een betere optie vind ik persoonlijk.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door doubleyou » ma 25 okt 2021 10:11

erichendri schreef:
ma 25 okt 2021 01:28
Wat bus betreft zou ik een maatje groter nemen.
Daarvoor zijn complete camper interieurs te koop.
Ook voor de vito en of VW t6.
Aan de andere kant zijn dat allemaal diesels.
Daar zou ik zelf niet gauw aan beginnen.
Daktent is leuk, heb ik ook gehad maar als het kouder wordt is dat niet ideaal.
Je wou een meerjaars reis doen schreef je.
Dan is een caravan een betere optie vind ik persoonlijk.

Eric
Het gaat dus om een Vito of T6 als camper of terreinauto/pick up met daktent....met daarachter de caravan :). Een Sprinter of Crafter is veel te groot.
Een diesel Euro 5 of 6 durf ik nog wel aan.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door doubleyou » ma 25 okt 2021 10:35

Hans 555 schreef:
zo 24 okt 2021 16:17
@ Doubleyou.
Mooie vooruitzichten en je bent even bezig met zoeken wat op zich ook al een leuke bezigheid is. Zelf hebben wij afgelopen Zomer bij de Elddis gekeken en dat is een heel mooie wagen. Of het bed dan maar 1,92 lang is weet ik niet en zou voor ons geen probleem zijn. Waar ik bij Elddis wel tegenaan keek was de deur aan de linker kant. Sprit daarentegen heeft de deur wel rechts.
Maar de Elddis vonden wij een heel mooie caravan met een ruime keuken en een fatsoenlijke douche en toilet.
Onderweg hebben wij wel vaker een camper (busje) met daarachter een caravan zien rijden, zo gek is dat nog niet. En een busje kan je in vrijwel iedere parkeergarage rijden en parkeren.
Ook wij hebben plannen om langere tijd naar het buitenland te gaan maar dan om te overwinteren, dus niet voor een paar jaar. Wij denken met de Bürstner het wel te redden maar niet met de huidige auto. Wij zitten ook te denken aan een busje waarin we dan in ieder geval fietsen en een voortent e.d. in kunnen vervoeren. Maar voor ons duurt het nog 2 jaar.
Voor nu heel veel succes met jullie zoektocht en de verkoop van jullie huis. Hou ons (forum) op de hoogte. thumbup.gif
Dat Elddis de deur aan de andere kant heeft had ik nog nooit gezien :). Het zijn aardig complete, grote caravans met in de duurdere modellen Alde standaard. Qua bedlengte valt Elddis helaas af. Sprite heeft geen Alde mogelijkheid helaas.

Fijn vooruitzicht voor jullie om over 2 jaar langer met de hut op pad te kunnen gaan. Ik had een paar jaar terug nooit kunnen denken dat ik deze stap zou zetten. Ik moet nog 11 jaar tot mijn pensioen maar was al een tijdje klaar met de ratrace. Ik was al minder gaan werken om meer tijd voor andere dingen te krijgen maar nu ga ik 2 of 3 jaar even helemaal niks doen. Als ik daarna 2 dagen in de week werk

Een bus is natuurlijk handig, zeker voor de fietsen, maar qua ruimte zou een stationcar moeten lukken. Ik had voor 5 maanden genoeg ruimte in de Avento en de Benz stationcar. En ik had eigenlijk veel te veel mee bleek achteraf.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door Hans 555 » ma 25 okt 2021 10:42

[re.gif]
Een klein type busje dan en dan zal het ook een diesel worden, op benzine zijn de busjes bijna niet te koop. Elektrisch gaat 'm niet worden. Station wagen zou ook genoeg zijn voor ons maar dan moeten we voor fietsen iets anders regelen, die kunnen ivm gewicht niet op de caravan. Maar het is nog allemaal toekomst en eind volgend jaar weten we het zeker. Nu eerst ons huis verkopen en zorgen dat het nieuwe huis gebouwd en ingericht wordt.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door karelV » ma 25 okt 2021 12:23

@doubleyou

Je wensenlijst(je) is wel lang en bepaalde merken vind je maar niks puur omdat je niet van bling bling en poespas houd....ik wil je wel even zeggen wanneer je ook nog een Buscamper erbij wil kopen om flexibel te zijn dan zou ik ten 1e voor een Buscamper kiezen met veel trekkracht, dan kan je kiezen wat je erachter wil hangen voor een caravan en dat je belemmerd wordt door de keuze van het gewicht van de caravan......
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door doubleyou » di 26 okt 2021 01:30

KarelV, het zou gaan om een Vito 116CDi Aut. Die heeft een 2,1 liter met 163pk en 380 Nm koppel. Die kan wel met een caravan van 2000 kg overweg. Dat is ook het maximale trekgewicht. Boven de 2000 kilo moet het een VW T6 worden, bij voorkeur dan met 204pk. Maar ik acht de kans niet zo groot dat er een dubbelasser van max 2500 kilo gaat komen.

