LiFePo4 accus voor je mover
LiFePo4 accus voor je mover
Er wordt her en der geroepen dat je voor je mover een LiFePo4 accu (ook bekend als LFP) van 10 of 20 Ah kunt gebruiken. Nu ben ik iemand die dan direct in de specs duikt. Gek genoeg heb ik (nog) geen accu in die catogerie gevonden die de 120 A stroom van een mover kan leveren. Zelfs accu's van 100 Ah hebben het dan lastig.
Ik kijk niet naar Li-Ion, want zo'n potentiele brandbom wil ik niet aan boord hebben.
Ik kijk niet naar Li-Ion, want zo'n potentiele brandbom wil ik niet aan boord hebben.
Re: LiFePo4 a cus voor je mover
Wij hebben een lifepo4 accu 30 ah van Victron en werkt meer dan prima met de mover. Een truma-XT.
Kabe imperial 600 dxl ks getrokken door een Volvo XC60 hybrid
Re: LiFePo4 a cus voor je mover
Heb een Simpark van 30amp.uit 2011 en die heeft een piekbelasting van 185 amp, dus meer dan voldoende en die doet het nog prima. Die 100 ampere is denk ik een piekbelasting, dat is wat anders dan de nominale belasting. Vandaar denk ik dat je een probleem hebt met vinden. Ik verwacht dat inmiddels de LiFePo4 accu's verder zijn verbeterd, want die waren toen nog maar kort in omloop.
Re: LiFePo4 a cus voor je mover
Waarom moet jou accu 120 A kunnen leveren??Alexkoel schreef: ↑vr 22 okt 2021 17:57Er wordt her en der geroepen dat je voor je mover een LiFePo4 accu (ook bekend als LFP) van 10 of 20 Ah kunt gebruiken. Nu ben ik iemand die dan direct in de specs duikt. Gek genoeg heb ik (nog) geen accu in die catogerie gevonden die de 120 A stroom van een mover kan leveren. Zelfs accu's van 100 Ah hebben het dan lastig.
Ik kijk niet naar Li-Ion, want zo'n potentiele brandbom wil ik niet aan boord hebben.
Die 120 Ampere is de zekering van mijn mover.... en die is nog nooit stuk geweest.
Wel heb je een piek stroom... dat is zeg maar de startstroom, en als je in mul zand of modder staar kan dat best wel erg hoog oplopen...
Een piek van 100A zou kunnen... maar die piek is maar een luttele seconde, want als het spul eenmaal op gang is zal het stroomverbruik zakken tot 20-30 Ah oid.
Dus een LifePo4 accu voor een mover moet een goede piekstroom aan kunnen.
Dan denk ik direct aan de PowerXtreme X20... Piekstoom <3 seconden is 200 A... en < 30 seconden is 150A en continue 100A.
De PowerXtreme X10 heeft gelijke gegevens maar de helft van de capaceit natuurlijk.
Zelf denk ik over een Victron, maar dan een 30 Ah versie....de PPP30
Die heeft een constante belastbaarheid van 150A
Een max stroom bij max 10 seconden van 200A
En de kortsluitstroom is zelfs 300A...
Dus er zijn zeker geschikte accu's voor een mover.
Alleen naast het lichtgewicht voordeel is het kostenplaatje niet lichtgewicht..ze zijn duur.
Beide hebben trouwens een 5 jaar garantie mogelijkheid.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiFePo4 a cus voor je mover
Er zijn ook movers die heel veel stroom kunnen trekken bij vollast.
Veel meer dan 120 A.
Veel meer dan 120 A.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: LiFePo4 accus voor je mover
Voor mijn mover wordt in ieder geval 120A opgegeven.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: LiFePo4 accus voor je mover
Ja, maar niet de hele tijd. Electromotoren trekken vanuit stilstand een enorm grote stroom, waardoor er vroeger altijd "slow-blow" zekeringen werden toegepast, en aanzetweerstanden werden ingezet. Na 1 seconde zit je echt op maximaal 30 Ampere hoor. De Truma mover XT (kleine mover hoor, kan maar 2300 kg van z'n plaats brengen) geeft in hun specs aan dat de gemiddelde stroomsterkte 28 Ampere betreft.
En er zijn zat LIFEPO4 accu's die gedurende 20 seconden 150...200 Ampere kunnen leveren. Kijk maar naar powerextreme 20 Ah (200 A gedurende < 3 seconden, 150 Ampere gedurende < 30 seconden, 100 Ampere continu). Liontron is wat behoudender - kijk maar zelf naar hun datasheets. De verschillen zijn denk ik onder meer te vinden in de doorsnede van de interne verbindingen. Worden er goedkope, dunne koperen litze draadjes gebruikt, of ruimbemeten dikke kabels, of worden er zelfs metalen platen of strips gemaakt.
En ook de opzet van het BMS. Zit het BMS via een aparte laadaansluiting de cellen te laden en te balanceren - no worries, de ontlaadstroom vloeit niet door het BMS. Heb je een BMS die laden via de hoofdpolen ondersteunt? Dan moet deze dusdanig gedimensioneerd zijn dat het tegen een forse stroomafname kan.
