Qlima versus Foetsie kachels

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door petronella » za 23 okt 2021 16:05

3 weken per jaar staat in april onze voortent op. Nou lijkt het ons fijn deze wat te verwarmen.
Wat is het wezelijke verschil tussen de bovengenoemde kachels, behalve de vormgeving knipoog.gif?
Als ik het goed heb , heeft PD ze beide.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door PD » za 23 okt 2021 18:07

[re.gif]
Ja klopt, wij hebben beiden.

We zijn gestart met de Foetsie, op zich een prima kachel maar de warmte is wel erg lokaal en stijgt bovendien direct op. Met de Zibro wordt de warmte veel beter horizontaal door de ruimte verdeeld door de ingebouwde ventilator en bovendien is de verwarmingscapaciteit echt groter. De Zibro is qua constructie ook een veel veiligere kachel zonder open vuur.

Wij houden de Foetsie voor het opwarmen van Gluhwein en de Zibro om de wintertent te verwarmen .
Bijlagen
IMG_0833mail.jpg
Zibro LC32
20201121_153520.jpg
Foetsie
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door petronella » zo 24 okt 2021 10:00

Dank voor je uitleg. Als is zo naar je foto’s kijk ziet het er erg behaaglijk uit thumbup.gif

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 687
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Klapzwaan » zo 24 okt 2021 19:05

En koop dan een Zibro laserkachel en geen Qlima.
Die laatste werkt slechter en service is helemaal belabberd. Althans dat is mijn ervaring.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door PD » zo 24 okt 2021 20:06

petronella schreef:
zo 24 okt 2021 10:00
Dank voor je uitleg. Als is zo naar je foto’s kijk ziet het er erg behaaglijk uit thumbup.gif
Behaaglijk is het zeker thumbup.gif de Zibro heeft de Isabella Dawn 360 wintertent (3,6 x 2,5 m) echt heel snel lekker warm blij.gif en bovendien vind ik het verbruik erg meevallen. Volgens mij hebben wij afgelopen winter uiteindelijk 2 kannen van 20 liter Qlima kristal verstookt en we waren er echt elk weekend.

Over een maand gaat de wintertent er weer aan; zin in blij.gif
Bijlagen
BAD285BC-EDCA-4432-A596-C5D2CDFE2EE8.jpeg
IMG_0981.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door PD » zo 24 okt 2021 20:26

Winterlandschap in NL, winter 2020-2021 blij.gif
Bijlagen
DSC_7291_crop_L-FB3.jpg
Z-IMG_0822crop3_FB.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Micky » zo 24 okt 2021 20:35

De Zibro heeft een brandermat ipv een injectoren, deze zou minder gevoelig zijn voor storingen, PD heeft dezelfde als wij, wij hebben hem al wat langer, bijna 3 jaar, wordt elk jaar weken lang gebruikt en bevalt super goed!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Reizigers

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Reizigers » zo 24 okt 2021 21:00

Wij hebben dezelfde Zibro. Ouder model natuurlijk.
Is uit 2005.
Deze wordt intensief gebruik.
In de tijd van de caravans altijd gebruikt.
Tijdens diverse verbouwingen.
En nu wonen we sinds 3 jaar in het bos. Hebben geen gas.
In de woonkamer houtkachel. In de woonkeuken een pelletkachel.
Verder in alle vertrekken elektrische radiatoren.
De Zibro gebruiken we in voor- en najaar als het not niet koud is om de kachels te stoken.
Elke winter zo’n 3 x 25 liter.
Merkloos á €0,55/ltr uit België.
Nog nooit sinds 2005 onderhoud aan gehad.
Gewoon een super ding die Zibro.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Micky » zo 24 okt 2021 23:46

[re.gif]

2005? hebben jullie dan niet een kouskachel ipv een laser kachel? dat is namelijk een heel ander verhaal....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Reizigers

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Reizigers » ma 25 okt 2021 09:39

