Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Plaats reactie
LeReve
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 23:49

Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door LeReve » wo 20 okt 2021 23:04

Wie o wie heeft er ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC? Ik zag dat deze nu 2 seizoenen op de markt is. Maar ik kan slechts wat (commerciële) product reviews vinden.

Nu hebben wij geen ervaring met lucht tenten (of kastelen) , maar het leek me wel handig opzetten tijdens een sneeuwstorm 😅.
BMW X5 45e + Adria Adora 673 PK

Gebruikersavatar
OTTY
Berichten: 61
Lid geworden op: di 8 mei 2018 23:45

Re: Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door OTTY » do 21 okt 2021 00:26

Hallo Le Reve,

Het is natuurlijk zo dat de Kampa winter air PVC al 2 seizoenen op de markt is maar het eerste seizoen was deze nog niet zo bekend, en de prijs is ook geen koopje en derhalve is deze tent in het eerste seizoen ook nog niet zoveel verkocht.

In september 2020 zag ik deze wintertent opgesteld staan bij een dealer (was er met vrienden welke een zomer air tent wilde kopen) en was eigenlijk direct verkocht, de kwaliteit en afwerking is top van de winter air tent. Zelf kampeer ik al ruim 50 jaar in Oostenrijk en weet dus ook wel hoeveel sneeuw er kan vallen, ik had altijd een wintertent met een stalen frame.
Deze tent is ook in een hogere uitvoering leverbaar de "L' is voor aanbouw aan een caravan van 2,50 tot 2,65 m hoogte, de "S" is geschikt 2,35 m tot 2,50 m hoogte van de rail.
Gezien de hoogte van mijn caravan dus voor de "L" uitvoering gegaan en direct gekocht.

Volgens een test kan de tent minstens 75 kg per m2 op het dak dragen en de gebruikte materialen zijn geschikt (met name ook de ramen) voor behoorlijke min temperaturen, hier zijn dus ook de welbekende DIN-normen voor.

Jammer genoeg kon ik de tent nog niet in het "wild" testen, Oostenrijk deed half december 2020 de camping dicht etc. de geplande vakantie december 2020/januari 2021 kon dus niet doorgaan.
Met de elektrische pomp staat de tent in een minuut of tien, gewoon thuis even getest.

Aankomende wintervakantie kan ik de tent pas werkelijk testen maar ik heb er het volle vertrouwen in dat deze voldoet aan mijn wensen.
De constructie en uitvoering van de winter air is niet te vergelijken met de "normale seizoen air" tenten.

Aan ervaring ontbreekt het mij nu nog....maar okay.... de tijd zal het leren.
Mijn advies zou zijn om de tent gewoon eens te bekijken bij een dealer, overigens zijn deze winter air tenten momenteel wel slecht leverbaar.

Groeten, en succes met je keuze,

Eric-Norbert
Kampa 6 kl.jpg
Kamp 3 kl.jpg
Kampa 1.jpg
Ik heb liever spijt van de dingen die ik heb gedaan, dan spijt van de dingen die ik niet heb gedaan.

2648

LeReve
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 23:49

Re: Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door LeReve » zo 24 okt 2021 00:16

Eric-Norbert, bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga de tent “live” ergens bekijken en zal de voorraad in de gaten houden.
BMW X5 45e + Adria Adora 673 PK

LeReve
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 23:49

Re: Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door LeReve » di 11 jan 2022 22:49

Beste Eric-Norbert,

Ben je toevallig al weggeweest met de caravan en heb je de tent al kunnen testen? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Andere vraag aan eenieder,

als het wintercamperen bevalt,is een 'air-tent' aan te bevelen als je de caravan + tent een aantal maanden (6?) laat staan in Oostenrijk? Of moet een 'air-tent' regelmatig bijpompen en zijn dan stalen stokken te adviseren? (los van de prijs)
BMW X5 45e + Adria Adora 673 PK

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door mrbullmastiff » zo 13 feb 2022 22:52

Ik heb met verbazing hier op de camping gekeken naar twee Kampa air tenten. Beiden stonden voor caravans die hier het jaar door blijven staan. De ene tent was helemaal groen geworden, de andere zag er nog netjes uit. Als ik deze tenten zo zag dan zit het met de duurzaamheid wel goed.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
OTTY
Berichten: 61
Lid geworden op: di 8 mei 2018 23:45

Re: Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door OTTY » wo 16 feb 2022 19:54

Hallo LeReve,

Excuses voor de late reactie maar ik ben nu pas eigenlijk het forum aan het doorlezen. In de periode van 16 december '21 tot dus 13 januari '22 ben ik in Oostenrijk geweest op Tirol-Camp te Fieberbrunn.
De wintertent Kampa Dometic Winter Air PVC 260 L dus gebruikt in deze gehele periode. De tent is bij het opzetten opgepompt (elektriche pomp van Dometic) en de tent heeft geen lucht verloren in de aanwezige periode.