De keuze is dus aantoonbaar reuze (Victron, Powerextreme, Liontron). Zijn deze accu's goedkoop? Nee. Zijn ze te duur? Nee, want er zijn zat mensen die het ervoor neer willen tellen. Wil jij het er voor neertellen - we horen het graag.
En er zijn zat LIFEPO4 accu's die gedurende 20 seconden 150...200 Ampere kunnen leveren. Kijk maar naar powerextreme 20 Ah (200 A gedurende < 3 seconden, 150 Ampere gedurende < 30 seconden, 100 Ampere continu). Liontron is wat behoudender - kijk maar zelf naar hun datasheets. De verschillen zijn denk ik onder meer te vinden in de doorsnede van de interne verbindingen. Worden er goedkope, dunne koperen litze draadjes gebruikt, of ruimbemeten dikke kabels, of worden er zelfs metalen platen of strips gemaakt.
En ook de opzet van het BMS. Zit het BMS via een aparte laadaansluiting de cellen te laden en te balanceren - no worries, de ontlaadstroom vloeit niet door het BMS. Heb je een BMS die laden via de hoofdpolen ondersteunt? Dan moet deze dusdanig gedimensioneerd zijn dat het tegen een forse stroomafname kan.
De keuze is dus aantoonbaar reuze (Victron, Powerextreme, Liontron). Zijn deze accu's goedkoop? Nee. Zijn ze te duur? Nee, want er zijn zat mensen die het ervoor neer willen tellen. Wil jij het er voor neertellen - we horen het graag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: LiFePo4 accus voor je mover
Toch nog een extra puntje van aandacht. Ik hoor van vele kanten dat de accu na het leeglopen stuk is. Helaas zelf mijn LiFePo4 twee keer vergeten te ontkoppelen, waardoor die geen pukkel meer gaf. Maar na opladen het gewoon weer deed. Ik denk dat de accu daardoor goedkoper is geweest dan dat ik een nieuwe accu had moeten kopen. Zoals eerder geschreven is deze al sinds 2011 in gebruik. Chris heeft de voor en nadelen van de lagere amp. goed omschreven en voor mijn mover heb ik de 30amp. nodig. Maar de specificaties zijn per merk verschillend. Dus je erin verdiepen heeft zeker zin. Je moet dus altijd de specificaties van de mover met die van de accu naast elkaar leggen. Maar vragen kun je ook altijd aan Ralf stellen. Ralf is beroepsmatig met movers en hun accu's bezig. Chris kan je haarfijn alles over electra uitleggen en weet dus ook veel van accu's. Een kleine nuance.
Re: LiFePo4 accus voor je mover
Klopt helemaal.... accu's is niet mijn broodwinning om zo maar te stellen...
Ik kom ze wel tegen in mijn werk.
Vliegtuigen hebben er vele zelfs..in allerlei soorten en maten om het makkelijk te houden..
Voor Ralf is het wel zijn boterham.... en dus heeft hij bergen ervaring..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiFePo4 accus voor je mover
Hier hoor je dan van vele kanten 2 verschillende dingen door elkaar.
Een gewone loodzuuraccu die volledig leeg is, is dan ook echt leeg, en je meet dan echt totaal geen voltage meer.
Als je pech hebt, kan je de accu afschrijven in dat geval. Soms kan je nog opladen, maar heel vaak is de capaciteit dan heel ver teruggelopen. Dat verhaal kent iedereen wel.
Een Lifepo4 accu die totaal niks geen stroom meer geeft, is toch een heel ander verhaal.
De accu heeft dan nog steeds iets van 10 volt.
Alleen meet je dat niet meer op de polen. Ook daar is 0, 0 volt te meten. Het lijkt dan net of de accu volledig dood is.
Dat komt, omdat het BMS de accu afschakelt bij ca 10 volt of iets meer.
Meestal wordt dat als laagste onderspanning aangehouden. Dat is bij een goed BMS instelbaar, net als de max. spanning van de accu.(Hiermee is ook de levensduur van de accu sterk te beinvloeden)
Een Lifepo4 accu kan zelfs na volledig leegtrekken, en daarna een aantal maanden winterstalling, gewoon weer geladen worden.
De spanning zal dan nog steeds kort bij 10 volt zitten.
Dat is echter alleen te meten over de cellen. (Daarvoor zou de accu open gemaakt moeten worden) Na opladen is de accu gewoon weer fris en fruitig.
Nu is het hiervoor beschrevene niet echt de ideale manier om een Lifepo4 te laten overwinteren, dat zeker niet.
Maar kapot gaat ie er ook weer niet van.
In tegenstelling tot een loodaccu.
Ook een Lifepo4 kan echter geheel leeg gaan op de lange duur.
Het is niet veel, maar ook deze accu's hebben wat zelfontlading.
Volledig leeg is dan ook dodelijk.
Mogelijk zelfs dodelijker dan een ouderwetse loodzuur.accu.
Echt leeg is niet meer te laden in de meeste gevallen.
Heel af en toe de accu effe wat aandacht geven loont zich echt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.