CO melder voor interieur

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ECPC
Berichten: 35
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:26

CO melder voor interieur

Bericht door ECPC » wo 20 okt 2021 12:58

Hoi,

In onze Fendt gebruiken we het kacheltje (Trumatic) nu het 's nachts kouder wordt.
De afvoer op het dak voert de rookgassen goed af (geconstateerd door de hand bij de afvoerpijp te houden).
Nu hebben we deze week een kleine knal gehad met aansteken omdat er nog lucht in de gasleiding zat.
Op advies elders op dit forum las ik hoe ik de gasafvoer onder de garderobekast kan controleren, die zit op zich snor.
Alleen vind ik nou niet dat de afvoerbuis erg gasdicht aangesloten is (zie foto).
20211020_132145.jpg
Ik weet wel dat de gassen verder geen weerstand ondervinden voor ze het dak uit vliegen, maar dicht is dicht.
Voor alle zekerheid denken we er over een CO melder in het interieur plaatsen, maar vele types blijken daar ongeschikt voor.

Vraag: gebruiken jullie ook een CO melder en zoja, welk merk/type is dat?

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: CO melder voor interieur

Bericht door iemand » wo 20 okt 2021 14:36

Ziet er prima uit. Bij mij net zo.

De afvoer bestaat uif een dubbele pijp. De buitenste buis is de thermische bescherming om de afvoerbuis.(die dacht ik van RVS is).

En bij ontsteken hoor ik hier ook een vroem/knalletje.... die doet het denk ik dan whistle.gif
en tuurlijk kijk ik dan even naar de gasvlam.
3E7E77B6-DA90-4FE6-AF20-E74494DADE1B.jpeg
Ik zuig het jaarlijks daar achter stofvrij en gebruik een lange kromme kwast (bokkepoot) om overal te komen.

Bij een harde knal wordt inderdaad geadviseeerd om eea te controleren thumbup.gif

Een CO-melder koop je al voor eur 15,- bij Kruitvat.
Er bestaat ook een combi-melder "3Gas+ alarm" die naast CO ook je flessen-gas signaleert. Deze kost eur 60,-
en is hier op het forum besproken viewtopic.php?f=76&t=44380.q
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
ECPC
Berichten: 35
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:26

Re: CO melder voor interieur

Bericht door ECPC » wo 20 okt 2021 15:30

Hoi Iemand,
Goed te weten dat het een dubbel systeem is.
Ik vroeg mij eerlijk gezegd al af of er een rvs buis aanwezig zou zijn, met zoals bij standkachels voor de auto.

Vanochtend kocht ik idd een CO-melder van Alecto voor €15,=bij het Kruidvat omdat die naar verluidt geschikt zou zijn voor recreatievoertuigen.
Maar achterop de verpakking staat dat dit niet is toegestaan.
Ik wilde hem juist dadelijk weer terugbrengen
Bijlagen
20211020_152844.jpg
20211020_152908.jpg

Gebruikersavatar
ECPC
Berichten: 35
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:26

Re: CO melder voor interieur

Bericht door ECPC » wo 20 okt 2021 15:36

Hallo Erik,

Dank voor je reactie!
Gehoord te weten dat er idd een rvs binnen pijp in zit (net zoals op standkachels voor auto's neem ik aan).

De melder die jij bedoeld kocht ik vanochtend al bij het lokale Kruidvat omdat die naar verluidt geschikt is voor recreatieve voer-/vaartuigen.
Maar achter op de verpakking lees ik nu dat dit niet is toegestaan!
Bijlagen
20211020_152908.jpg

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: CO melder voor interieur

Bericht door iemand » wo 20 okt 2021 15:39

ik denk vanwege mogelijk lostrillende batterij, maar dat is toch alleen mogelijk tijdens het rijden scratch.gif

kzou hem mooi gebruiken thumbup.gif

De sensor gaat 10 jaar mee (dus schrijf op het kastje THT 2031)
en de batterijen elk jaar vernieuwen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: CO melder voor interieur

Bericht door dieseltijger » wo 20 okt 2021 16:22

Laat je niet gek maken zou ik zeggen. Als je zorgt voor (wat we in ons vakgebied noemen) "security by design" (lees: een gasdichte, vastgeschroefde afvoerslang) dan is het allemaal prima in orde. De CO meter zal de aanwezigheid nooit kenbaar maken - daar ben ik van overtuigd. Kwaad kan het niet, maar zorg ervoor dat je niet besmet raakt met het alles-vrezers virus wat hier soms de kop opsteekt: De kans dat je sneeft omdat je niet uitkijkt tijdens het fietsen lijkt mij groter dan dat een CO vergiftiging in de caravan jou parten gaat spelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
ECPC
Berichten: 35
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:26

Re: CO melder voor interieur

Bericht door ECPC » wo 20 okt 2021 22:25

Hoi allen,
Ik wil jullie bedanken voor je reacties!
Nee, ik laat mij zéker niet gekmaken door ideeën dat mij iets zou kunnen overkomen, maar eea heeft te maken met onbekendheid over mogelijk effect van een knal in de kachel die wij voor de eerste keer meemaakten.
De CO-meter is retour Kruidvat en vwb de gasafvoer, die RVS ribbelbuis lijkt ook sprekend op die in een standkachel voor voer- en vaartuigen wordt gebruikt. En die wordt idd loeiheet en heeft een bescherming nodig.
Komend voorjaar krijgt onze caravan een Bovag keuring als de mover eronder gezet wordt, dan wordt alles gelijk nagelopen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: CO melder voor interieur

Bericht door dieseltijger » wo 20 okt 2021 22:57

De knal of bloeb is te verlaten doordat er zich gas opgehoopt heeft in de verbrandingsruimte tijdens het aansteken.

Niets aan de hand.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: CO melder voor interieur

Bericht door WillyL » vr 22 okt 2021 16:03

Ik heb zelfs in de kleerkast enkele afstandshoudertjes (plooibare begeultjes) geplaatst rond de schoorsteen, puur om zeker te zijn dat de (nylon/polyester kleedjes van de eega mooi blijven en niet verschrompelen door hitte. Of het nodig is = ???? , nee maar gewoon voor de gemoedsrust.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”