De tent is zeer stabiel, nu is er in die periode geen massa's aan sneeuw gevallen voor Fieberbrunner begrippen. In totaal stonden er 5 van deze wintertenten. Een camper heeft een halfjaarplaats en heeft deze tent ook voor zijn camper staan, bij de sneeuwval een week of drie geleden waar behoorlijk wat sneeuw is gevallen, bleef zijn tent ook staan dit kon ik op de webcam zien.

Dus al met al ben ik positief en tevreden over de winter air tent. Als de plaats ongelijk is de "poten" van de tent even uitrichten met bijvoorbeeld de kunststof pro-plus-multifunctioneel-oprijblokken (blauwe platen “lego” systeem).
De tent heeft 3 afmetingen van kederbanden aan het dak bevestigd (4 mm, 5mm en 7 mm voor caravans) zelf ben ik, gezien het type caravan voor de uitvoering L gegaan met een mogelijke aanbouwhoogte van 2,50 m. tot 2,65 m.
De kederbanden zijn behoorlijk dicht op elkaar bevestigd aan het dak, hetgeen het intrekken toch wel wat onhandig is als je de tent alleen in het rail wilt trekken, bij min temperaturen is dit kederband ook niet echt soepel.

Thuis heb ik de tent een keertje getest aan de caravan bij 22 graden....kederband was dus redelijk soepen en intrekken in het rail van de caravan ging dus ook goed.
In Fieberbrunn ging het intrekken van de tent in de caravanrail met de mintemperaturen dus niet zo soepel,....dus ik heb er ook niet lang over nagedacht en het kederband van 4 mm én 5 mm er gewoon afgeknipt, hierdoor ging het intrekken van het 7 mm kederband in de caravanrail aanmerkelijk beter, omdat de afgeknipte kederbanden niet meer “in de weg” zaten.

De tent was vastgezet met in totaal 8 metalen schroefharingen, eerst voorgeboord met betonboor, dus zonder de extra afspanningen door de bijgeleverde bevestigingsbanden. Wanden zijn overigens niet uitritsbaar, maar dat wist ik zelf voor de koop al, dit gewoon even ter info. Het totale gewicht van de tent is 32 kg., zonder de pomp en de aluminium aandrukstangen voor tegen de caravan (optie). De draaglast van het dak is 75 kg. Per m2, dus voldoende. Deze tent voldoet in het geheel aan de DIN (Duitse Industrie Norm) voor wintertenten.

De afwerking en de kwaliteit van de winter-air is zeer goed, en is niet te vergelijken met de “normale” air tenten zoals de zomer of all-season. Mijn vorige tent had de afmeting 2.00 m x 2.00 m., deze winter-air 2,60 m. x 1,80 m. voor mijn gebruik meer dan voldoende qua afmeting.
Twee bevriende medekampeerders waren ook zeer enthousiast over deze winter-air tent dat ze ook besloten hebben deze aan te schaffen.

Mijn conclusie voor mij is dat dit een juiste koop was, maar okay dit is mijn mening welke nu op mijn ervaring berust.

Succes met het maken van de keuze voor een geschikte wintertent.

Groeten,

Eric-Norbert

Navolgend een paar foto's van de tent.

IMG_20211222_110343.jpg
IMG_20211217_164646.jpg
IMG_20211220_164312.jpg
Ik heb liever spijt van de dingen die ik heb gedaan, dan spijt van de dingen die ik niet heb gedaan.

2648

LeReve
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 23:49

Re: Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door LeReve » wo 16 feb 2022 22:14

Beste Eric-Norbert,

Wederom bedankt voor de uitgebreide beschrijving en je ervaring. Goed om te horen dat de tent ook voor een langere periode goed blijft.
(Ondertussen hebben wij een traditionele wintertemperatuur gekocht om het winterkamperen te ervaren)

Leuk dat je nog even foto’s hebt gedeeld. Een mooie combi! De Kampa staat op de wensenlijst.
BMW X5 45e + Adria Adora 673 PK

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door Scout15 » do 17 feb 2022 08:30

Mag ik vragen wat jullie heeft doen besluiten om (eventueel) voor deze tent te gaan tov. de klassieke wintertent? Zelf heb ik de Isabella Winter en vind deze redelijk snel opgezet. Daarbij geven de stokken mij een zekerder gevoel als je en langere tijd niet aanwezig bent.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
OTTY
Berichten: 61
Lid geworden op: di 8 mei 2018 23:45

Re: Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door OTTY » do 17 feb 2022 11:33

Hallo,

Zelf heb ik nu ruim 50 jaren ervaring met kamperen in Oostenrijk, dit altijd met een traditionele wintertent met stalen frame van 28 mm. Een frame van fiber of alu is natuurlijk minder geschikt voor behoorlijke sneeuwlasten op de tent, desalniettemin heb ik ook stalen frames in elkaar zien zakken, meestal de oorzaak het inschuiven van het frame of het doorbuigen met als gevolg ook nog eens schade aan de caravan en/of het tentdoek.