[re.gif]
@Micky
Ik weet het niet precies meer maar ik ging die kachel toen bij iemand in Alphen a/d Rijn thuis kopen. (Handeltje)
Hij nam elke keer dat hij in Frankrijk was een stuk of 10 van die dingen mee.
Toendertijd heb ik er fl175 (guldens) voor betaald.
Datum staat op de foto rood omcirkeld. Even vergroten.
Bijlagen
F1C8685B-89D3-4C2E-87A6-3160ABC9301E.jpeg
67D059FF-4E3C-48E6-BA7E-02D8C530158D.jpeg

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door petronella » ma 25 okt 2021 12:17

Kouskachel of laserkachel…… kunnen jullie ons het verschil uitleggen? scratch.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door dieseltijger » ma 25 okt 2021 12:41

Bij een kouskachel hangt er een cylindrische lont in een petroleumbadje. Je kan de hoogte van de lont veranderen, en daarmee de vlamhoogte. De vlam brandt in een glazen cylinder om een metalen binnen cylinder met gaatjes. Hierdoor krijg je een intensieve menging met zuurstof en wordt roeten tegengegaan. Bij sommige modellen vindt bovenop die blauwe vlam nog eens een keer naverbranding plaats in een wijdere glazen cylinder die bovenop de eerste cylinder staat. Hierdoor heb je minder last van geur.

Voordeel van deze kachel: stroomloos, en een sfeervol geel/rood schijnsel. Nadeel: geen ventilator die de warme lucht verspreidt.

Laserkachels hebben een potje met een brander"mat" met talloze gaatjes waar lucht dorheen wordt gepompt. In de pot verbrandt de petroleum, door de intensieve menging met zuurstof heb je hier ook weinig petroleumstank. Voordelen: compacter ontwerp, minder kwetsbaar vanwege het feit dat er geen glaswerk is, en je treft meestal een ventilator aan die de warme lucht verspreidt. Verder heeft de vermogensregeling een groter bereik, kan je een thermostaat toepassen en een timer. Dat leidt er toe dat het geheel zuiniger is dan een kouskachel. Nadeel: Je moet 220V beschikbaar hebben.

Als ik mijn verstand zou laten spreken zou ik voor een laser kiezen, maar ja...ik hou wel van wat antiek spul.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op ma 25 okt 2021 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Ikkeeindhoven » ma 25 okt 2021 12:44

[re.gif]
Bijlagen
Screenshot_20211025-124406_Google.jpg

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Daphne » ma 25 okt 2021 14:43

Reizigers schreef:
ma 25 okt 2021 09:39
[re.gif]
@Micky
Ik weet het niet precies meer maar ik ging die kachel toen bij iemand in Alphen a/d Rijn thuis kopen. (Handeltje)
Hij nam elke keer dat hij in Frankrijk was een stuk of 10 van die dingen mee.
Toendertijd heb ik er fl175 (guldens) voor betaald.
Datum staat op de foto rood omcirkeld. Even vergroten.
In 2005 hadden we al euro's mrgreen.gif knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Reizigers

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Reizigers » ma 25 okt 2021 14:59

[re.gif]
Je hebt helemaal gelijk. thumbup.gif
Maar hoe dan ook, dat ding heeft z’n geld al dik opgebracht.

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door petronella » ma 25 okt 2021 19:32

En zo word ik steeds weer wat wijzer, dankjewel voor jullie uitleg.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Micky » ma 25 okt 2021 19:37

Reizigers schreef:
ma 25 okt 2021 14:59
[re.gif]
Je hebt helemaal gelijk. thumbup.gif
Maar hoe dan ook, dat ding heeft z’n geld al dik opgebracht.
Lijkt idd wel een laserkachel te zijn thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door CoralOne77 » do 4 nov 2021 12:03

Als wij in de winter gaan vissen, staat er standaard zo'n oude wiekkachel centraal in de tent, deurgat dag en nacht wagenwijd open en doorgaans met een pruttelende gietijzeren pot winterse soep of een kruidige tajine er bovenop. (Al stel ik me steeds vaker de vraag hoe gezond zoiets is om op te koken?) Gezellig om rondom te zitten lullen met een paar maten, lijkt wel een indoor kampvuur. love.gif