Smaken verschillen nu eenmaal. Mijn smaak is wat minder doorsnee :). Zeker als ik er 2 a 3 jaar mee op pad ga moet het interieur wel echt naar mijn zin zijn. De door mij eerder genoemde merken zijn gewoon qua styling mijn ding niet. Dat kan toch? Gezien de verkoopcijfers denken veel mensen daar anders over. Iedereen moet vooral de caravan kiezen die bij hem past.

Ik vind de vernieuwde Sudwind erg goed smoelen van buiten met die zwarte details. Mooier dan bv. het Adria exterieur. De schuine achterlichten van Knaus vind ik dan weer geen gezicht....en Adora/Alpina achterlichten vind ik juist prachtig.

De nieuwe Maxia interieur vind ik er op de plaatjes erg goed uitzien. Een beetje een combinatie van de Dethleffs Beduin Scandinavia en de Adria Adora/Alpina. Daar hebben ze goed naar gekeken om een wat andere, strakkere stijl te creëren. Ik zou een Maxia 560 CFe of 560 WFU met Alde best zien zitten :). Is er helaas niet.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door Niels83 » di 26 okt 2021 02:06

Voor de bus camper. Er zijn systemen die je in elke bus kan zetten waardoor het een Campert je wordt. Hoewel je dan de isolatie en ventilatie niet hebt. Maar zo bouw je in een uurtje een gewone bus naar bus camper.

Heb je een bestemming? Wil je bijvoorbeeld naar Azië rijden? Of wil je ergens in NL staan of gewoon kriskras door Europa?

Heb je ook nagedacht over dat je auto verzekerd moet zijn en je dus ergens ingeschreven moet staan? Ik heb hier ook wel eens van gedroomd, in theorie zouden wij als we nu verkopen met gemak 2 jaar hiervan op reis kunnen, maar leerplichtige kinderen en onzekerheid over werk, wonen en vermogen bij terug komst houden mij tegen

Ik ben heel benieuwd wat het wordt.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door doubleyou » di 26 okt 2021 03:31

Het moet wel een vaste inbouw in de bus worden. Het biedt mij geen voordeel om 'm te kunnen ombouwen. Ik heb ook geen plek om die inbouwset op te bergen :).

Azië lijkt me te ver weg om met de caravan te doen. Ik vraag me af of dat haalbaar is met een Vito met een caravan van 8 meter scratch.gif . Dan kan je beter een Landcruiser met offroad caravan nemen. Wel een mooi avontuur.

Het wordt reizen door Europa en af en toe zal ik terug in Nederland zijn. Ik wil zeker naar Turkije met de caravan. En Marokko misschien met alleen de camper. IJsland kan ook met de caravan maar dat is nogal prijzig. Ik denk nu aan huis opleveren eind januari en eind april op pad. Ik wil nog een opleiding van 4 maanden doen voordat ik wegga. Corona kan ook nog roet in het eten gooien, dat blijft onvoorspelbaar. Ik denk dat ik eerst richting Portugal ga of anders Kroatië.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door Morgoth » di 26 okt 2021 09:11

Waarom zoek je geen USA bus? Je rijdt als een vorst, bijna altijd benzine met eventueel LPG, je trekt gemakkelijk 3 ton en een conversion Van heeft standaard een slaapbank. Het is standaard geen volwaardige camper maar je kunt hem wel eenvoudig (laten) ombouwen.
Deze bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/che ... ousPage=lr
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door Aviva » di 26 okt 2021 09:50

Mooie plannen Doubleyou thumbup.gif
De voorbereiding is natuurlijk al leuk, alles naast elkaar leggen en kijken wat het beste bij je gaat passen.
Ben benieuwd naar je zoektocht en de keuzes die je gaat maken, ik blijf het topic volgen. In ieder geval veel succes!