Mijn vorige traditionele wintertent was 2.00 m. x 2.00 m. ook deze kon ik alleen redelijk snel opzetten door bijbehorende 4 poots-frame. Om het dak toch wel wat strakker te houden bij sneeuwlast en de wanden ook wat beter strak te kunnen zetten had ik er ook een aantal extra framestangen, het opzetten duurde toch wel even met name om het dak en wanden met het frame goed af te kunnen spannen.
In de winter-air tent is het frame geïntegreerd hierdoor staat de tent dus gelijk strak omdat de hoeken van dak en wand dus niet verschuiven kunnen. Het tentdoek kan dus niet verschuiven over het frame.

De aanbouwhoogte van de tent speelde bij mij ook een rol, meestal ziet men wintertenten waarbij de standaard aanbouwhoogte 2,35 m. tot 2,50 m. is. De standaard aanbouwhoogte past niet altijd goed en de slikranden, welke eigenlijk op de bodem horen te liggen, hebben dan meer de functie van wand en staan schuin omdat deze hoogte niet past. Dit kan natuurlijk ook en dat kan ook een ieder doen geen enkel probleem voor mij, maar persoonlijk wil ik dit zelf niet, de aanbouwhoogte van deze winter-air L uitvoering is van 2,50 m. tot 2,65 m. deze uitvoering past beter aan mijn caravan.

Het opzetten, de winter air trek ik in de caravanrail, bevestig de 4 hoeken van de tent met geschikte winterharingen en zet de 12-V pomp aan op de aansluiting van de tent en dan even wachten, in principe duurt het in totaal ongeveer 15 minuten en de tent staat inclusief de in mijn geval gebruikte 8 winterharingen. Gevoelsmatig duurde het opzetten van mijn traditionele tent ook niet lang, maar deze winter-air opzetten is echt een fluitje van een cent, gewoon super snel op te zetten.

Het opruimen van de tent gaat ook zeer snel, 3 ventielen losdraaien en de lucht gaat er zeer snel uit, er blijft ook niet veel lucht in het frame zitten. Bij thuiskomst laat ik de tent altijd nog even goed drogen, met de traditionele tent ook altijd gedaan en het frame werd met silicone spray afgenomen, dit werk voor het stalen frame kan ik nu overslaan.
Het risico op schade aan de caravan door het luchtframe bij opzetten of opruimen is natuurlijk uitgesloten, met het stalen frame heb ik zelf geen schade aan de caravan gehad, maar het risico is hier wel meer aanwezig.

Een medecamper had zijn camper 1 oktober in Fieberbrunn neergezet en ook de winter-air tent opgezet, zijn tent had half januari ook nog de volledige juiste luchtdruk.
Evenwel valt het mij ook op dat er afgelopen seizoen zeer veel air tenten als seizoentent opgezet worden, ik woon in een omgeving waar zeer veel campings zijn, en dan kom je zo af en toe ook wel eens op een camping om niet te kamperen.

Alles heeft zo een voor- of nadeel, voor mijn gebruik van 4 weken in Oostenrijk ben ik meer dan tevreden met deze Kampa-Dometic winter air tent. Een ieder heeft zo zijn eigen wensen, voorkeuren en ervaring opgedaan en zoekt dan voor zich de meest geschikte uitvoering.

Hoop met deze informatie antwoord op je vraag te hebben gegeven.

Groeten,

Eric-Norbert
Ik heb liever spijt van de dingen die ik heb gedaan, dan spijt van de dingen die ik niet heb gedaan.

2648

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door Scout15 » zo 20 feb 2022 14:31

[re.gif]

Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

AR
Berichten: 1
Lid geworden op: di 17 okt 2023 20:53

Re: Ervaring met de Kampa Dometic Winter Air PVC?

Bericht door AR » di 17 okt 2023 22:23

Wij hebben de eerste productie winter air PVC maat S op een Eriba Nova gehad en waren super tevreden. De Nova heeft een verlaagde tentrails, dus dan is de maat S goed maat (235-250cm). Wij hebben sinds kort een Kabe die een tentrails op de normale hoogte heeft. De nieuwe winter air PVC maat S heeft een rits aan de zijkant van de tent waarmee je flexibeler bent, van 235-265cm. Wie heeft ervaring met de rits variant. Werkt dit goed of niet?

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”