Onlangs scoorde een maat van me zo'n Zibro RCA 86A Turbo (4x4, GTI, deluxe, blablabla ;p) op een vlooienmarkt, 5 € gaf ie der voor. Hij had al es net dezelfde gekocht en deed 'm mij dan maar cadeau. (Hou je 'm niet beter voor wisselstukken? Dat glas kost je een arm en een been als je 't ooit breekt.) We gaan heel vaak samen off-grid op pad en dan is het inderdaad wel een fijn gevoel om elkaars "wisselstukken" te hebben in geval van breuk in een godvergeten gat, zonder mensen, laat staan winkels in de buurt. "Ach, we zijn gewoon een stelletje preppers, gekt ie dan." awhoea.gif

Hij sleept 'm trouwens overal mee naartoe in z'n bus, netjes verpakt in een dedicated 10mm betonplex bak, met scharnierend deksel, industriële handgrepen en onderin een rooster met daaronder een schuif met een laag kattenbak korrels, tegen eventueel gemors onderweg. (Hij moest al es héél kort remmen en spreekt uit ervaring. ;p) Bijzonder inventief ogend opberg ding, maar "dat ding weegt stilaan meer dan een dooie hond joh"...

Nu speelt het idee om zo'n kachel voortaan ook in de voortent vd caravan te gaan gebruiken, heeft de kroost er ook wat comfort van - en kan ik hen wellicht ook buiten de zomermaanden makkelijker es mee lokken, voor een fris weekendje onthaasten te midden de herfstige natuur. Mijn oude Qlima is dan de meest logische, want compacte oplossing. Maar ie is al oud en ie lekt wat, is niet regelbaar, verbruikt gewoon ook wel redelijk wat - en is cosmetisch al wat -euh- "ge(mis)bruikt"... Die "nieuwe" Zibro RCA is dan weer netter, krachtiger, perfect regelbaar vooral, maar - zeker in zo'n transportbak - misschien ook wel wat lomp? Rekening houdende met mijn kroost en hun bagage gewoontes bovendien... whistle.gif

Concreet: loont het de moeite om er nog zo'n klein laser ding bij te kopen? Op de camping hebben we de nodige 220V en dan ga je nadenken, of zo'n (intussen derde) toestel het nodige extra comfort biedt - in de zin van: thermostaat aan boord, ventilator, afmetingen, minder geurtjes... Of hou ik die 250 € zakgeld beter gewoon in m'n knip voor leukere dingen?

Hoe lang doen jullie met een vulling? Dat bespaart me misschien telkens die 20 liter bus mee te moeten sleuren, want ik ben zo eentje van: set it and forget it, deur wide open voor een veilige verluchting, en 24/7 fikken maar... Mijn oude Qlima brandt geen etmaal met een tankje. Die Zibro van m'n maat doet het op dat vlak echt stukken beter. Doet zo'n modern ding het NOG beter? Want brandstofprijzen vandaag en morgen... In een seizoen heb je zo'n ding vast terug verdiend, vergeleken met mijn oude Qlima. Of niet?
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Micky » do 4 nov 2021 13:00

Ik stook 60-80 liter in 12 weken voorseizoen alle weekenden vaak ook door de week, we leven in de voortent dus D kachel staat dan aan tot 00-01:00

Tentvloer 6X3,3 meter

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door CoralOne77 » vr 5 nov 2021 11:10

[re.gif]

Dank je Micky. Zo'n modern laser ding maakt toch een behoorlijk verschil in verbruik dus. Ter vergelijking: ik verstookte dat volume aan brandstof, met m'n oude kleine Qlima in de vistent, in een paar verlengde weekendjes, non-stop met de deur open. (Erg eco klinkt dat wellicht niet.)