Ik zag dat je ook een opleiding nog gaat doen. Betekend het dat je tijdens je reis door Europa ook vanuit de camper/caravan werkt of werk je tijdens je reis niet.

Wat mij zelf nog spannend lijkt is om met zo'n dure grote combinatie door Europa te trekken.... op het gebeid van je eigen veiligheid en inbraak/overval.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door doubleyou » di 26 okt 2021 21:39

Zo'n US Bus is niet mijn ding, Morgoth. Een Pick-up wel. Ik ga wel binnenkort een keer proefrijden. Nadeel is de enorm hoge wegenbelasting voor particulieren op grijs kenteken auto's. Ik vind 200 euro per maand een hoop geld voor een Dodge Ram op LPG scratch.gif . Een Vito camper komt maar op 60 euro per maand. Over 3 jaar levert dat toch een besparing van 5000 euro op.

@ Aviva, Ik ga in principe niet werken. De opleiding is meer iets op persoonlijk vlak. Ik kan er later misschien nog wat mee doen.

Inbraak of overval blijft altijd een risico. Dat weerhoudt me er niet van om te gaan :). Ik neem behalve een laptop en een camera geen dure spullen mee. Goed verzekeren en hopen dat het goed gaat.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door dieseltijger » wo 27 okt 2021 12:13

Leuk onderwerp.

Van Kabe vonden we (we keken toen naar gebruikte uitvoeringen) de inrichting een beetje ouderwets. Tweede punt: het ding is gebouwd om in de sneeuw te staan en lekker warm te zijn zelfs als de ijsberen klappertandend aankloppen voor een droog stukje brood: Dat betekent wel: weinig raamoppervlak. En voor de rest prima met die Alde verwarming, kasten die van de wand af staan tegen condensvorming, en nog veel slimme en kwalitatieve details waar je tijdens het gebruik aangenaam door verrast zal worden, enz enz enz.

De Engelse caravans spraken ons zeer aan: banken met een gerieflijke lattenbodem, oven en afzuigkap standaard in de keuken, en ook een spectaculair panoramavenster. Ook het concept van de opbouw - waar de houten balken zijn vervangen door kunststof, en het toepassen van verlijming of lassen van de wanden vond ik wel aansprekend. Puntje van dit forum: hoe is de afwerking en is de afmontage degelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door Bob Diesel » wo 27 okt 2021 12:51

doubleyou schreef:
di 26 okt 2021 21:39
Zo'n US Bus is niet mijn ding, Morgoth. Een Pick-up wel. Ik ga wel binnenkort een keer proefrijden. Nadeel is de enorm hoge wegenbelasting voor particulieren op grijs kenteken auto's. Ik vind 200 euro per maand een hoop geld voor een Dodge Ram op LPG scratch.gif . Een Vito camper komt maar op 60 euro per maand. Over 3 jaar levert dat toch een besparing van 5000 euro op.

@ Aviva, Ik ga in principe niet werken. De opleiding is meer iets op persoonlijk vlak. Ik kan er later misschien nog wat mee doen.

Inbraak of overval blijft altijd een risico. Dat weerhoudt me er niet van om te gaan :). Ik neem behalve een laptop en een camera geen dure spullen mee. Goed verzekeren en hopen dat het goed gaat.

Een camper cq bus camper heeft ,,zo lang als het duurt scratch.gif ,,
Het 3 maandentarief, brandstof maakt niks uit
Wel de inrichting

Meer info aangaande vind je op
HET camperforum.nl
Waar je voor camperbus vragen mi beter terecht kan
Voor de caravan moet je hier wezen knipoog.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door Gemineye » wo 27 okt 2021 12:58

Ik heb het topic niet helemaal gevolgd, maar ik lees buscamper. Vrienden van ons hebben recent een ford nugget gekocht; ik vind dat echt wel een top ding hoor. Super handige indeling met keukentje achterin enzo. Zeker overweging waard eventueel.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
ben015
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 24 jan 2016 12:35

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door ben015 » wo 27 okt 2021 17:17

Grappig, wij zijn dit jaar totaal ook 4,5 maand met de caravan weg geweest en ook op zoek naar een andere. Daarbij zijn de bevindingen en overwegingen in hoge mate hetzelfde. Daardoor zijn we toch op een 2016 Kabe imperial 600 XDL KS uitgekomen. Dan maar wat meer breedte en lengte. Maar nu wel alde, een douche , ruim bed en ruime keuken met oven. Ik zie dat Tabbert met zijn configurator grotendeels hetzelfde biedt. Je komt dan ook op een behoorlijk bedrag. Vooral de 2,5 meter brede Vivalde en Da Vinci zien er goed uit. En met de DA Vinci 560 HTD heb je een complete badkamer en frans bed.
De Dethleffs Scandinavia missen voor mijn gevoel een stukje kwaliteit.
Succes ermee. Tweedehands Kabe vind je ook op mobile.de. Maar max 5 jaar oude zijn zeldzaam.

Groet

Ben


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Kabe Imperial 600 DXL KS met Volvo XC60 T8

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door doubleyou » do 28 okt 2021 02:16

[re.gif] Gefeliciteerd met jullie Kabe, ben015. De Imperial heeft werkelijk alles aan boord. Heerlijk! Hebben jullie 'm uit Duitsland gehaald? De nieuwe Kabe's lijken me prachtig. Qua design spreekt de Estate me het meest aan.

Ik was vandaag weer op caravanjacht. Bij De Klerk stonden een aantal Tabberts. Ik ben toch weer even in een Davinci en Vivaldi gestapt. Voordeel van Tabbert is dat ze stevig zijn gebouwd .....maar het zijn niet mijn caravans.

De Dethleffs Beduin Scandinavia heb ik daar ook bekeken. Hij stond er alleen als 690 BQT. Ik had interesse in de 550 RD maar die gaat het niet worden. Ik vind 'm veel te duur voor wat je krijgt: met opties zou die op 48 mille komen. Dan maar iets erbij en een Kabe Estate :). Maar zoveel geld wil ik überhaupt niet uitgeven. Het design spreekt me wel aan, alhoewel ik niet alles helemaal vind kloppen. Het materiaal en de afwerking voelen op een aantal punten niet hoogwaardig genoeg voor de prijs. Zelfde ervaring als ben015 dus. De Dethleffs Nomad vind ik absoluut niet mooi. De Aero vind ik wel een leuke caravan maar die is er niet in de juiste indeling en maat. Exit Dethleffs.

Ook een paar Sprite's bekeken: de Cruzer 635 SR stond er maar de 495, 520 en 550 waren niet in de showroom te bekijken. Er stonden veel verkochte caravans binnen (oa de 550) en daar mocht ik niet in kijken. Qua sfeer is Sprite toch niet mijn ding. Het zitcomfort vond ik niet prettig en het bed lag niet lekker. De lattenbodem voelde wat licht aan en kraakte nogal. Bij de 635 ST vond ik de dichte badkamer en slaapkamer daarachter niet fijn. De ruimtebeleving is weg doordat er halverwege een deur is geplaatst. Een badkamer over de breedte is ideaal maar wel achterin, wat mij betreft. Ook exit Sprite.

Vrijdag neem ik de Alpina 583 LP en 663 HT onder de loep :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door willianv » do 28 okt 2021 09:42

Ik lees dat de Fendt niet in aanmerking komt. Je noemt 2 modellen met de badkamer dwars achterin, maar de tedenza 650 sfd en 650 sfdw hebben deze ook dwars achterin. Verder een oven en een dwarsgeplaatst quensbed standaard. De sfd heeft en truma combi 6, de sfdw heeft een alde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Grote plannen...grote caravan? Eerste oriëntatie

Bericht door Morgoth » do 28 okt 2021 16:45

doubleyou schreef:
di 26 okt 2021 21:39
Zo'n US Bus is niet mijn ding, Morgoth. Een Pick-up wel. Ik ga wel binnenkort een keer proefrijden. Nadeel is de enorm hoge wegenbelasting voor particulieren op grijs kenteken auto's. Ik vind 200 euro per maand een hoop geld voor een Dodge Ram op LPG scratch.gif . Een Vito camper komt maar op 60 euro per maand. Over 3 jaar levert dat toch een besparing van 5000 euro op.
Ik vind een Pick-up ook mooi. Maar ik heb ze deze zomer zien klungelen op de camping met een daktent op de bed cover. Dat was echt een heel gedoe. Niks voor mij.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”