Dan doet die Zibro het toch al wat beter. Maar ie stinkt behoorlijk, ondanks dat ik de indruk heb dat er een redelijk nieuwe wiek in zit... Of, ik heb me door een promo laten verleiden om Total Kerdane+ brandstof uit te proberen, maar eigenlijk spijt me dat nu al stiekem en ga ik terug naar het quasi geurloze Qlima Kristal. To never look back again. :oops:

Ik neig stilaan naar een nieuw (compact) toestel voor de caravan voortent, tegen volgend voorseizoen ergens. (Eentje om dan ook ietsje netter te houden vooral. ;p) Alleen nog effe voor de geest halen, hoe vaak we in de praktijk 220V beschikbaar gaan hebben. We hebben al op knap wat (natuur)campings gestaan waar stroomuitval al vaker een dingetje is gebleken... (Niet opgewassen tegen plots een halve straat vol grootverbruikers wellicht.. ;p)

Vraagje nog, ivm die thermostaat functie: dat betekent een aantal keren aan/uit? Gaat dat niet extra stinken dan? Want mevrouw CoralOne77 is een klein beetje auti op dat vlak. kus.gif
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Micky » vr 5 nov 2021 11:38

[re.gif]

standaard gaat hij in de laagste stand en dus niet uit, maar als het al wat warmer wordt in het seizoen is dat te warm voor de voortent, dus dan kies je idd de stand waarbij hij helemaal uit gaat, dat ruik je elke keer idd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door dieseltijger » zo 7 nov 2021 07:54

Ik had ooit een leuk kacheltje qua vormgeving, de kre 149. Ja, je ruikt het in-en uitschakelen. En het is een zgn modulerende regeling, dus niet aan/uit maar hoger of lager. En een ruimte die verwarmd wordt door petroleum ruikt toch wat bedompt, hoewel het met een voortent meevalt.

Alle petroleum die niet grotendeels aromaatvrij is ruik je bij het verbranden. Dus zibro kristal, firelux zijn aromaat arm. Gezuiverde petroleum aan de pomp of lampolie (België) is zwavelarm, maar niet aromaat arm. En dat ruik je.

Dus als je power wil hebben op het vlak van verwarming, resteren gas of petroleum. De eerste is reukloos, de tweede blijf je (lichtjes) ruiken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Aviva » di 16 nov 2021 11:45

Ik ben aan het kijken naar een Zibro LC-DX 32 laserkachel, volgend voorjaar wil ik deze kachel mee naar de camping voor in de voortent. Wordt vast lekker warm in combinatie met het kuipgrondzeil.
Voor nu wil ik hem op zolder hebben op mijn thuiswerkplek. Ik merk door de hoogte van de kamer kan de CV het niet volledig verwarmen daarom deze erbij, denk dat het een goede oplossing is.

Nu zie ik bij het bestellen dat er hevelpompjes te bestellen zijn; die heb ik denk ik nodig om de tank te vullen.
Wat is jullie advies? Een handmatige of een elektrische aanschaffen?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door PD » di 16 nov 2021 11:47

[re.gif]
Er wordt standaard een handpompje meegeleverd maar de elektrische (op batterijen) variant is echt heel erg handig. Deze slaat automatisch af en voorkomt zo ook overvulling.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima versus Foetsie kachels

Bericht door Micky » di 16 nov 2021 12:00

Aviva schreef:
di 16 nov 2021 11:45
Ik ben aan het kijken naar een Zibro LC-DX 32 laserkachel, volgend voorjaar wil ik deze kachel mee naar de camping voor in de voortent. Wordt vast lekker warm in combinatie met het kuipgrondzeil.
Voor nu wil ik hem op zolder hebben op mijn thuiswerkplek. Ik merk door de hoogte van de kamer kan de CV het niet volledig verwarmen daarom deze erbij, denk dat het een goede oplossing is.

Nu zie ik bij het bestellen dat er hevelpompjes te bestellen zijn; die heb ik denk ik nodig om de tank te vullen.
Wat is jullie advies? Een handmatige of een elektrische aanschaffen?
Die kachel hebben wij dus ook, top ding en idd zeker de elektrische pomp nemen, slaat vanzelf af, geen gesmeer en niet steeds het vat op een verhoging moeten zetten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”